[OT - Dator] Alternativ till Macbook Air?

Jag tror Harald jobbar på ett fint kontor inne i stan å måste köra Win. Han vill egentligen jobba i en källarlokal i Solna och köra Linux :)

clnr skrev:
-------------------------------------------------------
> 10.4 till 10.5 motsvarar snarare XP-Win7 i
> windows-världen.

update.jpg ht=376

TBone:
Jag kör Linux med. Men inte på laptopen f n. Vet du hur bra stödet är för multitouch-rörelser på trackpaden f n i Linuxvärlden?

du kan köra in touchegg i linux så skall iaf 2 och 3-finger rörelserna fungera på macbookarna. Fast jag vet inte hur bra det fungerar jämte osX.

Jag har kört massor med mac (MBP 15" med I7, 4GB och SSD) och kan inte säga att allt är guld och gröna skogar. Den borde vara ett veritabelt prestandamonster men det är "badboll" och väntan allt som oftast även på den. Har kört en del på en likadan utan SSD också, den är till och med rätt seg ibland.

I mina ögon är OS X långt från någon frälsning som många verkar tycka. Iphone och Ipad har varit klart större tekniksprång!

Dessutom är reparationspriserna helt galna. Jag pajade (inget garantiärende) en tangent på tangentbordet. För att laga det måste de byta halva datorn till den facila kostnaden 5200 kr. På en bärbar Dell kostar ett nytt tgb 300 kr + moms.

Att jämföra senaste OS X med XP från 2002 är en ganska orättvis jämförelse för övrigt. W7 är riktigt bra, funkar fint på min 1.5Ghz Pentium Mobile med 1GB ram även om 2GB hade varit trevligt. Faktum är att Windows 7 är markant snabbare än Ubuntu 10.10 på samma maskin!

Som synes har jag prövat det mesta..

-jonas

jomper skrev:
> För att laga det måste de byta
> halva datorn till den facila kostnaden 5200 kr.
> På en bärbar Dell kostar ett nytt tgb 300 kr +
> moms.

Kolla om ifixit har en guide för det där. applereservdelar går att hitta mycket billigare på nätet och allt utom imacen är rätt ok att mecka med själv.

En bekant spräckte glaset på sin iphone 3GS. Phone house skulle ha 5 lök för att fixa det (ny telefon antar jag) och lilla telebutiken på hörnet 900 (+200 för 1h-service).

jag bytte tangentbord å touchpad på min macbook för två år sedan och fick betala 1100kr ink. delar & jobb hos en auk. apple dealer.

Men Jomper, du är ju ingen "vanlig" kontorskille, du räknas likssom inte :)

clnr skrev:
> 10.4 till 10.5 motsvarar snarare XP-Win7 i
> windows-världen. Kostar 250 spänn. Vad kostar
> windows7 i fullversion om du ska uppdatera? 2500?

Det här håller jag inte med om alls, 10.2 till 10.3, KANSKE, men då var du tvungen att byta dator också (eller var det 10.3 till 10.4).

En annan sak man ska vara lite vaken på om man inte kört mac tidigare är att de slutar supporta program när de byter os-version ibland och då måste du köpa den senaste versionen av programmet du använder också, plus att de självklart mer eller mindre kräver att du kör senaste versionen av os.
Mac har en annan inbyggd "feature" (beroende på hur man ser det) och det är tillbehör. De stödjer en packe med prylar som bara funkar när man kopplar in dem utan meck med drivisar. Detta beror på att de har byggt in driv för dessa grejer i os. Vidare betyder det att du bara kan använda de grejer som apple har meckat in på gott och ont. Det goda är att de definitivt funkar, det som är anus är att nya balla spiffiga spörschölgrejer med stor sannolikhet inte funkar förrän nästa osuppdatering. Har jag fel i detta får någon rätta mig.
Observera att jag inte försöker skriva ner mac här utan att jag delger erfarenheter av 10 års supportande av mac, unix (linux, digital unix, solaris) och windows i olika smaker och utformningar.

2Gig minne i macbook tog jag från macotekets hemsida för macbook 11", 13" versionen klarar 4 gig. Om minnen är lödda på moderkortet är det både bra och anus. Det bör betyda att det inte blir kontaktproblem, men du kan heller inte byta minnen om de går sönder eller du vill ha andra minnen.

Jämför man macos X av senare modell med windows 7 tror jag att det blir lite mindre prestandaskillnader, delvis beroende på att båda kör 64 bit nu. Att minne kontra cachning på disk kan minska med ssd-disk har jag ingen erfarenhet av men det kan mycket väl stämma, kolla att ssd:n har hög skrivhastighet bara och inte bara hög läshastighet.

mina €0.02, hoppas du hittar en dator du är nöjd med i slutändan oavsett vad internetflamewars säger :D

RN skrev:
> Vidare betyder det att du bara kan
> använda de grejer som apple har meckat in på
> gott och ont. Det goda är att de definitivt
> funkar, det som är anus är att nya balla
> spiffiga spörschölgrejer med stor sannolikhet
> inte funkar förrän nästa osuppdatering.

Fast de funkar å andra sidan inte på något annat OS heller. I alla fall inte tillfredställande förrän den treundrafemtioelfte drivrutinsuppgraderingen släpps. =D

s skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vidare betyder det att du bara kan
> > använda de grejer som apple har meckat in på
> > gott och ont. Det goda är att de definitivt
> > funkar, det som är anus är att nya balla
> > spiffiga spörschölgrejer med stor sannolikhet
> > inte funkar förrän nästa osuppdatering.
>
> Fast de funkar å andra sidan inte på något
> annat OS heller. I alla fall inte
> tillfredställande förrän den
> treundrafemtioelfte drivrutinsuppgraderingen
> släpps. =D

Det finns, tro det eller ej, t.ex. webkameror och liknande tillbehör som fungerar på linux/windows innan de supportas av mac. Men ja, det är inte helt osannolikt att det kan bråka med drivisar. Där är linux mer utsatt pga att det krävs att någon meckar ihop en drivis på sin fritid. Det märktes inte minst när wifi började bli poppis.

> Kolla om ifixit har en guide för det där.
> applereservdelar går att hitta mycket billigare
> på nätet och allt utom imacen är rätt ok att
> mecka med själv.

Det har dom givetvis, då kostar det "bara" $300 kr + frakt/moms/tull för att få en fungerande shifttangent. Tyvärr har den fastnat i intryckt läge så datorn bootar i safemode och är helt oanvändbar. Fullkomligt idiotisk konstruktion.

> En bekant spräckte glaset på sin iphone 3GS.
> Phone house skulle ha 5 lök för att fixa det (ny
> telefon antar jag) och lilla telebutiken på
> hörnet 900 (+200 för 1h-service).

Jag har prövat det på min iPhone 4. Bara glaset sprack, men eftersom glas + digitizer + skärm sitter ihoplimmade måste man byta alltihop. 1500 kr för en fulreparation, Apple vill ha 5000 kr för att byta ut telefonen mot en bättre begagnad.

jomper skrev:

> Det har dom givetvis, då kostar det "bara" $300
> kr + frakt/moms/tull för att få en fungerande
> shifttangent. Tyvärr har den fastnat i intryckt
> läge så datorn bootar i safemode och är helt
> oanvändbar. Fullkomligt idiotisk konstruktion.

etsa bort den tangenten från pcbt!

Globalistic skrev:
> Jag gillar när saker funkar, är snygga &
> driftsäkra.

Du menar som DX-lampan?

RN skrev:

>
> Jag är inte skitimpad av att uppdateringar av os
> kostar pengar heller och då är det uppgradering
> från 10.4 till 10.5, vilket i windowsvärlden
> skulle vara ett servicepack.
>

vadå, vista var ju bara en uppdatering av xp, märkligt att det inte var gratis, om man ska följa din logik :D själv kör jag 10.6.6 nu. så nog uppdatera det, men du behöver ju betala när uppdateringarna ä lite större, PRECIS som med windows. skillnaden är väll att t.ex. snow leopard kostade lite under 300 kr som uppdatering, så lite kostade inte vista eller windows 7 :D

Senast redigerad av en moderator:
RN skrev:
Det goda är att de definitivt
> funkar, det som är anus är att nya balla
> spiffiga spörschölgrejer med stor sannolikhet
> inte funkar förrän nästa osuppdatering. Har jag
> fel i detta får någon rätta mig.

du menar, om tillverkaren av "spörschölgrejen" inte gör mjukvara/dirvrutiner själv till den, eller? :D känns lite lamt att skylla på apple, att de tillverkare som apple inte väljer att bygga in i systemet (alla får ju inte plats), inte funkar pga. avsaknaden av mjukvara.

>
> 2Gig minne i macbook tog jag från macotekets
> hemsida för macbook 11", 13" versionen klarar 4
> gig. Om minnen är lödda på moderkortet är det
> både bra och anus. Det bör betyda att det inte
> blir kontaktproblem, men du kan heller inte byta
> minnen om de går sönder eller du vill ha andra
> minnen.

kunde ju varit nått man skulle kunnat kolla upp innan man använde det som argument :D
i macbook air´s fall skulle ja gissa att det även handlar om att göra datorn mindre/tunnare. då lönar det sig ju med komponenter som ä fastlödda, istället för att ha en port på datorn, som sen t.ex. minnena sitter i. bygger ju på höjden.

> mina €0.02, hoppas du hittar en dator du är
> nöjd med i slutändan oavsett vad
> internetflamewars säger :D

+1. det gäller ju åt båda håll

Jag tycker nog inte att vista är en uppgradering från xp eftersom det var en övergång från 32 till 64 bit adressrymd samt ett annat säkerhetstänk. Om något är uppgradering så är det windows7 från vista, men även där är det rätt stora skillnader då de skruvat om säkerheten lite annorlunda.

Mig veterligen är det inte så stora ändringar mellan alla macOS X, men jag kan ha fel. Jag jobbade bara med dem på applikationsnivå under min tid som supportare, däremot märktes det inte så stora skillnader. Om du har mer information så är du mer än välkommen att upplysa mig. Den största jag vet om är från 10.3 till 10.4 då de gick från powerpc till intel vilket gjorde att alla macar med powerpc inte gick att uppgradera till nya versionen. Nya MacOS-versioner kommer väl ungefär var tredje kvartal till en gång om året.

Jag har dessutom fel ang 2gig på macbook air 11" som påpekat, det finns versioner med mer minne, jag kollade på första och antog att de andra hade samma moderkort, mitt fel.

Prissättning på microsofts produkter är i sanning udda, däremot kostar det inte så mycket att få OS till en ny dator och uppgraderingarna på det oset är sedan gratis (hittills) i form av servicepacks och patchar.

Säger det igen, jag har ingen avsikt att sänka macar eller macos eller att höja windows till skyarna, men om en person har använt windows ett tag så är man hyffsat medveten om hur det funkar men kanske inte hur mac funkar. Då kan det vara relevant att få reda på vad man har att vänta, däremot verkar det vara förbjudet att ha åsikter om mac och macos, framförallt om man själv inte bara använder det.

om man valde att köpa 64 bitars versionen då :D windows vista var ju mer en xp med lite extra feutures och lite grafiskt förbättrat. i grunden är de ju rätt lika. NT grunden finns ju där. för övrigt är ju windows vista NT6 och windows 7 är NT6.1, säger väll en del som släktskapet egentligen.

hur äre med windows 64, kör det 32bitars program med? (ska nämligen bygga htpc med windows 7 :D)

Leopard som var innen snow leopard kom 2007, snow leopard kom 2009. Tiger som var inna Leopard, kom 2005. så det är ungefär 2 års intervaller. kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

uppdateringar till OSX är ocå gratis. Tiger som nu har 6 år på nacken, uppdateras ju fortfarande.
självklart får du inte 10.6 gratis om du har 10.4 osv, precis som du inte får windows 7 gratis bara för att du har windows vista.

haha, självklart bör man få veta hur OS X eller liknande funkar, men då gäller det ju att sakerna man får blir rätt. o självklart kan man ha en åsikt, även om man inte använder det :D dock äre ju lätt att faktan blir lite haltande om man inte har nån vana av det.

känns lite OT detta :D

Dessutom var Vista en nedgradering. Alltså borde man fått betalt för att byta till den. =D

RN: Kul att du nämnde om övergången till 64-bitars OS mellan XP och Vista. Precis som i övergången mellan OSX 10.4 och OSX 10.5 mao. Det som bara var ett servicepack...

clnr Hur menar du nu? MacOS X har väl alltid gått i 64 bitar, även MacOS9 om jag inte missminner mig. Det var väl halva grejen med mac förut att powerpcprocessorn från Motorola var 64-bit? Eller har folk ljugit för mig?

De ljög.

Varför vi vanliga användare vill ha 64bitars OS vet jag dock fortfarande inte, men någon kanske kan förklara.

//K

RN skrev:
> clnr Hur menar du nu? MacOS X har väl alltid
> gått i 64 bitar, även MacOS9 om jag inte
> missminner mig. Det var väl halva grejen med mac
> förut att powerpcprocessorn från Motorola var
> 64-bit? Eller har folk ljugit för mig?

Det här urartade ju (som vanligt) i ett OS-krig, vilket inte riktigt var meningen. Jag var enbart fundersam på hårdvaran.

OS kan jag ju som sagt välja fritt när jag väl skaffat datorn.

Här är i alla fall facit:
MBA_komp.jpg ht=544

kabarb, kolla upp vad G5:an har för processorarkitektur, kolla sedan upp vad macOS X stödjer för arkitektur, bara på skoj. Jag tar inte gift på att macOS 9 stödjer 64-bitar eller om G3 och G4 har 64-bitars versioner, men G5an gör det garanterat. En av anledningarna till bytet till Intelprocessorer var att Motorola hade grymma kvalitetsproblem med sina powerpc-processorer när de började krypa upp i klockfrekvens. En siffra på yield från varje wafer de gjorde var 50% som jag hörde när jag läste kiselprocesskurser runt 2003-2004.

Vanliga användare vill ha 64-bitars arkitektur för att man kan jobba med större datamängder i taget och behöver i teorin en hälften så snabb processor för att få ut samma mängd data. Det kräver dock att bussar och minnen klarar av att leverera data till processorn för att jobba med den. En annan fördel är att man kan adressera mer minne än 4,3 gig (ungefär)

Vilket OS eller vilken masintyp som är bäst beror bara på vad man är van vid och om det man är van vid gör det man vill att den ska göra. Sen har olika modeller olika för och nackdelar. Macbook air som Harald köpte är grymt smal och lätt, har tillräckligt med prestanda för de flestas användning och har de eventuella nackdelarna att den har dåligt med anslutningsportar. :)

Hoppas du är nöjd med datorn

kebarb skrev:
> De ljög.
>
> Varför vi vanliga användare vill ha 64bitars OS
> vet jag dock fortfarande inte, men någon kanske
> kan förklara.
>
> //K
>
>
>
> RN skrev:
> -----
> > clnr Hur menar du nu? MacOS X har väl alltid
> > gått i 64 bitar, även MacOS9 om jag inte
> > missminner mig. Det var väl halva grejen med
> mac
> > förut att powerpcprocessorn från Motorola var
> > 64-bit? Eller har folk ljugit för mig?

Två små test om praktisk prestanda för MBA. Om du fotar/filmar kan du få bra vägledning om hur användbar MBA är och vilka uppoffringar du gör relativt en MBP.

ishootshows.com/2011/02/08/11-macbook-air-photographers-review/

http://feber.se/foto/art/202822/macbook_air_fr_fotografer/

Om du byter från windowsvärlden till OSX så stöna inte med att fortsätta tro att du sitter vid en windowsmaskin, då blir det jobbigt. Gå då hellre in på apple.se och ta till dig de skillnader som finns och stoppa in dem i huvudet, det kommer ge dig en gladare och snabbare väg in i OSX.

www.apple.com/findouthow/mac/

OT: att vara sur för att saker är inlåsta och man inte kan göra som man vill är som att vilja tanka sin bensinbil med diesel. Ibland får man helt enkelt välja.

Min Daystar Digital med fyra processorer från klontiden (mac dator ej tillverkad av apple) kunde adressera mer än 4gig minne, men OS8 och OS9 var fortsatt endast 32bit.

Om datorns arkitektur är 64 bitars så behöver inte operativet vara det. G5an var fullt 64bitars vill jag minnas.

http://www.apple.com/macosx/technology/

Jag fick aldrig någon bra förklaring på hur apple gjorde det, men någon nämnde en gång att 32 bitarsoperativ kan ha mer än 4gig minne, men en applikation kan inte adressera mer än 4gig i stöten. Har man flera gig minne och många applikationer kan man därför ändå dra nytta av det.

Är inte så intresserad av datorer längre, men är ganska säker att det var ungefär så.

Min poäng var att de flesta datorer idag har 2 eller 4 gig RAM, och att ingen privatperson märker av någon större skillnad mellan 32 och 64bit. Skillnaden var större mellan 16 och 32, men då skillnaden ökar exponentiellt så blir det mer intressant med 64bitar de kommande åren. Kanske inte just idag.

Rent prestandamässigt finns mig veterligen ingen märkbar skillnad mellan 32/64 bitars OS.

Vad jag förstått alltså, jag kan såklart ha fel. Men jag kör 10.5.8 nu!

Vad som är under huvet är inte så noga för mig, bara jag tar mig från A till B när jag vrider om nyckeln och slipper stanna längs vägen och starta om ;-)

//K

RN skrev:
> kabarb, kolla upp vad G5:an har för
> processorarkitektur, kolla sedan upp vad macOS X
> stödjer för arkitektur, bara på skoj. Jag tar
> inte gift på att macOS 9 stödjer 64-bitar eller
> om G3 och G4 har 64-bitars versioner, men G5an
> gör det garanterat. En av anledningarna till
> bytet till Intelprocessorer var att Motorola hade
> grymma kvalitetsproblem med sina
> powerpc-processorer när de började krypa upp i
> klockfrekvens. En siffra på yield från varje
> wafer de gjorde var 50% som jag hörde när jag
> läste kiselprocesskurser runt 2003-2004.

TBone skrev:
> clnr skrev:
> -----
> > 10.4 till 10.5 motsvarar snarare XP-Win7 i
> > windows-världen.
>
>

Den där tecknade strippen längst upp känns numera ganska utdaterad efter lanseringen av app Store.

PC: Powerpoint 189 euro
http://emea.microsoftstore.com/europe/sv-SE/Microsoft/PowerPoint-2010-(svenska)

Mac: Keynote 149:-
App Store

Varför? jo det verkar som om apple fattat att vi gärna handlar program om de är resonabelt prissatta. något som de troligen fattade iom appstore för iPhone. JO jag vet, de är för jävliga :)

DESSUTOM så är det mkt att spara på att skippa den fysiska produkten med allt vad produktion och lagerhålling och distribution lägger till priset. Miljövänligt och vänligt mot plånboken (om man har karaktär)!

PS: ja, keynote kan styras från din iPhone.

Senast redigerad av en moderator:
Den där tecknade strippen längst upp handlar väl i första hand om uppdateringar? Jämförelsen mellan Powerpoint och Keynote är naturligtvis intressant, även om man skall komma ihåg att Microsoft knappast har några svårigheter att tjäna pengar på Officepaketet - av vilket endast en mindre del är fysiskt distribuerad.

HaraldN skrev:
> Det här urartade ju (som vanligt) i ett OS-krig,
> vilket inte riktigt var meningen. Jag var enbart
> fundersam på hårdvaran.
>
> OS kan jag ju som sagt välja fritt när jag väl
> skaffat datorn.
>
> Här är i alla fall facit:
>

grattis till fin dator, är inte alls avis :D dela gärna med dig lite tankar om den när du testat den lite :D

Alla uppdateringar för OSX är gratis, det är bara att ladda ner och låta burken installera. När de kommer med större versioner kan det kosta någon hundralapp, ingen big deal. Du kan köpa många nya versioner av OSX innan det kostar som ett office-paket eller ett nytt OS till windows.

mats412 skrev:

>
> PC: Powerpoint 189 euro
> http://emea.microsoftstore.com/europe/sv-SE/Micros
> oft/PowerPoint-2010-(svenska)
>
> Mac: Keynote 149:-
> App Store
>
> Varför? jo det verkar som om apple fattat att vi
> gärna handlar program om de är resonabelt
> prissatta. något som de troligen fattade iom
> appstore för iPhone. JO jag vet, de är för
> jävliga :)

Nej, inte riktigt. Apple är ett hårdvaruföretag i första hand (10%av vinst är genererat av mjukvara) och har förstått att om man skapar ett behov av hårdvaran genom att subventionera mjukvaran så tjänar man mer pengar. Microsoft är direkta motsatsen, i princip ingen vinst från hårdvara utan hela vinsten i mjukvara. Det speglar sig rätt bra i tillexempel kopieringsskydd och licenshantering. Frånsett att du blir låst till äpple-plattformen som hårdvara så är mjukvaran relativt enkel att komma över.

RN skrev:
> En annan sak man ska vara lite vaken på om man
> inte kört mac tidigare är att de slutar supporta
> program när de byter os-version ibland och då
> måste du köpa den senaste versionen av
> programmet du använder också, plus att de
> självklart mer eller mindre kräver att du kör
> senaste versionen av os.

Men vanligtvis inte precis den dagen en ny OS-version släpps. Och jag tror många klarar sig hyfsat utan support. Både på Mac och på de osupportade Windowsversioner som fortfarande används i stor utsträckning. Det är ju inte som att ett program slutar funka bara för det kommit en ny version. Inte vad jag råkat ut för i alla fall. Men nyutveckling sker vanligtvis för det senaste OS:et. Hade Microsoft haft kortare releasecykler än 10 år för WIndows hade det inte blivit så uppenbar skillnad.

Tillbaka
Topp