[OT - Dator] Alternativ till Macbook Air?
Jag är på jakt efter ny dator och börjar bli rädd att jag kommer åka dit på en Mac. Vänder mig därför till Happy-expertisen för råd.
Mina krav/önskemål är ungefär dessa:
-Lätt, tunn, smidig. Max 1.4 kg, helst lättare.
-10-13 tum skärm, med bra upplösning.
-Gärna SSD-disk, men inget absolut krav.
-Hyfsad prestanda. Ska som allra minst palla att köra video i helskärm utan att tröttna.
-Bra batteritid, helst mer än 5 h.
Den enda jag hittat hittills som jag känner att jag "vill ha" är Macbook Air 11.6", vilket stör mig som inbiten Mac-skeptiker. Det jag gillar med den är främst formatet, skärmen, touch-paden och SSD-disken.
Nuvarande vinnare är modellen med 1.4 GHz processor, 128 GB SSD och 4 GB ram. Slutar på ungefär 12-13 kkr, vilket känns onödigt mycket, men acceptabelt.
Frågan är då om det finns något motsvarande, som inte är en Mac? Gärna billigare, men det är inget måste.
Tacksam för tips!
Mina krav/önskemål är ungefär dessa:
-Lätt, tunn, smidig. Max 1.4 kg, helst lättare.
-10-13 tum skärm, med bra upplösning.
-Gärna SSD-disk, men inget absolut krav.
-Hyfsad prestanda. Ska som allra minst palla att köra video i helskärm utan att tröttna.
-Bra batteritid, helst mer än 5 h.
Den enda jag hittat hittills som jag känner att jag "vill ha" är Macbook Air 11.6", vilket stör mig som inbiten Mac-skeptiker. Det jag gillar med den är främst formatet, skärmen, touch-paden och SSD-disken.
Nuvarande vinnare är modellen med 1.4 GHz processor, 128 GB SSD och 4 GB ram. Slutar på ungefär 12-13 kkr, vilket känns onödigt mycket, men acceptabelt.
Frågan är då om det finns något motsvarande, som inte är en Mac? Gärna billigare, men det är inget måste.
Tacksam för tips!