Någon macnörd här?
Har lyckats med detta: The system bootstrapper has crashed: Trace/BPT trap
Koperar texten från en annan sajt där jag lade ut samma fråga..
---
Under 3:dje sömnlösa natten på sjukhuset fick jag detta fina meddelandet när jag skulle reboota min Mac, (vilket inte gic kså jag körde opt+cmd+v för att se vart det tog stopp, dock efter en del mobilgoogel på 5 år gammal mobil..)
"The system bootstrapper has crashed: Trace/BPT trap"
Sweet, eller inte. tur jag har en 2h gammal backup via TimeMacine så jag hoppas kunna blåsa disken och lägga in allt igen.. allt detta pga ett nytt men uppfukkad Comviq kontant dongle, ingen sömn på 3 nätter och sjuka mängder morfin i omlopp..
Fick den att kunna köra skivkontroll från skivan när jag kom hem nu ikväll och det ferkade fungera så nu gäller det bara att hitta bästa sättet att få igång skiten men minsta möjliga jobb, går det koppla in en timemachine via USB och backa datorn redan i booten?
det hade lätt varit det optimala när mna har fukkat upp systemmappen och booten därigenom.. läst mkt om det och många har fått byta hela hårddisken, dock tror jag det är när man lämnar in skiten så passar dom på att tjäna en slant o gör på det viset.. Hittar dock ingen svensk bra sida där det finns någon med detta problem på SnowLeopard utan det verkade vara vanligare genom en tidig update på Lion?
---
Nu vet jag iaf, eller hoppas att disken inte är körd. Frågan är vilket sätt som är bäst att återställa skiten på. Den går inte att boota utan står bara och snurrar vid äpplet timme ut o timme in, i alla olika lägen. Kan jag koppla in min ex hdd och köra in en kopia på hela systemet på int hdd?
Vore ju det bästa, min stora fail var att jag formaterade min boot-hdd några dagar innan med Snowleopard men har vanliga gammla leopard osm jag fic kemd min MacBook Pro när jag köpte den så kan inte köra en ny SnowLeopard installation utan får göra det med gammla, sedan hitta SL och fixa en ex extern boot på denna och sedan kanske köra TimeMachine så jag får tillbaka allt?
Även om jag haft tankar på att blåsa disken så måste jag komma åt en del saker som jag inte har hunnit lägga över manuellt än utan ligger på TM partitionen på min externa.. Det är dock bara en partion av en 2Tb disk så kan man boota från den eller hade man varit tvungen att ha en separat fysisk disk men endast en partion på då? Kan vara bra att veta, hittar ingen svensk sajt att läsa på heller om detta problem.
All hjälp mottages.
mvh // J