[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> XP = <3 , akta dig för Vista :-) T

Jepp. Har även hört bra om linux och easypeasy. Kanske ska installera det.

Oskar skrev:
> Varför kan du inte köra ComHem?

Jag kan, men vill inte. Har hört att tillförlitligheten är lägre än andra operatörer, dvs internet "bara funkar inte" vissa dagar. Både här på happy och via tre oberoende vänner, som alla avråder från det. Varför välja nåt som funkar dåligt och dessutom är dyrare liksom?

Westman skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kan du inte köra ComHem?
>
> Jag kan, men vill inte. Har hört att
> tillförlitligheten är lägre än andra
> operatörer, dvs internet "bara funkar inte" vissa
> dagar. Både här på happy och via tre oberoende
> vänner, som alla avråder från det. Varför
> välja nåt som funkar dåligt och dessutom är
> dyrare liksom?

Jag har Com Hem sedan tre år tillbaka och har inte haft något strul. Strular gör däremot mitt mobila bredband, som iofs är Telenor - jag har det genom jobbet. Och när det funkar är det bra mkt slöare än min Com Hem-uppkoppling.

Jodu, man kan nog hitta folk som har erfarenheter åt båda hållen av precis varje operatör. Hur fasen vet man om det funkar bra i just den här lägenheten liksom?

Det sitter en Telenormast på taket till grannhuset med riktning precis mot min lägenhet vilket borde borga för bra förbindelse med mobilt dock. 199/ månad för upp till 6Mbit ner och obegränsad trafik. Com Hem tar 279kr för 7-10Mbit.

Westman skrev:
> Jodu, man kan nog hitta folk som har erfarenheter
> åt båda hållen av precis varje operatör. Hur
> fasen vet man om det funkar bra i just den här
> lägenheten liksom?
>
> Det sitter en Telenormast på taket till
> grannhuset med riktning precis mot min lägenhet
> vilket borde borga för bra förbindelse med
> mobilt dock. 199/ månad för upp till 6Mbit ner
> och obegränsad trafik. Com Hem tar 279kr för
> 7-10Mbit.

Upp till 6 Mbit med 3G-modem betyder typ 3 i praktiken, jag har Telenor 7,2 via jobbet och har aldrig kommit upp i de hastigheterna trots att jag varit nära master. Sedan får man ju väldigt dåliga svarstider också - vilket kan vara trist om man spelar över nätet t.ex. Jämför istället med Comhems pris för 2 Mbit.

Jag har haft comhem i fyra år nu och får väl säga att jag är nöjd med deras tjänster på det stora hela. Hade strul med ett kabelmodem en gång men då skickade de ett nytt. Man får ju alltid full hastighet i linan iaf.

Hmm. Jag vill inte bli en sån som skriver i "Com Hem Fuck you / hata Com Hem"-tråden.. ska läsa deras villkor. Står för modligen inget där om tillgänglig upptid eller tjänstens kvalitet dock för att kunna häva köpet om man är missnöjd.

Mobilt internet har den stora bonusen att jag kan ta med mig det med min Eee när jag är på roadtrippande fot.

Comhem verkar ju bra om man bor i ett hus/område utan problem. För problemen verkar ju vara väldigt beroende av var man är inkopplad. De tekniska problemen alltså, problemen med kundtjänst lär ju vara konstanta.

Jag har bott i ett comhem-hus utan några (större) problem i två år men pga osäkerheten och avsaknaden av mobilitet, samt att jag inte vill stödja ett företag med deras kundhantering var de inte något alternativ när jag sist skulle välja. Nu drygt två år med 3 och nöjd.

Så länge du inte skall titta på strömmat 1080 material eller spela online-spel är du good to go med mobilt.

Westman skrev:
> lägenheten liksom?
>
> 7-10Mbit.

Jag har en Telenormast ca 80 meter från min lägenhet och kan bara i undantagsfall gå från vardagsrum till kök utan att samtalet bryts... Visst har du rätt i att man kan hitta folk med tråkiga erfarenheter av precis vilken operatör som helst, jag tyckte bara det lät lite kul att ersätta kabelinternet med mobilt internet och hänvisa till stabilitetsaspekter... ;-) Och som sagts ovan; det där med upp till 6 mbit på mobilt bredband innebär verkligen en flytande skala...

TP-Test, skicka 0.34, ta emot 4.18, svarstid 88ms... Nu var det här förstås med "mellan-tummen-och-pekfingret" varianten direkt på bredbandskollen och inte gamla pålitligare tptest 3.12... Men det ska tilläggas att jag sitter i en bunker under marknivå med uteslutande 15cm tjocka betongväggar, i ett hus byggt på ett berg och mobiltbredbands-modemet befinner sig inklämd på golvet, mot väggen, bakom en stor datormöbel, mellan ett kylskåp och en bokhylla. Utanför det lilla fönstret i takhöjd kommer det direkt en skog. Sämsta tänkbara utgångsläge alltså.

Men så streamar jag inte 1080-material eller nördar mig med LAN-spel heller :)

Senast redigerad av en moderator:
Westman skrev:
> lägenheten liksom?
>
> 7-10Mbit.

Enligt vad jag har hört så är det inte obegränsat med trafik på mobila bredband då PTS har lagt sig i leken.

Detta var iaf svaret en polare fick när han kontaktade tre ang varför han inte kunde fortsätta varken ladda ner eller upp med någon vidare hastighet trots att det i tre:s papper klart och tydligt stod att det var obegränsad trafikmängd i full hastighet.

Vet inte om det har varit uppe i tråden tidigare men jag vet att Huawei har en kombinerad mobilt bredband, W-lan router

/Carl

/C

carl.josefsson skrev:
> Enligt vad jag har hört så är det inte
> obegränsat med trafik på mobila bredband då PTS
> har lagt sig i leken.

WHAT?! Mer info om detta tack!!? Håller på och byter ett av abonnemangen hemma då jag ständigt går över trafikbegränsningen... men det här, om det stämmer, ställer ju alla mobiltbredbands-alternativen i ett helt annat ljus...?

Någon som har mer info, vad är det som gäller - och framförallt kommer att gälla det närmaste året?

Finns det en XML-browser där man kan göra typ templates för att visualisera en XML-fil på ett visst sätt? Den specifika XML-filen jag vill kika på är träningsdagboksfilen som SportTracks genererar, och jag skulle vilja ha möjlighet att kika på innehållet utan att använda SportTracks själv.

Du kan skriva en xslt som gör om din xml-fil till xhtml och visa resultatet direkt i din favoritnätbläddrare.

jesperC skrev:
> Jag brukar använda
> http://www.xmlmind.com/xmleditor/ när jag
> hanterar dokumentation och liknande i XML. Kanske
> kan vara något. Inte säker på exakt vad du är
> ute efter men har för mig att det går att
> justera en hel del för granska datat.

Ska kollas upp, tackar för tipset

s skrev:
> Jag kan skriva en xslt som gör om din xml-fil till
> xhtml och visa resultatet direkt i din
> favoritnätbläddrare.

Ja tack, det vore snällt :)

Skämt åsido, något sådant hade egentligen varit perfekt. Men jag hade hoppats hitta något som inte krävde att jag skulle behöva sitta och koda... eller det är kanske enklare än jag tror? Tänk på att det var många år sedan vi delade rum på KTH, och jag har hållit mig undan från programmering sedan dess.

comhem må suga pung, men inte fan är 3G ett vettigt alternativ. det är som att byta pest mot kolera.

för övrigt är det bara telenor som inte har en begränsning, alla andra stryper hastigheten, mer eller mindre.

personligen skulle jag aldrig palla 3G uppkopling som primär lina. dels är det väldigt beroende på vart man bor o vilken uppkoppling, dels så är det detta me begränsning i hur mycket man får ladda (hos alla utom telenor då) o dels är ju hastigheten inte i närheten av vad man får ut med trådbunden internetanslutning. får du ut 10% av vad comhem kan erbjuda dig, så äre ändå bättre än vad du som bäst kan hoppas på med 3g. telias 4G som kommer nästa år verkar väll vara första vettiga som över huvudtaget verkar gå att använda som annat än sekundär anslutning. men det dröjer väll innan det finns i hela landet.

för mobil, att surfa på mobilen, ja då duger säker 3g utmärkt.

men detta är min högst personliga åsikt, men tror inte jag ä ensam om den :D

När jag tecknade mig hade tre inte heller några spärrar men det kan ju förstås ha ändrats jag har inte direkt frågat dem.

Jag hade laddat ner 5 gb de senaste 56 timmarna (mer stat än så fick man tydligen inte ur min router) vilket kanske är över medel men det ger ju en hel massa gb per månad utan throtling.

Jag skulle vilja hävda att 3g duger till nästan all internetanvändning.
De få tillfällen när det inte är snabbt nog vägs, för mig, absolut upp av smidigheten och mobiliteten.

carl.josefsson skrev:
> Westman skrev:
> > Det sitter en Telenormast på taket till
> > grannhuset med riktning precis mot min
> lägenhet
> > vilket borde borga för bra förbindelse med
> > mobilt dock. 199/ månad för upp till 6Mbit
> ner
> > och obegränsad trafik. Com Hem tar 279kr för
> > 7-10Mbit.
>
> Enligt vad jag har hört så är det inte
> obegränsat med trafik på mobila bredband då PTS
> har lagt sig i leken.

Nja, det där vet jag inte vart du hört? Telenor är de enda som har obegränsad trafik utan att strypa någon hastighet, och om de andra hänvisar till mumbo jumbo om varför de stryper, så är det väl deras sak. Mig veterligen så erbjuder Telenor möjligheten att teckna kontrakt på obegränsad datatrafik i 24 månader.

Com Hem är snabbare, det har jag också räknat ut, men är det tillförlitligare? Tillförlitlighet > hastighet för min användning. Tankar inte hem så mycket längre, streamar mest via spotify och agerar klient. Sen vet man ju inte vad molntrenden innebär, kanske streamar jag sjuka mängder om ett år och mitt mobila abbonemang blir för klent. Kanske inte.

perzzon skrev:
> När jag tecknade mig hade tre inte heller några
> spärrar men det kan ju förstås ha ändrats jag
> har inte direkt frågat dem.
>
> Jag hade laddat ner 5 gb de senaste 56 timmarna
> (mer stat än så fick man tydligen inte ur min
> router) vilket kanske är över medel men det ger
> ju en hel massa gb per månad utan throtling.
>
> Jag skulle vilja hävda att 3g duger till nästan
> all internetanvändning.
> De få tillfällen när det inte är snabbt nog
> vägs, för mig, absolut upp av smidigheten och
> mobiliteten.

Tre stoppar ju inte dig från att ladda mer, men de minskar din hastighet, dock inte lika mycket som t.ex. telia (som tar ner en till modemfart :D), utan till 3g fart från turbo3g som det annars går i.
sen kanske det skiljer för dem som hann teckna sig innan de ändrade det, för Tre hade obegränsat förut me.

Westman: det där me comhems bredband är nog som nån skrev väldigt beroende på vart man bor. precis som med 3g internet, som verkar kunna variera en hel del beroende på vart man bor, om man bor i betonghus osv. sen så gåre ju inte att jämföra 100 Mbit comhem med ett 3g där du kanske i bästa fall får ut 4-5 Mbit, men troligen inte ens det.

menmen, det är väll en smaksak. angående 3g routrar så finns det ju en uppsjö av val, t.ex.

http://www.dustinhome.se/pd_5010333957.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010149991.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010107986.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010185161.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010367522.aspx

Senast redigerad av en moderator:
Tre sänker hastigheten vid 20 Gig (säger dom) en del andra operatörer börjar ta betalt per "övermegabyte" och det kan bli dyrt. Hade 3 innan och det funkade ok oftast.

Jag har förbokat 4G men vet inte när det kommer. Det är inte bara i teorin snabbare utan har vettiga pingtider till skillnad från 3G som inte var gjort för detta ändamålet..

I övrigt har jag kört comhem i 5 år och varit nöjd förutom att om man tankar torrents nattetid har modemet hänt sig (så lägligt då) När de ringe upp från ett marknadsundersökningsföretag så upphörde det plödsligt. Också lägligt. Det är 10/10 mbit å kostar 359/mån. Uppmätt och levererar exakt denna hastighet.

Förutom detta har jag ett Telia 3G abb med fri trafik som jag har i mobilen. Surf, mail, spotify och i enstaka fall kopplar jag datorn mot den. Det är 6 mbit ner och bara 0,2 upp och kostar 200/mån. Uppmätt och jag får ca 3 mbit ner och tja några skrala tiondelar upp. Förut laddade jag upp rätt mycket tunga filmer till tuben men det gör jag inte längre men har man en HSUPA lur villman ju kunna fläska på :)

Gonatt!

Visst vore det. Tyvärr så är jag inte fullt så snäll längre ty pepparkakorna har tagit slut.

Som civilingenjör kodar man inte själv, det har man en besättning kodapor till.

Jag har inte kodat xslt sedan 1998 och då var det med notepad. Det finns säkert bättre verktyg idag.
Altova stylevision är en grafisk editor för att skapa xslt. Har inte testat den själv, men den verkar väldigt kraftfull. Tyvärr så kostar den pengar, men finns som demo.

Jensen, grymt att nån rasslade fram lite routers i den här tråden till sist! :)

Vilken väljer man, och varför???

EDIMAX 3G-6200N - 745 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010333957.aspx

ZYXEL NBG4115 - 845 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010367522.aspx

Finns det någon teknisk anledning att välja Zyxel över Edimax? Eller är båda absolut skräp? Inte speciellt sugen på att punga ut vad ett helt årsabonnemang kostar på en router men i det här prisläget är det ju ett bra alternativ mot nuvarande dubbelabonnemang här hemma...

s skrev:
> Du kan skriva en xslt som gör om din xml-fil till
> xhtml och visa resultatet direkt i din
> favoritnätbläddrare.

xslt är precis det jag var ute efter, så nu sitter jag här och svär över syntax och försöker förstå referensmanualer... tack för hjälpen s.

fredrikw skrev:
>
> xslt är precis det jag var ute efter, så nu
> sitter jag här och svär över syntax och
> försöker förstå referensmanualer... tack sååå
> jävla mycket för den hjälpen s.

he he, jo egentligen ville jag skriva så men då det verkar lösa mina problem är jag framför allt tacksam för hjälpen och skyller inte riktigt allt på s :)

Se till att den klarar den krypteringsstandard du kör i ditt nät hemma.
Många klarar inte WPA2.
Sen TROR jag att kanalutbudet skiljer lite mellan olika modeller men det där är jag för dåligt påläst för att lova något om

jansson00 skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> >
> > xslt är precis det jag var ute efter, så nu
> > sitter jag här och svär över syntax och
> > försöker förstå referensmanualer... tack
> sååå
> > jävla mycket för den hjälpen s.

Hihihi!

fredrikw: Du har väll inte missat: http://www.w3schools.com/xsl/

Den här ser inte så dum ut: http://free.editix.com/features/xslt_editor.html

jansson00 skrev:
> Jag tänkte ge mig själv en internetradio i
> försenad julklapp, men det var ju så jäkla
> många att välja på!
>
> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v713&o=produ
> kt_pris_inkmoms
>
> Vad ska man tänka på?

För din del: Att den har max två knappar så vi slipper förklara för dig hur den fungerar...

s skrev:
> fredrikw: Du har väll inte missat:
> http://www.w3schools.com/xsl/

Nope, det är den jag har utgått från. Dock har jag ett helt obegripligt fel just nu som jag inte får någon ordning på över huvud taget... Jag behöver en civilingenjör som kan hjälpa mig med detta.

s skrev:
> Har du ingen hemma hos dig?

Jag har försökt skaka liv i honom i ett par timmar, men han är svårflörtad...

Finns det ingen XSLT-hacker som lurkar i den här tråden?

Mer idiotfrågor från en nolla.

Jag har två katalogstrukturer som skiljer sig lite åt men inte borde..... Den ena innehåller 33 filer fler än den andra.

Kanske s kunde förklara för mig hur jag ska hitta skillnaderna? Vi kan gör det på Mac eller i Windows, jag är lika jävla kass på båda.

fredrikw skrev:
> Nope, det är den jag har utgått från. Dock har
> jag ett helt obegripligt fel just nu som jag inte
> får någon ordning på över huvud taget... Jag
> behöver en civilingenjör som kan hjälpa mig med
> detta.

Det är väl antagligen en civilingenjör som har skapat problemet?!

Då behövs ju någon annan slags människa för att lösa det hela.

/Fedde

jansson99 skrev:
> Mer idiotfrågor från en nolla.
>
> Jag har två katalogstrukturer som skiljer sig
> lite åt men inte borde..... Den ena innehåller
> 33 filer fler än den andra.
>
> Kanske s kunde förklara för mig hur jag ska
> hitta skillnaderna? Vi kan gör det på Mac eller
> i Windows, jag är lika jävla kass på båda.

Mac:
Öppna ett terminalfönster
diff -r dir1 dir2 | less

Det här var ju gravt ironiskt...
Efter att i två år inte ha haft/kommit över någon användningsgräns har jag tydligen trippat över den nu i morse... (tre)

Dags att titta på telenor då...

jansson99 skrev:
> Mer idiotfrågor från en nolla.
>
> Jag har två katalogstrukturer som skiljer sig
>
> Kanske s kunde förklara för mig hur jag ska
> hitta skillnaderna? Vi kan gör det på Mac eller
> i Windows, jag är lika jävla kass på båda.

För Windows: http://kdiff3.sourceforge.net eller installera http://www.cygwin.com så får du tillgång till diff pss som i linux/macos/unix. Fast för just detta fall är cygwin overkill.

jansson99 skrev:
> Jag har två katalogstrukturer som skiljer sig lite åt men inte borde..... Den ena innehåller

Ladda hem Total Commander från http://www.ghisler.com - visserligen shareware, men allt fungerar utan tidsbegränsning. Använd funktionen "Synchronise Dirs..." Riktigt smidigt.

ostkaka skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Jag har två katalogstrukturer som skiljer sig
> > 33 filer fler än den andra.
>
> Ladda hem Total Commander från
> http://www.ghisler.com - visserligen shareware,
> men allt fungerar utan tidsbegränsning. Använd
> funktionen "Synchronise Dirs..." Riktigt smidigt.

Kör en liknande klon på Mac:en (Mu Commander) som har en liknande funktion, men den klarar bara av en nivå i katalogstrukturen. Fixar TC att jämföra filer i under- och under-underkataloger?

Tillbaka
Topp