[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Det är ingen som provar adresser längre. Mer troligt är att din adress har funnits på ett forum vars databas har kommit på drift, eller att du har lämnat ut det på annat sätt. De säljs sedan för någon dollar per 10k st eller liknande.

Jag skulle se till att skicka vidare din teliamail till t ex gmail och tämja den så att du dessutom kan skicka som din teliaadress därifrån. Mängden SPAM kommer inte minska, men den som kommer rakt i plytet på dig kommer i alla fall vara färre.

Hallå
Jobbar hemifrån men lyckas inte riktigt få till skärmarna idag.
Dvs jag kör remote /span alt att jag väljer att slå ihop skärmarna hemmma innan remote. Då blir det en enda lång skärm på båda. Det är helt ok men idag hade det varit smidigt om skärmarna automatiskt delade sig för "maximize" av program.
Finns det något sätt att köra remote och skärmarna delas?

Remote Desktop?

Jag brukar dela mina skärmar som om jag delade ut en skärm till en projektor bara, "Utvidga". Då kan jag välja att köra browser i ena "rutan" och exempelvis Outlook eller annat på den andra mindre skärmen. Kontrollpanelen -> Bildskärm kanske? Jag använder HP's egna genväg till mina inställningar och är jävlar i den ingen expert på't.

Liten chansning:

Är det någon som sitter och längtar efter att spela Unreal eller Quake II igen men inte har rätta hårdvaran?

Här har jag ett Voodoo 2 kort, helt komplett:
IMG_1261.JPG

Jag tänkte kolla om det finns något intresse innan det går i skrotbingen.

(man har ju trots allt svårt att slänga sånt som var svindyrt och jättecoolt när man köpte det)

Finns för avhämtning i Sollentuna.

Har börjat tappa kontakten med min trådlösa router alltsomoftast.

Är inte helt 100% säker, men jag tror att det endast händer då jag surfar. Kör med Firefox 10.0 men skall börja utprova Explodder igen för att testa om det kan vara Firefox som är boven.

Flera som upplevt liknande?

Oj, Stewe, låt inte den där godbiten gå till skrothögen! Det är en riktig raritet (vild gissning) och jag har svårt att se att det inte finns någon glad samlare där ute med en svaghet för sentimentalitet. Faktiskt inte helt otänkbart.

D-Link? Jag hade liknande problem med en D-link ... varje felsökning slutade med att jag startade om routern och då funkade det klockrent igen. Köpte en timer och lade den i väggen med att slå av 15 minuter vid 5:00 på morgonen då jag sover. Efter det har jag inte haft några problem.

Teknik skall startas om med jämna mellanrum, det bara är så!

Jag letar efter en telefonhögtalarpryl som gör att man kan koppla upp en mobil med blåtand så att den fungerar som en bra högtalartelefon.

Vi har mobilväxel på firman och att bara köra med högtalarfunktionen på mobilen när vi sitter i telefonmöte funkar inget vidare.

Jabra har en bra och liten modell med bluetooth och laddning via usb om jag minns rätt.

Den står på mitt bord på arbetet men det är så långt dit nu så jag kan inte kolla
modellbeteckning etc.

Priset var lågt, under 1000:-, med reservation för läckande minne.

/Fedde

cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket snabbare är vmware fusion 4 jämfört
> med fusion 3, på en ny iMac med Lion, om man kör
> XP i den virtuella maskinen?

Aningen snabbare. Min SSD-disk gjorde större nytta.

pme skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur mycket snabbare är vmware fusion 4
> jämfört
> > med fusion 3, på en ny iMac med Lion, om man
> kör
> > XP i den virtuella maskinen?
>
> Aningen snabbare. Min SSD-disk gjorde större
> nytta.

Ah, tack. Då väntar jag med det inköpet.

Någon macnörd här?
Har lyckats med detta: The system bootstrapper has crashed: Trace/BPT trap

Koperar texten från en annan sajt där jag lade ut samma fråga..
---

Under 3:dje sömnlösa natten på sjukhuset fick jag detta fina meddelandet när jag skulle reboota min Mac, (vilket inte gic kså jag körde opt+cmd+v för att se vart det tog stopp, dock efter en del mobilgoogel på 5 år gammal mobil..)

"The system bootstrapper has crashed: Trace/BPT trap"

Sweet, eller inte. tur jag har en 2h gammal backup via TimeMacine så jag hoppas kunna blåsa disken och lägga in allt igen.. allt detta pga ett nytt men uppfukkad Comviq kontant dongle, ingen sömn på 3 nätter och sjuka mängder morfin i omlopp..

Fick den att kunna köra skivkontroll från skivan när jag kom hem nu ikväll och det ferkade fungera så nu gäller det bara att hitta bästa sättet att få igång skiten men minsta möjliga jobb, går det koppla in en timemachine via USB och backa datorn redan i booten?
det hade lätt varit det optimala när mna har fukkat upp systemmappen och booten därigenom.. läst mkt om det och många har fått byta hela hårddisken, dock tror jag det är när man lämnar in skiten så passar dom på att tjäna en slant o gör på det viset.. Hittar dock ingen svensk bra sida där det finns någon med detta problem på SnowLeopard utan det verkade vara vanligare genom en tidig update på Lion?
---

Nu vet jag iaf, eller hoppas att disken inte är körd. Frågan är vilket sätt som är bäst att återställa skiten på. Den går inte att boota utan står bara och snurrar vid äpplet timme ut o timme in, i alla olika lägen. Kan jag koppla in min ex hdd och köra in en kopia på hela systemet på int hdd?
Vore ju det bästa, min stora fail var att jag formaterade min boot-hdd några dagar innan med Snowleopard men har vanliga gammla leopard osm jag fic kemd min MacBook Pro när jag köpte den så kan inte köra en ny SnowLeopard installation utan får göra det med gammla, sedan hitta SL och fixa en ex extern boot på denna och sedan kanske köra TimeMachine så jag får tillbaka allt?

Även om jag haft tankar på att blåsa disken så måste jag komma åt en del saker som jag inte har hunnit lägga över manuellt än utan ligger på TM partitionen på min externa.. Det är dock bara en partion av en 2Tb disk så kan man boota från den eller hade man varit tvungen att ha en separat fysisk disk men endast en partion på då? Kan vara bra att veta, hittar ingen svensk sajt att läsa på heller om detta problem.
All hjälp mottages.
mvh // J

- Starta datorn från en Mac OS X Installationsskiva (helst samma systemversion som du har på backupen).
- Formatera om disken.
- Installera Mac OS X
- När datorn startar om efter ominstallationen får du frågan om du vill återställa från en TimeMachine-backup....

Purra skrev:
> text

japp, kollat allt det där. Lustigt att vi även läst samma tråd på yahoo.
Kollat runt mkt på apple med men det ger inte så mkt tyvärr, ja ghar ju testat att välja startskiva när Leopard sitter i o det fungerar och kört Skivkontroll därifrån och den hittar inga fel så disken fungerar ju iaf.

Tack för hjälpen iaf.

Vic skrev:
> - Starta datorn från en Mac OS X
> Installationsskiva (helst samma systemversion som
> du har på backupen).
> - Formatera om disken.
> - Installera Mac OS X
> - När datorn startar om efter ominstallationen
> får du frågan om du vill återställa från en
> TimeMachine-backup....

Det är väl detta scenario jag har tänkt mig på ett ungefär. Dock har jag formaterat min bootdisc med Snowleopard updateringen så måste hitta en ny nu vilket inte verkar vara det lättaste, dock hade jag en bra site som snurrade runt när iOS5 kom.

Tack för tips, nu ska jag in o kika lite mer på Mac99 innan jag bestämmer mig för att köra igång.. Det är ju förarbetet som tar tid..

Har en 4 år gammal Dell Vostro 1500 med MEMORY : 2048MB (2X1024) 667MHZ DDR2 DUA (enligt dells supportsida) och Vista 32-bitars. 160Gb hårddisk. Är det värt att uppgradera till mer minne och hårddisk eller är det bara att köpa nytt? Är det bara att köpa första bästa minne eller är det bärbar-/dellspecifikt? Jag vill minnas att 3Gb minne var nån slags övre gräns för 32-bitars os? Jag antar att hårddisken är bara att plocka ut och ghosta om på en större? Det var länge sen jag pysslade med dylikt, har det hänt nåt på den fronten?

Problemet är att datorn ibland (ganska ofta) och till synes oprovocerat kör stenhårt med hårddisken och det slöar ner hela systemet. Kan mer minne och större/snabbare HD bota detta?
Jag är i övrigt skitnöjd med datorn (skärm, grafik etc) och gör inget superavancerat.

-Mer minne
-SSD-disk
-Annat OS, 64-bitars XP kanske? Efter 4 år gör nog en ominstallation rätt mycket också.

Behöver du inte jätteutrymme så satsa på SSD, MYCKET snabbare! Det är väl det största som hänt i datorvärlden de senaste 5 åren iaf.

Jag är för snål för att betala för antivirus, jag har ju viktigare saker att lägga min hårt förvärvade slantar på. Finns det något bra program här ute på cyberspace som inte kostar?

Tomtefar skrev:
> -Mer minne
> -SSD-disk
> -Annat OS, 64-bitars XP kanske? Efter 4 år gör
> nog en ominstallation rätt mycket också.
>
> Behöver du inte jätteutrymme så satsa på SSD,
> MYCKET snabbare! Det är väl det största som
> hänt i datorvärlden de senaste 5 åren iaf.

Vill bara tillägga här att XP 64-bitars är inget man bör satsa på om man inte absolut måste. 64-bitars versionen är inte bakåtkompatibel med 32-bitars programvara på samma sätt som Vista och Win 7 64-varianter är. Tror att Windows 7 är närapå lika snällt mot resurserna som XP, så att en SSD disk och Win 7 64-bitars blir nog kanon :)

gabbeon skrev:
> ...Jag vill minnas att 3Gb minne var nån slags övre gräns för 32-bitars os?...

Jag skulle satsa på ny datanmaskin. Även om du byter till ett 64-bitars OS (vilket enligt min erfarenhet inte är något problem alls) kommer du med största sannolikhet inte kunna använda mer än ca 3Gb ändå. Begränsningar i BIOS och i datorns konstruktion på äldre datorer gör att man inte kan använda mer minne än så, även med ett 64-bitars OS.

ostkaka skrev:
> gabbeon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Jag vill minnas att 3Gb minne var nån slags
> övre gräns för 32-bitars os?...
>
> Jag skulle satsa på ny datanmaskin. Även om du
> byter till ett 64-bitars OS (vilket enligt min
> erfarenhet inte är något problem alls) kommer du
> med största sannolikhet inte kunna använda mer
> än ca 3Gb ändå. Begränsningar i BIOS och i
> datorns konstruktion på äldre datorer gör att
> man inte kan använda mer minne än så, även med
> ett 64-bitars OS.

Övre gränsen för 32-bits OS är som sagt runt 3 gig, det är så mycket minne man kan adressera med 32 bits adressrymd. BIOS vet jag inte om det kommer begränsa minnet så mycket men om cpun är 32bitsarkitektur är det nog rätt stekt att köra 64bits OS

En ny maskin ska väl inte behövas tycker jag då den inte används till något avancerat. Kan ju uppgradera ena modulen från 1GB till 2GB iaf och som sagt en ominstallation så ska det nog gå bra.

-

Jag kör ett 32-bitar OS med 8GB ram just nu, inte Windows dock.
ubuntu1004% uname -r
2.6.38-13-generic-pae
ubuntu1004% cat /proc/meminfo
MemTotal: 8165656 kB
MemFree: 6426348 kB

Tomtefar skrev:

> Jag kör ett 32-bitar OS med 8GB ram just nu, inte
> Windows dock.
> ubuntu1004% uname -r
> 2.6.38-13-generic-pae
> ubuntu1004% cat /proc/meminfo
> MemTotal: 8165656 kB
> MemFree: 6426348 kB

+1

Jag kör med gentoo och 32bitars kärnan pae 8GB ram på min laptop. Funkar klockrent.

Med 32 bitars addressrymt kan man addressera 2^32 eller 4294967296 bitar minne. Sedan är Wintendo lite knäpp och kräver att man har en pagefil på runt 1GiB som den mappar som riktigt minne (oklart varför). Så på 32-bitars windows så har man ~3GiB RAM + ~1GiB page. På andra OS så adresserar man dessa två minnesytor oftast separat och har alltså 2^32 bitar RAM.

Jag har en bärbar HP-pc som är drygt ett år gammal dvs så har tillverkargarantin gått ut.
Den har nu fått nåt fel som gör att den startar men efter ett par sekunder så startar den om igen. Sen loopar den så tills jag stänger av. Den hinner alltså inte ladda nånting, POST etc.
Jag kan skicka in den men Dustin är väääldigt tydliga med att om det inte är fel som fanns från början får jag betala felsökningen och reparationen.
Men innan, är det nån som har ett uppslag på vad som kan ha pajat?

Börjar den ens läsa från disk? OM den gör det, prova att boota från CD (med tillexempel en Live-CD med Linux) och se om du kan läsa diskarna.

Schreddan, Min hp elitebook 18 månader gammal, blev full med damm. Samma problem med omstart. Efter dammsugning funkar den ok igen

Live-CD är bra skit, men kommer du inte så långt så hjälper ju inte det. Damm brukar ge värmeproblem, hinner den verkligen bli så varm på den korta tiden? Men visst, aldrig fel att rensa damm. Var försiktig med dammsugaren bara, kan alstra statisk elektrisitet.

Hinner du in i BIOS? Finns ibland diagnostikverktyg där.

Minnesmodulerna som sagt. Eventuellt även prova starta utan hårddisk och dvd-läsare.

Enda chansen at den skulle bli överhettad på den korta tiden är att kylflänsen lossat helt från processorn och det känns kanske inte så sannolikt.
Låter mer som glapp eller så någonstans.
Som fler sagt tidigare: se till att allt sitter fast inuti, minnen och kontakter osv.
Blir det föresten några pip från den, kan man urskilja något mönster i ljuden? Kolla manualen för datorn och ta reda på vad de i så fall betyder. (Finns det föresten sådana ljud för laptops också?)

Tack för alla tips!
Nej den kommer inte så långt att det skulle kunna pipa för indikera fel. Jag har som sagt plockat ut disken och startat den utan men det blir samma problem.

Men jag ska testa att plocka i/ur minnen och göra en försiktig städning!

Edit: Stavning

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Den har nu fått nåt fel som gör att den startar
> men efter ett par sekunder så startar den om
> igen. Sen loopar den så tills jag stänger av.
> Den hinner alltså inte ladda nånting, POST etc.

Det där låter typiskt som att en eller flera kondensatorer på moderkortet pajat (jag har haft exakt det beteendet på en stationär dator (och en tv)). Det kan dock vara något annat underliggande problem typ dålig nätdel eller överhettning. Googla på typ laptop reboots capacitor (du kan ju lägga till modellnamnet på din HP). Exvis här står några rader http://www.ehow.com/facts_5189211_pc-keep-rebooting-its-own_.html

/Johan

Ok, tack för länken!
Men då lär jag strunta i att skicka in den för att försöka få det som ett fel som varit från början.
För dåliga komponenter lär ju bara täckas av 1-års-garantin..

Jag vet inte hur många HP-laptops jag har fått skruva isär och göra rent från damm genom åren, men det brukar faktiskt hjälpa. Vi hade en modellserie på jobbet där heatpipen gick sönder på samtliga exemplar efter nåt år, men där hade HP faktiskt ett reparationskit man kunde köpa.

Ett annat klassiskt HP-fel är att GPUn släpper sina lödningar. Sök på "HP reballing" så hittar du hur mycket info som helst. Finns även gör-det-själv-videos på youtuben:
(Har dock inte hört att det drabbat elitebooks).

Tillbaka
Topp