[OT] Det öppna landskapet

Kashedian

Aktiv medlem
Är involverad i ett projekt där jag ska fotografera olika typer av öppet landskap. Med det åsyftas både öppna landskap i traditionell bemärkelse men även exempelvis skog om det finns en bra utsiktspunkt i närheten som får skogen att framstå som ett öppet landskap uppifrån.

Naturligtvis kommer jag vilja kombinera detta med cyklandet (=jag ska cykla runt och fota) och vänder mig därför till er i jakten på lämpliga platser. Allt mellan södra Norrland och Skåne är intressant.

Är involverad i ett projekt där jag ska fotografera olika typer av öppet landskap. Med det åsyftas både öppna landskap i traditionell bemärkelse men även exempelvis skog om det finns en bra utsiktspunkt i närheten som får skogen att framstå som ett öppet landskap uppifrån.

Naturligtvis kommer jag vilja kombinera detta med cyklandet (=jag ska cykla runt och fota) och vänder mig därför till er i jakten på lämpliga platser. Allt mellan södra Norrland och Skåne är intressant.
Drönare + skog och lämplig fotovinkel.

Diverse utkikstorn, jag tänkte spontant på Tornberget på Stockholms läns högsta punkt (111 m ö h). Trots att det är den högsta punkten är utsikten noll och intet på marken, men från tornet är den ordentlig.

Det var ett tag sedan jag cyklade där själv, men mittemot Öland, i östra Blekinge säg mellan Torhamn och Karlskrona cyklade jag gärna för det fina landskapets skull. Men mycket har försvunnit, för att bilisterna inte ska behöva använda ratten så ofta.

Jag som trodde det handlade om kontorslandskap när det var ot!
Det finns ju en del av det du efterfrågar i norra Halland, men utan att veta mer exakt vad du är ute efter är det svårt att föreslå platser.

Uppifrån utkikstornet i Höjehall på Söderåsen i Skåne går det nog att få schyssta bilder. Bra cykling runt där också, både asfalt och inte-asfalt.

Trampa cykelbanan längs väg 15 söderut från Halmstad, sväng av mot Veinge i Daggarp. Följ Elestorpsvägen någon kilometer, titta åt vänster. Stanna cykeln, lägg ut en filt och drick ditt hemgjorda brännvin till sill och hembakt vört. Gärna med välbehag.

Vålådalen skulle ju kunna definieras som öppet landskap men man kan ju även känna att länsstyrelsen vill göra det mindre öppet... snopet om tips på platser blir till bilder i propaganda eller reklam som man inte alls står bakom. Därav min fråga.
Bilderna ska inte publiceras på nätet och ska användas i semi-akademiskt syfte, så du behöver inte vara oroad ?

Tillbaka
Topp