OT Diskmaskiner samlingstråd

Bestickshylla är ju det bästa som finns, tar inte upp 1/4 av tallrikshyllan som korgen, så man får i mycket mer ;) Dessutom kan man ställa (skit-)knivar och annat vasst där med mindre risk att något skadas

Senast ändrad:
abarth sa:
Finns det några diskmaskinsexperter här!? Jag har en Cylinda Sverigetvätten -10
Vän av ordning undrar varför du tror att diskmaskinsexperter skall vara bäst lämpade att svara på en tvättmaskinsfråga?

abarth sa:
som jag får felet F4 på (får ej vatten vad jag förstått) men den fyller upp vatten ändå till en viss mängd. Får inte det felet om jag först kör tömning och sedan stänger av vatten och sätter igång maskinen igen... Vad kan vara fel?
Vet inte, men får ibland på senare tid samma fel på vår Cylinda som är 10+ år.

F4 på Cylinda sverigetvätten beror på skit i inloppssilen som sitter upptill på baksidan där slagen fäster. Eventuellt kan man behöva byta ventilpaketet för inkommande vatten, dvs det som silen sitter i.

Varför ligger jag och läser en diskmaskins tråd kl 8:30?!?!?!
Kan det vara så att jag kanske längtar tills jag flyttar hemmifrån så jag får min alldeles egna diskmaskin?

Anton_95 sa:
Varför ligger jag och läser en diskmaskins tråd kl 8:30?!?!?!
Kan det vara så att jag kanske längtar tills jag flyttar hemmifrån så jag får min alldeles egna diskmaskin?

Ja hur kan du inte har något bättre för dig?
~rullar tummarna och visslar oskyldigt~

jonja sa:
Jag har en Siemens electronic aquastop ca 8 år gammal, som inte längre fixar att släppa in kallvatten när det behövs. Om jag manuellt häller vatten i diskutrymmet så diskar den på utan knot. Har sett på nätet att aquastop-ventilen brukar kunna krångla en del. Är det här något som är rimligt lätt att åtgärda själv?

Aquastopen är väl nästan kärnfysik. Det är ju en grunka som styrs av diskmaskinen. Vår började läcka och jag gav mig inte på att fixa själv utan bet i det sura och fick en reparatör att byta. Stjärnorna vi köpte lägenheten av hade kopplat diskmaskinen på varmvattnet. Detta ger antagligen en viss uppvärminingsvinst men då skall man köpa en maskin som är bygd för det... Nu funkade inte torkningen som görs med dunstning med kallt vatten i magasinet och dessutom funkar inte programmen. aja.

/R

HåkanC sa:
Kupa sa:
Kör nåt slags halvlyxigt tablettdiskmedel, inte enklaste, men inte dyraste heller.

Jag tycker att glasen blir väldigt "sträva". Ser inte någon synlig beläggning men de känns annorlunda mot förut med den gamla maskinen som var av enklare snitt. Är det spolglans som fattas här?
Det kan skilja en hel del mellan olika tabletter
Råd & Rön har i nr 2-2017 testat 20 olika maskindiskmedeltabletter, här finns hela testet: http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/maskindiskmedel/

Bäst resultat (inkl glans och torkfläckar) fick
Finish Quantum Max Super Charged

http://www.finishinfo.se/products/maskindiskmedel/quantum-max/finish-quantum-max-super-charged/

Bild ur testet

Som kuriosa kan jag nämna att dyra Yes Platinum fick sämre resultat än den vanliga Yes Ultra Power.

/Håkan

Wow.
Vi köper Willys eko-vänliga. (?!)
Billiga och det blir rent det med.
Hatar den där jävla bestick-backen som kom med Siemens-maskinen. Länge leve korgen!

Korg eller hylla för bestick kan vara tycke och smak men för min del hänger det mest ihop med om man når besticklådan från diskmaskinen eller inte, i ett litet 30-talskök gör man det vet jag och då är det smidigt att lassa direkt från diskmaskin till lådan :)

Rattnalle sa:
Usch såna där bestickslådor är vidriga ju :-)

Yep! Alldeles för pilligt att positionera enskilda bestick på det viset. Svärfar som var perfektionist tog evigheter på sig att ladda den stackars hyllan, alla andra suckade och himlade med ögonen men han lät sig inte rubbas.

För övrigt tycker jag stekpannor grytor karotter o formar funkar kass i hyllorna, de tar alldeles för stor plats och hyllorna är inte byggda för dem. Det enda som är riktigt väl packningsbart är det som står lodrätt och är smala vågrätt, dvs låga tallrikar och djupa tallrikar med ordentliga brätten. Djupa tallrikar utan brätten borde ha skickats till Quantanamo för länge sen!

Stumpy sa:
abarth sa:
Finns det några diskmaskinsexperter här!? Jag har en Cylinda Sverigetvätten -10
Vän av ordning undrar varför du tror att diskmaskinsexperter skall vara bäst lämpade att svara på en tvättmaskinsfråga?

abarth sa:
som jag får felet F4 på (får ej vatten vad jag förstått) men den fyller upp vatten ändå till en viss mängd. Får inte det felet om jag först kör tömning och sedan stänger av vatten och sätter igång maskinen igen... Vad kan vara fel?
Vet inte, men får ibland på senare tid samma fel på vår Cylinda som är 10+ år.

FÖRLÅT! Det är Sverigedisken jag menar...

Hasse#7 sa:
F4 på Cylinda sverigetvätten beror på skit i inloppssilen som sitter upptill på baksidan där slagen fäster. Eventuellt kan man behöva byta ventilpaketet för inkommande vatten, dvs det som silen sitter i.

FÖRLÅT, det var Sverigedisken jag menade...

abarth sa:
Hasse#7 sa:

FÖRLÅT, det var Sverigedisken jag menade...

På Sverigedisken hade jag problem med en ventil som väljer över eller underdisk. Man kör ju alltid båda. Skadan i form av läckage och smäckig konstruktion gav avlivning. Tidigare har jag haft lossnat pumphjul på avloppspump samt glas i avloppsrör.

Jag får väl helt enkelt skruva isär hela skiten och gå igenom den... Kul - då är helgsysselsättningen räddad! :/

Det visade sig vara hål på muffen längst ner på stigarröret som gav kod 30 (översvämning). När det var fixat fick jag kod 20 (fel i avlopp/vattenlås). Då rensade jag vattenlåset under vasken. Sen funkade det.
Inte särskilt kul att meka med, allting som kan gå sönder ligger ju längst ner på golvet, fan vad man får kräla i stoftet och nicka dammråttor! Men sen låg man bra till hos flickvännen, de tycks bli rätt möra av handdisk nu för tiden.

Hasse#7 sa:
Tack! Kollar på det i helgen.
Har även en spricka i lucktätningen, men en ny sådan går på över tusen spänn så jag är lite tveksam till att lägga för mycket på en såpass gammal maskin. Kanske kan se om Liquisole limmar och tätar den sprickan.

Min dotter flyttade för ett tag sedan och efter flytten ville inte diskmaskinen fungera.
Hon nämnde det för mig någon gång då jag var där och hon undrade om jag hade någon idé om vad som kunde vara fel.
Den diskade, men tömde inte. Tömde man manuellt så fungerade den tills den skulle tömma igen osv.
Hon hade kollat om det var stopp i silen osv och jag spånade på pump/ventil osv.
"Kan det bli så här om det blir ett veck på avloppsslangen" frågade dottern, och visst det höll jag väl med om.
Tittade lite snabbt under diskhon, men hade inte tid att göra något just där och då.
Tänkte för mig själv att den som satt in den har väl inte varit så dum att dom inte kapat av den där "stegmuffen" på avloppet tillräckligt mycket, men sa aldrig något.
Nu någon månad senare ringer dottern och säger att dom fått igång diskmaskinen.
Vad var felet?
Jo, den där stegmuffen var inte avkapad alls!!
Jag ska inte säga vem som klantat sig, men vi får hoppas att mina barnbarn ärver intelligensen från sin mor ;-)

daikai1 sa:
Bestickskåda är ju det bästa som finns

Är det besticks-kåda eller bestick-skåda som avses?
Det förstnämnda låter kladdigt & uppstår endast på bestick med träskaft, eller hur? Det sistnämnda borde ju vara tämligen enkelt att kvalicificera sig för +300-klubben i, givet att man inte bara sitter hemma och skådar sina egna bestick. Men lite småtråkigt?

quote=åberg]
mamme1 sa:
daikai1 sa:
Bestickskåda är ju det bästa som finns

Är det besticks-kåda eller bestick-skåda som avses?
Det förstnämnda låter kladdigt & uppstår endast på bestick med träskaft, eller hur?

När man skruvar motorsåg på köksbänken kan det hamna lite kåda på vanliga 18/8-bestick också. :)[/quote]

underbart när autocorrect på mobilen vill annat även när man skriver rätt..

Senast ändrad:
Har en Electrolux diskmaskin som har börjat lösa ut jordfelsbrytaren hemma, hittade på att vattenröret som går upp till den övre diskkorgen har spruckit så det läcker vatten när pumpen går. Har aldrig varit riktigt nöjd med denna maskin då den varit allmänt rasslig med korgar som spårar ur, och hjul som spricker i fästet, och även bestickkorgen har börjat spricka (vilket verkar vara väldigt vanligt på Electrolux när man läser betyg på nätet).

Så om jag inte vill ha en Electrolux igen, vad ska man köpa för märke då? Kollade på Prisjakt lite snabbt och finns en hel del märken som jag aldrig har hört talas om... Kravet är 60 cm bred, och helintegrerad så att jag kan flytta över köksluckan som sitter på nu till den nya maskinen. Gärna med bra energieffektivitet och låg ljudvolym, men tänker inte lägga en förmögenhet på den så typ mellan 4-6.000:- kan den få kosta...

Är det inte bara att klicka i alla krav du har på prisjakt och köpa en med högt betyg?

Ps. Var det inte du som skulle få maskinen reparerad på garanti?

Jag hade skrivit och frågat på byggahus. Där finns många som är mer insatt.

Nä, ingen garanti på min maskin, för gammal för det. Finns inte så mycket omdömen på Prisjakt tyckte jag, Byggahus har jag inte hunnit kolla på än,tänkte att det finns mer experter(??? :O) här som kan det mesta om allt... :P

mikipedia_ sa:
Bosch! Tyst praktiska korgar och fästen, torkar bra.
Alldrig en cylinda igen lr whirpool iaf.

Köpte Electrolux rakt igenom när jag byggde om köket typ 2005 då jag var nöjd med kvalitèn på vitvarorna som satt i gamla köket som hade hållt i bra många år, men dom nya har inte hållt måttet tycker jag, spishällen gick inte i många år innan den började lägga av om man körde för många plattor samtidigt så den byttes ut mot en Bosch induktionshäll. Och diskmaskinen har alltid varit rapplig i korgar o hjul så är inte sugen på en Electrolux där igen heller...

Miele var finmaskiner förr, vet inte om det gäller fortfarande. Vi har en som funkar och som har klart bättre finish, känsla och diskresultat än Boschen den ersatte. Men kostar 3 ggr mer... På tvättmaskiner tror jag de är bäst :)

Belse sa:
Nä, ingen garanti på min maskin, för gammal för det. Finns inte så mycket omdömen på Prisjakt tyckte jag, Byggahus har jag inte hunnit kolla på än,tänkte att det finns mer experter(??? :O) här som kan det mesta om allt... :P

Ruttna Rön, kanske?

Belse sa:
mikipedia_ sa:
Bosch! Tyst praktiska korgar och fästen, torkar bra.
Alldrig en cylinda igen lr whirpool iaf.

Köpte Electrolux rakt igenom när jag byggde om köket typ 2005 då jag var nöjd med kvalitèn på vitvarorna som satt i gamla köket som hade hållt i bra många år, men dom nya har inte hållt måttet tycker jag, spishällen gick inte i många år innan den började lägga av om man körde för många plattor samtidigt så den byttes ut mot en Bosch induktionshäll. Och diskmaskinen har alltid varit rapplig i korgar o hjul så är inte sugen på en Electrolux där igen heller...

+1 på rappligheten i korgar och hjul. Våran är väl 4-5 år och vi är inne på andra under vagnen....

johan44 sa:
Miele var finmaskiner förr, vet inte om det gäller fortfarande. Vi har en som funkar och som har klart bättre finish, känsla och diskresultat än Boschen den ersatte. Men kostar 3 ggr mer... På tvättmaskiner tror jag de är bäst :)
Har en bekant som kränger kök och enligt henne har de inte fått in en enda reklamation på Mieles produkter så det gäller nog fortfarande. Men som du nämner; dyrt.

Radiokakan sa:
johan44 sa:
Har en bekant som kränger kök och enligt henne har de inte fått in en enda reklamation på Mieles produkter så det gäller nog fortfarande. Men som du nämner; dyrt.

Har en miele damsugare. Den är 12 år gammal och går fortfarande perfekt. Miele kyl och frys numera. Nöjd

Jag byter ut mina vitvaror från Electrolux och Aeg till Siemens vartefter de går sönder. Känns som Electrolux är ett lågprismärke som kostar mer.

Belse sa:
Har en Electrolux diskmaskin som har börjat lösa ut jordfelsbrytaren hemma, hittade på att vattenröret som går upp till den övre diskkorgen har spruckit så det läcker vatten när pumpen går. Har aldrig varit riktigt nöjd med denna maskin då den varit allmänt rasslig med korgar som spårar ur, och hjul som spricker i fästet, och även bestickkorgen har börjat spricka (vilket verkar vara väldigt vanligt på Electrolux när man läser betyg på nätet).

Så om jag inte vill ha en Electrolux igen, vad ska man köpa för märke då? Kollade på Prisjakt lite snabbt och finns en hel del märken som jag aldrig har hört talas om... Kravet är 60 cm bred, och helintegrerad så att jag kan flytta över köksluckan som sitter på nu till den nya maskinen. Gärna med bra energieffektivitet och låg ljudvolym, men tänker inte lägga en förmögenhet på den så typ mellan 4-6.000:- kan den få kosta...

Bosch eller Siemens. Samma bara olika märke på fronten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp