[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Det är fortfarande en lasersensor för att mäta ridehight.
Ballasten placeras i frontvingen för att få ner CG (center of gravity)

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> på diverse andra sidor, står det ju tvärt om om
> just honda, så jag ropar inte hej förän det ä
> bekräftat :D

Inte jag heller,jag hoppas att dom låter Sato få köra ist för Senna, Senna kan sitta sidan om och titta ett år på Sato innan han hoppar i.

0range skrev:
> Det är fortfarande en lasersensor för att mäta
> ridehight.

Kan inte låta bli att det är ett konstigt sätt att montera en lasergivare på. Borde inte behöva vara så stor heller.

Nu fattar jag.

"They data they aquire is:

Ride Hight
G force between wheels
Yaw
Vibration sensitivity
Pitch
Air speed & pressure between wheels/under nose

The one that Renault uses has a Laser on it as well for ride height monotoring i belive."

När det står Ride Height så är det för att mäta framvagnens Ride Height alltså. När fjädringen absorberar ojämnheter vill man mäta höjden över marken för framvagnen. Om framvagnen vibrerar av t.ex. flatspots så borde man kunna se det genom att mäta Ride Height. Det stod också att man inte får använda dem under Race.

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?p=93038&f=6

Läste samma tråd som du mathias precis..=D

Det låter mer logiskt fall de fått plats med de givare som nämns och inte bara en lasergivare.

Dessutom om de tar bort den vid race så låter även det troligt.

Vet inte om dessa är gamla osv men jag tyckte de var rätt sköna

2957_suspendedXf1X01.jpg ht=472

2957_suspendedXf1X02.jpg ht=472

2957_suspendedXf1X03.jpg ht=472

2957_suspendedXf1X04.jpg ht=472

2957_suspendedXf1X05.jpg ht=483

2957_suspendedXf1X06.jpg ht=483

BRawn Gp är ett stall att räkna med i år tror inte ferrari och mclaren kan kontra detta dvs om bilen håller och barri/button´s nerver håller

för de var överlägsen i morse

Spännande kval! De stora har ingen chans i detta race men i nästa race har alla såna diffusers som Brawn, Williams och Toyota kör. Då minskar gapet.. Det intressanta är väl Kubicas resultat i den o-KERSade BMWn samt Red Bull-bilarnas fart.

Kul med lite omvänd världsordning faktiskt!

Jag körde Glock och Vettel som förare i mitt stall, Brawn och Williams på chassi och motor. Fick bra med poäng. I år ska jag vinna provkörningen! :)
www.gpupdatemanager.net

Petri skrev:
> BRawn Gp är ett stall att räkna med i år tror
> inte ferrari och mclaren kan kontra detta dvs om
> bilen håller och barri/button´s nerver håller
>
> för de var överlägsen i morse

I vanlig ordning så har det kommit protester och först inför nästa race ska man besluta om Brawn bilarna följer reglerna, antingen blir dom väl diskade med två team till eller så bygger alla andra om sina bilar på liknade sätt. Men klart imponerande att gå från botten stall förra året till att ta första start led i morse.

Jag har också Glock i ett manager spel...kul att båda Toyoterna blev diskade då...förbannat.

Men extremt överaskande att Brawn går så bra. Man hade ju fattat att dom skulle vara med bra i år jämfört med tidigare. Men att dom skulle dominera kvalet så, hade någon räknat med det?

ja undrar om Brawn Gp kan hålla ett helt race utan nån som helst trubbel eller så.
Tex håller nerverna på Barichello och Button?
eller depå strul, även om de var överlägsen igår var ferrari långt ifrån dåliga om man ser så, men helt klart de stall med det system som Brawn har de går ju något fortare än andra.
Men ett race är alltid ett race allt kan hända......kanske :)

K_K

Viasat on demand som jag tidigare tipsade om va ingen höjdare!

1. Sändningen "tog slut" ser bara trevlig Viasat logga 30 minuter in på loppet.
2. Kundtjänst e upptaget....
3. När jag skriver detta kommer bilden strömmandes igen.........
4. Kvalite'n e kass

**7** skrev:
> K_K
>
> Viasat on demand som jag tidigare tipsade om va
> ingen höjdare!
>
> 1. Sändningen "tog slut" ser bara trevlig Viasat
> logga 30 minuter in på loppet.
> 2. Kundtjänst e upptaget....
> 3. När jag skriver detta kommer bilden
> strömmandes igen.........
> 4. Kvalite'n e kass
----------------------------------------------------

Japp problemet kvarstod, jag tappade sändningen ytterligare 2ggr.

Superlopp däremot!
Vill se mer sådant, vilka omkörningar

Imponerande av Brawn GP. Snacka om att de stora drakarna har fått myror i huvet. Det här skruvar upp temperaturen ordentligt i F1, kul.
Nu har man nya kelgrisar som Mercedes-ägare. Tidigare var det McLaren, nu ligger Brawn bäst till. Alltid roligt med underdogs som skräller. Äntligen så får Jenson visa vad han egentligen kan.

Kunde inte se racet så det får bli eftersändningen på Tv6 istället.

/steen

Jösses vad det hände saker! Till och med kvalificeringen var tokspännande!

Denna säsong kommer nog bli den mest svårtippade på länge!

42Hz skrev:
> Fasen vad gott att se slicks igen! :)

Ja, f-n vad snyggt det är. Race!!

Nu kanske jag är lite magsur men jag tycker KERS förstör mycket av magin i F1. Man vet inte om det är föraren som är skicklig eller om det är turboknappen som är intryckt. Om någon kör om rycker man på axlarna och konstaterar att "Det var väl KERS". Extra dåligt blir det när vissa bilar har det och andra inte. Känns klart konstlat och helt onödigt. Hellre högre varvtal eller mer kraft. Ska man ha det av miljöskäl kan de väl byta till att köra med väte istället. Mer kraft och 100% rent.

Störde mig också på att vissa bilar har dubbla diffusers och att man inte vet om bilarna som vinner faktiskt kommer få ha kvar segrarna eller om de blir diskade. Börjar nog bli trött på F1-politiken som verkar komma fram med de mest konstiga saker som medaljsystem och tveskamma domslut. (Nu är Hamilton trea, visserligen helt rätt dömt - men blir det inte vanligare att de som står på pallen inte får medaljen?)

Och bilarna är verkligen strykfula. Framvingar som ser ut som till en hjullastare och bakvingar stora som stringtrososr, det är inte vackert att titta på.

Edit: Ett stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
Håller med om utseendet på vingarna, icke harmoniskt, KERS kommer nog att fasas ut i framtiden, nu hade de i alla fall fixat så man (ibland) ser när den används.

KERS, vilken idiotisk förkortning i racesammanhang, trodde de pratade om curbs en bra stund innan jag förstod vad de brittiska kommentatorerna egentligen sa! :)

'Politik' har det väl alltid varit i F1 sammanhang? Speciellt då när Schumi var i farten. Inte så konstigt nu i början heller då det är den största regeländringen på 10(?) år, kommer ju ta ett tag innan allt sätter sig.

steen skrev:

> Kunde inte se racet så det får bli
> eftersändningen på Tv6 istället.
>
> /steen

Var det hela racet som gick som eftersädning?

Kommer det gå på varje race?

Jag tyckte det var skitspännande! Kul med många omkörningar och att bilarna ligger tätare i kurvorna. KERS bidrog ju faktiskt också till viss action. De bilarna verkar suga i kvalet men ha vissa fördelar i racet..

Spännande att se hur detta artar sig om tre-fyra lopp.

Just nu tycker jag mest synd om Vettel, och är glad för Brawn!

PS. Viasat Motors hela sändning finns ute som Torrent, och fanns ute ganska snart efter loppets slut.. host host. DS.

Mathias skrev:
> Nu kanske jag är lite magsur men jag tycker KERS
> förstör mycket av magin i F1. Man vet inte om
> det är föraren som är skicklig eller om det är
> turboknappen som är intryckt. Om någon kör om
> rycker man på axlarna och konstaterar att "Det
> var väl KERS". Extra dåligt blir det när vissa
> bilar har det och andra inte.

Fast det visade sig ju att utan KERS och den vikt som det medför så går det fortare.

> Störde mig också på att vissa bilar har dubbla
> diffusers och att man inte vet om bilarna som
> vinner faktiskt kommer få ha kvar segrarna eller
> om de blir diskade.

Dom kommer att få ha kvar dom. Det är ju bestämt sen länge. (Iaf enligt kommentatorerna på bbc.) Det som beslutas på hearingen i frankrike efter nästa lopp gäller isåfall därefter.

> Börjar nog bli trött på
> F1-politiken som verkar komma fram med de mest
> konstiga saker som medaljsystem och tveskamma
> domslut. (Nu är Hamilton trea, visserligen helt
> rätt dömt - men blir det inte vanligare att de
> som står på pallen inte får medaljen?)

Jag fattade aldrig det där riktigt. Jag hade hellre velat haft kvar Trulli där, men jag är ju skapligt färgad av att hålla på Ferrari (och Brawn).
Han gjorde en tabbe under pacecar och åkte av eller?

(Jag såg loppet på incar-feeden med bbc-ljudet.)

Här är annars en grym sida om tekniken och designen på bilarna:
http://www.formula1.com/news/technical/

När pacecar kom ut så gjorde Trulli någon groda och åkte av. Hamilton gick upp till tredje. Sedan körde trulli om Hamilton och tog tillbaka sin plats, fortfarande bakom pacecar.

I kommentaren efteråt hävdar han att Hamilton körde sakta så han trodde att Hamilton hade problem. :)

Vi får nog aldrig veta hur han tänkte. Vad säger reglerna, man får väl återta den ordning man hade när pacecar gick ut? Dvs i så fall så gjorde Trulli rätt som körde om..

Det var först i helgen jag insåg att Toro Rosso och Red Bull var olika stall... men jag misstänker att det finns någon eller några gemensamma nämnare.. Någon som vet och har lust att reda ut begreppen?

härko skrev:
> Det var först i helgen jag insåg att Toro Rosso
> och Red Bull var olika stall... men jag
> misstänker att det finns någon eller några
> gemensamma nämnare.. Någon som vet och har lust
> att reda ut begreppen?

Samma ägare, samma grunddesign, olika team, olika motorer.
http://www.redbullracing.com/
http://www.tororosso.com/

Ett tips om du är brittisk medborgare i sverige och vill kolla på bbc:s livesändning. ;)

Genom att skriva in http://www.tvcatchup.com/ på site:s http://www.goproxing.net/ så kan man registrera sig på BBC:s betatest av livesändningar.

Man får upp kanalerna direkt i webläsaren, cirka 4-5sec fördröjing mot live-feed:en. Fungerar visst i Linux med! Går man in på forumet så kan man även tanka hem en videoklient med lite mer inställningar. Kräver adobe AIR-klient, http://get.adobe.com/air/thankyou/

Allt enligt en britt som testat.. ;)

Någn som har koll på var man kan se livesändning från Le Mans 24h race som pågår just nu? (I brist på F1 i helgen. ;))

kostar ju en liten slant (49 i månaden tror jag) men du vill ju ändå ha tour de france snart oxå så känns ganska prisvärt.

Le mans e lite halvdött att kolla på tyvärr :/

Tillbaka
Topp