[OT] Dags för Smartphone, vilken billig är bäst?

Nu är batteriet nere på 58% !
Kanske blir dags att ladda i slutet av veckan då. :unsure:
Ursäkta mitt raljerande om detta, men det verkar ju lovande för hur jag kommer använda
Galaxy'n.

Jag köpte en Xiaomi Redmi Note 13 5G veckan innan Black Week i nov förra året (2025) och jag gav knappa 2K kronor för den. Är klart nöjd med den. Både kameran och ljuddelen är helt klart ok. Enda nackdelewn var att det fanns mängder med bloatware, och troligen även malware i telefonen som det tog mig åtskilliga timmar att radera alt avinstallera. Annars, klart en bra budgetlur!

Jag köpte en Xiaomi Redmi Note 13 5G veckan innan Black Week i nov förra året (2025) och jag gav knappa 2K kronor för den. Är klart nöjd med den. Både kameran och ljuddelen är helt klart ok. Enda nackdelewn var att det fanns mängder med bloatware, och troligen även malware i telefonen som det tog mig åtskilliga timmar att radera alt avinstallera. Annars, klart en bra budgetlur!
Jag var också inne på att köpa en Xiaomi, men det blev en Galaxy A17 tillslut.

Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
DST-cycles-web2.jpg

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Du har väl One UI 8 (Android 16) i din telefon?
Då borde det finnas laddskydd inbyggt i den, kolla själv på
Inställningar / Batteri / Batteriskydd
Där borde kunna välja laddnivå
Är det verkligen livslängd mätt i antal cykler som är intressant för användaren? En användare som pendlar mellan 75% och 65% måste ju ladda fem gånger så ofta som den som istället kör med 75--25% cykeln. Vad händer om man antar att varje förbrukad % ger lika mycket användartid (eller körsträcka om det är elfordon)? Jag digitaliserade grafen ovan och skalade om i enlighet med det antagandet:
batterilivslängd_tid.webp

Nu ser det inte ut att spela någon roll ifall man duttar ofta eller laddar mer rejält sällan. Att ladda fullt (100%) ser ut att vara en nackdel men inte jättestor.

Enheten "te" är en hittepåenhet som jag kallar tidekvivalent. Jag har multiplicerat antalet cykler men en skalfaktor som är proportionell mot laddningsspannet för respektive kurva.

Kapacitetsaxeln i min graf är mer inzoomad än i originalet.

/Martin

Vad händer om man antar att varje förbrukad % ger lika mycket användartid (eller körsträcka om det är elfordon)?
Man ska nog akta sig för att dra för lika slutsatser mellan att ladda en telefon eller en bil, även om båda har lithiumbaserade batterier.
Batterihanteringen i en elbil är väldigt mkt mer avancerad.

Jag digitaliserade grafen ovan och skalade om i enlighet med det antagandet:
Härligt nördigt gjort och ett riktigt användbart diagram
Tack för det

Nu ser det inte ut att spela någon roll ifall man duttar ofta eller laddar mer rejält sällan. Att ladda fullt (100%) ser ut att vara en nackdel men inte jättestor.
Det verkar även finnas en nackdel med att ladda till 85% istf 75%

Men, som jag har skrivit här tidigare,
man måste ju bestämma sig varför man har sin batteridrivna "apparat":
är det för att maximera batteriets livslängd eller för att använda den till det den är till för?

Men det finns många sätt att förkorta livslängden hos lithiumbaserade batterier,
kan man genom enkla anpassningar av batteriladdningen och/eller batteriladdningsvanorna öka batteriets livslängd så varför inte?

Man ska nog akta sig för att dra för lika slutsatser mellan att ladda en telefon eller en bil, även om båda har lithiumbaserade batterier.
Batterihanteringen i en elbil är väldigt mkt mer avancerad.

Härligt nördigt gjort och ett riktigt användbart diagram
Tack för det

Det verkar även finnas en nackdel med att ladda till 85% istf 75%

Men, som jag har skrivit här tidigare,
man måste ju bestämma sig varför man har sin batteridrivna "apparat":
är det för att maximera batteriets livslängd eller för att använda den till det den är till för?

Men det finns många sätt att förkorta livslängden hos lithiumbaserade batterier,
kan man genom enkla anpassningar av batteriladdningen och/eller batteriladdningsvanorna öka batteriets livslängd så varför inte?
Snabbladdning vs långsamladdning borde vara en faktor också?

Tjena!

Man kan ställa in en Samsung så den inte laddar till mer än 80%
Som jag skrev i #179
I One UI 8 (Android 16) väljer man i
Inställningar / Batteri / Batteriskydd
Där kan man välja laddnivå

Snabbladdning vs långsamladdning borde vara en faktor också?
Det skall vara ytterligare ett av alla sätt att förkorta livslängden hos lithiumbaserade batterier
Som jag har förstått det märks det på att att batteriet blir onödigt varmt och
batterierna i telefoner skall fungera utan problem upp till 40°
Det finns appar för att hålla koll på batteritemperaturen (+ MER), tex

Kan man smyga in mobilfråga? Min samsung s21 hoppar direkt till "slow charging" när jag kopplar in. Står t ex "1h to fully charged" i typ 2 sek sen ändrar den till "3h to fully charged". Jag har testat olika sladdar och laddare, testat rensa usb-uttaget på telefonen med tandpetare. Andra idéer?
Jag hoppas att det är OK att jag svarar i den här tråden?

Men trots det kan jag kanske inte komma med så mkt mer svar än:
Har du kollat dina batteriladdningsinställningar?
Jag har en annan Samsung och i One UI 8 (Android 16) väljer man i
Inställningar / Batteri / Laddningsinställningar
Där kan man bla välja att begränsa snabbladdning

Tillbaka
Topp