OT: Digitalkameror igen

feffemannen

Aktiv medlem
Återigen digitalkameror. Jag har ju märkt att det finns en hel del kunskap att hämta här på det området så jag hoppas ni står ut.
Funderar äntligen på allvar att införskaffa mig min första digitalare. Jag tittar framförallt på följande kameror: Nikon Coolpix 8700, Minolta DiMAGE A2, Canon PowerShot Pro1 och kanske Fujifilm FinePix S7000 Z och även möjligtvis Olympus C-8080 Wide Zoom.

Just nu lutar det åt en Coolpix 8700, men jag ser åtminstone två nackdelar med den: motordriven zoom (vilket de flesta verkar ha?) och en vidvinkel på bara (motsvarande) 35mm.

Synpunkter mottages med överdriven tacksamhet ;).

Är som sagt ny på digitalfoto, vad är det för fällor man kan gå i om man är van vid en analog systemare?

f

Hur mycket vill du ge? Jag skulle hemskt gärna vilja ha en Canon EOS 300D, en digital systemkamera. Du kan altlså köra med vanliga tillbehör som objektiv å blixt. Dessutom är den snabb på att ta kort, du slipper den där förbanande fördröjningen av flera sekunder som de flesta digitalkameraror lider av. Den här är lika snabb som en vanlig kamera.

Bara 10 000 kr!
http://www.scandinavianphoto.se/?504045

Nikons D70 ser väldigt trevlig ut med, om man nu ska gå hela steget över till digitalkamera.
<http://www.dpreview.com/> är en trevlig site för att läsa lite om dom stundande inköpen.

Per fotar ju mycket cykling, vad använder han?

Hej

Jag har nu provat igenom lite digitalkameror. Det finns ett par aspekter.

Min dimage 7Hi sålde jag precis. Det spelar inte någon roll, men hur dyr kameran än är så får man itne bra bilder så fort ljusförhållandena inte är perfekta. Då köper jag heller en "riktig" systemkamera och en liten digital för att alltid kunna ha med mig.

- Standbytid. Hur länge kan du använda den utan att behöva ladda batterierna. Detta är intressant. Speciellt om du ska ut i skogen ett par dag. Att komma med en Stor dyr digitalkamera som kan användas i 2 timmar är ett riktigt antiklimax. KOLLA detta. Man tröttnar på att ladda batterier efter ett tag precis som batterierna själva tröttnar. Tumme ner.

- Sökare. En digitalkameras sökare brukar inte ens vara i närheten av en vanlig systemkameras. Det finns iofs en display, men den drar ström.

- Prestanda. Jag köpte en dyr kamera för att kunna "knäppa" bilden precis när jag trycker på avtryckaren. Inte 2 sekunder senare. Bra processor kostar och det kan det vara värt om man villt ta actionbilder.

- Storlek. Vikten spelar sällan roll. Men om du har en större kamera (och dyrare) tvekar man ofta på att ta med den. Vilket är synd. Går den inte ner i fickan stannar den allt för ofta hemma.

Jag har använt Dimage 7Hi, Coolpix, IXUS 500. Jag har precis köpt en Pentax S4i. Vi får se hur den blir.

Att kunna skriva ut bilderna hos Expert.se och sedan bara gå och hämta ut dem är mycket trevligt. så det finsn fina fördelar med digialt.

/Fredde

bruse och lundatok: Jo, jag har tittat på en D70 också (även eos300), men ärligt talat förstår jag inte meningen med en systemkamera när det finns så pass bra kompaktkameror. Jag har inget behov av att byta objektiv om jag har ett 35-280mm (sitter ett 35-180 på min analoga och byter väldigt sällan till något annat). Dessutom är det väl så att man får en "förlängning" av objektivet på en digital systemkamera, dvs en 50mm blir kanske 80mm på en digitalare, det gör det ju ytterst svårt att få ordentlig vidvinkel.

Fredde: Jo, det där med fördröjning är lite jobbigt. Kan störa mig väldigt mycket på min mobiltelefon som är lite långsam, så jag vet inte hur jag skulle klara av en digitalkamera.
Du tycker alltså att sökaren är såpass dålig?

f

feffemannen: snabbheten! Med min nuvarande Canon Poweshot kan ta upp till 2-3 sekunder på sig från att jag trycker avtryckaren tills bilden tas. Den ska ställa in skärpa, bländare å så vidare, å det tar tid.

Med en 300D gör den det på en bråkdelssekund, du missar inte objektet!!!

Å med en systemkamera kan du sätta på en externblixt, som har starkare ljus, du kan fotografera mer än de 2-3 meter som den inbyggda klarar av. För 2-3 meter, vad det är det utomhus? Dessutom kan du med en extern rikta upp den i taket, å få ett mjukare ljus när du plåtar folk.

bruse: Om du förfokuserat så tar coolpix 8700 en tiondelssekund på sig från att du trycker tills bilden tas. Jag antar att autofokusen knappast är snabbare på en systemkamera (?). De (kompakt)kameror jag tittat har alla extern blixtsko, det är ett krav jag har.

f

Hade D70 inte varit så stor hade jag köpt en bums. Men jag vill kunna ha med kameran i skogen och ha den snabbt tillgänglig - ligger den i ryggsäcken blir inga bilder tagna.

Använder just nu en (mkt billig) Coolpix 775 - 2Mpixels-kamera som kostar under 2000:- på Cyberphoto inklusive ett 64MB minneskort.

Har fotograferat lite med en Nikon D1 så jag vet vad en riktig digital systemkamera vill säga. Otroligt snabb AF och ingen som helst shutter lag. Visst är det trevligt, men den väger över ett kilo. Att den bara hade en timmes batteritid upplevde jag inte som en särskilt stor brist eftersom den startade ögonblickligt när man slog på den. Ingen mening med att gå omkring och ha kameran påslagen med andra ord.

Jag har en liten Konica kompakt digitalkamera, den är väldigt trevlig att ha i fickan när man bara behöver ha något med sig.

Tänk över, hur vill du kunna använda kameran? I vilka situationer ser du dig fota?

Canon IXUS 400 och PowerShot S30 och S40 ger mycket bra bilder för storleken, men fördröjning mellan tryckning och bildtagning kan vara problematisk. Konica Digtal Revio har hyfsad bildkvalitet under bra ljusförhållanden men ger garanterat röda ögon med blixt. Sonys fickmodeller använder bara Memory Stick (jag föredrar Compact Flash). De Olympus jag har provat har vissa problem med chromatic errors (purple fringing). Vilken ska jag prova nu?

Skulle vilja också ha en D70.

Svärfar har en Olympus C-740 Ultra Zoom som funkar jävligt bra,så jag funderar starkt på att inhandla en sån!!

<http://gallery.malmberg.tk/view_photo.php?set_albumName=album24&id=aac>

Nu blev det svårare igen. Var inne och kollade lite på D70 igen. De tiderna är ju minst sagt imponerande! Men då krävs ju optik också, vilket blir dyrt.

Sen fick ni mig helt klart att fundera på en liten och billigare variant som man kan ha med sig överallt (läs när man cyklar). Hmm... detta tål att funderas på.

f

feffemannen skrev:

> Nu blev det svårare igen. Var inne och kollade lite på D70
> igen. De tiderna är ju minst sagt imponerande! Men då krävs ju
> optik också, vilket blir dyrt.
>
> Sen fick ni mig helt klart att fundera på en liten och
> billigare variant som man kan ha med sig överallt (läs när man
> cyklar). Hmm... detta tål att funderas på.

Ja då ska du ha en liten. Min Canon Powershot väger ca 500 gram, låter lite, men det gör sitt till. Å den kostade 10.000 som jag inte vill rkossa vid en vurpa.

Så satsa du på en liten å "billig" om du ska ha med den påcykelturen. äger den för mycke å är för stor, blir den bara kvar hemma efter ett tag.

bruse skrev:
> Så satsa du på en liten å "billig" om du ska ha med den
> påcykelturen. äger den för mycke å är för stor, blir den bara
> kvar hemma efter ett tag.

Fast det är just det jag inte vet om jag skulle vilja, ha med den på cykelturen alltså. Kanske ibland, men inte så ofta tror jag.

Jag har beställt en "TopLoad Zoom2" från Lowpro samt bröstsele så jag kan ha systemkameran på bröstet när jag cyklar.

Har tyvärr inte fått prylarna än (beställde i mars!) men det kommer en recension när jag provat lite.

Det är ett meck att ha kameran i en väska i kamelbaken, man måste köra rätt fort rätt långt får att få tillräckligt med tid på sig att rota fram kameran, slå på den och förfokusera (med min gamla kamera då).

Jag vill slå ett slag för Fujicolor Finepix 7000...Har föregångaren
Finepix 602 Zoom och är helnöjd. Snabb focus, bra zoom (6*) inget exeptionellt dock
Macro och supermacro finns ner till 1!! cm Ställbar slutartid 1/20 000 sek-
15sek... Iso känslighet 160/200/400/800/1600
Justerbar vitbalans mm.

<http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/digitalS7000Overview.jsp?item=I616757&dbid=616757&urltype=overview>

Vad tror ni om en Canon ixus 500 ?

Vill ha en liten, lätt kompakt och enkel kamera som tar bra bilder. Som man kan ha med sig jämt och som inte har för mycket fördröjning i avtryckaren.

/Anders

anderski: sattsa hellre på en ixus 400 eller 430, dessa 3 kameror är i stort sett identiska förutom 1mp mer i 500:an men på lika stor bildsensor som i 400:an och 430:an vilket leder till mer brus och orenare bilder.

Jag är själv ruggigt sugen på en D70 eller canon eos 10D, men tror jag väntar tills sommaren är här och ser om canon har något nytt på gång, har spekulerats en hel del om det iaf.

Har en canon powershot G5 nu och visst den är bra och ger fina bilder, men anledningen till att jag vill ha en systemare istället är bla autofokus, den är i stort sett värdelös på G5:an iaf i teleläge, högre iso inställningar, ända upp till 800 och tillomed 1600 kan man köra på en systemare och ändå få ut fina bilder, kör jag över iso 200 på G5:an blir det inte så roligt. Finns massa saker men orkar inte ta upp allt nu.
Angående det där med vidvinkel på systemkamera så kan man ju köpa paketlinsen på både eos 300D och D70, den börjar ju på 18mm som motsvarar ca 28mm på en 35mm kamera.

Ang extern blixtsko på Nikon Coolpix kameror, jag var på G att köpa en Coolpix 5400 för att den har mycket vidvinkel jmf. med andra kameror i den klassen, det som allt för på tilllslut var:

1. ..att sökaren var rent utsagt dålig även om den inte är digital. Man kan inte se exponeringsdata i sökaren vilket oxå är kasst.

2. Sen tyckte jag att ergonomin var för dålig, mycket fippel med små knappar för att komma åt bländarinställning osv.

3. Det som var sämst av allt, det står att det är TTL på 5400(sant med modifikation), men den kunde liksom sina föregångare inte zooma bilxten automatiskt, och då kan man ju undra hur mycket Nikon snikar egentligen!?

Nu har jag kvar min Nikon F80 och köpte en Konica-Minolta G500 som är ganska snabb men som givietvis inte kan på några som helst sätt mäta sig mot F80:in men den duger som pocket kamera vilket den oxå är.

Jag är en rätt kräsen "bildkille" som vill ha en schysst kamera men i ett litet format. Har tidigare fotat mycket med analog systemkamera. Jag valde en liten rackare; Canon S50. 5 mijloner pixklar och fantastiskt många (och lättinställda) funktioner. Den har faktiskt allt som en bra systemkamera har. Manuella inställninga, bländar- och tidsautomatik, program, raw-format, blixtsynk på andra ridån etc. Grym bildkvalitet. Allt detta i ett litet metallhus. Enda nackdelen är förstås en viss fördröjning från avtryck men vill man ha en lite kamera får man ju kompromissa.

Jag kör med Canon S45 och är nöjd. Det fiins 2 småsaker som var mindre bra och det var fördröjningen och att när man tog en bild när det börja bli mörkt i Autolägge så blir dom vita fälten ganska grumliga. Det går säkert att få bort i dom manuella inställningarna. Annars tycker jag den kammran är väldigt bra med många inställningsmöjligheter. Den är relativt liten så att det blir lättare att ta med sig om man skulle få förs sig att ha den när man cyklar och bilderna blir mycket bra. Det är precis likadan kamerqa som S50 fast med 1 MegaPixel mindre

Jag kör med en Nikon CoolPix 5400 o är nu mkt nöjd med hur den funkar... inledningsvis var jag lite besviken med att det var mer fördröjning vid avtryck än jag kunde acceptera men efter att ha forskat lite på nätet så hitttade jag info om att man kan stänga av några funktioner så den blev snabbare... nu tar den exakt när jag trycker av...

Valde den för att den har zoom omfång som börjar med motsvarande 28mm o det var vad jag var ute efter o dessutom extern blixtsko o möjlighet till manuella inställningar... den starka blixten är oxå ett klart plus... när jag behöver så kan jag köra med manuell tid på 125-250s och ändå slår blixten starkt o täcker bra...

Mitt tänk med att välja den är min erfarenhet att om man ska plåta hoj vare sig det är i skog eller i stan så bör den vara lite o snabb att få fram... annars så missar man lätt alltför många bra bildtillfällen... nu kör jag med den i en stoppad väska hängande på sidan på ryggans vänstra rem... där är den lätt att få fram o rätt skyddad...

Fan oxå... typiskt att man glömde kolla om man var inloggad eller ej... alltså, inlägget ovan är skrivet av mig o inte mange... så går det när man lånar ut datorn o glömmer att kolla innan man lägger inlägg... hohum...

Jag har lusläst alla trådar här som handlar om digitalkameror och till slut blivit så sugen att det är dags att slå till.

Följande är mina krav:
1) Liten (inte utrakompakt, men så man kan ha den i Camelbak MULE)
2) Så snabb som möjligt i alla hänseenden. Typ från "power till on" och från "tryck till bild" och från "bild till färdig för nästa bild"
3) Manuella inställningar _ska_ vara möjliga
4) Njutbar bildkvalité upp till A4
5) Bra af i mörker.

Jag har hittat två modeller som jag väljer emellan:
a) Canon Powershot A80
b) Sony DSC-V1

Som det ser ut nu kommer jag välja Canon pga av att den tar std batterier och har vikbar display. Men skulle vilja ha den bättre bildkvalitén och mörker-af från Sony. Vad tycker ni?

Frågor:
1) Minne: Compact flash (Canon) jmft Memory stick pro(Sony). Är det ett skäl att välja den ena eller andra?
2) Vikbar display. Hur mycket glädje har man av det? Jag tycker det verkar bra och är därför mer sugen på Canon... Någon med erfarenhet?
3) Batteri. Canon tar vanliga std AA batterier. Kan vara bra när man är ute i skogen och vandrar, eller ute på sjön och seglar flera dagar i rad. Hur snabbt går batterierna åt (ej glädjekalkyler från Sony)?
4) Vidvinkeladapter finns till Sonyn. Hur mycket snor en sådan i bildkvalité?

Priset är inget problem. Kom gärna med tips om andra kameror om jag missat.

Tack på förhand för svar!

/Zeb

Edit: kryssade i mailsvar och skrev till en fråga.

Senast redigerad av en moderator:
Memorystick är en Sony-only-standard och bör undvikas bara därför. Compact Flash används i alla proffskameror i stort sett och är så nära standard man kan komma förutom i microsmå kameror där de fysiskt mindre SD/MMC-minnena brukar användas.

A60/A70 drar löjligt lite batterier. Jag ser det som en fördel med vanliga batterier, då kan man i nödfall köpa ett paket duracell i korvkiosken om behovet finns. Ersättningsbatterier är billigare också.

Tack! ytterligare + för canon alltså.

Hur "usel är canon på att fokusera i mörker/skymning? Någon som ägern en A70/A80?

/Zeb

Jag har en Ixus och en Coolpix 5400. Ixusen är liten och smidig men det finns lite mer att önska vad beträffar vitbalans och brus. 5400 däremot har ljuvlig vitbalans och och relativt brusfri vid lågt ISO. Upplevde också 5400 som långsam men efter lite pill blir den som man vill ha den. Upplever ergonomin som bra trots alla knappar. Det enda som jag blev besviken över var att användning av extern blixt suger lite grann, dock fungerar den klockrent tillsammans med studioblixtar. Vem behöver pållebakstycke numer?

Det är som vanligt äpplen och päron som växer därute på kameraträden men skulle jag köpt en "cykelkamera" idag hade jag köpt en IXUS 500. Formatet överväger de nackdelar som den har.

Rekomenderar S7000, är fuji S2 i lite mindre förpackning och du kan inte byta objektiv (enda nackdel).
Bilderna tas med en gång som på digitalsystemkamera.
D70 skulle jag passa mig för, nikon har ofta problem med barnsjukdomar på deras kameror.
D100 var mycket smågrejer med när den kom, fick dom ofta på återbesök i butiken, inga större problem, men lite smågrejer.
Men i övrigt har ju nikon väldigt hög kvalitet på sina grejer, skulle absolut inte byta bort varken min F4S eller min F5:a.
I nuläget rekomenderar jag S7000, (går att hitta för 5900 på nätet)

Senast redigerad av en moderator:
Angående autofokus på A80:n säger jag förvänta dig inte för mycket! Har själv en G5 och antar att de har likvärdig af prestanda, och af:en på G5:an är jag inte direkt nöjd med, i vidvinkelläget funkar den hyffsat förutsatt att det inte är jättedåligt med ljus, har mest problem med af i teleläget vid fokusering på nära håll, men då det går att ställa in fokusen manuellt är det inte så stort problem ändå.

Den vinklingsbara skärmen är super tycker jag, skulle inte vilja vara utan.

Angående Ixus 500, skulle jag nog istället rekommendera Ixus 400 eller 430, det enda som skiljer är 1mp och fler mp behöver inte betyda bättre bildkvallite, snarare tvärtom i vissa fall, då bildsensorn är lika stor i både Ixus 400 och 500 är det nog stor risk för mer brusiga och orena bilder med Ixus 500.

Vikbar display:
Förbaskat bra! Jag kan vika runt min så den är inåt, så den ej skrapas. Sen är det bra om man ska hålla upp kameran högt å plåta över en folkmassa (läs startfältet).

Jag har en Canon A70. Inte riktigt nöjd med hur den klarar mörker tyvärr.
Ganska nöjd med den annars, men den föredrar helt klart MYCKET ljus.

Zeb: Har en A70, tycker den tar rätt bra bilder i mörker också faktiskt. Så länge man är stadig på handen eller annvänder någonslags stativ.

Här några mörkerbildexempel:
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/100_0018.jpg> - Utan blixt i mörker.
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/100_00116.jpg> - Utan stöd, ändå rätt ok. Inte beckmörker dock.
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/102_0216.jpg> - Kameran på styret, helt ok. :-)
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/102_0203.jpg> - Lite suddig, utan stöd...
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/102_0205.jpg> - Bilden tagen i mörker, men med pannlampa och blixt
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/100_0026.jpg> - Med blixt inomhus, ut genom fönster. Tanken var att återge känslan av hur kallt och blött det var, drog därefter ut på en härlig tur i skogen i lervällingen med pannlampa. :-9
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/100_00414.jpg> - Nyårsafton 2004, rätt ok bild. Tagen med stativ.

Det bästa med Canon A70 är batteritiden och att den har en massa inställningsmöjligheter. Använder dock bara de färdiga "programmen" oftast, men nära nog allt går att ställa in manuellt om man så vill. Kameran är stadig i handen då den är lite större är än de minsta, bra grepp. Så länge man förfokuserar är kameran riktigt snabb på att ta bilder. Se t.ex.:
<http://w1.311.telia.com/~u31115951/102_0225.jpg> - Jomper bränner på nerför i Verbier

/Leo

Man kanske skulle skaffa stativ till sin A70 då. :)
De flesta av mina skymningsbilder kräver ganska lång slutartid på kameran, och utan stativ blir det lätt suddigt samt "gryniga" bilder.

S7000 tillhör ju inte de allra bästa när det gäller brus och kromatisk aberration, men den har ett trevligt omfång och generellt så brukar Fujis kameror vara bra att filma med och det är ju inte att förkasta i cykelsammanhang. Beror som vanligt på vad man vill ha ut av sin kamera.

Är man trots allt sugen på en S7000 finns den för 5195:- cyberphoto.

Instämmer beträffande Nikons kvalitet. F4E´n får nog följa mig i graven tilsammans med F2AS, 35/1,4 AiS och 85/1,4 AiS.

Nu är ju S7000 inte riktigt i samma pris eller storleksklass som de kameror jag funderar på.

Leo: Dina bilder ser toppen ut, känsligheten verkar hög och bruset lågt. Men bilderna är ju tagna i situationer som inte kräver så mycket av autofokusen....min fråga är hur bra kameran hitta fokus i skymning, t ex fota människor i svårt ljus.

/Zeb (som kör Nikon f-801s normalt, men som krossat std.pluggen, därav behovet av nya kamera! köper även gärna ny 28mm och 50mm beggat...)

PS: Tack alla för snabba svar.

Hej Hej!
Jag tänkte komma upp med lite fräscha nyheter...

Eller framför allt en, jag såg nämligen att canon nu släpper en riktigt bra uppföljare till den otroligt kompetenta kameran S50!!!
Den nya ska mycket logiskt heta S60 men fortfarande ha 5mpix, men den har nu en ny optik som faktiskt har ovanligt bra vidvinkel för at finnas på en digitalkamera. Dess minsta brännvidd är endast 28mm, något som kan vara mycket användbart vi naturfotografering men även vid gruppbilder eller olika sporttilfällen.
Ja, ytterliggare förbätringar är att den är smalare och den något bökiga navigationsspaen är förbättrad. Läs gäran mer om den på denna sida http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s60-review/index.shtml
Precis som S50 har den helt manuella inställningsmöjligheter, manuell vitbalans (mycket bra) och ett underbart RAW-mode som gör att du i princip kan "ta om" bilden hemma!!!

Hoppas jag varit till någon hjälp. Jag hoppas verkligen att kameran kommer bli lika bra som den verkar när den kommer ut på marknaden.

MVH Jonas

Har en sån där Canon powershot A80
funkar då bara bra att få med sig i camelbak blowfish
i å för sig får man nog med sig nästan vilken kamera som helst i den skulle jag tro

ojojoj vad detta är svårt. Inte för att det har MTB att göra, men jag vill i alla fall ge en update på kamerainköpen:

Efter mycket funderande och läsande har jag kommit fram till mina två viktigaste kriterier.

Det ska gå att använda vanliga std AA batterier till nöds. Vi seglar och är ute i skogen ofta och vi kommer säkert få slut på batterier på ställen där man inte kan ladda.

Det andra är att jag vill ha riktig vidvinkel, dvs mostsvarande minst 28mm.

Som jag ser det så finns ingen kamera i min prisklass och med liten/medel storlek som klara dessa krav. Ricoh Caplio GX (ej Rx!) kommer lanseras i sommar, men jag är tveksam till bildkvalitén som den kommer ge. Någon som kan ge en initierad kommentar?

Annars blir det en Canon A80 med vidvinkeladaptor/converter från lensmate. Verkar ge bra bildkvalité ända ned till 25 mm med mycket små förvrängningar. Det enda sura är att blixten skyms vid riktig vidvinkel, så det blir inga vidvinkelbilder från fester o dyl. Tyvärr. Men säkert vackra naturbilder å andra sidan.

Alltså vem vet något om Ricoh Caplio Gx???

/Zeb

Den nya Canon PowerShot S60. 5 M-pix 28-100 zoom!
Mycket kompakt kamera med lågt brus och VIDVINKEL !!

mvh
Skogling
(Som blir betald av Canon varje månad !)

:o)

Tack Skogling, men dessa kameror klarar inga std AA batterier vilket är ett krav! Annars hade S60 legat mkt bra till.

Anderski: Kolla på dpreview.com där det finns en funktion för att jämföra olika kamerors specar brevid varandra.

/Zeb

Tillbaka
Topp