[OT] Dämpa el trumset

Petegrin

Ny medlem
[OT] Dämpa el trumset
Hej.
Jag bor i lägenhet på lägsta våningen och jag har ett el trumset som jag köpt för några månader sedan. Problemet är att det låter väldigt mycket även fast det är ett el trumset, så jag undrar om någon vet hur man kan dämpa detta. Vår granne som klagade gav oss tipset om att lägga någon matta under baskaggen. Visst, baskaggen låter väldigt mycket faktiskt men jag tänker ju så att vi är på lägsta våningen så skulle detta göra någon större skillnad?
har ni några tips om hur jag skulle kunna dämpa el trumsetet eller tips på någon ljud isolering?

Senast ändrad:
[OT] Dämpa el trumset
Första åtgärden för att göra trumsetet mindre störande är att skriva OT i början av rubriken. I övrigt kan jag inte hjälpa dig, jag är inte lagd åt det musikaliska hållet.

[OT] Dämpa el trumset
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kliar det i hårbotten så bör Du dra ur sladden!

Men JAJA get over it.. använder mig utav hörlurar.

[OT] Dämpa el trumset
Vad är det som låter på baskaggen.
Är det rappet från pedalen när klubban träffar elsensorskinnet eller vad är det.

Kan du byta klubba eller dämpa den, sätt en utsliten ullsocka över.

[OT] Dämpa el trumset
Petegrin skrev:
> Oj förlåt, glömde att skriva OT på denna.

Lätt hänt, men det är ju bra att tänka på det lite extra ibland. Kan du inte spela i tvättstugan, cykelrummet eller nåt? Annars får du komma överens med grannen når du kan och inte kan spela. Låter inte jättekul att bo bredvid nån som övar på att spela trummor om du förstår hur jag menar.

[OT] Dämpa el trumset
bengt skrev:
> Vad är det som låter på baskaggen.
> Är det rappet från pedalen när klubban träffar
> elsensorskinnet eller vad är det.
>
> Kan du byta klubba eller dämpa den, sätt en
> utsliten ullsocka över.

Det är slaget när den slår mot elsensorskinnet/gummit. Det där med ullsocka ska jag testa, men om ni har mer idéer så hör jag dom gärna :)

[OT] Dämpa el trumset
Jag tror att en tjock matta under skulle kunna hjälpa en hel del. Ljudet fortplantar sig nog betydligt lättare till grannarna om det kan röra sig direkt i golv och väggar än om det måste gå via luften.

[OT] Dämpa el trumset
jansson99 skrev:
> Happymtb.org, det enda eltrumset-forumet som Du
> behöver.
>
> Men för helvete! Skriv OT i rubriken!

Wow, du måste ha haft en riktig skit dag för att bli sur över en sådan sak. Men jag har sagt det innan och säger det igen, Förlåt men jag glömde det.

[OT] Dämpa el trumset
Harald: Okej, tack för informationen! Jag ska lägga en matta och något mer mjukt under. Funderar på att och lägga någon slags matta på taket, i min teori så skulle detta göra en rätt så stor skillnad.

ApansBror: Jag satte en liten tygbit på den, så det duger väll som filtklubba antar jag. Finns grannar som lever för att klaga känns det som..

[OT] Dämpa el trumset
bengt skrev:
> Hej, du kan gå in och redigera det första
> inlägget och ändra i rubriken.

Så, då var det gjort! :) nöjd nu Jansson99?

[OT] Dämpa el trumset
Det finns ett Roland-trumset som har en pedal av som är uppbyggd som en symaskinspedal, kanske det kan vara nåt om den finns löst?

[OT] Dämpa el trumset
Petegrin skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej, du kan gå in och redigera det första
> > inlägget och ändra i rubriken.
>
>
> Så, då var det gjort! :) nöjd nu Jansson99?

Jättenöjd!

[OT] Dämpa el trumset
Jag har ett Rolan HD-1 som övningsset. Det är riktigt bra då pedalerna är inbyggda i setet och är extremt tysta. Det är en utgående modell nu så det går att få billigt. 4500 nytt och 2500 på blocket.

[OT] Dämpa el trumset
Petegrin skrev:
> Om jag skulle på något sätt fästa en matta på
> taket, skulle detta göra något skillnad?

Äggkartonger/kartor har väldigt bra dämpande effekt, helt ärligt alltså, de absorberar ljudvågor eftersom formen motverkar att de studsar ut igen. Men det vore nog bra om du kunde täcka runt själva källan till ljudet. Sätter du upp äggkartonger i taket blir nog inte morsan glad.

[OT] Dämpa el trumset
Hasse#7 skrev:
> Petegrin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag skulle på något sätt fästa en matta
> på
> > taket, skulle detta göra något skillnad?
>
> Äggkartonger/kartor har väldigt bra dämpande
> effekt, helt ärligt alltså, de absorberar
> ljudvågor eftersom formen motverkar att de
> studsar ut igen. Men det vore nog bra om du kunde
> täcka runt själva källan till ljudet. Sätter
> du upp äggkartonger i taket blir nog inte morsan
> glad.

Det där med äggkartonger har jag hört många som sagt att det är bra men även många som säger att det är bullshit. Men jag ska testa de :)

[OT] Dämpa el trumset
Tomtefar skrev:
> Äggkartonger dämpar inte så långt ner i
> frekvensbandet, vilket är vad som antagligen
> ställer till det om det hörs till grannarna.
> http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=bygga
> +basabsorbent&oq=bygga+basab&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_l
> =hp.3.0.0.473l2533l0l3577l11l10l0l1l1l0l765l2646l0
> j7j1j5-1j1l11l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_p
> w.r_qf.,cf.osb&fp=f87a5cfc106030ba&biw=1386&bih=76
> 7

Jag visste inte det. Ville i första hand föreslå något enkelt och billigt att prova som jag tidigare fattat som effektivt. Sorry!

[OT] Dämpa el trumset
Äggkartonger är väldigt effektiva på höga frekvenser, så pass höga att vi inte hör dem dvs skit. Av outgrundliga anledningar har jag lite HP ifrån en radom ljudproduktionsutbildning. En grov tygmatta är ett ganska bra absorbent, då jag uppfattar att du vill undvika att ljudet fortplantar sig i betongen. Biltema har en ganska vettig bagagerumsmatta som kan fungera. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Bilmattor/Bagagerumsmatta-39082/ I värsta fall får du väl prata med din granne och bor man i lägenhet så anser jag med att man faktiskt är tvungen stå ut med att man har grannar som har ljud för sig, men ta hänsyn till att de kan jobba skift och det är därför de vill att det är någorlunda lugnt vissa tider.

[OT] Dämpa el trumset
Okej tack för tipset! Jag hittade en tjock matta hemma som jag har satt under trumsetet men jag ska antingen köpa någon tjockmatta eller ljudisolering (fast de brukar vara svindyrt) som jag kan sätta på taket. Om grannarna klagar efter de, så säljer jag trumsetet..

[OT] Dämpa el trumset
Det är rätt många som blandar ihop ljuddämpning och ljudisolering och gör något mittimellan… Dyrt och verkningslöst!

[OT] Dämpa el trumset
jansson99 skrev:
> Happymtb.org, det enda eltrumset-forumet som Du
> behöver.
>
> Men för helvete! Skriv OT i rubriken!

Arg? ..Isåfall ska det stå OT i alla trådar om lvhojjar, och annat lv-snack som föga har i ett MTBforum att göra??!!

[OT] Dämpa el trumset
Det är stomljuden som behöver dämpas. Absorbenter, äggkartonger och annat trams kan du bara skita i. Det är inte ljud som går genom luften som stör grannarna. Vad du behöver är ett flytande golv för ditt trumset.

1. Lägg en någorlunda tjock skumgummimadrass på golvet. Inga mesiga liggunderlag eller gummimattor.
2. Lägg en träskiva stor nog att rymma ditt trumset ovanpå. Ju tyngre skiva desto bättre. En skiva i sten hade varit optimalt... :-)
3. Placera trumsetet på skivan.
4. Spela.

[OT] Dämpa el trumset
JT skrev:
> Det är stomljuden som behöver dämpas.
> Absorbenter, äggkartonger och annat trams kan du
> bara skita i. Det är inte ljud som går genom
> luften som stör grannarna. Vad du behöver är
> ett flytande golv för ditt trumset.
>
> 1. Lägg en någorlunda tjock skumgummimadrass på
> golvet. Inga mesiga liggunderlag eller
> gummimattor.
> 2. Lägg en träskiva stor nog att rymma ditt
> trumset ovanpå. Ju tyngre skiva desto bättre. En
> skiva i sten hade varit optimalt... :-)
> 3. Placera trumsetet på skivan.
> 4. Spela.

Fan va smart!

Tillbaka
Topp