[OT] Darttavla och tillbehör, vad ska man ha?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har en softtip-tavla, som förvisso fungerar men som är riktigt gammal, sliten och åldrad numer.
Verkar ju finnas sisal-ravlor med automagisk poängräkning nu för tiden.

Vad ska man köpa? Finns det någon expertis i ämnet här bland rakade och orakade ben?

Edit: justerat rubriken

Senast ändrad:
En riktig tavla från Winmau ellerHarrows håller måååånga år om den sköts ordentligt.

Vann en i högstadiet, vi kastade i princip dagligen i flera läsår, funkar fint än! :)

En winmau gör jobbet.

Vill du ha räkning. Så är det scolia som gäller om det ska fungera... :P

1000005779.webp

Nu känns det inte som att jag lägger ner pengarna på scolias poängberäkningssystem. Men om man ändå vill ha en öppning för framtida köp av scolias system, finns det vettiga val av belsyningsring som passar även vid senare inköp av ett scolia-system? Eller går det i regel att eftermontera scoliasystemen på det mesta?

Nu känns det inte som att jag lägger ner pengarna på scolias poängberäkningssystem. Men om man ändå vill ha en öppning för framtida köp av scolias system, finns det vettiga val av belsyningsring som passar även vid senare inköp av ett scolia-system? Eller går det i regel att eftermontera scoliasystemen på det mesta?
Ja. Köp winmau plasma direkt.
Fullt kompatibel med scolias kameror. Bättre än scolias egen belysning. Och en jättebra belysning överlag :)

Trillar man i scoliahålet går det att köpa utan belysning. Kompatibelt med plasman.

Viktigast av allt är att aldrig ens fundera på en såndär smartboard. Finns några för steeldart där tavlan ska räkna. Det är skräp. De fungerar inte och tavlan är förbrukningsmaterial.

Omni har jag inte testat. Köpte scolia innan den kom. Men verkar vara ganska buggigt fortfarande. Lär dock lösa sig på sikt. Men ser dagligen trådar om hur folk försöker montera fläktar på dem för att de överhettar...

Finns även andra system med open source mjukvara. 3d printade kamerafästen osv. Klart billigare än scolia. Jag har aldrig testat dessa så kan inte uttala mig.

Nästa noob-fråga; känner inte igen djungeln jmf med för 25-30 år sedan, men kanske bara förträngt. Finns ju typ 1000 olika varianter att välja mellan i femtioelva olika kombinationer av vikt, grepp och spetskvalitet. Om happy hade varit ett dart-forum, vad hade varit happy-korrekt? Vad är lagom bra? Finns det någon "normal-referens"?
Eller är den frågan av typen "hur långt är ett snöre"?

En winmau gör jobbet.

Vill du ha räkning. Så är det scolia som gäller om det ska fungera... :P
Verkar finnas två relevanta Scoliasystem, Home 2 Electronic och Home 2 Flex Electronic, där det senare är nästan halva priset. (Sedan verkar det ju finnas ngn modell med efternamnet pro, som drar iväg ytterligare till typ tre gånger priset för den billigare Flex.)
@marr Kommentarer? Insikter? Erfarenheter?

Edit: insåg skillnaden. Abonnemangs-baserat för den billigare.

På tal om teknisk pryl, kanske läge att införskaffa en Wiltshire Dartboard..... :giggle:
Det jag hämtar mest inspiration ifrån i den där snutten, är att min placering av tavla är på tegelvägg, och golvtegel på golvet (logisk placering av golvtegel förövrigt). Så trots matta och skyddsring, så har jag (maa vissa familjemedlemmar i åtanke) sannolikt behov av ytterligare "pil-vänliga" underlag. :)
Nuvarande soft-tip-pilar, spelar mindre roll vilken felaktig yta de träffar, samt att det är billigt med en "näve" soft-tips.

Verkar finnas två relevanta Scoliasystem, Home 2 Electronic och Home 2 Flex Electronic, där det senare är nästan halva priset. (Sedan verkar det ju finnas ngn modell med efternamnet pro, som drar iväg ytterligare till typ tre gånger priset för den billigare Flex.)
@marr Kommentarer? Insikter? Erfarenheter?

Edit: insåg skillnaden. Abonnemangs-baserat för den billigare.
Home 2 är det som gäller.

Home 2 flex kräver abonnemang varje månad.

Pro är skitsstor gjord för typ bowlinghallar osv. Kommersiellt bruk.

Ja, han har alltid superkoll på alternativen när han börjar närma sig att gå ut.
Funkar inte så för oss vanliga som inte träffar där vi tänker. Blir ett evinnerligt räknande..

Själv kör ja semi auto på scolia. Dvs den uppdaterar först efter att jag kastat mina tre pilar. Så får räkna själv på utgångar. Setups osv.

Dang! Grymt arkadkabinett!! Byggt själv?
Nope, Legends Ultimate. Blev ett sådant efter att jag skissat på eget, och började inse att jag kommer svära för mycket och att tidsplanen skulle krascha inför min egen födelsedag för några år sedan.

Tyvärr har en uppdatering av mjukvaran begränsat en del klassiker, men en hel del fungerar fortfarande. Men det går ju fortfarande att fastna vid Asteroids tex. :)

Nope, Legends Ultimate. Blev ett sådant efter att jag skissat på eget, och började inse att jag kommer svära för mycket och att tidsplanen skulle krascha inför min egen födelsedag för några år sedan.

Tyvärr har en uppdatering av mjukvaran begränsat en del klassiker, men en hel del fungerar fortfarande. Men det går ju fortfarande att fastna vid Asteroids tex. :)
Cool, funkar Galaga? =)

Cool, funkar Galaga? =)
Jajjamensan!
Innan uppdateringen så fungerade i princip allt du slösade mynt på i ungdomen, och Galaga fungerar fortfarande.
Ska ta tag i det när jag får tid över, men kommer mycket annat emellan.
Spelet har även flipper-knappar på sidorna av kabinettet (Syns om du zoomar i bilden, där du även ser filten jag limmat på eftersom jag nötte sönder handflatorna mot kanterna.), och det är förvånansvärt kul att spela digitalt flipper på spelet.

Har även styrkulan så att man kan spela Missile Command......

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp