[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Min urgamla iPhone 2G har börjat uppföra sig skumt. Jag måste sätta den "flight-mode" för att det ska gå att synka den med iTunes. Telefånen är jailbreakad och uppgraderad till programver. 3.0.

Är luren knasig eller har jag kommit åt någon inställning som jag borde ha gett fan i att pilla med?

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fixar TC att jämföra filer i under- och under-underkataloger?

Jupp.

Här är en liten tankenöt för er som är bra på PC. Min gamla halvtrötta dator som har gått med två IDE-diskar och två brännare behövde lite uppfräschning eftersom ena disken börjar bli lite svajig. Jag köpte en SATA-disk eftersom det finns anslutningar på moderkortet. Inställningar i BIOS:et är: SATA 1/2+PATA1/2 eller SATA1/2+PATA3/4. Hur fan jag än bär mig åt så hittar inte BIOS:et alla enheter. Ibland bara SATA-disken, ibland IDE-disken och brännarna och ibland bara bägge hårddiskarna och ingen brännare. Jag börjar ana att man bara kan blanda två SATA med två IDE men är inte säker. Kan man använda en adapter (jag har en liggande från en annan PC där jag körde en gammal IDE-brännare när det bara fanns SATA-kontakter i datorn) och lura BIOS:et att den IDE-disken är en SATA?

Visst finns det något litet bra program som låser upp filer som W Vista har fått för sig att använda till ingenting?

Edit: "Unlocker" hette det ju. Problem solved!

Senast redigerad av en moderator:
Anders H skrev:
> Här är en liten tankenöt för er som är bra
> på PC. Min gamla halvtrötta dator som har gått
> med två IDE-diskar och två brännare behövde
> lite uppfräschning eftersom ena disken börjar
> bli lite svajig. Jag köpte en SATA-disk eftersom
> det finns anslutningar på moderkortet.
> Inställningar i BIOS:et är: SATA 1/2+PATA1/2
> eller SATA1/2+PATA3/4. Hur fan jag än bär mig
> åt så hittar inte BIOS:et alla enheter. Ibland
> bara SATA-disken, ibland IDE-disken och brännarna
> och ibland bara bägge hårddiskarna och ingen
> brännare. Jag börjar ana att man bara kan blanda
> två SATA med två IDE men är inte säker. Kan
> man använda en adapter (jag har en liggande från
> en annan PC där jag körde en gammal
> IDE-brännare när det bara fanns SATA-kontakter i
> datorn) och lura BIOS:et att den IDE-disken är en
> SATA?

SATA är IDE =)

förmodligen så har kontrollerkortet bara 4 kanaler. Då spelar det itne nån roll att det har fler kontakter. lösningen är antingen att du tar bort en brännare eller skaffar ett sata-kontrollerkort och sätter in på en ledig pci-plats.

ett alternativ är att kolla om det finns någon nyare version av BIOS som har stöd för fler samtidiga enheter.

rikard skrev:

eller skaffar ett
> sata-kontrollerkort och sätter in på en ledig
> pci-plats.

Har letat förtvivlat hos Fujitsu-Siemens efter färskare BIOS men utan framgång. Började med ett kontrollerkort innan jag upptäckte kontakterna men då hittade BIOS:et ingenting. Jag tror att det blev nån konflikt. Kortet dök upp i enhetshanteraren och fungerade tills man anslutit disken då kom det en felkrumelur (fel 10). Jag ska pröva med adaptern.

Hjälp en okunnig!

Min laptop (packad klocka) har fått ett ep anfall, vista säger hela tiden efter att jag loggat in att windows måste återinstalleras, sätt i cd/DVD skivan. Det går ej att komma förbi denna ruta.
Detta fel har uppkommit efter en misslyckad installation av sp2, datorn låste sig och jag var tvungen att göra den strömlös.

Nu är det stora problemet det att jag har tappat bort min recovery skiva, vet att datorn vid tidigare försök nekat att bränna ut en andra.
Hur skall man bära sig åt? Kan man få tag på något på nätet?
Om inte annat, kan jag andvända mina xp skivor från min gamla stationära dator för att installera xp på min laptop? Eller kommer det inte fungera med drivrutiner?
Tacksam för svar då jag börjar ledsna på att surfa med min iPhone

Har du reggat din Vistainstallation och har licensnummret? (alltså klisterlappen) Isåfall brukar man kunna få hjälp av microsoft med nya skivor.

Atlas skrev:
> Har du reggat din Vistainstallation och har
> licensnummret? (alltså klisterlappen) Isåfall
> brukar man kunna få hjälp av microsoft med nya
> skivor.

Japp registrerar är det och lcensen sitter på lapp på undersidan.
Hur fasen får man kontakt med dem? Via cyberrymden?

Problem!

Grabbens stationära slutade fungera på på internet helt plötsligt. Han sa att han fick någon varning från Norton innan det sket sig. Vi har ett trådnätverk i huset (villa. Om jag pluggar in min bärbara på samma uttag så funkar det, Men inte om den datorn är ipluggad, felsökningsprogram från MS (IE) och Telia kan bara konstatera att det inte fungerar och att de inte kan diagnostisera problemet. Norton har sluta fungera.

Jag har avinstallerat nätverkskortet på datorn och installerat det igen, Fungerar korrekt enligt Win XP. Provat med ett externt nätverkskort, samma sak. T o m kopplat en donkel på USB port och kunnat kopplat upp mig. Internet (och därmed även mail) är fortfarande inte tillgängligt från den datorn.

Vad fan är fel ???

Låter ju som om Norton har spärrat all trafik.
Vad har du gjort för tester/ändringar i det programmet?

Norton är ju inte det trevligaste av program att jobba med. Man byter med fördel till något gratis och mer lättviktigt. typ avira eller liknande.

perzzon skrev:
> Låter ju som om Norton har spärrat all trafik.
> Vad har du gjort för tester/ändringar i det
> programmet?
>
> Norton är ju inte det trevligaste av program att
> jobba med. Man byter med fördel till något
> gratis och mer lättviktigt. typ avira eller
> liknande.

Låter vettigt. Laddade ner ett av tråden (TnT) rekommnderat gratis antivirusprogram (AVD?) på ett USB-minne. Tyvärr krävde det uppkoppling för att kunna installeras. Känns lite som moment 22!

PS! Tror att min sambo betalde 600 kr för att Norton skulle skydda datorn före jul!

perzzon skrev:
> Låter ju som om Norton har spärrat all trafik.
> Vad har du gjort för tester/ändringar i det
> programmet?
>
> Norton är ju inte det trevligaste av program att
> jobba med. Man byter med fördel till något
> gratis och mer lättviktigt. typ avira eller
> liknande.

Tack !! Jag avinstallerade Norton och då fungerar det. Har installerat AVG istället.

Ar hos svarforaldrarna och far inte min macbook till att funka med tradlosa routern. Klagar over att "XXXX has the self-assigned IP-address XXXX and will not be able to connect to the internet". Nar jag kollar vilken IP-adress som routern har och manuellt (DHCP manuellt) definierar adressen gar det inte heller. Lustigt nog fungerar min Ipod Touch klockrent och deras urgamla laptop med XP. Kanner mig lite tontig med min flashiga Mac som jag inte far ordning pa ...

Har aven testat att koppla en ethernetkabel fran en av portarna pa routern och det fungerar inte heller. Strulat ett par dagar nu och vill garna skriva pa ett riktigt tangentbord med aa, ae och oe. Dessutom behover jag koppla upp mig med nexus och fixa grejor med folkbokforingen och sadant.

det finns en stationar dator som ar kopplad till port 1 av 4 - kollade vilken adress den hade och andrade sista siffran till 2 istallet for 1. Eftersom DHCP egentligen skall tilldela en IP-adress sjalv ar jag antaglien helt ute och cyklar ....

OK.

Vilken ip-adress, subnätmask och gateway får den första datorn, den som funkar?

Vad får din mac för inställningar automatiskt?

Jag har ingen aning om hur saker funkar i OS X men borde gå att komma runt det här ändå :)

stationara datorn far

IP 10.0.0.5
subnet 255.0.0.0
gateway 10.0.0.0

och macen far

IPv4
169.254.150.235
subnet 255.255.0.0

till saken hor att jag precis installerat Windows 7 ultimate m h a vmware fusion vilket skulle kunna vara en vag fram men har inte heller lyckats dar ...

Adressen du får på macen är inte tilldelad via DHCP, det är en adress som operativet tar till på eget initiativ. Undrar om du ens har nätverkskontakt, jag tror det är vad som spökar.

Rent teoretiskt, om du har kontakt men dhcp strular, så borde det funka att ställa in 10.x.x.x som adress med samma subnätmask och gateway. Glöm inte att du behöver fylla i DNS också, t.ex. 8.8.8.8 som är Googles DNS, eller samma som de andra datorerna har i nätverket.

Men jag är tveksam till att det löser problemet.

tror ocksa det ar nagot annat. Lustigt nog fick jag natverkskontakt efter en dags strulande men sedan har det inte fungerat langre. Dumt nog dokumenterade jag inte i detalj det jag gjorde och nu har jag hallt pa och strulat och antagligen sabbat alla mojliga installningar. Problemet ar val att jag vet tillrackligt for att fa saker och ting till att inte fungera men inte tillrackligt for losa problemet ..

Helst skulle jag vilja ga tillbaks till nagon typ av "defaultinstallning"

Nu nar jag har Windows 7 Ultimate med vmware fusion borde jag val kunna fa till natverksuppkoppling darifran? Har forsokt men det har inte gatt heller

Jag använder nästan enbart min Mac, men har en äldre WinPC för vissa program som inte funkar att ha på Mac (inte ens med Parallels och liknande).

Det är en burk från 2003, en Dell med medelprestanda för den tiden.

Upptäckte att jag hade kontakten inkopplad. Jag gissar att den drar en del ändå eftersom det sitter en transformator i nätdelen. Frågan är hur mycket det är?

Skulle vara skoj med en grov uppskattning. Om det handlar om bråkdelar av en watt, eller om det handlar om tiotalet watt?

Jag trodde att sladden var urdragen. Ska ha bättre koll på det i fortsättningen...

Har för mig att när jag mätte upp en dator jag hade för ett par år sedan så hamnade standbyförbrukningen på nära 15W. Sjukt mycket tyckte jag och började dra ut sladden.

detvetdu skrev:
> Har för mig att när jag mätte upp en dator jag
> hade för ett par år sedan så hamnade
> standbyförbrukningen på nära 15W. Sjukt mycket
> tyckte jag och började dra ut sladden.

Ajdå!

Då ska jag VERKLIGEN komma ihåg att dra ur den!
Dessutom var skärmen inkopplad också, fast det är en ny plattskärm på 20", så den är nog inte lika törstig.

Skarvdosa med knapp på är rätt smidig lösning, sitter det dessutom en lampa som lyser i knappen när det är spänning så är det ju enkelt att se om man glömt stänga av allt.

42Hz skrev:
> Skarvdosa med knapp på är rätt smidig lösning,
> sitter det dessutom en lampa som lyser i knappen
> när det är spänning så är det ju enkelt att
> se om man glömt stänga av allt.

Jo, jag har en sån, men den sitter på "fel" saker just nu. Ska arrangera om nån gång... :D

SKYNDA DIG!!!! Du kan bli ruinerad!

15W = 0.015 kW
I en timme blir det 0,015 kWh
I ett dygn blir det 0,36 kWh
På ett år blir det ca 131 kWh.

Jag betalar 1 krona per kWh, du betalar troligtvis lite mer eftersom du bor i en sån där kostnadseffektiv hyresrätt.

JLarsson skrev:
> SKYNDA DIG!!!! Du kan bli ruinerad!
>
> 15W = 0.015 kW
> I en timme blir det 0,015 kWh
> I ett dygn blir det 0,36 kWh
> På ett år blir det ca 131 kWh.
>
> Jag betalar 1 krona per kWh, du betalar troligtvis
> lite mer eftersom du bor i en sån där
> kostnadseffektiv hyresrätt.

Nej, kanske inte mycket i reda pengar, men jag ligger runt 100-110 kWh/månad just nu, så 10 kWh/mån är en ganska stor andel av det.

Har en gammal JVC videokamera med tillhörande dockningsstation. Här finns uttag, tre stycken, för ljud och videosignal. Finns också en S-videokontakt som jag också kopplar in. Tv-kortet i datorn har motsvarande uttag. Kruxet är att när jag överför filmer till hårddisken via Windows MovieMaker kommer inte ljudet med. Vad kan detta bero på?

s skrev:
> S-video innehåller bara bild. Ljudet måste du
> koppla separat.

Har ju RCA kontakterna kopplade och två av dem är ju för ljudet. Testade att ansluta en videospelare
men där fick jag varken bild eller ljud. Den anslöts via en scartadapter med RCA anslutningar. Är det månne så att man inte får ha både RCA och S-videosladdarna inkopplade samtidigt?

teamthrone: stor HD är nog lite av en definations fråga, vissa kan tycka 1TB är sjukt mkt, andra sjukt lite :)

Och datorn du länkade fixar HD material utan beskymmer. Acer är även ett bra märke.

Totteman skrev:
> Hur konverterar man från ST74 till SWEREF99?

Sambandet mellan ST74 till SWEREF99: http://swepos.lmv.lm.se/rix95/index.htm

För att transformera en fil behöver Du någon sorts program som hanterar geografisk data och de olika transformationssambanden. FME är ett sådant. En utvärderingslicens går att ladda hem här: http://www.safe.com/evaluation/index.php
Men om sambandet mellan ST74 och Sweref99 finns i det vet jag inte.

Du har mest troligt tangentbordet inställt på engelsk layout. Sök på nätet hur du ställer om. Har inte mac själv men väl ett tangentbord från en dator från Kanada och där är det just de tecknena på samma plats som åäö.

Edit: sedär fredrik hade koll på inställningarna. ;)

Senast redigerad av en moderator:
fredrikw skrev:
> Antagligen för att du har valt amerikansk
> tangentbordslayout.
> Inställningar->Internationellt->Indatameny

Det har jag kollat >Indatameny >svenska PRO
Det var samma som inst'llning som vanligt.
Min sex[riga dotter var inne p[ bamses hemsida f;eut. Kan vara hon som har hittat n[got kortkommando.

M

Klicka i att du vill ha indatamenyn i menyraden och kolla vad som är valt där. Även om Svenska Pro är ikryssat i inställningarna kan det finnas ett annat alternativ som är förvalt.

fredrikw skrev:
> Klicka i att du vill ha indatamenyn i menyraden
> och kolla vad som är valt där. Även om Svenska
> Pro är ikryssat i inställningarna kan det finnas
> ett annat alternativ som är förvalt.

Det 'r en amerikansk flagga d'r !!

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!

Ha! Det var två land valda, både S och USA när jag tog bort det ena funkade det.
Som vanligt kan happy hjälpa en när man är för dum ;-) Och att det var fredrikw som knäckte det är inte helt förvånande. Tack ska du ha!!

/M

Jag har också lite dataproblem jag skulle vilja ha löst.

vet någon Hur jag gör skärmdump på en iMac i XP? Jag har alltså en Mac men kör XP i den.

Tacksam för svar.

Tillbaka
Topp