[ OT ] Dags för bilsnack igen....

Tänkte spåra ur tråden lite till:
När jag skulle byta bil sist visade en kompis som jobbar som konsult riktad mot bilindustrin en rätt kul beräkning han hade gjort:

Han jämförde milkostnaden för en ny Saab 9-5/Volvo V70/VW Passat osv mot milkostnaden för en begagnad Porsche Carrera för samma pengar, dvs runt 300000. Förutsatt att man inte körde mer än 1500 mil och därigenom kunde entusiastförsäkra Porschen var den rejält mycket billigare att köra. Anledningen var förstås värdeminskningen.
Då jag har familj och saknar 300 loppor sprack det ändå, och jag kör idag en av världens tråkigaste men förnuftigaste bilar: Toyota Corolla Verso diesel.

Per skrev:
-------------------------------------------------------

> Som sagt mercakombis är rymliga, se
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691/223937#
> msg-223937 för en demonstration.

Mercakombin är klart intressant. Funderar på om vi blir tvungna att titta på sportigare V70-modeller (sorry volvoägare!) ändå för att få både bra lastutrymme och så fast chassi som möjligt. Körde en v40 t-nånting för länge sen och blev grymt oimpad så volvo lockar inte nämnvärt.

Att jämföra en gammal svampig s/v40 med en v70 känns inte rättvist. Jag körde över 1000 mil med en V70 2.4 -01 förra sommaren (bilsemester som omfattade tyskland, österrike, italien, frankrike, schweiz och holland) och blev imponerad av komforten och utrymmet. Man sitter grymt bra i de bilarna.

s/v40 har jag också kört en del och det är inte direkt samma kvalitetskänsla i en sådan..

Själv provade jag en c30 T5 häromdagen.. trevlig motor, men inte direkt "GTI-känsla" i väghållning, styrning o bromsar. Men motorn var riktigt nice som sagt var. Sjukt lite turbo-lag i den och bra vrid från låga varv. Stolarna var sköna men man satt ju inte direkt fast i kurvorna.

Vi har också prövat Volvo, förra året provkörde vi en XC90 med V8a, Elisabeth jämrade sig över att det kändes som att köra lastbil (inte för att hon någonsin kört lastbil), i höstas hade vi en S80 en vecka som hyrbil. Den hade minsta motorn, gillade den inget vidare, parkeringshjälpen skrek när man var nära något istället för att med en serie lampor visa hur långt man är ifrån något. Vi har också varit ut och provkört den nya V70XC. Det var en snöig, isig morgon, och bilen var täckt med is när vi kom, trots att det var Volvo som hade insisterat på att vi skulle provköra. Det var väl inget fel med den, men den hade varit ett klart nerköp i förhållande till mercan. Annars är det klart roligaste vi provkört en Audi S6 Avant.

Jo, Volvo har sköna stolar, är kända för det, men de är inte i närheten av mercedes "fahrdynamiche" stolar som har hur många inställningsmöjligheter som helst, fläktar som kyler ens bak om det är varmt, massage som knådar en om man är trött, och en funktion som håller om en kurvorna med luftkuddar som blåses upp så man inte glider (svänger man skarpt till vänster blåses kuddar till höger upp, o s v). De är faktiskt skönare att sitta i än någon stol eller soffa vi har hemma. Det kan verka löjligt med massage men när man åkt hundra mil känns det faktiskt helt rätt med lite massage. Just att mercedes har så fantastiskt sköna stolar gör att det skulle vara svårt för oss att byta bilmärke.

Vill du lasta mycket så ska du skippa 3-serie kombi och 9-3 kombi direkt. Är väldigt kär i SAAB men faktum är att gamla 9-3an (1998-2003) har bättre och smartare lastutrymme än nuvarande modell.
Sedan så är ju BMWn inte speciellt billig att serva, vilket du kommer att bli tvungen o göra. Dock är ju kvaliten erkänt bra, bättre än SAABEN.

Jag hade valt en XC 70, alternativt V70 AWD, den sistnämnda är i mitten gentemot standard V70 och XC70 då den är lite högra än original (rätta mig om jag har fel men 8cm?)

Svantastic skrev:
> Vill du lasta mycket så ska du skippa 3-serie
> kombi och 9-3 kombi direkt. Är väldigt kär i
> SAAB men faktum är att gamla 9-3an (1998-2003)
> har bättre och smartare lastutrymme än nuvarande
> modell.
> Sedan så är ju BMWn inte speciellt billig att
> serva, vilket du kommer att bli tvungen o göra.
> Dock är ju kvaliten erkänt bra, bättre än
> SAABEN.
>
>
> Jag hade valt en XC 70, alternativt V70 AWD, den
> sistnämnda är i mitten gentemot standard V70 och
> XC70 då den är lite högra än original (rätta
> mig om jag har fel men 8cm?)

Lasta mycket är relativt. Det vore bra om man kunde lasta för en bilsemster, således ett par resväskor etc. Tidigare har vi varit i nödvänigt behov av en större kombi. Därav att vi gick från V70 -01 till en likadan bil fast nyare -07. Två barnvagnar ska få plats. Och V70N har bra bagaget. Den är djupare än Saab 9-5 kombi. Men nu när vi inte använder de stora barnvagnarna, utan bara kommer ha paraplyvagnar så ser vi ingen direkt mening att betala för en större bil. Visst fasen är det gott o ha massa utrymme. Men någon gång får man nog fasen tänka lite på miljön. Jag hoppas att de bilar jag nämnt drar mindre än min bil idag. Diesel är ett ev. alternativ av de bilarna.

Men det kanske är som en del av er skriver att utrymmet är kasst. Det får jag kolla.

Senast redigerad av en moderator:
Svantastic skrev:
> Jag hade valt en XC 70, alternativt V70 AWD, den
> sistnämnda är i mitten gentemot standard V70 och
> XC70 då den är lite högra än original (rätta
> mig om jag har fel men 8cm?)

Vid köp av XC 70 så skulle jag absolut inte köpa annat än dieseln, XC 70 med bensin rovan (2,5T) är fruktansvärt trög och trött, samt när jag körde den i 120km/h mätarfart så drog den 1,24 l/mil!

och omkörningsprestanda var tragiska, nej dieseln gör i alla fall förbrukningen mer tolerabel.

Per skrev:
> Vi har
/KLIPP/
blablablablabla
/KLIPP/
> att byta bilmärke.

Tjena!

Folk säger att jag är lite väl insnöad på Alfa, dom har inte hört dig prata om Merca, det är en sak som är säker.. Du är ju fräslt eller nått.. Huvva..
Skulle jag köpa en ny bil som är totalt onödig idag så skulle det bli en sån som Rippa la in bild på (om den fanns att köpa) skulle jag köpa en vettig bil så skulle det bli en Alfa Romeo 159 SW 3,2 Q4

Kneecap skrev:

> Skulle jag köpa en ny bil som är totalt onödig
> idag så skulle det bli en sån som Rippa la in
> bild på (om den fanns att köpa)

Åh... den kommer snart. Och om ett par veckor är det jag som provkör en ;)

Tjena!

VAFAN?? Jag läste ju att dom bara skulle släppa stylingpaketet men inte en komplett 135 tii.. Jag antar att du menar 135 coupe och inte 135 tii..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> VAFAN?? Jag läste ju att dom bara skulle släppa
> stylingpaketet men inte en komplett 135 tii.. Jag
> antar att du menar 135 coupe och inte 135 tii..

Nej för f-n, nån tii finns väl inte än, men det kommer räcka gott med coupen. 3liters 6a o dubbelturbo :) En Vishnu uppgradering till den och du har en M3 konkurrent till halva priset :)

Alfa_Romeo_Giulietta_SZ.JPG ht=544

Kneekap, jag kan mkt väl förstå din alfaholism, har beundrat dem sedan jag var liten pojke. Tyvärr har de blivit mycket tristare sedan Fiat tog över.

Per skrev:

> Tyvärr har de blivit mycket tristare sedan Fiat
> tog över.

Ehum.. 8c?

Rippa skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
>
> > Tyvärr har de blivit mycket tristare sedan
> Fiat
> > tog över.
>
> Ehum.. 8c?

Tjena!

Snyggare röv är fan svårt att hitta..

2061103.003.1M.jpg

Kneecap skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi har
> /KLIPP/
> blablablablabla
> /KLIPP/
> > att byta bilmärke.
>
> Tjena!
>
> Folk säger att jag är lite väl insnöad på
> Alfa, dom har inte hört dig prata om Merca, det
> är en sak som är säker.. Du är ju fräslt
> eller nått.. Huvva..
> Skulle jag köpa en ny bil som är totalt onödig
> idag så skulle det bli en sån som Rippa la in
> bild på (om den fanns att köpa) skulle jag köpa
> en vettig bil så skulle det bli en Alfa Romeo 159
> SW 3,2 Q4

Mohaha! Det är bara fattiglappar som kör Merca eller BMW. Riktigt rikt folk har råd med den brutala värdeminskningen på en ny Alfa.
Eller reparationerna för den delen. Kommer ihåg min bättre begagnade 156:a med rysningar... Kul bil dock.

jesster73 skrev:
> Mohaha! Det är bara fattiglappar som kör Merca
> eller BMW. Riktigt rikt folk har råd med den
> brutala värdeminskningen på en ny Alfa.

Tjena!

I´m a richboy.. Har två alfor..

> Eller reparationerna för den delen. Kommer ihåg
> min bättre begagnade 156:a med rysningar... Kul
> bil dock.

När det gäller repkostanderna i våran familj så överstiger våran gamla 740s repräkningar utan problem bägge Alforna tillsammans.. Chevy Blazern ska vi inte ens nämna.. Hade kunnat köpa en till Alfa istället för att reparera den..

Rippa skrev:

> Ehum.. 8c?

Absolut underskön, får ta tillbaka

Tillbaka
Topp