[OT] Dentosal!

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Jag är i princip uppfödd på Dentosal och har aldrig använt någon annan tandkräm än den. Den har ju tyvärr slutat att tillverkas och nu har mitt lager tagit slut :-(
Vilken av dagens alla superdupertandkrämer är mest lik Dentosal? Alla jag hittills testat smakar HubbaBubba eller löddrar så man kräks (de sista är sant, speciellt på morgonen).

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Jag är i princip uppfödd på Dentosal och har aldrig använt någon annan tandkräm än den. Den har ju tyvärr slutat att tillverkas och nu har mitt lager tagit slut :-(
Vilken av dagens alla superdupertandkrämer är mest lik Dentosal? Alla jag hittills testat smakar HubbaBubba eller löddrar så man kräks (de sista är sant, speciellt på morgonen).
Ingen aning om hur Dentosal smakar men vill du ha mindre lödder ska du ha en utan eller med mindre SLS (sodium laureth sulfate, samma skummedel som i schampo och flytande tvål). Acta, Zendium m fl löddrar märkbart mindre än många andra.

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Ingen aning om hur Dentosal smakar men vill du ha mindre lödder ska du ha en utan eller med mindre SLS (sodium laureth sulfate, samma skummedel som i schampo och flytande tvål). Acta, Zendium m fl löddrar märkbart mindre än många andra.
Aha, bra att veta.
Dentosal smakade salt, är väl därför jag har så svårt för alla andra smaker... Saltet var ett milt slipmedel också, så mina snusiga tänder var ändå relativt ganska vita och munnen kändes superren efter man borstat, till skillnad från dagens socker-krämer... :-)

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Natriumlaurylsulfatet gör också att tandkrämen känns fräsch. Oavsett så saknar Dentosal det. Intressant innehållsförteckning på Dentosal: Största delen är natriumbikarbonat och så en liten del bordssalt på slutet.
Du finner nog ingen tandkräm som liknar den bland de du finner på Coop eller Ica, du måste nog på en hälsokostaffär. Dessvärre... Försök att hitta någon med fluor, vad du än gör.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Natriumlaurylsulfatet gör också att tandkrämen känns fräsch. Oavsett så saknar Dentosal det. Intressant innehållsförteckning på Dentosal: Största delen är natriumbikarbonat och så en liten del bordssalt på slutet.
Du finner nog ingen tandkräm som liknar den bland de du finner på Coop eller Ica, du måste nog på en hälsokostaffär. Dessvärre... Försök att hitta någon med fluor, vad du än gör.
Fräsch eller känsla av att man skrubbat munnen med tvål är väl en definitionsfråga. Jag har svårt för "vanlig" tandkräm efter att jag började använda sådan som skummar mindre. Den skummar ju dock fortfarande, bara i mer hanterbar mängd.

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Fräsch eller känsla av att man skrubbat munnen med tvål är väl en definitionsfråga. Jag har svårt för "vanlig" tandkräm efter att jag började använda sådan som skummar mindre. Den skummar ju dock fortfarande, bara i mer hanterbar mängd.
En annan bra sak med tandkräm utan tvålämne är att det är lättare borst längre än de lagstadgade två minuterna, vilket jag menar må till för att faktiskt få rena tänder.
Alla Sensodyne utom en, Pro-Emalj och Zendium är de vanligaste utan NLS.

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Det här med fluor då, kommer jag få hål i varje tand eller ramlar dom ut om jag slutar med sån tandkräm?
Jag snusar ju och har så gjort i 35 år och inte ett enda hål i tänderna under den tiden. Innan hade jag massvis så jag väljer att tro att snus är bra för tänderna 😊

Little Stereo

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Jag tycker Stomatols tandkräm är rätt lik Dentosal, fanns att köpa från apotea.se så sent som häromdagen.

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Det här med fluor då, kommer jag få hål i varje tand eller ramlar dom ut om jag slutar med sån tandkräm?
Jag snusar ju och har så gjort i 35 år och inte ett enda hål i tänderna under den tiden. Innan hade jag massvis så jag väljer att tro att snus är bra för tänderna 😊
Det är ett omtvistat område det där med snus och kariesrisk, men mig veterligen finns det ingen studie som visar på att snus förhindrar hål. Å andra sidan kommer det sannolikt aldrig komma någon sådan eftersom det vore lite knepigt etiskt att göra en sån studie.
Troligtvis småäter man mindre om man snusar så att det minskar risken, men vem vet.
Sedan, att två saker hänger ihop i tid betyder ju inte att den ena orsakat den andra. Jag tror det finns många andra faktorer som skulle komma fram om vi grävde i lite i din muns historia.
Och för att svara på din första fråga: Om man vill borsta med något som är sämre än vad det behöver vara, så kan folk få göra det. Det är en annan fråga om det är på ens barn, då är väl situation ganska lik den kring vaccinera/inte vaccinera.

frankfurt

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
E1325415-8E7D-41F3-981B-39F0E1C7585B.jpeg

jag körde givetvis blå Dentosal så länge det gick, när jag insåg vad som hade hänt köpte jag upp allt som fanns på hyllan, vitt och blått. Nu är det över och jag har varit tvungen att nöja mig med paradontax.

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Parodontax och zendium är helt okej. Parodontax ska man inte använda för ofta enligt förpackning, så brukar varva med 2 zendium på 1 Parodontax tub

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Nu är det jag kommer skriva härnäst lite barnförbjudet: När jag är på fjälltur tar jag bara tannborsten, tandtråd och några fluortabletter. Viktigt att spara vikt...

staine

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Nu är det jag kommer skriva härnäst lite barnförbjudet: När jag är på fjälltur tar jag bara tannborsten, tandtråd och några fluortabletter. Viktigt att spara vikt...
Spara vikt, det enda du verkligen behöver är en enda sån här. Räcker säkert en veck. Väger kanske 0,5 gram. Allt det andra är bjäfs, om du inte sliskar massa godis förstås.
5E31F34B-19E8-47DA-9310-496C1F7A2075.jpeg

staine

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Hmm, du får nog inte helt rent med bara den. Ska man bara gå en vecka behöver man förmodligen ingenting. :)
Tandkräm gör inte rent alls. Inte fluortabletter heller. Men för all del, komplettera med en liten avbruten tandborste då, (vikt 20gram) om det ska bli så där kliniskt rent!

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Tandkräm gör inte rent alls. Inte fluortabletter heller. Men för all del, komplettera med en liten avbruten tandborste då, (vikt 20gram) om det ska bli så där kliniskt rent!
Ja, tandborste måste till för att få rent. Men lös tandtråd gör lite renare än en Plackers så jag hade hellre tagit med det.
Fluor gör tänderna väldigt mycket mer motståndskraftiga mot syra så det måste man ha.

n3wton

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Eftersom det tas upp en gång i kvarten och verkar vara ett måste för cykeln:

Kan man köra avfettning i munnen? Tänker att det är smidigt samtidigt som man sprayat bilen, cykeln och allt annat. När man är färdig är det bara att högtryckstvätta bort alltihop. Det MÅSTE funka!

knaper

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Nej, det är bäst att gurgla i lampolja eller annan lätt olja. Helst lägg kinden mot en ultraljudstvätt samtidigt. Sen tar du tryckluft och/eller en trasa för att torka upp överskottet.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Nej, det är bäst att gurgla i lampolja eller annan lätt olja. Helst lägg kinden mot en ultraljudstvätt samtidigt. Sen tar du tryckluft och/eller en trasa för att torka upp överskottet.
Använder du olja!?!? Jag kör med vax! Ett par värmeljus rätt ner i käften bränner ihjäl alla karies och baktus. Sen spottar jag ut allt och avrundar med en fluortablett.

Hep

Aktiv medlem
[OT] Dentosal!
Borde kanske mosa ihop den här tråden med den om förtvålade talloljan direkt. Känns som att vi är på väg dit på något sätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer