[OT] digitalpiano till dottern

Novisen

Medlem
Dottern har nu gått på pianolektioner i 3 terminer och här hemma har vi än så länge nöjt oss med ett keyboard. Nu känns det dock som att hon kanske tycker det är tillräckligt kul att spela så funderar på att skaffa ett riktigare piano. Plats och vikt utesluter ett riktigt riktigt piano, så ett digitalt riktigt får det bli. Har forumet bra input på området? Står rätt handfallen inom området.

Köpte ett Yamaha P-115 i julklapp till familjen för två år sedan.
Sambon spelade i sin ungdom och tycker det är bra. Barnen klinkar också på det. Själv har jag ingen aning.

Edit: Bild.

1510429096286-1372013662.jpg

Senast ändrad:
Ingen aning, men Yamaha PSR-EW400 duger som "piano" i min närhet. Om det är rätt vette f-n, men låter rätt bra iaf.

Kan ju vara trevligt att provspela innan man köper vilket är svårt med en nätaffär.

De gånger jag kikat på digitalpianon har Yamaha varit vinnare i mina öron och händer så jag tycker absolut man ska kika på deras alternativ.

Som ljudtekniker har jag erfarenhet av en hel del olika elpianon å Yamaha P-115 är ett säkert val som också gillas av många riktigt duktiga pianister. I den prisklassen är det i topp, skulle jag säga.
Ett annat alternativ är Roland FP-30 om man gillar det lite speciella "sound" som Roland har.

frid!

Jag har en Roland FP-30 som jag är mycket nöjd med. Men min lokala butik hade inte så mycket i den prisklassen så det vann kanske på walk-over. Hur som helst gillade jag inte alls Casio-elpianot som var aningens billigare.

Rätt onödigt med nya fina prylar till barn som ju är fullständigt fenomenala på att lessna på olika typer av fritidsaktiviteter som föräldrarna har valt ut åt dem, såvida man inte gillar att lägga ut pengar i onödan.

Beggat på blocket får man ett ok elpiano för runt 3 lakan imo. Casio Privia tycker jag har funkat bra och tar liten plats i djupled. Envisas man med nytt kan Privia px 160 eller Casio cdp-130 vara värt en titt. Viktigare att tangentbordet känns bra än att ljudet är det bästa tänkbara. Precis som hur man trivs med hals och greppbräda är det viktigaste hos en gitarr.

Nu var det väl i och för sig inte någon ren nybörjare, men visst, absolut inget fel i att undersöka begagnatmarknaden.

Personligen var jag inte speciellt imponerad av Casio när jag för tre år sen var ute och kikade på digitalpianon (prisklass runt 10 kkr) och det gällde både känsla och ljud.

Jag har ett Yamaha p-95 som jag tycker fungerar bra. När jag köpte det testade jag även något Casio och något Korg i samma instegsklass. Tyckte att Yamaha hade klart bäst känsla i tangenterna.

Tillbaka
Topp