[OT] De tankspriddas tråd

Jenny W

Aktiv medlem
Idag tog jag bussen hem från stationen. Hade helt glömt bort att missade bussen i morse och hade tagit bilen in. Jag fick vackert ta nästa buss tillbaka och hämta bilen.

En annan gång för flera år sen höll jag på att ta bussen till bilbesiktningen...

Dax att bli medlem i de tankspriddas förening, tror jag.

http://www.tankspridd.se/

Fast jag kallar det inte tankspriddhet utan hellre att jag har förmåga att fokusera på det som är viktigt för stunden, (cyklar, fredag efter jobbet, barnfri, om jag ska ta en öl eller inte?) och tränga bort sånt som är oviktigt (bilar, ta sig hem)

Vad är det mest tankspridda du har gjort? Det är en OT-tråd så det går bra med vad som helst men kul om det är cykelrelaterat förstås.

Paraply för tankspridda cyklister :)

nubrella3.jpg

Laddade kaffebryggaren en sömndrucken morgon och avslutade med att ställa in glaskannan i kylskåpet innan jag knäppte på bryggaren... :-)

Hehe,
För några år sedan skulle jag till sjukhuset för undersökning. Jag packade en påse med remiss och ombyte och tog samtidigt med mig soppåsen när jag gick till bussen.
Gissa vilken påse jag hade i handen när jag kom fram?

För de nyfikna kan jag meddela att det inte var något allvarligt, men konsekvensen innebar att jag idag genomgått
"the switch "

Senast ändrad:
Satte mig i bilen, åkte in mot staden. Satt och funderade över allt jag borde göra idag. Då jag kom fram till parkeringen tyckte jag att det var lite väl tomt, men djupt i mina tankar som jag var skakade jag av mig det hela. Reagerade först då kortläsaren krävde kod, vilket den bara gör utanför normal arbetstid. Insåg då att det var lördag och jag egentligen var på väg till flyget för att hämta min kompis.

Är notoriskt dålig på att hålla mer än en sak igång samtidigt. Gjorde säkert ngt kul när jag var yngre p.g.a. min tankspriddhet, men jag är lite halvglömsk också, så det minns jag inte. ;-)

Efter att ha levt med mig själv i många år har jag dock lärt mig rätt väl att hantera problemet genom påminnelselappar och listor i mängder. Om jag på jobbet håller på med något eller är inne i någon tankegång och någon kommer in i rummet kan denna person få vänta tio sekunder så jag hinner skriva några ord på en lapp som påminnelse om vad jag höll på med/tänkte på innan denna person "avbröt". Det värsta är nog annars när jag på en påminnelselapp som låg på köksbordet hade skrivit "Kolla att inget är glömt på lappen i vardagsrummet"!

Hehe. På minner mig om när jag skulle iväg och jobba i Belgien för furtinittonde gången och glömde bagaget hemma. Fick tack och lov med mig handväskan med pass och plånbok biljetter men alla kläder tandborste mm fick jag köpa nytt väl framme.

Rutin är dåligt. Jag slutar tänka då.

> värsta är nog annars när jag på en
> påminnelselapp som låg på köksbordet hade
> skrivit "Kolla att inget är glömt på lappen i
> vardagsrummet"!

Hahaha
Bästa lappen!
Jag skriver oxå galet mycket listor på allt

Det dyraste jag glömt var att avbryta den stående överföringen till min hyresvärd på Irland efter att jag sagt upp lägenheten och flyttat hem. Ett par månader senare vaknade jag en morgon och satte mig spikrak i sängen. Då hade jag kommit på det. 4500 spänn kostade det. Den jäveln betalade inte tillbaks heller.

I vardagen är det mest att obetydliga saker, som att ställa in mjölken i skafferiet i stället för kylen. Fast jag brukar komma på det mitt i handlingen.

Det är lite komiskt när jag satt larmet på mobilen på ett klockslag när jag vet att jag är hemma, för att jag ska komma ihåg att göra nåt. När larmet sen går har jag inte en jävla aning om varför... :D

Senast ändrad:
Jag har åkt till bilprovningen med fel bil. Klev ur och förkunnade mycket ärligt för inspektören att jag är en idiot och förklarade vad som hänt. Hade sån otrolig tur att även denna bil hade nått lovlig besiktningsperiod och han besiktigade den istället. Dessutom gick den igenom prickfritt. Slutkommentaren från inspektören var att det händer lite då och då att folk kommer med fel bil. Jag anser ändå att det är sjukt virrigt.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lite komiskt när jag satt larmet på
> mobilen på ett klockslag när jag vet att jag är
> hemma, för att jag ska komma ihåg att göra
> nåt. När larmet sen går har jag inte en jävla
> aning om varför... :D

Ah, använda tidsinställda ljudsignaler känner jag igen. Använder det flitigt, dock mest för saker med ganska korta tidsspann. T.ex. så sätter jag väldigt ofta på det så fort jag sätter på en kastrull som jag inte 100%-igt säkert vet att jag kommer att stå bredvid tills jag ska stänga av plattan. Har räddat mig från mycket elände då jag de gånger jag glömmer larmet inte sällan fått lägga en bra stund på att få bort fastkokade rester från kastrullbotten. Och när jag kör en tvättmaskin åker larmet på - annars kan jag ge mig på att jag hittar en ej urplockad tvättmaskin dagen därpå.

Jo, jag har ju en kökstimer för matlagning. Brukar även ställa in 2-3 min först så jag kommer ihåg att sänka när det kokat upp, annars brukar det koka över. Däremot brukar jag inte glömma av maten i sig. Fast i vintras när jag pratade i telefon med en tjej jag dejtade, så kokade jag visst ris i en dryg timme. Tur att jag alltid häller på mycket vatten... :D

Tvätten är det ok med, för maskinen är en meter från toalettstolen. Även om jag har glömt den tidigare på kvällen blir jag alltid påmind när jag uträttar de sista behoven inför sänggåendet.

Jag kör dock just kökstimern som ljudkälla (tror alarmet går upp till 10h).

Kan ju i alla fall inte varit alltför hårdtuggat det där riset!

geologen skrev:
> Jo, jag har ju en kökstimer för matlagning.
> Brukar även ställa in 2-3 min först så jag
> kommer ihåg att sänka när det kokat upp, annars
> brukar det koka över. Däremot brukar jag inte
> glömma av maten i sig. Fast i vintras när jag
> pratade i telefon med en tjej jag dejtade, så
> kokade jag visst ris i en dryg timme. Tur att jag
> alltid häller på mycket vatten... :D
>
> Tvätten är det ok med, för maskinen är en
> meter från toalettstolen. Även om jag har glömt
> den tidigare på kvällen blir jag alltid påmind
> när jag uträttar de sista behoven inför
> sänggåendet.

Gröt är också mat.

Pinsamt värre det här, en gång glömde jag att jag hade tagit ett par dagars semester och kom till
jobbet som vanligt varvid en ledare undrade vad jag gjorde där och fick veta att jag är ledig. Ridå!
Han fick lova att hålla tyst om saken och hur tror ni det gick?? Inte alls. Den lilla "incidenten" har
jag fått höra om många gånger. Snälla arbetskamrater:-)

dans skrev:
> Alla ni cykelpendlare borde väl nån gång ha
> glömt ombytet och fått jobba i cykelkläder -
> jag har i alla fall.

Haha jo
Kanske inte hela ombytet men vitala delar av iaf. Typ skor och underkläder har man fått klara sig utan någon gång.

dans skrev:
> jag har i alla fall.

Jag har fått spela en match inomhusfotboll i cykelbyxor med padding efter att inte ha fått med mig shorts hemifrån. Det kändes sådär på flera sätt.

Jag har glömt att gå till jobbet och drog och skulle cykla cross i hellas glad i hågen gasade jag längs skeppsbron då mobilen ringer då min kollega undrar vart jag är och att båten går om 5 minuter... Tur att det va 1:56 att vända och åka tillbaka till strömkajen och backa ut!

Annars brukar jag glöma antingen cykel eller skor på väg till nån träning så har ganska många skor hemma samt pedaler, cykel har jag bara fått köpa en gång för att jag glömt den...

Inte jag, men på högstadiet hade vi en lärare som var hyfsat tankspridd. En gång stod hela klassen utanför salen och väntade på honom. Han kom inte. Senare på dagen kom en annan lärare och berättade att vår lärare, med glatt humör, stod och lackade båten när nån åkte hem till honom för att se varför han inte var på jobbet... :) Han hade helt glömt av att det var en arbetsdag!

Själv gjorde jag säkert ett förvirrat intryck när jag träffade på en klubbkamrat i en butik för ett par veckor sen. Jag hejade och sa nåt i stil med "Jaha, lite shopping efter jobbet?". Han jobbar vardagar och detta var en söndag... Jag trodde det var fredag! :)

kokte ägg häromkvällen, satte på timern och gick och gjorde annat. Kom på det efter en stund och kom ut till en torrkokt gryta och det knakade i skalen på äggen. Kollade timer, hade ställt in 4.5 tim istället 4.5 minuter. De äggen hade man kunnat spela golf med..

Sommarjobbade för sisådär 25 år sedan, uppstigning 05.15 och tåget 05.33. Efter jobb sov jag middag, vaknade en eftermiddag 17.25, kutade ut i hallen, på med skorna och ner till tåget. Mamma försökte bromsa mig i dörren men jag idiotförklarade henne. Nere på perrongen tyckte jag det var konstigt att så många var vakna så tidigt och skulle med 05.33 tåget...började ana oråd, till slut tog jag mod till mig och gick o frågade en snubbe om klockan var halv6 på morronen eller kvällen.:)

Senast ändrad:
När förvirrade lärare kom på tal så minns jag min klassföreståndare i gymnasiet som alltid var lite lätt förvirrad om man uttrycker sig milt. Vid genomgång av närvarolistan så fattades ju herr x i vanlig ordning
varvid vår lärare lakoniskt utbrister att det var ju minsann inget bra och att det får nog ta och rapporteras till hans klassföreståndare.
Hela klassen sitter heltyst och tittar på honom frågande tills någon utbrister att hans klassföreståndare
är ju DU! Ett gott skratt fick vi alla på vår lärares bekostnad.

Cyklade till affären och ställde cykeln lite gömt ijämte ingången. Gick hem eftersom jag inte såg någon cykel och när jag vaknade på morgonen och skulle ha hojen så trodde jag såklart att den var stulen.
Grannen tipsade om att kanske en folkhögskoleelev hade lånat den för att ta sig tillbaks till skolan(som ligger ett par km härifrån) så jag älgar upp där och kollar alla cykelställ och frågar ut alla jag ser lite halvbryskt men hittar såklart inget.
Nästa steg var att kolla i dikena runt samhället men det fanns ingen hoj där heller.
När jag fått sova på saken en andra natt så går det upp ett ljus var hojen var :( Usch, det var nog min lågpunkt i ämnet.

Den här då. Förvirrade jag skulle arbeta morgonskiftet och vaknar av att klockan inte ringde? Kollar och ser att klockan är kvart i. Panik upp gör mig i ordning så gott det går och stollcyklar ner till jobbet där jag rusar in och ser att nattskiftet står och arbetar! Då var det många undrande blickar som frågade sig vad jag gjorde där 10 över fem på morgonen. Bra, kolla inte klockan vad kvart i var. Kvart i fem var den och inte kvart i sex. Den har jag också fått hört ett antal gånger av "snälla" kollegor.

Senast ändrad:
Jag kom till jobbet på en ledig dag en gång också. Satte mig och började jobba. Efter kanske 1-2 timmar kom avdelningschefen och undrade vad jag gjorde där. Jag gick hem, och fick den feljobbade tiden som engångsflex senare. :)

Jag jobbade på en grundskola vårterminen förra året och hade en lektion med niorna precis innan lunch på fredagar, ganska tajt på en annan lektion. Tre, fyra veckor i sträck föll den helt ur minnet och jag hann både ta mat och sätta mig med eleverna innan jag kom på (eller, ja, främst, blev påmind om) att jag inte alls skulle sitta här utan vara i källaren och räkna fysik med niorna...

GustafH skrev:
> Jag jobbade på en grundskola vårterminen förra
> året och hade en lektion med niorna precis innan
> lunch på fredagar, ganska tajt på en annan
> lektion. Tre, fyra veckor i sträck föll den helt
> ur minnet och jag hann både ta mat och sätta mig
> med eleverna innan jag kom på (eller, ja,
> främst, blev påmind om) att jag inte alls skulle
> sitta här utan vara i källaren och räkna fysik
> med niorna...

Jaha, och här har det gnällts på politiker över dåliga skolresultat..men om inte lärarna har koll ;-)

Precis! Och vi skyller på inte tillräckligt med kafferast. Varje skola är bara tre kaffekoppar från anarki (fritt citerat från Reynolds).

Ja, ni... åkt till jobbet 03:30 fastän man inte börjar förens 07:00 har man gjort. Skulle lägga tak vid stugan en gång och ringde bror min som sällskap under resan... glömde dock köpa tak. Planerade nyss KM på en dag som jag jobbar. Åkt till fel köpcentrum en gång, elva mil från den tänkta destinationen.

Listan kan nog göras låååång....

Kul tråd f.ö. Det är hög igenkänningsfaktor..

Sonen ringde till jobbet en dag och hade misslyckats pumpa sin cykel. Han hade lite dålig koll på pumpen som skolan har så han tömde effektivt slangen på luft. Pappa är snäll och lovar gå bort och pumpa den på lunchen, " för jag har alltid en pump med mig". På racern ja. Som jag aldrig tar till jobbet. Totalt hjärnsläpp, fick gå till skolan, ta bort hjulet, gå till lbs och låna pump, gå till skolan, gå tillbaka till jobbet. Slapp i alla fall hämta den med bilen.

Iofs inte jag själv, men svärfar hade tagit en bastu före simningen i simhallen i den lilla ort han jobbade och bodde i. Gick ut i simhallen efter bastun med handduk runt kroppen som han ordentligt tar av sig och lägger på bänken bredvid simbanorna, dyker i och simmar 25 m. Då kommer badvakten och påpekar: "Filip, man måste faktiskt ha badbyxor på sig". Han går upp, går naken längs bassängen till sin handduk igen och skyler sig.

En liten men typisk sak i vardagen är kaffevattnet som jag har en egenhet att glömma bort att jag satt på medan jag gör något annat medan vattenkokaren kokar upp. Det kan bli både två och tre uppkokningar innan det är för sent och dags för middag.

Det där med att man inte har koll på tiden efter man har sovit, är det verkligen tankspriddhet? Att hålla fast vid tankar medan man sover måste ju anses grav överkurs.

Men, jag kan väl bjuda på en i den skolan också. Var riktigt trött en dag i december när jag kom hem från jobbet. Klockan var nog fem eller halv sex. Lägger mig för att ta en tupplur. Vaknar sen pigg som en mört och noterar att jag sovit som en stock hela natten och att klockan är runt sju. Går upp och gör frukost. Blir lite småirriterad över att tidningen inte kommit (gillar att läsa morgontidningen när jag äter frukost). Duschar och gör mig i ordning. Sen slår det mig - varför ringde inte väckarklockan? Vid den här tiden var jag oerhört regelbunden och gick alltid upp klockan sex och är det något jag knappt någonsin gjort är det att sova över när min väckarklocka ringer. Går in och tittar på den och ser förklaringen - klockans display säger PM, inte AM. Jag har sovit någon timme och inte en hel natt!

Jo...man känner sig dum.
Thomas

dans skrev:
> jag har i alla fall.

Som storsnusare så snusar jag även när jag sover. Har hänt, ett antal ggr, att man glömt bort att spotta ut den när det är dags att borsta tänderna på morgonen.

En sak som min yngsta dotter gillar att påminna mig om är när jag jagade upp henne kl 04:00 och gormade om att vi hade försovit oss till skolan.....

...brödrosten...vet inte hur många gånger man tryckt ned bröd och när de poppar upp tycker att de ser bleka ut. Trycker ned dem för att elda på dem "lite" till, brukar ofta sluta med brända mackor då den poppar upp av sej själv för andra gången.

InlineOla skrev:
> Sommarjobbade för sisådär 25 år sedan,
> uppstigning 05.15 och tåget 05.33. Efter jobb sov
> jag middag, vaknade en eftermiddag 17.25, kutade
> ut i hallen, på med skorna och ner till tåget.
> Mamma försökte bromsa mig i dörren men jag
> idiotförklarade henne. Nere på perrongen tyckte
> jag det var konstigt att så många var vakna så
> tidigt och skulle med 05.33 tåget...började ana
> oråd, till slut tog jag mod till mig och gick o
> frågade en snubbe om klockan var halv6 på
> morronen eller kvällen.:)

Gjort precis det där. Sov en timme efter morgonpasset. Brukade gå upp klockan 04:00, nu var klockan strax efter 16:00, dvs, jag var lite sen. Gick upp, klädde på mig, ut i köket och käka frukost. På med skorna och precis när jag öppnar ytterdörren för att gå kollar jag klockan lite snabbt, och inser mitt misstag....

Var annars jävligt duktig på att komma i tid på morgonen, det var dock värre på eftermiddagen. Försova sig när man börjar klockan 13:30 känns sådär... Hände tre gånger.

Ibland när jag har jobbat natt (23-07) så brukar jag kunna vakna till vid 09:00 och gå upp. Ibland kommer jag ihåg det, ibland inte. Men min sambo brukar få in mig i sovrummet igen :)

Kom just ihåg en pinsam grej. Är inte Stockholmare, men borde ändå fattat tidigare. Nere och jobbade, sov i Solna. Stressad till jobbet, sitter i telefon i bilen. Min jävla hjärna tänker alltså tanken: "Varför är det kö ut ur stan i den motsatta körbanan?"

Reagerade först vid Arlanda-skylten..

dans skrev:
> jag har i alla fall.

Jag har numera alltid en extra uppsättning kläder på jobbet :)
Annars är väl den värsta pendlingsrelaterade grejen när jag glömde hemnycklarna på skrivbordet och cyklade hem. Blev 3 mil extra den dagen. Har även glömt plånboken på jobbet hur många gånger som helst, men det brukar man kunna klara sig utan en dag.

Det värsta jag har gjort är att glömma min plånbok i en hyrbil utomlands när jag lämnade tillbaka den. Insåg vid check-in att den låg kvar i bilen och hade ett riktigt äventyr att få tillbaka den utan att missa planet. Lyckades faktiskt komma med planet ändå tack vare att jag checkat in bagaget. Planet kunde inte lyfta med mitt bagage ombord, så det blev försenat p g a mig. Dök upp ungefär samtidigt som de tänkte lasta av väskan och fick gå walk of shame genom hela planet. Jag satt längst bak i en jumbo, så 400 personer fick se vem som var orsaken till förseningen. Jag hade också sprungit rätt långt så jag var helt blöt av svett och uttorkad. Rätt synd om personen som satt i stolen bredvid haha.

Vet inte hur många ggr jag gått och handlat, ställt vagnen, korgen nånstans för att hämta en vara.
Sen har jag inte hittat korgen, vagnen och börjat om med handlingen från början.
Det har tom hänt att när jag börjat om med handlingen att jag helt plötsligt ser min gamla vagn,korg
ståendes i butiken....

Tillbaka
Topp