[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Visst i värsta fall man kan göra så, men helst vill jag köra under OS X direkt och utnyttja datorns fulla kapacitet och slippa windowsskiten.

Är detta ett vettigt "uppgaraderingspaket"? Ska först och främst ha den för bildredigering, Är det vettigt med en Core I7 3770, har 6mb lv3 cache på CPU:n idag och den fläskar på rätt ok.

1|GIGABYTE GA-Z77-D3H Z77 S-1155 ATX IVY|5010625175|GA-Z77-D3H|I lager|899,00|899,00|

1|INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER|5010627962|SSDSC2CT120A3K5|I
lager|790,00|790,00|

1|INTEL CORE I7 3770 3.4GHZ 8MB S-1155 IVY|5010622177|BX80637I73770|I lager|2 490,00|2 490,00|

2|KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 CL10 HYPERX BLU (1X8GB)|5010642873|KHX1600C10D3B1/8G|I
lager|390,00|780,00|

Funderar även om jag skulle välja MSI-moderkort istället.
1|MSI H77MA-G43 H77 S-1155 M-ATX IVY|5010642101|H77MA-G43|I lager|790,00|790,00|

1|MSI Z77A-G43 Z77 S-1155 ATX IVY|5010642095|Z77A-G43|I lager|840,00|840,00|

Det finns nog, men det gäller att hitta någon som bygger sin pc samma vecka som du. Vad som är bäst klirr per krona varierar ju kraftigt. Ska du bara hantera lite RAW och JPEG så kan du ju ha vad som helst som inte är mer än fem år gammalt. Stoppa i mer än 8GB i den bara.

Minne verkar ju vara sjukt billigt just nu så det blir minst 16Gb. :)

Du har uppenbarligen inte använt ViewNX som jag använder som RAW-konverterare! Jag ute efter mest rå CPU-kraft per krona, förutom att bestämma mig för rätt moderkort, 2st USB3 är niminum.

Senast ändrad:
Nu har jag inte tittat på moderkorten ifråga men det kan vara vettigt att ha 4x4GB dimmar istf 2x8GB, sen skulle jag nog köpa en lite större ssd :)

Kolla vad moderkorten stödjer för minnen också, kan vara intressant.

RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag inte tittat på moderkorten ifråga men
> det kan vara vettigt att ha 4x4GB dimmar istf
> 2x8GB, sen skulle jag nog köpa en lite större
> ssd :)
>
> Kolla vad moderkorten stödjer för minnen också,
> kan vara intressant.

Stödet för minne, du tänker högsta hastighet? DDR3 verkar ju vara det som gäller idag, har planerat köpa 1600MHz.

Vad är fördelen med 4x4gb jämfört med 2x16? Funkar 4x16 lika bra?

SSD gör vilken gammal burk som helst till en klart snabbare gammal burk!

Sen får du fundera på om ViewNX är flertrådat också, annars vill du hellre ha en CPU med hög klockfrekvens och mycket cache än en med många kärnor. Om det nu är ett motsatsförhållande förstås..

42Hz skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag inte tittat på moderkorten ifråga
> men
> > det kan vara vettigt att ha 4x4GB dimmar istf
> > 2x8GB, sen skulle jag nog köpa en lite större
> > ssd :)
> >
> > Kolla vad moderkorten stödjer för minnen
> också,
> > kan vara intressant.
>
> Stödet för minne, du tänker högsta hastighet?
> DDR3 verkar ju vara det som gäller idag, har
> planerat köpa 1600MHz.
>
> Vad är fördelen med 4x4gb jämfört med 2x16?
> Funkar 4x16 lika bra?

Njä, moderkort har i vissa fall uttalat stöd för vissa minnesmodeller, har man något annat så kan man få problem. Att köra 4x4 istf 2x8 skall ge bättre läs/skrivprestanda och därmed lite snabbare dator, oklart i vilka fall det är märkbart

Kör redan med SSD, klart trevligt. Verkar som programmet kört i 32-bit mode även om man har 64-bit OS.

"If you use 64-bit version Windows 7 or 64-bit version Windows Vista, operation takes place under 32-bit compatibility environment."

Appropå minne så har jag stött på dom som fått sämre prestanda med 16Gb än när de hade mindre minne, kan ju vara något sådant kanske? Uppstart av windows blev trögare i alla fall.

42Hz skrev:
> Minne verkar ju vara sjukt billigt just nu så det
> blir minst 16Gb. :)
>
> Du har uppenbarligen inte använt ViewNX som jag
> använder som RAW-konverterare! Jag ute efter mest
> rå CPU-kraft per krona, förutom att bestämma
> mig för rätt moderkort, 2st USB3 är niminum.

Byt raw-konverterare istället, 700 kr för Lightroom 4 + ett abonnemang på Moderskeppet för att lära sig programmet (=3x99kr). Mycket billigare än att uppgradera datorn!

jomper skrev:
> SSD gör vilken gammal burk som helst till en
> klart snabbare gammal burk!
>
> Sen får du fundera på om ViewNX är flertrådat
> också, annars vill du hellre ha en CPU med hög
> klockfrekvens och mycket cache än en med många
> kärnor. Om det nu är ett motsatsförhållande
> förstås..

Jag tvivlar faktiskt på att NX är flertrådat så slött som det är!

zarkov skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Minne verkar ju vara sjukt billigt just nu så
> det
> > blir minst 16Gb. :)
> >
> > Du har uppenbarligen inte använt ViewNX som
> jag
> > använder som RAW-konverterare! Jag ute efter
> mest
> > rå CPU-kraft per krona, förutom att bestämma
> > mig för rätt moderkort, 2st USB3 är niminum.
>
> Byt raw-konverterare istället, 700 kr för
> Lightroom 4 + ett abonnemang på Moderskeppet för
> att lära sig programmet (=3x99kr). Mycket
> billigare än att uppgradera datorn!
>
Har testat gratisvarianten, tycker inte det blir lika bra som men ViewNX, enda anledningen jag converterar med den. Kan ju iofs testa igen om det kommit RAW-stöd för D600 redan.

> jomper skrev:
> -----
> > SSD gör vilken gammal burk som helst till en
> > klart snabbare gammal burk!
> >
> > Sen får du fundera på om ViewNX är
> flertrådat
> > också, annars vill du hellre ha en CPU med
> hög
> > klockfrekvens och mycket cache än en med
> många
> > kärnor. Om det nu är ett motsatsförhållande
> > förstås..
>
> Jag tvivlar faktiskt på att NX är flertrådat
> så slött som det är!

Ja, det går ju rätt snabbt att justera bilderna men själva konverteringen tar ju helt sjukt lång tid.

Det finns ju riktigt bra RAW-konverterare om du inte gillar Lightroom. Men ViewNX är väl inte så mycket state-of-the-art längre?

42Hz skrev:
> Har testat gratisvarianten, tycker inte det blir
> lika bra som men ViewNX, enda anledningen jag
> converterar med den. Kan ju iofs testa igen om det
> kommit RAW-stöd för D600 redan.
>
> Ja, det går ju rätt snabbt att justera bilderna
> men själva konverteringen tar ju helt sjukt lång
> tid.

Ja, med LR 4.2 som släpptes igår finns "preliminärt stöd" för D600 (med brasklappen att det kan komma att ändringar i senare versioner som påverkar bildernas utseende). Jag installerade det igår men har inte hunnit testa så mycket än, jag har dock ett par hundra råfiler från förrförra veckans fotohelg i Dalafjällen att ta hand om.

Jag har kört LR sedan v1.4 och har aldrig känt att jag behövt komplettera med CaptureNX eller ViewNX förrän jag köpte min D600 första dagen den fanns i butik. Så fort stödet för D600 har finaliserats i LR 4(.3?) så slänger jag ut CNX med all världens fart.

Vad är det för kamerainställningar du vill ha med dig in i bildbehandlingen? Jag skulle för övrigt rekommendera dig att låna eller köpa Moderskeppets LR4-kurser (det finns fyra, en för nybörjare och tre mer detaljerade) för att komma in i programmet. Sen tar det naturligtvis lite tid att lära sig det ändå men för mig överväger fördelarna med att ha bilder, nyckelord, redigering och publicering i ett och samma program.

42Hz skrev:
> Ingen som "bygger" egna PC längre? :)

Folk bygger som aldrig förr!

Ett litet tips som e lätt å glomma, om du skall ha mer än 16gb så behöver du ha win 7 pro el win 7 ultimate.

Men i7, ssd, 16gb bör räcka bra för foto/video.

Senast ändrad:
@zarkow Man får med alla 'picture control settings' man hade inställda på kameran, ViewNX visar bilden med dessa inställngar default. Ingen 'deal breaker' men praktiskt.

@lindengbg Visste inte det om 16Gb gräns på Windows men det är ju inte förvånande! =)

Det är skam att Photoshop inte fungerar direkt i Linux.

42Hz skrev:
> @zarkow Man får med alla 'picture control
> settings' man hade inställda på kameran, ViewNX
> visar bilden med dessa inställngar default. Ingen
> 'deal breaker' men praktiskt.

Nej, det är naturligtvis en vanesak. Jag har kört så länge med LR och min gamla D300 att jag vant mig vid gränssnittet och vet vad jag behöver göra för att få stuns i bilderna. Nu blir det lite nytt iom att jag köpt en D600 men på det stora hela är det samma sak. Jag har alltid kört på neutral eller standard bildstil och vridit ner effekterna lite. Med neutral bildstil vet man exakt var gränsen går för överexponering, blinkar det så är det kört så när som på max 1/3 steg. Med standard bildstil brukar jag kunna rädda ytterligare 1/2-2/3 steg i efterbehandlingen.

De få gånger jag bestämt mig på förhand för att plåta svartvitt brukar jag istället köra NEF+JPG, då får jag en råfil i färg och en jpg i svartvitt som jag kan använda för att minnas vad jag tänkt mig.

s skrev:
> Är det inte 640kB som är max?

Ja, vad ska man ha mer än så till?

OK blev hänvisad hit från min andra tråd:

Jag undrar om någon kan ha någon idé om vad för problem jag har med mitt WiFi nätverk hemma. Setup är som följer, en Linksys WRT610N dual band router och en Netgear WN3000RP Range Extender för att få bra WiFi täckning på övervåningen där Xboxen står. På Linksys har jag öppnat upp de portar som Xbox Live kontot behöver åt en specifik IP adress. Samma IP adress har jag ställt in som fast i Xboxen. Frågan är nu; när Xboxen ansluter till nätet via Range Extendern, kan Linksys routern se/förstå att det är Xboxens IP adress som ansluter eller tror den att det är Range Extendern? Mitt problem består i att Xboxen loggar av Xbox Live kontot med jämna mellanrum vilket gör att Netflix appen stannar filmen man ser på och talar om att ett Xbox Live Gold konto, vilket jag alltså har och kan logga in på. När jag testat nätverket i Xboxen har jag ibland fått upp NAT varningen där man uppmanas öppna vissa Portar och dessa är alltså öppnade enligt ovan. Några idèer?

Har inte lekt så mycket med just range extenders men ja rimligtvis borde det fungera.

Dock tror jag att det skulle vara bättre om du hade möjlighet att sätta en fast IP i routern istället för i Xboxen. Det är inte alltid enheter med egna fasta IPs uppskattas.

Rattnalle skrev:
> Har inte lekt så mycket med just range extenders
> men ja rimligtvis borde det fungera.
>
> Dock tror jag att det skulle vara bättre om du
> hade möjlighet att sätta en fast IP i routern
> istället för i Xboxen. Det är inte alltid
> enheter med egna fasta IPs uppskattas.

Hmm, OK tror jag fattar vad du menar. Ett problem jag har med routern är att jag inte för mitt liv kan hitta någon lista på anslutna enheter... I en annan router jag hade tidigare gick det lätt att hitta en client lista i webgränssnittet men på den här Linksysen hittar jag det inte. Får rota vidare lite då. Tack för svaret i alla fall.

Har du en DMZ-funktion kan du ju testa att peka den mot krysslådan en stund och se om det gör någon skillnad. Då kan du förmodligen utesluta att det är själva portöppnandet som krånglar om inte annat. DMZ öppnar ju precis allt mot vald adress.

Fick överta en dator av en kamrat, datorn hade stått på en vind ett tag tills jag tog tag i den o den funkade bra innan.
Satte i sladden o startade. Poff och biiiip biiip biiip. Vid uppstart får jag upp 'chip fan failure or chip fan speed to slow'.
Kollade i BIOS, hastigheten på fläkten är runt 3100rpm vilket är normalt, testade att köra en default på CMOS, gick inte. Tog bort backup batteriet för att återställa, samma sak, ingen förändring.
Stängde i alla fall av varningen men då hänger den sig vid ACPI .
Några bra förslag?

Selast skrev:
> OK blev hänvisad hit från min andra tråd:
>
> Jag undrar om någon kan ha någon idé om vad
> för problem jag har med mitt WiFi nätverk hemma.
> Setup är som följer, en Linksys WRT610N dual
> band router och en Netgear WN3000RP Range Extender
> för att få bra WiFi täckning på övervåningen
> där Xboxen står. På Linksys har jag öppnat upp
> de porta............................

Se om du kan flasha om till Tomato-firmware:

http://tomatousb.org/forum/t-386946/steps-to-update-linksys-wrt610n-r2-to-a-toastman-tomato-buil

Var noga med att din exakta modell stöds.

Dirty_rider skrev:
> Fick överta en dator av en kamrat, datorn hade
> stått på en vind ett tag tills jag tog tag i den
> o den funkade bra innan.
> Satte i sladden o startade. Poff och biiiip biiip
> biiip. Vid uppstart får jag upp 'chip fan failure
> or chip fan speed to slow'.
> Kollade i BIOS, hastigheten på fläkten är runt
> 3100rpm vilket är normalt, testade att köra en
> default på CMOS, gick inte. Tog bort backup
> batteriet för att återställa, samma sak, ingen
> förändring.
> Stängde i alla fall av varningen men då hänger
> den sig vid ACPI .
> Några bra förslag?

Koppla ur ALLT utom gfx-kort inklusive alla ram-minnen utom ett för att få datorn att starta upp. Koppla in delar ett efter ett till du får felmedelande. Lät det poff när du startade upp är det säkert en kondensator som sprängt, se över moderkort och elaggregat och löd in nya.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Är det nu man ska posta denna?

modermodemet%5B4%5D.jpg

En multimeter kan vara bra att ha. :)

Orkade inte vela längre, jag hoppas detta ger en bra prestandaboost mot nuvarande prylar.

INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY
INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER
GIGABYTE GA-Z77-D3H Z77 S-1155 ATX IVY
CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X8GB)

Skippade I7:an.

En tvärtomfråga, jag har en gammal Dell-laptop från 2004 som jag skulle vilja ha för att rippa DVD, CDoch annat som bara skall stå vid sidan av.

Vad kan man köra för Linux som funkar, nya Ubuntu gillar att käka minne men är ju lätta att installera och underhålla för den halv-händige. Jag tänker inte bygga från scratch och command-line, finns det någon bra grafisk dist som kan tänkas använda vanliga debian/ubuntu repos utan att ät massor med resurser?

/Andreas

katten skrev:
> En tvärtomfråga, jag har en gammal Dell-laptop
> från 2004 som jag skulle vilja ha för att rippa
> DVD, CDoch annat som bara skall stå vid sidan av.
>
>
> Vad kan man köra för Linux som funkar, nya
> Ubuntu gillar att käka minne men är ju lätta
> att installera och underhålla för den
> halv-händige. Jag tänker inte bygga från
> scratch och command-line, finns det någon bra
> grafisk dist som kan tänkas använda vanliga
> debian/ubuntu repos utan att ät massor med
> resurser?
>
>
>
> /Andreas

Gillar Mint.

kolla på vortexbox.
(egentligen en mediaserver-dist)
Den har inbyggt rip-stöd (iaf för CD) och den taggar alla filer med namn och titel osv, samt hämtar hem cover art.
man tjongar in skivan. väntar. skivan ploppar ut. klart!
ingen interaktion alls med andra ord. pretty easy.

debian: för mig som är okunnig, är det lättinstallerat med ngt lättviktsgränssnitt utan att man måste veta vilka apt-get rader och config filer man skall fixa till?

när jag körde red hat för många år sedan tog det massor med tid för varje HW man hade med Ubuntu fixar sig det nästan alltid. Vill ha det färdigfixat...

/Andreas

Jag har inte haft något problem med någon dist. Vill man ha ett väldigt lättviktigt system så måste man ju såklart bygga sin egen kärna och hålla koll på vilka drivrutiner man behöver. Men om du vill bränna lite CD-skivor så borde vad som helst fungera. Alla distar går ju att få med både Gnome och KDE och XFE och alla dessa skrivbord har rippverktyg som funkar.

katten skrev:
> En tvärtomfråga, jag har en gammal Dell-laptop
> från 2004 som jag skulle vilja ha för att rippa
> DVD, CDoch annat som bara skall stå vid sidan av.
>
>
> Vad kan man köra för Linux som funkar, nya
> Ubuntu gillar att käka minne men är ju lätta
> att installera och underhålla för den
> halv-händige.

Kör med (näst) senaste LTS-releasen. de brukar vara lite mindre krävande.

Det är inga problem att att installera Debian via det grafiska gränssnittet. Något fulare kanske, men all HW hittas. Har haft mer problem med Ubuntu än Debian (4-5 år sen iofs). Kör du på Stable så borde det inte vara speciellt mycket nytt och ballt som ställer till det på den gamla HW du kör på.

OT Köpa bärbart
Tittar på en ny bärbar för "spel" för en 10åring. Just nu spelas det Minecraft men bävar för vad som komma skall. Hade jag tittat på en stationär hade jag inte oroat mig så mycket då det är tämligen lätt att uppgradera GPU. Men bärbart... "Kravspec", ska klara sig 2 år med spel, inser att "det beror på", men vi talar inte om en "riktig" speldator. Dator kan sedan pensioneras som surfdator i många...år med mig som nyttjare.

Tittar på denna som jag kan få för strax under 6.000.
http://www.dustin.se/product/501064...m-high-res-15-6-w7hp-blue/?s=b#intcmp=bus_sel

Ovan har en Nvidia GT630 som enligt nedan test klarar det mesta på de lägsta inställningarna (fattar inte ett jota vad det innebär, upplösning kanske..)

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-630M.63761.0.html

Att köpa en riktig workstation kommer inte på tal, budget runt 6-7ksek vilket är mkt men tror att något billigare med Intel HD graphics integrerat är kass.

Ska leta vidare men tar gärna emot synpunkter eller tips på annat. Kan tillägga att jag räknar med en extern skärm men det borde vara egalt.
Mvh
Robert

Senast ändrad:
Om du ändå räkna med extern skärm förstår jag inte rikigt varför en stationär inte är aktuellt. Då får du en riktigt kompetent speldator för den budgeten. Det är ju ändå skärmen som tar plats.

Annars ser den länkade datorn ganska hyfsad ut. Processorn är nog inget problem, grafikkortet ser ju ut att hänga med även om man kanske får stänga av allt ögongodis. Hyfsad upplösning på skärmen också vilket ju blir ett stort plus om han även ska göra lite skolarbeten samt för dig sen som surfdator.

Komplett har en dator de kallar "Home a10". Stoppar du in ett Radeon HD 7750 i den så blir det en bit under 5900kr för 4GB RAM och 500GB disk. Inte någon värstingmaskin, men den kan i alla fall underhållas i två år utan någon större kostnad.

Tack! Håller med 100%. Den bärbara gör dock att han kan ta med till landet, hem till kompisar etc.
Blir säkert en stationär speldator längre fram, här är jag inte lika orolig för att "köpa helt fel", den kan jag åtminstone uppgradera själv med bra GPU, snabb hd etc inom rimliga gränser, när den gränsen är nådd får han "bygga själv":-)

Surfade runt lite, Intel HD graphics 3000/4000 som de flesta i reabladen har går tokbort.
Robert

Tillbaka
Topp