[OT] Det blev ju Macbook istallet for laptop ... lite första intryck

PerryE

Aktiv medlem
För ett tag sedan frågade jag om tips om köp av laptops eftersom moderkortet brann upp på vår stationära PC har i Uganda. Det blev faktiskt en macbook som kom i går kväll (tack dans för transporten från Sverige ). Har upptäckt några begränsningar:

* DVD-läsaren måste ställas in för en viss specifik region. Eftersom vi har en hel del filmer fran Europa, Sydafrika samt Brasilien ställer detta till ett problem. Helt absurt att något som inte alls är ett problem i PC-världen är en restriktion för MAC-användare. Nu bor vi som sagt i Uganda men till vintern flyttar vi hem till Sverige. Nästa land blir kanske Brasilien ... Således tre olika regioner! Som tur var har jag en gammal portabel DVD-läsare som gör att vi kan spela vilka filmer vi vill men det ar ju inte en snygg lösning

* Portabla hårddisken från gamla PC:n (två ar ...) går inte att läsa - det är en Windows Media Player. I och för sig kan jag ju gå via jobb-laptopen och föra over till Seagate-HD:n men det är ju inte speciellt smidigt. Lacie och Freecom fungerar OK.

Skall nog fixa Desktop Parallell och installer Vista pa Mac:en - trodde faktiskt inte det var nödvändigt. Det jag är mest irriterad över är att DVD-läsaren ar låst till en region - vi lever faktiskt i en värld där folk förflyttar sig!

Annars tycker vi om den - lustigt nog var det inte support för video-samtal när jag installerad Messenger för Mac - får se om det ordnar sig

Senast redigerad av en moderator:
Dagens tips, installera aldrig. (läs: ALDRIG) en Microsoft produkt på en Mac. Så ut med messenger och in med Adium.

DVD spelare finns regionsfria att tanka ned, kör VLC. Det fungerar finfint.

Att spelaren är regionsskyddad är precis som DRM en implementering efter påtryckningar från medieindustrin. Apple är tyvärr äckligt inlindade i deras grepp på grund av iTunes music store.

OM du vill köra Windows också, så kör bootcamp. Det är gratis och fungerar bra. Om du vill kunna köra båda win & OSx samtidigt så kan du köra VM ware.

WM ware kan även köras från en bootcamp partition, så det ena utesluter inte det andra. Jag har en XP installations som jag använder för att köra Linkage.

Du slipper iallafall allt vad antivirus innebär, en befrielse om något ;-)

Om du vill testa videokonferenser så rekommenderar jag verkligen iChat, det är den bästa klient jag testat för ändamålet. Skype fungerar också.

Om du ångrar dig så kan du alltid installera Windows på den permanent, så är den som alla andra datorer fast lite snyggare.

Batteritiden reduceras tämligen rejält om du kör windows, så är du på resande fot rekommenderar jag OSX.

Min dator ligger igång flera dagar ibland utan laddare, och utan att vara avstängd. När man öppnar locket är den igång på någon sekund igen precis där man slutade. Så strömsparläget är grymt!

Nåväl!

Kör hårt!

//K

Hmm... laddade precis ner VMWare 30 dagars test-version. 290 MB tog cirka 7 timmar med Wimax-uppkoppling ... Läste ngn recension som lät intressant

OK - vad ar VLC_ Skall googla lite - kan det låsa upp min DVD-läsare?

Fungerar iChat verkligen mot messenger i andra ändan?

Lite dumma frågor men har inte kört Mac på 16 år!

ichat fungerar inte mot messenger.
VLC är ett eget videouppspelningsprogram.

Det som är svårt i början med MAC är att man försöker göra saker "som man brukade göra med windows".

Du behöver helt enkelt lära om lite, det tar några veckor och är lite frustrerande i början, sen kommer "a-ha" upplevelserna när du börjar få grepp om hur det fungerar och förmodligen kommer du då aldrig titta tillbaka.

Det sämsta du kan göra enligt mig är att direkt köra igång med Windows istället för att ta dig lite tid och lära om.

nr:1 ställ in expose så det fungerar med finger-sweep och aktiva hörn :-) och lär dig de olika fingerrörelserna, eller om du kör med extern mus, börja använda "aktiva hörn".

hmm, en Macbook är ju en laptop. En laptop är en bärbar dator vilket kan vara vad som helst, Mac eller PC.

OK - Macbook jämfört med en PC-laptop för att undvika alla potentiella missförstånd

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm... laddade precis ner VMWare 30 dagars
> test-version. 290 MB tog cirka 7 timmar med
> Wimax-uppkoppling ... Läste ngn recension som
> lät intressant

Byt till VirtualBox från Sun. Gratis och open source.

Vill du köra videosamtal och använda en vanlig mjuk för det så rekommenderar jag skype. Finns för windows mac och linux. Nej det tar inte msn. Tänk vad trevlig världen var om msn inte fanns.

Wow - VLC fungerade faktiskt. Tack for tipset!

Skall testa Virtualbox - licensen för VMWARE kostar ju lite grann

Adium istället för MSN, det enda som saknas i dagslägen är videochatt. Jäkla trist men programmet i sig är så sjukt mycket bättre än alla andra klienter jag testat. Jag har vänner som kör MSN, Gtalk, ICQ osv och alla finns i samma lista.

Just videochatt finns det ju skype för. Microsoft utvecklar inte sina produkter för macplattformen. De ligger lååångt efter vad som finns för windows. Av förståeliga skäl.

Men videochatt funktionen i iChat är bättre än allt annat jag testat, skärmdelningen är jäkla fiffig också. Man kan dessutom vara flera stycken samtidigt.

Jag håller med Albion om att vänja in sig. Det tar tid, det bästa är om man har någon som visar de smartaste grejerna. När man väl lärt sig så undrar man hur man gjorde innan.

Jag använder mest rune+space som spotligt. Detta för att starta program osv.

Dessa program kan jag rekommendera dig att tanka ned:

VLC
Toast (bränna skivor)
Adium (chatt med allt och alla)
iLife och iWork. Då kan du öppna alla office dokument och liknande
Air Radar för att hitta trådlösa nätverk
Transmission för torrents
EvoCam för att göra roliga saker med webcamen
iSerial reader. alltid bra att ha
Handbrake för att konvertera videoformat så att man kan ha dem på iPod/iPhone osv
iStat menues, kan konfigureras att visa en rad olika grejer i menyn. Jag kollar alltid på nätverkstrafiken för att veta hur det står till med uppkopplingen eller hur snabbt det går osv.

Du kan ju också ha frontrow som medieserver program, finns bättre men det fungerar bra. Lätt att styra med apples egna remote eller iPhone.

Finns massor av mer smarta grejer. Men sätt dig in i det som nämnts tidigare:

Dashboard / Widgets (gör dina egna med saxen i safari)
Expose för att navigera bland alla fönster och program
Spotligt för att starta program och hitta dokument superenkelt (glöm filhanteraren)
Timemachine för att ta backup utan att du ens märker det

Man lär sig nya grejer hela tiden som macanvändare. Smarta saker som man inte lagt märke till.

//K

och skaffa perian och flip4mac (codecs) till quicktime så klarar den av att spela upp nästan alla filformat. (gäller även i frontrow).

quicktime kan du regga till PRO med serienummer som finns bara du googlar på nätet.

då får du lite fler funktioner.

Quicktime är smidigt att använda om du vill konvertera filmformat eller bara klippa ihop korta filmsnuttar som du filmat med digitalkameran eller mobilen.

//K

Tack för alla tipsen - ladat ner det mesta men nu får det räcka för idag. Känns som om jag får ändra sätt att arbeta - många ar med arbetsstation och sedan huvudsakligen PC har gjort att man är inkörd på andra rutiner

kebarb skrev:
> lycka till, du kommer aldrig titta tillbaka.
>
> //K

+1

Lustigt nog var min Ipod Touch 32GB en stor anledning till att det blev Macbook. Har ju Wifi hemma och hittade jättekul applikationer att ladda ner. Sedan kanske strul med jobbdatorn bidrog - mitt storsta problem med Windows är ju att det inte ar stabilt samt väldigt segt - uppgraderingen till Vista var ju ingen succe heller. När jag körde UNIX pa arbetsstation var det som sagt en annan stabilitet

Det här skall bli kul - dessutom är ju Macbook snygg!

kebarb skrev:
>
> //K

+1

Plötsligt känns allt annat puckat.

kebarb skrev:
>
> //K

Man kan ju hoppas. Jag stod ut med min Macbook i ett halvår innan jag totalt lackade ur på den sega vita bajskorven och gick tillbaka till pc + linux.

mabo skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lycka till, du kommer aldrig titta tillbaka.
> >
> > //K
>
> Man kan ju hoppas. Jag stod ut med min Macbook i
> ett halvår innan jag totalt lackade ur på den
> sega vita bajskorven och gick tillbaka till pc +
> linux.

om du ändå kör linux, varför tryckte du inte in det i macbooken? det är ju en PC i annat skal. eller PC har ju mac alltid varit eftersom det står för Personal Computer :D

PerryE, hänger inte me på det där me protabla hårddisken, är det hårddisken eller media filerna i wma som inte funkar för dig. wma fixar vlc + att installerar du flip4mac så funkar det i quicktime med. hårddisken bör dyka upp även om det är ntfs, men då kan du inte skriva till den, bara läsa. om du inte installerar t.ex. http://macntfs-3g.blogspot.com/
kör dy FAT32 på hårddisken kan du både skriva o läsa i OS X o samma i windows.

Jensen skrev:

> kör dy FAT32 på hårddisken kan du både skriva
> o läsa i OS X o samma i windows.

Fast FAT32 klarar inte filer större än 4GB så det är ju en uppenbar showstopper...

TBone skrev:
> Jensen skrev:
> -----
>
> > kör dy FAT32 på hårddisken kan du både
> skriva
> > o läsa i OS X o samma i windows.
>
> Fast FAT32 klarar inte filer större än 4GB så
> det är ju en uppenbar showstopper...

jajo, det har sina begränsningar. själv har ja inte så mycket filer som ä större än så. bäst för osx är ju att köras HTS+. har inte prövat det där ntfs stödet så mycket, kanske man skulle testa lite mer.

Jag tror macen klarar ntfs, men inte att skriva dock.

FAT bör lämnas till USB minnen och liknande som är mindre än 4gig och kräver maximal kompatiblitet..

Jag har noterat att vissa sorters externa hårddiskar inte fungerar med OSX, men det är endast diskar som heller inte hade fungerat med något annat än windows. Jag vet inte varför det är så?

De flesta externa kabinett är standardiserade, och med en USB eller FireWire kabel kan man ansluta dem till valfri plattform.

//K

antingen gillar man mac eller så hatar man det, jag försöker pga husfriden intala mig att mac är bra. Jag tycker dock de har överlägset snyggast design på marknaden och är lättanvända för folk som använder ehum google, men det tar mig likt förbannat längre tid att hålla på och fibbla runt på macen än med pc'n. Väldigt bra skärm på den Imac vi har och är helt ok hastighetsmässigt, men skulle aldrig personligen köpa en. Väntar på Windows 7 istället.

captain8track skrev:
> antingen gillar man mac eller så hatar man det,
> jag försöker pga husfriden intala mig att mac
> är bra. Jag tycker dock de har överlägset
> snyggast design på marknaden och är
> lättanvända för folk som använder ehum google,
> men det tar mig likt förbannat längre tid att
> hålla på och fibbla runt på macen än med pc'n.
> Väldigt bra skärm på den Imac vi har och är
> helt ok hastighetsmässigt, men skulle aldrig
> personligen köpa en. Väntar på Windows 7
> istället.

att det tar längre tid för dig är troligen för att du mer van me windows.

o ja, windows 7 verkar vara första vettiga windows på MYCKET länge, frågan ä vilken av de dussintals versioner som kommer som du ska ha :D sen gäller det ju att välja rätt språk med, eftersom de inte lyckats göra en version me alla språk :D

har prövat windows 7 en del, klart bättre än vista, men det är ju inte särskilt svårt :D windows 7 år vad vista borde varit när det kom för nått/några år sen.

Skall du hålla på med ntfs hårdiskar med din mac så skall du skaffa Paragon software ntfs for mac
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Kostar en del men helt klart värt det eftersom du får precis samma hastighet som på en pc till skillnad mot programmet Gurra nämde (Inget illa om det programet, det är ju gratis)
Anledningen att man inte kan läsa ntfs har väll med licenser å göra väll, eller?

Annars är mina favoritprogram:
Garmin RoadTrip (GPS- program)
HandBrake (Konverterar dvd-filer till dvi eller önskat format)
OnyX (om du mot all förmodan skulle behöva köra systemunderhåll)
Paragon (Som nämnt ovan, ntfs för mac)
Plex (Är egentligen ett mediaprogramm liknande frontrow, men detta klarar vissa videofiler som jag upptäckt vlc kan ha problem med)
Spotify ( musik )
Stuffit expander (ungefär som winrar kan man kanske säga)
Toast (SkivBrännings programm)
Transmission (För torrentfiler, finns också utorrent beta)
VisualHub (Konverterar olika vidofiler till olika format)
VLC (vido uppspelningsprogram)

Plugin:
Perian
Growl
Flip4Mac WMV

NTFS-3g fungerade bra - nu kan jag läsa alla jpg-filer på portabla hårddisken! Den har alltså använts som huvudsakligt lagringsmedium för alla våra digitalbilder

Otroligt många bra tips - i kväll skall jag gå igenom övriga rekommendationer pa mjukvara.

Stort tack - nu känns det bättre med min mabook! I synnerhet att använda flera fönster och utnyttja stora styrplattan istället för extern mus

PerryE skrev:
> NTFS-3g fungerade bra - nu kan jag läsa alla
> jpg-filer på portabla hårddisken! Den har
> alltså använts som huvudsakligt lagringsmedium
> för alla våra digitalbilder
>
> Otroligt många bra tips - i kväll skall jag gå
> igenom övriga rekommendationer pa mjukvara.
>
> Stort tack - nu känns det bättre med min mabook!
> I synnerhet att använda flera fönster och
> utnyttja stora styrplattan istället för extern
> mus

urforska spaces o expose så ska du se att skrivbrodet blir ännu mer användbart o går snabbare att hoppa mellan program.

Google talk går alldeles utmärkt i Adium. Skype är ett stängt protokoll så det blir nog svårare.

PatrikB skrev:
> Google talk går alldeles utmärkt i Adium. Skype
> är ett stängt protokoll så det blir nog
> svårare.

Är google talk samma som gmail-chatten? Skype är stängt, jaha, spiken i kisten för dom då :)!

Och jag i min enfald som trodde man skaffade mac för att det var användarvänligt. Nu är det ju som pc en gång var med specialprogram och tuning hit och dit... men snygga är de, mackarna, snart får de väl flera knappar på musen med.

Atlas skrev:
> Och jag i min enfald som trodde man skaffade mac
> för att det var användarvänligt. Nu är det ju
> som pc en gång var med specialprogram och tuning
> hit och dit... men snygga är de, mackarna, snart
> får de väl flera knappar på musen med.

Det är faktiskt ganska användarvänligt. PC är mkt mera plottrigt och instabilt, man slipper alla sega uppdateringar med Mac, det förekommer men då går det oftast snabbt smärtfritt. Tycker det mesta är plug-n-play, är det ngt som strular så är det bara till att googla lite så har ngn löst det.
Jag blir mer och mer impad över min lilla vita plastlåda till mac iaf :).

Atlas skrev:

tuning hit o dit? på vilket sätt menar du då?

Jensen skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > antingen gillar man mac eller så hatar man
> det,
> > jag försöker pga husfriden intala mig att mac
> > är bra. Jag tycker dock de har överlägset
> > snyggast design på marknaden och är
> > lättanvända för folk som använder ehum
> google,
> > men det tar mig likt förbannat längre tid att
> > hålla på och fibbla runt på macen än med
> pc'n.
> > Väldigt bra skärm på den Imac vi har och är
> > helt ok hastighetsmässigt, men skulle aldrig
> > personligen köpa en. Väntar på Windows 7
> > istället.
>
>
> att det tar längre tid för dig är troligen för
> att du mer van me windows.
>
> o ja, windows 7 verkar vara första vettiga
> windows på MYCKET länge, frågan ä vilken av de
> dussintals versioner som kommer som du ska ha :D
> sen gäller det ju att välja rätt språk med,
> eftersom de inte lyckats göra en version me alla
> språk :D
>
> har prövat windows 7 en del, klart bättre än
> vista, men det är ju inte särskilt svårt :D
> windows 7 år vad vista borde varit när det kom
> för nått/några år sen.

håller med vista var en ganska onödig produktutveckling, jag kör en lenovo 10" netbook just nu med xp och är mycket nöjd, vad jag förstått så ska 7an fungera bra för oss med små datorer o det känns ju lite keff och sitta på ett gammalt groll som xp

Har använt mac i många år i mina yngre dagar, men är som sagt inte helt såld.

Är det specialprogram bara för att det inte är samma som i Windows-världen??????????????????

SVara mig ! :)

Atlas skrev:

Köp valfri färdiginstallerad windows-pc så får man räkna med iaf 3 timmar dryygt jobb med att fixa så den inte är skitseg, kasta ut allehanda provversioner för Norton Antivirus och vad det kan vara. Döda 700 popups som ska förklara hur startknappen funkar, ställa om så det inte ser ut att vara färgsatt av en 5-åring, uppdatera alla drivrutiner osv.
Bara för att sen 10 dagar senare eller ngt så är datorn skitseg igen och hittar på en massa saker bakom ens rygg.

Med Linux ser det iaf vettigt ut från början, men då är istället risken att man får tillbrina en timme på google för att få *sätt in varfri hårdvara/mjukvara* att fungera. Om man väl får allt att fungera så brukar det tuffa på fint sen, ända tills man uppgraderar till ny version, då kan något random sluta fungera igen :)

När jag startade min macbook direkt ur lådan var jag igång på en kvart, en halvtimme senare hade jag ställt in aktiva hörn, flerfinger-funktioner på touchpaden, fixat firefox, vlc, Latex och allt annat som behövs. Och då var det i princip första gången jag rörde en mac. Användarvänligt är ordet!

Dessutom har jag alltid varit touchpad-hatare tills jag kom i kontakt med macbookens, nu hatar jag bara alla andra touchpad som inte har de smarta funktionerna som gör att den blir användbar överhuvudtaget. Musknappar, känns inte det lite begränsande, när hela touchpaden är en knapp istället, som dessutom känner om du klickar med ett, två eller tre fingrar!

För att vara on topic så tycker jag precis som de andra att du ska kolla upp hur touchpaden och skrivbordet funkar, och ställa in dem som du vill ha det. Jag har ett smutt progg i min som gör att jag kan välja exakt vad fingergesterna ska göra i olika program, t.ex. sveper jag med 3 fingrar för att gå fram och tillbaka i webbläsaren. Kan kolla på måndag när jag kommer till jobbet vad det heter.

captain8track skrev:

>
> håller med vista var en ganska onödig
> produktutveckling, jag kör en lenovo 10" netbook
> just nu med xp och är mycket nöjd, vad jag
> förstått så ska 7an fungera bra för oss med
> små datorer o det känns ju lite keff och sitta
> på ett gammalt groll som xp

bättre än vista ja, därmed inte sagt att det inte kräver nå hårdvara. ställer väll högre krav än xp.

>
> Har använt mac i många år i mina yngre dagar,
> men är som sagt inte helt såld.

vilket operativsystem var det då?

Låt nu inte detta spåra ut till en mac vs windows tråd. Ge trådskaparen konkreta tips på hur denne skall ha största glädje av apparaten istället!

Är denne inte nöjd om en månad eller så, så är det ju bara att sälja och köpa nytt eller installera windows på den.

//K

Tillbaka
Topp