[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har du inte bara glömt att sätta rätt boot-order i bios?
Fast då borde iofs inte uppstarten ta längre tid efter att du slagit på cd-boot i bios.
aja, värt att kolla om du inte redan gjort det.
Annars är väl som sagt ett bra test att slänga in den i en annan burk och se efter vad som bootar.

Jag bytte upp mig till Windows7 från Xp för ett tag sen och hittills har jag verkligen inte hittat nått att klaga på. Allt är snabbt, smidigt och snyggt. Jag är galet nöjd.

och eftersom partition magic kostar pengar och tillverkas numera av symantec. så föreslår jag partition wizard (home edition) istället. funkar på alla windows versioner (från 2000, men inte server varianter) både 32 och 64 bitars varianter finns.

gjorde en fuling o installerade 7:an brevid xp, raderade sedan allt som hade med det gamla OP att göra. funkade bra, även om ja inte riktigt fick bort allt.

första intrycket är ifall att det ser sjukt snyggt ut. ska leka runt lite :)

Varför köpa en mac?

Jag köpte en skruttig dell för några hundringar och installerade OSX, det var lättare än att ominstallera XP på samma dator märkligt nog. 15minuters process typ. =)

(bredvid står såklart min vackra macbook pro och glänser)

//K

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en skruttig dell för några hundringar och installerade OSX

Finns OSX att ladda hem och testa någonstans (Trial-version)?
Skulle nämligen vilja testa det.

/G

OdenXT skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte en skruttig dell för några
> hundringar och installerade OSX
>
> Finns OSX att ladda hem och testa någonstans
> (Trial-version)?

Apple säljer bara Mac OS X till Mac. Dom tillåter inte att det installeras på vanlig PC-hårdvara.
Den PC-version som cirkulerar på Internet är ett illegalt hack.

Dirty_rider skrev:
> ljudet funkar inte pga drivrutinerna inte
> stöds o nya fungerande finns inte :(

Vad har du för ljudkort?

> Apple säljer bara Mac OS X till Mac. Dom
> tillåter inte att det installeras på vanlig
> PC-hårdvara.
> Den PC-version som cirkulerar på Internet är ett
> illegalt hack.

En amerikansk EULA är inte juridiskt bindande i Sverige. Om du utan modifikationer kan installera OSX på din PC så har du full rätt att göra det. Det är t.ex. inga problem att skriva egna kext:ar så länge du inte meckar med Apples kompilerade kod (t.ex. reverse engineering).

Win7 verkar lite korkat. Ställer hela tiden om skärminställningarna till två skärmar vid varje omstart. Måste in och ändra tillbaka varje gång, annars far muspekaren en skärmbredd utanför höger skärmkant titt som tätt. Hur ändrar man det permanent?

Lyssnar ofta på Vinyl07s streaming, men efter byte till ny desktop med Windows 7 Home Premium, så fungerar det inte att lyssna på deras streaming. Laddar sidan och räknar ner tills streamingen av ljud ska börja, men de säger den bara: "Waiting for video".

Har bytt från svensk till engelsk Chrome, men problemet kvarstår.

Nån som upplevt detta och vet hur man fixar problemet?

Och:
1. Nej, jag tänker inte köpa en Mac.
2. Jag vill fortsätta och använda Chrome.

Lyssnar gör man här: http://webbradio.vinyl107.se/index.aspx

Ljudet levereras som innehållstypen (MIME) video/x-ms-asf. Antagligen begriper inte Chrome att du kan använda Windows Media Player för den innehållstypen. Kolla lite i inställningarna i Chrome ("Under the hood") om du kan sätta valda program för olike MIME-typer.

Kan inte kolla själv då jag inte använder Windows.

lleberg skrev:
> Funkar fint i Google Chrome i Windows 7 här.

Hmmmmf.. skumt, det finns inga lämpliga intällningar under "Under the hood" eller nån annanstans heller i Chrome. Jag har som sagt använt Chrome under Vista och det har fungerat på Vinyl, men inte nu...

Det är säkert som du säger hwik, synd bara att det inte går att påverka manuellt...

Nu är VLC Mediaplayer avinstallerad och då fungerar det! Hade säkert med associationen av asf-filer att göra, men det räckte inte att bara ändra den till Win Media Player.

Tack för tipset!

Finns det några systemadministratörer drällandes här?

Sitter och kollar på övervakningssystem och har kikat lite på Nagios och OpenNMS.
Är dock inte så jättesugen på en linuxburk eftersom det känns synd att ha system som man inte förstår innan och utan.

Nån som känner till några windowsbaserade övervakningssystem typ open source som man kan utöka själv vid behov? Och som kan berätta lite om erfarenheter?
Det är i princip sql server, iis, övervakning av schemalagda jobb, windowstjänster, ping, diskar (s.m.a.r.t) och temperaturer som jag är intresserad av.

Senast redigerad av en moderator:
Har sett Microsofts egna system sammanlänkat med externa kommersiella applikationer. Samt tivoli etc. Allt det där var väldigt primitivt och kändes som något man hade kunnat leka ihop själv. Av det jag hade sett hade jag nog velat köra microsofts egna historia rakt av. Men hade helt klart undersökt opensource spåret noggrant. Det är ingen raketforskning i programmen.

Jag försöker få till en ljudlösning för hela huset. Nu strömmar jag musik från mac:en till en Airport Express kopplad till min gamla stereo i vardagsrummet. Det hela styrs med Remote-appen i iPhone, och det funkar och låter riktigt bra.

Jag vill nu utöka det hela till 2 rum till, som ligger intill varandra.
Det jag letar efter är 2 par ganska små, aktiva högtalare, gärna (men inte nödvändigtvis) med optisk ingång. De ska monteras under taket i någon form av väggfäste. Maxpris, säg 5000/par, men gärna billigare. Jag är inte primärt ute efter högt ljudtryck, i de här rummen kommer de mest spela bakgrundsmusik.
Hifiklubben har några jag funderat lite på:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_7340a__svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter...na_micropod_se_active_hoegtalarsystem_vit.htm
De sista känns rätt danska, överdesignade och dyra för vad man får.

Så, har ni några tips på bra, små, aktiva högtalare?
Och vet ni förresten om det är några stora nackdelar med att dela upp signalen från en Airport till två eller tre högtalarpar, förutom att det kanske blir svårt att köra optiskt? Det vore skönt att slippa köpa 2 Airport till...

Jag har kikat runt på några hifi-forum, men det blir lätt dyrt, krångligt och lite skitnödigt där. Och Happy vet allt.

d'feldt audioengine 2 eller 5 (http://www.dfeldt.com/). ingen optiskt ingång, men låter väldigt bra för att vara så små. jag använde dom små som en nödlösning i mitt vardagsrum, numer sprider dom välljud på kontoret. om du vill köra optiskt till dom och är beredd att betala 5000 pix per par, så får du in en Cambridge Audio DAC per par om du köper 2:an, men det verkar overkill.

Jag har en kompis som kör Micropodhögtalarna som vägghögtalare med ngn billig AudioProsubba och en kollega som kör Micropodhögtalarna tillsammans med tillhörande TheBallsubba. Jag tycker det låter skit i bägge fallen, så enligt mig har du helt rätt i din misstanke att de är dyra för vad man får.

Störst urval av små aktiva högtalare hittar du i musikaffärer snarare än i hifibutiker. De brukar kallas studiomonitorer och finns i alla prisklasser. En helt otroligt bra och pytteliten studiomonitor är Genelec 8020BP, men den är nog lite dyr.

Genelec har en budgetvariant som heter 6010AP och kostar 2195 kr/st, men den har jag inte hört och kan inte uttala mig om. Däremot är den konstruerad med samma gjutna aluminiumchassi som de dyrare Genelechögtalarna, och den bör nog helt klart lyssnas på om man är ute efter en aktiv högtalare under 5000 kr/paret.
big_200959.jpg

Här är några länkar till studiomonitorer:

http://www.jam.se/artiklar/Studiomonitorer--tillbehoer.jam
http://www.4sound.se/section.aspx?id=7074001
http://www.musicstore.de/en_EN/SEK/Recording/Active-Studio-Speaker/cat-RECORDING-RECMONAKT
http://www.thomann.de/se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html

Audio Pro verkar ha några intresanta produkter. http://www.audiopro.com/?id=198&id_category=7

Dels har de en dongle som man kan använda för att skicka ljud trådlöst till sina högtalare, sedan har de några högtalare som har det redan inbyggt. Samt att de vekar ha några fina aktiva högtalare.

Dongle: http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=536
Trådlösa högtalare: http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=535
Aktiva högtalare: http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=523

Om det är någon som har erfarenhet av dessa så är jag intresserad att höra hur det fungerar.

Vi ska ockupera vårt hus igen efter några års uthyrning, behöver snabbt få in bredband.
Kraven är högst "normala" (vad det nu är ?) surfa, SVT Play etc..

Låg fast kostnad är prioriterat, då vi en tid framåt bara kommer att bo där korta perioder.
Så småningom flyttar väl några av ungarna (well, fyra av dom har rösträtt numera...) in "semi-permanent", men då får de uppgradera igen om så behövs.

Senast redigerad av en moderator:
Min tips är Telia Bredband med Digital-Tv:

- Video on demand, typ 3000+ filmer att välja på
- Svt play, viasat play, tv4 anytime och snart kanal5 play
- Spotify snart

Och bredbandet är grymt bra det med.

Har det själv och är hel nöjd.

/J

Carl R skrev:
> Nån som känner till några windowsbaserade
> övervakningssystem typ open source som man kan
> utöka själv vid behov? Och som kan berätta lite
> om erfarenheter?

Vi är en linuxshop, och har haft lite problem med att få in windowssystemen i våra normala rutiner. Just nu är det lågprioriterat eftersom windowsgänget gillar OVO och kör vidare på det. Vad vi har kollat på men valt att inte gå vidare med var Hyperiq. Jag är inte helt hundra på varför vi inte valde den, troligtvis för att det inte gav något mervärde mot vår nuvarande nagioslösning. Jag tycker den verkar vettig, men är kanske mer inriktad på prestanda än övervakning.

Tjena!

En fejsbookfråga. När jag loggade in på fejsbook imorse stod det att "Ann Onym har accepterat din vänförfrågan. Detta är en vänförfrågan jag inte skickat samt att jag inte kan se profilen eftersom
det står att jag måste lägga till personen som vän. Någon som vet om denna som kallar sig Ann Onym är ett virus motsvarande? känns lite obehagligt. Bytt lösenord och blockerat. Men hur fan kan det stå vänförfrågan accepterad på någon jag inte begärt att bli vän med?

Hej,
Någon hrä på Happy som har ett tipes på ett bra program för att göra om videofiler så de går att se på Iphone?
Testar nu Videora Iphone och tycker att det är ganska värdelöst, segt och buggigt.
Helst open source men jag kan även betala en slant.
/F

Hej,

Ska flytta till bostadsrätt nämligen och funderar över internetalternativ till Com Hem, som jag förstått suger pung..

Som rubriken säger : kan man dela ut mobilt internet via ett 3G-USB-modem från en hemmadator till andra via min WLAN-router så att jag kan dela ett mobilt internetabbonemang till mina 2 datorer + NAS, eller är jag bunden till vanlig kabelanslutning in i routern?

Är det enkelt/svårt samt hur gör man?

Det finns wirelessrouters med pc-kortsslot som du sätter modemet i. Sen confar du upp nätverket som vanligt. Routern sköter anslutningen till 3g-nätet. Det kanske finns nya med usb möjligheter med men jag körde på pc-kortssetup hela förra året på landet. Smutt med kontantkort dessutom. Skön "på landet nät on-demand" lösning till en bra peng.

Du ska inte behöva någon gateway eller router, men det ger ju bättre signalstyrka.

Antar att du kör Windows (för Mac-ägare brukar inte vara sena med att påpeka att de kör just Mac).

Jag har inte fått det att fungera med bryggning/delning av nätverk under windows, alltid är det något som strular.

PS. Kör du Mac är det bara att koppla upp, skapa ett trådlöst nätverk och sedan brygga dem). DS.

troutbum skrev:
> Hade nog kört på en http://www.fon.com

Fondera 2.on med USB-port och 3G-modem såg ut som en bra router för mig ja.. Det står så här under features
" USB Port: USB 2.0/1.1 for 3G-modem card "
Vilket jag tolkar som att jag kan trycka in ett USB-modem med 3G-kort där? Det står inget om att routern är bunden till FON vad jag kan se, är den det?

Och ja, jag kör PCs.

Westman skrev:
> troutbum skrev:
> -----
> > Hade nog kört på en http://www.fon.com
>
> Fondera 2.on med USB-port och 3G-modem såg ut som
> en bra router för mig ja.. Det står så här
> under features
> " USB Port: USB 2.0/1.1 for 3G-modem card "
> Vilket jag tolkar som att jag kan trycka in ett
> USB-modem med 3G-kort där? Det står inget om att
> routern är bunden till FON vad jag kan se, är
> den det?
>
> Och ja, jag kör PCs.

Ser ut som bra skit. Då kan du köra usb som du plockar med dig när du vill.

Westman skrev:
> troutbum skrev:
> -----
> > Hade nog kört på en http://www.fon.com
>
> Fondera 2.on med USB-port och 3G-modem såg ut som
> en bra router för mig ja.. Det står så här
> under features
> " USB Port: USB 2.0/1.1 for 3G-modem card "
> Vilket jag tolkar som att jag kan trycka in ett
> USB-modem med 3G-kort där? Det står inget om att
> routern är bunden till FON vad jag kan se, är
> den det?
>
> Och ja, jag kör PCs.

Inte såvitt jag förstått, men har aldrig provat den personligen. Såvitt jag förstått kan du stänga av delningen som den är till för och bara köra som en privat trådlös router. Men, det kanske kan vara idé att vara 'medlem' och dela ut till andra fon-användare om du reser mycket och har en laptop, så kanske du har uppkoppling lite varstans...

Tänkte passa på att köpa dator nu när det är rea överallt. Behov är surf och skriva lite, samt ev lättare fotohantering. Funderar mellan:
Asus eee 1005ha 2700:- (xp home) mkt bra batteri.
Lenovo s10e 2000:- (xp home).

Erfarenheter? Värt att lägga till för eee:n? Tacksam för råd.

Pesch skrev:
> Tänkte passa på att köpa dator nu när det är
> rea överallt. Behov är surf och skriva lite,
> samt ev lättare fotohantering. Funderar mellan:
> Asus eee 1005ha 2700:- (xp home) mkt bra batteri.
> Lenovo s10e 2000:- (xp home).
>
> Erfarenheter? Värt att lägga till för eee:n?
> Tacksam för råd.

XP = <3 , akta dig för Vista :-) T

tre säljer en trevlig Huawei-router för typ 600 pengar.
Bara en trådad port men annars super.
Kopplar ner sig om den är inaktiv en stund och sköter sig exemplariskt.
Jag har haft min ett år ung.

3g-kopplingen sker genom att man kopplar in sin vanliga dongel via usb.

Tillbaka
Topp