OT: Datavarning!!

Lonewolf

Ny medlem
Se upp allihopa!!

Många av er känner nog till det men för er som inte gör det så kan jag berätta att oönskade spionprogram kan få datorn att flippa ur totalt :-(

Jag märkte igårkväll att min betedde sig konstigt och imorse när jag startade så paja den ur helt, inte ens windows laddades vid start :-(

Så jag fick ringa supporten och fick tips på tre borttagnings program för sånt här elände, finns på <http://www.minhempc.info> under rubriken problem med spyware, jag laddade hem dem och körde vilket resulterade i att dem hittade över 100 filer som inte skulle vara där, så misstänker ni at det är något mysko med datorn så hämta dessa program och kör dem!!

Jag trodde ju att såna där progrram stoppades av min brandvägg och antivirus (Norton internet security) men han på supporten berättade att spionprogram inta betecknas som virus och inte tas bort av dem programmen utan det krävs specialprogram som dem ovan.

Bosse, som nästan började fått surfabstinens ;-)

JaJa var kaxiga ni som slipper det här eländet, skulle sitta bra med lite förståelse och stöd här, men nejdå inte från såna som er heller ;-(

Men för alla oss som får nöja oss med Win ofullkomliga produkter kan ju tänka på vad jag sagt i min varning, ni andra ha en bra helg och ut i skoggen och kör av er lite ;-)

Bosse

Att köra Linux eller Mac är ingen garanti för att slippa spionprogram eller virus. Det som räddar er är att ni är så få som ahr sådana system. De som utvecklar spionprogram och virus vill ju nå så många datorer som möjligt, därför utveckalr dom för det mest spridda os:et!

Och då win är mest spritt, har "alla" det, även de som inte kan så mycket, vilket är mest de som drabbas. Linux och mac användare har oftat högre kunskap, å kan skydda sig på andra vis. Så det handlar även om kunskapsnivån på anvädaren.

Så det är inget i win i sig som gör det mer sårbart än linux eller mac.

*Host* Mac *host*

Jag vill på intet vis starta nån win/mac debatt men den filmen är rolig =)

Sen håller jag med Bruse i allt utom att mac användare har större kunskap, dom är lika kunniga/okunniga som resten av pc användarna tror jag.

Malware, Spyware eller Adware är egentligen inte virus utan något som installeras av användaren, oftast omedvetet och som en del i något annat program.

Tre vanliga är Kazaa, Gator och MySearch.

Vissa av dessa gör så Internet slutar funka men det går inte att avinstallera dem på traditionellt sätt utan att koppla upp på Internet först. Jättebra :)

Oftast är det program som samlar in dina surfvanor och ska skicka passande annonser. Marknadsföring alltså.

AdAware från Lavasoft är bra att köra ibland om man har för vana att installera program man inte känner till.

MySearch och andra spyware är ett helvete. Fick även en startsidesbytare för ett tag sedan, tog inte lång tid (1-2 sekunder) för mig att tröttna på lolitas4free eller vad nu startsidan blev... Skumt det där. Fattar inte hur jag fick det, plötsligt hade jag bara en annan startsida. Tog mig ett par timmar att lista ut lösningen. Hmm, är det månne så pedofilnätverken växer? Läskigt iaf...

Kanske kom det med ett av alla dessa oönskade mail som varje dag väller in i min inbox?

Å en brandvägg, både en hårdvaru so hindrar intrång, å en mjukvaru, som har koll på trafiken ut, är att rekomendera. Iaf om man har bredband.

MS har kommet med ett antispyware program, bara beta, som kolalr om något program förösker instalelra sig, lägga till i autostart, i registret osv. Den ligger alltså igång hela tiden å varnar ibland. Den hitta saker som Adaware missade... hm...

> Kanske kom det med ett av alla dessa oönskade mail
> som varje dag väller in i min inbox?

Nej, det räcker att du är uppkopplad utan brandvägg, så kan de jävlarna trycka in precis vad de vill på din hårdisk. Din dator är ju helt öppen för den som kan å vill!

Därav brandvägg!

bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Kanske kom det med ett av alla dessa oönskade
> mail
> > som varje dag väller in i min inbox?
>
> Nej, det räcker att du är uppkopplad utan
> brandvägg, så kan de jävlarna trycka in precis vad
> de vill på din hårdisk. Din dator är ju helt öppen
> för den som kan å vill!
>
> Därav brandvägg!
>

Har redan dubbla brandväggar, en hårding och en mjuking. Självklart inställda till förbannelse! Antivirusprogrammet ligger också och myser där i bakgrunden, uppdateras varje dag...

Är det någon som vet hur man blir av med mysearch?
Inte för att jag använder IE särskilt mycket (bara när sidorna inte funkar i firefox) men jag gillar inte att den där panelen ligger där...
Startsidebytare har jag lyckats få bort manuellt efter lite ansträngning men mysearch blir jag inte av med.

Kört både Adaware och Norton Antivirus men icke...

Även jag har brandvägg men bara mjukisvariant...

Senast redigerad av en moderator:
> Har redan dubbla brandväggar, en hårding och en
> mjuking. Självklart inställda till förbannelse!
> Antivirusprogrammet ligger också och myser där i
> bakgrunden, uppdateras varje dag...

Då är det bara dina morbida lustar som ställer till det hela.

Mysearch finns det program som dödar har jag för mig, annars får du leta alla instanser i Registret och på hårddisken. Tror jag fixade det så.

bruse Skrev:
> > Har redan dubbla brandväggar, en hårding och
> en
> > mjuking. Självklart inställda till
> förbannelse!
> > Antivirusprogrammet ligger också och myser
> där i
> > bakgrunden, uppdateras varje dag...
>
> Då är det bara dina morbida lustar som ställer
> till det hela.
>

Que!? Vilka morbida lustar? Har inga direkta behov av att sitta hemma och porrsurfa liksom...

Så det räcker alltså inte med nortons personal firevall utan man måste ha en hårdvaruvariant också ??

Några tips på en lämplig sådan för privatbruk, ni som har bättre koll än vad jag har (borde ju kunna men jag håller ju mina datakurser i lite andra ämnen) så jag kanske är ursäktad eller? ;-)

Bosse

bruse Skrev:
>
> Då är det bara dina morbida lustar som ställer
> till det hela.
>

För mig har det räckt att surfa lite vidare på länkarna på buzz.bazooka.se (som är en väldigt rolig sida jag inte vill vara utan) så har det hänt. Det skumma är att brandväggen varnat och påstått att den lyckats stoppa skiten men icke...

D-Links routrar har inbyggd brandvägg. Har en DL-604 själv, funkar bra (tror jag!).

Edit: Inte var den dyr heller, 4-500 peningar. Sen får du ju möjlighet att ansluta fler datorer och dela på en bredbandsuppkoppling också med den.

bruse Skrev:
> Att köra Linux eller Mac är ingen garanti för att
> slippa spionprogram eller virus. Det som räddar er
> är att ni är så få som ahr sådana system. De som
> utvecklar spionprogram och virus vill ju nå så
> många datorer som möjligt, därför utveckalr dom
> för det mest spridda os:et!
>
> Och då win är mest spritt, har "alla" det, även de
> som inte kan så mycket, vilket är mest de som
> drabbas. Linux och mac användare har oftat högre
> kunskap, å kan skydda sig på andra vis. Så det
> handlar även om kunskapsnivån på anvädaren.
>
> Så det är inget i win i sig som gör det mer
> sårbart än linux eller mac.
>
Där har du fel bruse. Unix/Linux -baserade system är mycket svårare att sabba p.g.a hur de hanterar rättigheter, installationer etc..
Även om jag i och för sig tror som du att det är attraktivare att sabba för många så har det gjorts försök att komma åt även denna typ av operativ som inte lyckats.

=David Skrev:
> Och här en film som kan vara nästa stora oscarsvinnare.

Varför får jag upp det här meddelandet?

"Access Denied (policy_denied)

Your system policy has denied access to the requested URL.

For assistance, contact your network support team."

;)

Surfandet här på jobbet görs svårt av det där filtret, kommer inte ens åt angryasian.com :(

Oooh vilken elak arbetsgivare.. ;) Filmen liknar den här men är ännu bättre.

actiongirls.com-sylvia-saint-akshooting4.gif

Håller med Ma Vic.

Tror att ett utav Linux-postulaten hjälper ganska mycket här: "Everything is a file"...
Har du root-rättigheter får du ta bort vilken fil som helst. Du kan se alla filer!

Detsamma gäller inte för Windows. Man tömmer Temporary Internet Files (TIF) men ändå ligger där dolda filer och mappar. Sådana där startsidehijackare ligger ofta i dolda TIF mappar. Dessa kan jag inte se om jag klickar mig in i TIF ens om jag är inloggad som administrator. Om jag däremot rycker ur nätverkssladden och därefter försöker öppna IE öppnas ändå den hijackade startsidan trots att inte internet nås. Därefter kan man välja view source och lista ur exakt vad mappen som sidan ligger i heter. Om man har tur så får man ta bort mappen...

Dylika problem får man INTE i linux.

Jag jobbar på en Linux dator hela dagarna men kör även Windows hemma pga av att nöjesanvändningen så som spel etc funkar mkt bättre/lättare i windows.
Har aldrig NÅGONSIN haft problem med virus/spyware på någon Linuxburk varken hemma eller på jobbet men med Windows får man det lite titt som tätt även om man har brandvägg...

Jag kan tillägga att jag surfar på samma sidor på jobbet som hemma.

Rippa Skrev:
> Enkel lösning. Sluta PORRsurfa få förbannat så
> klarar ni er bra frå spyware.

Låter som Rippa vet hur han fått spyware...

mytomspunnen Skrev:
> Låter som Rippa vet hur han fått spyware...

Och jag får det inte ändå... :D

Hade jag fått det här vid "porrsurfning" så hade det varit självförvållat och jag hade fått stå för mitt misstag, men efter 8 år som datalärare med otaliga kurser i internet användning så vet jag om den faran och har varnat för den, så detta drabbade mig på helt legala och moraliskt otvivelaktiga sidor.

Jag har en grundmurad avsky för såna sidor efter att jag var tvungen att samla material mot en fd kollega som laddat ner barnporr på jobbdatorn så jag och en kollega fick gå igenom allt material och det var ett hamskt göra, så då lovade jag mig själv att inte besöka såna sidor, någonsin mera!!

Bosse

=David Skrev:
> Och här en film som kan vara nästa stora
> oscarsvinnare. Nej den är inte ens i närheten av
> bigbrother så det är lugnt..

Hm, direktlänken till filmen redirectade till en sida som jag åtminstone hoppas är värre än Big Brother, men vad vet jag?

Dock går det att knata in här: http://www.actiongirls.com/actiongirlsmovietrailer.html och ladda ned trailern du länkade till. Har halva kvar sen ska jag återkomma med ett utlåtnade ur oscarsynpunkt ;)

the_TnT Skrev:
> Har halva kvar sen ska jag återkomma med ett utlåtnade ur oscarsynpunkt ;)

Hm. Blockbuster kanske men knappast någon Oscar.

En förlägning av Barbwire med Pamela? Man ska inte mixa handling med porr, sen spelar det ingen roll om filmen har Sylvia Saint i huvudrollen eller Aaron Chase... Iofs. var ju Basic Instinct rätt bra men en bit kvar till porr...

iMats Skrev:
> *Host* Mac OS X *host* :D
>
>
--------------------
> more than five spots

hahaha, jag hann inte först :( tänkte just säga lösningen heter MacOSX :D:D

detta var dock inget nytt :D:D

BRA PROGRAM NI REKOMMENDERAR!!!!
det där jävla AdAware verkade ju bra. Men efter att ha laddat ner det så får det fet-cp och det kommer upp en helvetes massa "error"- och "programmet har utfört en förbjuden åtgärd"-skyltar. Som inte går att bli av med! ctrl+alt+del funkar inte, allt är skit! Nu har det löst sig, men jag är fortfarande förbannad!

Wasabi Skrev:
> BRA PROGRAM NI REKOMMENDERAR!!!!
> det där jävla AdAware verkade ju bra. Men efter
> att ha laddat ner det så får det fet-cp och det
> kommer upp en helvetes massa "error"- och
> "programmet har utfört en förbjuden
> åtgärd"-skyltar. Som inte går att bli av med!
> ctrl+alt+del funkar inte, allt är skit! Nu har det
> löst sig, men jag är fortfarande förbannad!
>
> /Sebastian
> Born in the 80's

nu tar vi det lilla lugna. vart har du laddat ner det?

För Windows-användare:
>http://www.microsoft.com/sverige/security/protect/antispyware.asp

G
Edit: teckenfel

Jag kör med "Bulletproof spyware remover". Tar bort mycket mer än Ad-aware som jag inte gillade alls. BPS tog jag ner från DC++.

Lite goda windows erfarenheter kan ju behövas också :-)
Min erfarenhet är att med Windows XP SP2 (behåll pop-up blockern på), hyfsad sw-brandvägg (den i XP SP2 är tillräcklig men knappast perfekt) och genom att installera säkerhetsuppdateringar direkt så klarar man sig bra.
Jag har även antivirusprogram installerat men det brukar aldrig hitta något bortsett från mailvirus, men det är ju alltid mail vars attachement jag inte skulla ha öppnat ändå... Jag kör också ad-aware lite då och då men det hittar aldrig något.

Jag surfar en hel del och datorn är oftast på med bredband hela kvällarna när jag är hemma utan problem.

Men slarv med säkerhetsuppdateringar är förödande, t ex i höstas fanns det ju ett problem där jpg-bilder kunde exekvera kod på datorn...
/T

Tillbaka
Topp