[OT] Datafrågor - En samlingstråd

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt korrekt. Man måste ha Professional för att
> få göra backup via nätverk.
>
> Antingen "uppgradera" till 8.1 Pro för 250kr (om
> det erbjudandet finns fortfarande?) och hoppa
> genom alla ringar för att få tillbaka den gamla,
> fungerande backuplösningen, eller hitta ett
> tredjepartsalternativ.

Hittade uppgraderingen men kostar 1095.- nu, hmm

Hybriddisk känns som ett sätt att göra en mekanisk disk mindre dålig.

Jag har nog köpt min sista mekaniska disk för montering i datorn. I nasen fyller de fortfarande en funktion.

Ang backup så finns det ju så många alternativa lösningar att det inte kan vara ett jätteproblem kan jag tycka. Men grymt märklig funktion att stänga av när det är så pass vanligt med nasar som det ändå är.

Nä, just därför är det ju en perfekt funktion att stänga av. Syftet med crippleware är ju att mjölka "avancerade användare" på de tre lakan som en Pro-licens kostar.

Iofs. Nu när jag slutat plugga har jag tappat tillgången till MSDNAA så när nästa Windowsversion kommer kan jag inte uppgradera alla datorer till senaste Pro utgåvan gratis längre. Får se hur det känns ;-)
Att köra versionen för hemanvändare känns tyvärr uteslutet även i framtiden.

Hm... jag har för mig jag någon gång undersökt det där med datorkomponenter på EU och kommit fram till att det redan är så pass prispressat i Sverige så det inte är lönt. Men det var nog ett tag jag gjorde den kollen, och jag är osäker på om det var specifikt hårddiskar.

Just hårddiskar blir ju lite speciellt med den för varans värde väldigt höga kassettavgiften. Tänkte undersöka alternativet iaf.

Det är en 2,5" extern på typ nån TB som står på listan. Större behövs inte då permanent lagring sker på nas. Mindre skulle funka men det verkar inte kosta många kronor mindre.

Tiderna förändras. Nu är "någon TB" lagom för en systemdisk... :P

Varför inte ssd om det ska vara i bärbar och inte behöver storlek?

ol__ skrev:
> Tiderna förändras. Nu är "någon TB" lagom för
> en systemdisk... :P
>
> Varför inte ssd om det ska vara i bärbar och
> inte behöver storlek?

En ssd för samma pengar blir bara 120gb. Det är i minsta laget.

Den ska kompensera för att min laptop bara har en 60gb ssd i sig :-)

Ingen här som ägnar sig åt hårddisksmuggling alltså? Nu blir jag lite besviken. Det finns ju till och med trådar om att köpa murmeldjurskräm på amazon.

Just amazon verkar ha slutat med fri frakt till Sverige. Med frakt sparar jag en hundring jmf med svensk butik. Klipper nog till på det om ingen har något bättre förslag med lägre frakt. Amazons är rätt dyr på £6.

Senast ändrad:
Eftersom det står data här i titeln kan jag passa på att ställa en fråga som är lite komplicerad för mig.

Jag är ingen DBA - men det kanske finns någon här som är och kan komma med en liten hint.

Korta varianten av problemet.

Har ärvt en SQL server med ett antal DBs. Den finns inte SourceControl och är man kör utveckling i prod. På grund av anledning vill jag då skapa DW-projekt i TFS för varje DB. (För att kunna få stöd för CI i ett senare skede)

Problemet är att DBsarna är ganska ihoprörda och har många internreferenser. Försökte lösa detta genom att skapa .dacpaks. Problemet är att jag får inte guiden att låta bli valideringen av objektet.

Har någon här erfarenhet av detta?

Har googlat runt en del, frågat de DBAs vi har på företaget men har inte kommit någon vart.

Undrar om någon varit med om liknande symptom och har nåt tips.

Jag har en Macbook Pro 2011. Sen ett tag tillbaka har den blivit väldigt seg. Badbollen kommer upp hela tiden. Bara att öppna webbläsaren (spelar ingen roll om det är safari, chorme eller ff) tar utan vidare en minut, kanske längre. Ikonen i dockan står bara och hoppar. När den väl är igång så funkar det dock som det ska.

Att starta och stänga av datorn tar väldigt lång tid ca 2 minuter skulle jag gissa.

När jag tittar på Netflix så beter sig datorn konstigt. Med jämna mellanrum bestämmer den sig helt enkelt för att plötsligt visa skrivbordet. Det sker ca var 20-30 minut. Jag har inaktiverat aktiva hörn så det beror inte på att markören av någon anledning skulle vandra. Efter ca 1,5 timme så pausar ALLTID Netflix och jag måste trycka på "continue playing" och sen pausar det efter 1,5 timme igen. Osäker på om det beror på datorn eller om det är Netflix som strular.

Jag har låtit datorn göra en självcheck och den hittar inget fel varken på hårddisken eller ram-minnena. Jag funderar på om det ändå är minnena så gett upp? Jag har Memoryclean installerat och det visar att när jag t ex öppnar Safari (inget annat igång) så är det ibland under 10MB i ram ledigt, alltså just när safari startar.

Ibland när jag startar datorn så har den helt på egen vilja bytt bakgrundsbild på skrivbordet.

Hade den bara varit seg så hade jag inte varit så orolig men nu vet jag inte vad jag ska tro.

Nån som har nån idé?

K ristian skrev:
> Gjort det. Även installerat om operativt. Ingen
> skillnad.

Annars brukar ominstallation vara undergörande...

För några år sedan hade jag en (av två) trasig minnesmodul som gav skumma fel. Så OM du har två eller fler moduler, testa att plock ur en. (med reservation för att jag inte har en aning hur en Mac reagerar på sådant)

Köp en SSD disk, installera senaste OSX från scratch på den. Kopiera ev. personliga filer från den gamla HDD från en usb-docka men ta först en full backup medans den sitter i.

Ominstallation ska råda bot på eventuella mjukvarufel. Jag tror inte på trasiga minnen, men hårddisken kan vara på väg att ge upp. Ladda ner ett program som gör ett komplett S.M.A.R.T-test och kolla statusen på den.

Vad sa systemchecken om fläktarna? En överhettad dator kan ge de mest roliga felen och just badbollar på mac har jag avhjälpt nån gång genom en rejäl rengöring. Fläktarna kan fungera och snurra fritt, men luftflödet kan ändå vara blockerat av damm invändigt.

Den systemcheck jag gjort kollade nog bara att skivan var ok. När jag startade datron höll jag alltså ner cmd+r samtidigt.

Men sen när jag startde datorn i felsäkert läge så fattade jag inte vad jag skulle göra sen. Det tog bara extra lång tid för datorn att starta upp och en stund så stog det "felsäkert läge" i rött högst upp till höger. Men vad skulle jag gjort sen? Jag startde bara om som vanligt men det blev ingen för bättring.

Jag är också inne på att skaffa SSD. Men dels vill jag vara hyfsat säker på att det är hårddisken som är felet. Dels kostar det så jäkla mycket så då kan jag nästan köpa en ny Air istället. Nu överdriver jag men det är löjligt dyrt med SSD.

K ristian skrev:
> Den systemcheck jag gjort kollade nog bara att
> skivan var ok. När jag startade datron höll jag
> alltså ner cmd+r samtidigt.
>
> Men sen när jag startde datorn i felsäkert läge
> så fattade jag inte vad jag skulle göra sen. Det
> tog bara extra lång tid för datorn att starta
> upp och en stund så stog det "felsäkert läge" i
> rött högst upp till höger. Men vad skulle jag
> gjort sen? Jag startde bara om som vanligt men det
> blev ingen för bättring.
>
> Jag är också inne på att skaffa SSD. Men dels
> vill jag vara hyfsat säker på att det är
> hårddisken som är felet. Dels kostar det så
> jäkla mycket så då kan jag nästan köpa en ny
> Air istället. Nu överdriver jag men det är
> löjligt dyrt med SSD.

700kr?

K ristian: http://support.apple.com/en-us/HT201257

När det gäller hårddisktestet så har jag för mig att den som AHT kör inte är särskilt omfattande. Ladda ner ett program som gör ett grundligt S.M.A.R.T-test. Det är inte helt trivialt att tolka resultaten, men du kan googla på de olika värdena och bilda dig en hyfsad uppfattning.

Octagon skrev:
> Kan man stänga av telefonfunktionen men behålla
> själva internet på en android? Så att man kan
> surfa utan att kunna bli uppringd.

Det går åtminstone om du kan surfa via wifi. Slå först på flight mode, och sedan slår du på wifi.

Octagon skrev:
> Kan man stänga av telefonfunktionen men behålla
> själva internet på en android? Så att man kan
> surfa utan att kunna bli uppringd.

Det brukar gå att kunna blockera alla inkommande samtal med.

När jag vaknade en morgon låg micro-usb kontakten till laddsladden i tekoppen på golvet (med ansluten laddare) och gick inte längre att ladda med. Hur kommer jag åt att göra ren kontaktblecken i usb kontakten? Ser väldigt trångt ut när man tittar in i kontakten.

jonja skrev:
> När jag vaknade en morgon låg micro-usb
> kontakten till laddsladden i tekoppen på golvet
> (med ansluten laddare) och gick inte längre att
> ladda med. Hur kommer jag åt att göra ren
> kontaktblecken i usb kontakten? Ser väldigt
> trångt ut när man tittar in i kontakten.

Så går det när man inte har laddaren i över natten ;-)
Var laddaren i väggen är det nog inte en allt för avancerad gissning att säkringen i den gått. Har du möjlighet så prova med en annan sladd.

Jag har gjort ungefär samma med en billaddare. Sladden åkte ner i vattnet på mattan. Var bara att slänga.

Senast ändrad:
jonja skrev:
> När jag vaknade en morgon låg micro-usb
> kontakten till laddsladden i tekoppen på golvet
> (med ansluten laddare) och gick inte längre att
> ladda med. Hur kommer jag åt att göra ren
> kontaktblecken i usb kontakten? Ser väldigt
> trångt ut när man tittar in i kontakten.

Var det te i koppen? :)

Edit: Varför har du tekoppen på golvet?

Senast ändrad:
Ta i och ur kontakten 987 gånger så ska du se att den blir ren. Eller inte. Annars kostar ju en ny sladd typ 40 spänn...

Nej, säkringen hade inte gått. Nja, ny sladd kostar en hundring (2m). Är inte primärt för att spara nån krona, utan mer synd att slänga en sladd om den går att fixa med nåt superenkelt trick.
T: osäker på hur tekoppen hamnade där. Är det viktigt för förståelsen av problemet?

jonja skrev:
> Nej, säkringen hade inte gått. Nja, ny sladd
> kostar en hundring (2m). Är inte primärt för
> att spara nån krona, utan mer synd att slänga en
> sladd om den går att fixa med nåt superenkelt
> trick.
> T: osäker på hur tekoppen hamnade där. Är det
> viktigt för förståelsen av problemet?

Inte husets säkring. Laddarens säkring.

Sladden går inte sönder med annat än om den oxiderar synbart. Den är det bara att skölja ur med vatten och se till att den får torka.

Ny dator, behöver ett nytt antivirus program. Tips på bra!
McAfee följer med datorn, är det något att ha? Hört att det ska sega ner datorn.
Jag kan betala för mig så det behöver inte va någon gratisvariant.

Ja det behövs. +1 på Microsofts egna. Har man Windows 8 är det inbyggt. Avinstallera McAfee och kolla så att Windows Defender är på i inställningarna.

Rattnalle skrev:
> Ja det behövs. +1 på Microsofts egna. Har man
> Windows 8 är det inbyggt. Avinstallera McAfee och
> kolla så att Windows Defender är på i
> inställningarna.

Annars ladda ner Microsoft security essentials.

K ristian skrev:
> Undrar om någon varit med om liknande symptom och
> har nåt tips.
>
> Jag har en Macbook Pro 2011. Sen ett tag tillbaka
> har den blivit väldigt seg.

Kolla upp batteriet också. Sambon hade samma problem med sin macbook på jobbet. Det finns tydligen nån räknare som håller koll på hur många laddcykler som är kvar. När den började närma sig slutet så blev datorn seg, oavsett om den gick på batteri eller med nätsladd i. Efter ett nytt batteri blev det mycket bättre igen.

bojsänke skrev:
> Det är till W7. I W8 heter det Defender.

Eller vista och XP.

marr skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är till W7. I W8 heter det Defender.
>
>
> Eller vista och XP.

Fast nu gällde det ju en ny dator. Oddsen att den har W8 är inte jättehöga.

jonja skrev:
> T: osäker på hur tekoppen hamnade där. Är det
> viktigt för förståelsen av problemet?

Jo jag tänkte mest om det var socker/honung i teet, isåfall kan det vara ett litet helsike att få kontakterna rena.

Rattnalle skrev:
> marr skrev:
> -----
> > bojsänke skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är till W7. I W8 heter det Defender.
> >
> >
> > Eller vista och XP.
>
> Fast nu gällde det ju en ny dator. Oddsen att den
> har W8 är inte jättehöga.

Men om nån annan stackare läser och vill ha ett bra gratis antivirus då? ;)

Tillbaka
Topp