[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Tänk dig att du har parkerat din tre år gamla Volvo utanför affären och när du kommer ut igen står där en ny Volvo XC90. Registreringsnumret är samma och den gamla nyckeln passar. Du tänker "jaha, det var ju trevligt men jag vill bara åka hem". Du sätter dig i bilen och startar motorn men när du försöker justera backspegeln dör motorn och allt blir svart. Efter att ha tryckt på alla knappar och använt alla svordomar i ditt ordförråd tar du dina kassar och går hem.

Ungefär det hände mig idag men istället för en XC90 hade jag plötsligt Windows 10 efter att ha lämnat datorn orörd i en timme och när jag försökte fixa en drivrutin startade inte datorn längre.

Wohoo! Köpte sista TP-Link TL-WA850RE på netonnet's fyndhörna för 149:- med frakt! :)

tp-link-tl-wa850re185778_2_Normal_Large-2.jpg

yes!! Chefen frågade om jag ville ha några ergonomitillbehör. Hmmm, har ju redan allt… hmmm… men ett nytt tangentbord kanske. Fast så kom jag på att jag kan göra det gratis…. Har nu SVORAK-konverterat mitt tangentbord!! :) tog bara 5 min att skriva etta stycke :)

Bilagor

• 20160317_164735_edit01.jpg
    20160317_164735_edit01.jpg
    230 KB · Besök: 94
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:
"mobildatafråga"

Jag kommer inte längre in på Googlemail. Den står bara och laddar sidan om och om igen. Androidskittelefon Sony Z3 Compact. Chrome.

Prova att slå av wifit om det är på? Annars reboot å påt igen.

Sjukt irriterande. Jag brukar alltid fråga om klantarslet som frågar har startat om datorn...

Här har jag gått med det här problemet i två veckor och så är det något så basalt... Tack! :D

Kung_Gustaf sa:
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:
"mobildatafråga"

Jag kommer inte längre in på Googlemail. Den står bara och laddar sidan om och om igen. Androidskittelefon Sony Z3 Compact. Chrome.

Sjukt irriterande. Jag brukar alltid fråga om klantarslet som frågar har startat om datorn...

Här har jag gått med det här problemet i två veckor och så är det något så basalt... Tack! :D

Haha, visst är det irriterande när det är så enkelt;-)

Kung_Gustaf sa:
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:
"mobildatafråga"

lol!

Fråga om ArcMAP. Jag har en rasterfil med värden från 0-47,6 och vill klassa det i symbology i femtio lika stora klasser från 0 till 50 i kartan jag ska presentera. Jag lyckas bara klassa det i 50 klasser från 0 - 47,6. Jag har lagt en timme på googling utan att bli klokare så jag testar här.

Jag löste det genom att öppna ASCII-filen i notepad och ändra cellvärdet i en cell. Det blir som jag vill ha men då jag ska göra ca 100 kartor och många skiljer sig från varandra hade det varit smidigt med ett enklare sätt om någon sitter på det.

Jag rensar hemma och vill slänga en burk som jag hade när jag pluggade. På den tror jag att jag har massa gamla mail (som enskilda filer och .pst) och foton. Problemet är att jag har glömt lösenordet. Jag har skapat en ny användare med vilken jag får koplera partitionerna (gamla filmer och dålig musik) men vissa filer under c: får jag inte kopiera.

Burken kör win 2000 pro och mina datakunskaper är på normalnivå. Jag har givetvis googlat men det verkar vara en djungel av skumma gratislösningar och överprissatta premiumlösningar.

Någon som har något tips?

Tack - har tyvärr ingen annan burk. Vet att man kan köpa ett chassi som man sen kan koppla till en laptop via usb. En möjlig lösning om ingen har något annat förslag.

swedo sa:
Tack - har tyvärr ingen annan burk. Vet att man kan köpa ett chassi som man sen kan koppla till en laptop via usb. En möjlig lösning om ingen har något annat förslag.
Det finns program som läser ut ditt gamla lösenord på burken så att du kan logga in som vanligt. Har inte använt det själv så vet inte vad det heter men borde gå att googla fram.

Någon som har erfarenhet av Synology Surveillance Center + kameror? Vilka kameror är i så fall lätta att konfigurera - helst trådlöst och IP-klass för utomhus. Hel djungel detta. :-/

Funderar på en GSM-förstärkare eftersom det är så jäkla dålig mottaggning för mobilen inomhus. Har googlat lite och hittat en test på antenner från 2011 men det som testas verkar inte finnas längre och när jag googlar så hittar jag bara förstärkning till 3 & 4G-routrar.

Någon som har koll?

pbeijer sa:
swedo sa:
Det finns program som läser ut ditt gamla lösenord på burken så att du kan logga in som vanligt. Har inte använt det själv så vet inte vad det heter men borde gå att googla fram.

Googla "hirens boot cd", tanka hem, bränn till cd, boota på den. Följ instruktionerna :)

Är det här OT i den här tråden..?

Jag skulle behöva en gammal laptop till ett projekt. De enda systemkrav jag egentligen har är 3 GB RAM och att den ska orka dra runt Windows 7. Hårddiskar, windowslicens mm har jag. Orkar batteriet en halvtimme är det en bonus men inget krav. Är det någon som har något liknande i en skrotlåda?

EDIT: Behövs visst inte alls. Jag löste mina problem med Virtualbox och externa enheter genom att aktivera USB 2. Enkelt såhär i efterhand.

Senast ändrad:
Kan nån ge lite input:

Jag har fått en gammal Macbook (Vit , plast)

Specs:

Macbook 1.1 (1181)
2Ghz intel Core Duo
2gb 667MHz DDR2 SDRAM
500gb HDD

Jag har precis fått in Snow Leopard i den (MAC OS X 10,6,8) = appstore.

Kan man uppgradera till El Capitan utan att den stannar?
Kan man ladda i mer ram i denna modell?
Hjälper en SSD disk att snabba upp saker och ting?
Nåt annat man kan göra?

(Den är oväntat snabb för sin ålder och det faktum att jag kör utan batteri just nu = sänkt prestanda??)

Har googlat men fan det finns 1000000 varianter runt dom åren där denna gjordes med alla möjliga specs så jag tappar bort mig vid googling.

Hilfe Happy!

Enligt MacTracker (som du hade kunnat installera från App Store om du haft 10.7...) är det 10.6.8 som är sista installerbara OS för den modellen. Det anges även att 2.0GB är max RAM, så det är väl inte mycket att göra med den.

SSD gör väl alltid något, det känns mer "snappy" men frågan om det är värt pengarna.

Du kan kika på http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=a1181 också. Det finns många modeller som heter A1181 men om det är Macbook1,1 så är det äldsta modellen.

Inte data, men nästan:

Min XCover3 med android 5.1.1 har börjat glömma WiFi-nätverk. Förr i tiden var det aldrig problem att koppla upp sig mot kända nätverk, numera får man knappa in lösenord + ställa in proxy (AdBlock) _nästan_ varje gång. Störigt värre. Är det nåt känt fenomen eller är det min telefon som börjar bli dement? En annan egenhet som kan ha en koppling till detta är att när jag lyckas koppla upp till WiFit får jag meddelandet "Connected to network but internet connection may be down" eller liknande. Men det är inga problem att surfa på.

Edit: Fel telefon och felstavat.

Senast ändrad:
En "fabriksåterställning" skulle förmodligen hjälpa, men det kan ju vara drygt att återställa allt efteråt beroende på vad man har för backup.

gabbeon sa:
Inte data, men nästan:

Min XCover3 med android 5.1.1 har börjat glömma WiFi-nätverk. Förr i tiden var det aldrig problem att koppla upp sig mot kända nätverk, numera får man knappa in lösenord + ställa in proxy (AdBlock) _nästan_ varje gång. Störigt värre. Är det nåt känt fenomen eller är det min telefon som börjar bli dement? En annan egenhet som kan ha en koppling till detta är att när jag lyckas koppla upp till WiFit får jag meddelandet "Connected to network but internet connection may be down" eller liknande. Men det är inga problem att surfa på.

Edit: Fel telefon och felstavat.

Mina 2 senaste sonysat har haft samma bekymmer. Då visade det sig att wifi enheten glappade och blev utbytt 5ggr på 2 telefoner☹

Jag tänkte uppgradera en 4-5 år gammal minidator med nytt moderkort (integrerad CPU)

Mitt gamla moderkort är ett ASUS AMD E-350 x2 (dual core) -hittar ingen bra länk-

Som uppgradering rekommenderar webhallen ett ASRock Q1900DC-ITX J1900 MITX. quad core 1090kr
Och Inet rekommenderar ett Gigabyte N3150N D3V. quad core 990kr

Jag kan i princip ingenting om datorkomponenter så hur ska jag vädera dessa två olika mot varandra?
Vilket är "bäst" och varför det?

Jag spelar aldrig spel så det behöver inte vara nån snabb speldator men har väl funderat på att redigera cykelfilmer nån gång framöver men det funkar inte på nuvarande konfiguration, den är alldeles för långsam och bara hackar o släpar.

Senast ändrad:
Gigabytekortet har modernare processor med bättre grafikberäkning. Om inte HDMI-utgång är viktigt så hade jag valt Gigabyte-kortet.

clnr sa:
Gigabytekortet har modernare processor med bättre grafikberäkning. Om inte HDMI-utgång är viktigt så hade jag valt Gigabyte-kortet.

Men ASRock har 2.0GHz per kärna mot Gigabyte som har 1.6GHz. Så är det verkligen "bättre" även om den är modernare?
Grafiken är DirectX 11 vs Intel HD, vad jag förstått så har DirectX 12 just precis släppts så 11:an borde ju duga fint.
Kan du utveckla vad som är bättre med Gigabytes Intel HD i sådana fall.

Är ingen expert på grafiken, men det jag kunde läsa mig till är att grafikkretsen (Intel HDGraphics) på ASRock-kortet har 4 "executive units" medan gigabyte-kortet har 12. Det innebär att du kan processa mer parallellt ju fler EU du har.

Klockfrekvens är endast intressant att jämföra om allt annat är lika. Processorn på Gigabyte-kortet (Celeron N3150) är två år nyare än den på ASRock-kortet (Celeron J1900). Du kan även köra snabbare minnen på Gigabyte-kortet än vad du kan på ASRock så där har du igen en hel del. Ska du köra fler än 2 hårddiskar så har även Gigabyte fler SATA 6GB-interface.

Jämförelse:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-N3150-vs-Intel-Celeron-J1900
Asrock-processorn är marginellt snabbare i denna testsvit än Gigabyte-varianten, men den tappar på grafikdelen. Trots att den då har högre klockfrekvens. Den drar även mer ström.

Hmmmm...

Då har du nog rätt i att det är bättre med Gigabyte i stället då, maxeffekt på processor kommer man ändå bara använda sig av vid ett fåtal tillfällen gissar jag, bättre att ha bra grafik antar jag...

Nu vet jag ju inte vad du har för minnen i din befintliga dator, men personligen så hade jag investerat i mer och nyare minnen med. Gör en hel del för prestandan. Du behöver ju inte göra det med en gång utan kan ta det lite senare.

Nån som har några tips? Dessa 2 (plus fler) går inte att radera. Dom har typ fastnat.

IMG_0734.JPG

Har testat att fixa via iTunes men funkar inte. I inställningar finns dom inte.

Dottern uppdaterade till iOs10 igår...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp