OT Diskmaskiner samlingstråd

jonja

Aktiv medlem
Jag har ett översvämningsskydd som löst ut på en Husqvarna Cardinal 5175. Är det nåt man kan fixa själv om man är normalt händig?
Har googlat lite och hittat formuleringar om frigolit-flottörer inne i en del maskiner som behöver återställas, samt vattenlås i avloppet som kan behöva rensas. Hittar inga sprängskisser i användarmanualen som finns på nätet. I vilken ordning bör man gå till verket? Brunnen längst ner i maskinen är rejält geggig, är det här nånstans nämnda vattenlås ligger, eller kommer man åt det från maskinens undersida?

Har inget svar på din fråga, men är maskinen gammal och börjar bråka, släng ut den!
Jag hade en gammal rackare, kostade mej ett nytt kök :(

Vattenlåset sitter under maskinen och kan vara bökigt att komma åt.

Om du PMar Prodnr/PNC till mig så kan jag maila över en sprängskiss. Cardinal låter som en äldre modell, fungerar det inte att återställa så skulle jag bara byta.

evirob sa:
Vattenlåset sitter under maskinen och kan vara bökigt att komma åt.

Om du PMar Prodnr/PNC till mig så kan jag maila över en sprängskiss. Cardinal låter som en äldre modell, fungerar det inte att återställa så skulle jag bara byta.

Ok, jag har pm:at

1888 sa:
jonja sa:
Maskinen tycks vara 10 år gammal, det kanske inte är så mkt att hålla på med?

En ny på de stora kedjorna går väl att få för några tusen.
Hade jag valt (med facit i hand) ;)

Jag förstår vad du menar. Vännen som jag försöker hjälpa har redan haft 3 stora vattenskador i köket i tät följd, och verkar inte vara så hågad att få en 4:e :-)

jonja sa:
Jag har ett översvämningsskydd som löst ut på en Husqvarna Cardinal 5175. Är det nåt man kan fixa själv om man är normalt händig?
Har googlat lite och hittat formuleringar om frigolit-flottörer inne i en del maskiner som behöver återställas, samt vattenlås i avloppet som kan behöva rensas. Hittar inga sprängskisser i användarmanualen som finns på nätet. I vilken ordning bör man gå till verket? Brunnen längst ner i maskinen är rejält geggig, är det här nånstans nämnda vattenlås ligger, eller kommer man åt det från maskinens undersida?

det löste ut på vår maskin för någon vecka sedan. Visade sig att det var en av slangarna till brunnen som hade brustit. I varje fall på vår maskin så satt flottören bra till, om man drog ut maskinen och la den på sidan. Frågan kanske borde vara; varför har det löst ut? :)

Hon säger att den la av i samband med strömavbrott under pågående disk. När hon skulle köra klart den batchen, så kom felkod 30, 'översvämningsskyddet har löst ut'. När jag kör maskinen nu, släpper den inte in nåt vatten i diskutrymmet.

Om du tar ut maskinen och tippar den på sidan och sedan ställer den rakt igen, går den att köra då? Om inte, så har översvämmningsskyddet hängt sig, alt elfel. Ivårt fall var det tydligt att skyddet löst ut som det skulle. Jag fick byta hela brunnen, så slangarna var fastsvetsade. Skyddet är väldigt enkelt, en frigolitplatta som ligger i en plastram, som i sin tur bfinner sig på den plastskiva som utgör botten. Kolla om frigolitskivan har fastnat.

Försök med en norsk reset (dra ur kontakten en stund) om ni inte provat detta. Strömavbrott under pågående
körning brukar ställa till en del

Jeppe_E sa:
Om du tar ut maskinen och tippar den på sidan och sedan ställer den rakt igen, går den att köra då? Om inte, så har översvämmningsskyddet hängt sig, alt elfel. Ivårt fall var det tydligt att skyddet löst ut som det skulle. Jag fick byta hela brunnen, så slangarna var fastsvetsade. Skyddet är väldigt enkelt, en frigolitplatta som ligger i en plastram, som i sin tur bfinner sig på den plastskiva som utgör botten. Kolla om frigolitskivan har fastnat.

Bra tips, men har inte kunnat prova än, får inte ut maskinen. Kommer man åt frigolitplattan inifrån diskutrymmet, eller måste man gå in från undersidan? Vad menar du med 'brunnen'? Är det i maskinen, eller är det avloppet utanför maskinen?

jomper sa:
För att meka meningsfullt med diskmaskinen måste du dra ut den.

+1 och de går hårt och mycket. En reparation brukar följas av flera. Byt till en ny maskin. Hade det varit en Miele kanske man ansträngt sig, men den hade antagligen inte gått sönder.

Hasse#7 sa:
jomper sa:

+1 och de går hårt och mycket. En reparation brukar följas av flera. Byt till en ny maskin. Hade det varit en Miele kanske man ansträngt sig, men den hade antagligen inte gått sönder.

Jag vet, men den sitter med torx skruvar och såna mejslar har jag inte (än). Säkert rimligt med en ny maskin, men det är inte min maskin så inte mitt beslut.

jonja sa:
Hasse#7 sa:
jomper sa:

Jag vet, men den sitter med torx skruvar och såna mejslar har jag inte (än). Säkert rimligt med en ny maskin, men det är inte min maskin så inte mitt beslut.

Jag känner på mig att du kommer få ångra om du rotar i den där, särskilt utan en arsenal av långa och korta verktyg. Ett tips är att googla reservdelar på nätet. Dels kanske du behöver köpa, men framförallt kan man ha tur och hitta bilder och text som ger värdefulla upplysningar. Hittar man nästan ingenting skall man absolut byta till en ny maskin.

Haha, mkt troligt, men som den står nu funkar den inte alls, så om jag sabbar nåt borde inte göra så värst stor skillnad. Båda fallen leder till ny maskin, antar jag.

Jag lagade vår 7 år gamla Siemensmaskin, ny "värmepump" (dvs vattenpump med inbyggd doppvärmare) kostade 900 kr inkl frakt från tyskland, nästan det dubbla från Siemens i Sverige. Men utan lite tips från nätet hade jag inte fixat bytet.

För fullt pris hade jag nog inte chansat på att pumpbytet skulle hjälpa men nu känns det ju bra, motsvarande ny diskmaskin (extra tyst och stor) hade nog gått på 8-9k.

jonja sa:
Haha, mkt troligt, men som den står nu funkar den inte alls, så om jag sabbar nåt borde inte göra så värst stor skillnad. Båda fallen leder till ny maskin, antar jag.

Reservdelar är mycket billigare i Tyskland, upptäckte jag när jag bytte pump på en tidigare maskin.

jonja sa:
Jeppe_E sa:

Bra tips, men har inte kunnat prova än, får inte ut maskinen. Kommer man åt frigolitplattan inifrån diskutrymmet, eller måste man gå in från undersidan? Vad menar du med 'brunnen'? Är det i maskinen, eller är det avloppet utanför maskinen?

Nej, du behöver ha ut maskinen och lägga den på sidan för att få tillgång till flottören. Inga specialverktyg krävs. Brunnen är avloppet utanför maskinen.

Provade att lägga maskinen åt sidan, det hjälpte inte. Trodde det skulle vara öppet underifrån, men där är bara en stor tjock bottenplatta. Ska man komma åt något måste det bli från sidorna eller bakifrån, antar jag. Har inte öppnat maskinen, så flottörens placering fortfarande okänd.

Golvplattan var ett tjockt 'bikakemembran' i gjuten plast som såg ut som ett chassi som andra komponenter var fästa i, det var ingen täckplåt som bara satt med 4 skruv. Det såg inte ut som en gängse accessväg, därav min tveksamhet.

Jag förstår viljan att skruva och ev. fixa men jag skulle ha köpt en nästan ny maskin på Blocket för 2000 spänn istället. Jag hade sån tur att en i områdets FB-grupp gav bort en två år gammal "super silent" Bosch i toppskick när de renoverade. Ny kostar 5500 och den var ruskigt tyst, har haft en liknande Siemens tidigare.

Jag har en Siemens electronic aquastop ca 8 år gammal, som inte längre fixar att släppa in kallvatten när det behövs. Om jag manuellt häller vatten i diskutrymmet så diskar den på utan knot. Har sett på nätet att aquastop-ventilen brukar kunna krångla en del. Är det här något som är rimligt lätt att åtgärda själv?

Bra med en diskmaskinstråd!

Vi har nyligen köpt en ny Bosch med Zeolith-torkning. Vi har mjukt kommunalt vatten, 5°dH enligt leverantören så jag har ställt in maskinen enligt detta och använder varken spolglans eller avhärdningssalt. Kör nåt slags halvlyxigt tablettdiskmedel, inte enklaste, men inte dyraste heller.

Jag tycker att glasen blir väldigt "sträva". Ser inte någon synlig beläggning men de känns annorlunda mot förut med den gamla maskinen som var av enklare snitt. Är det spolglans som fattas här?

Tråden som saknats! Bifogar en bild på ordning i lådan ;-)

Bilagor

• disk.jpg
    disk.jpg
    138.8 KB · Besök: 150
Usch såna där bestickslådor är vidriga ju :-)

Angående spolglans märker jag ingen skillnad på just glas med eller utan med Göteborgs kranvatten. Men det torkar bättre med spolglans i. Kör Ica Basic pulverdiskmedel.

Nä, besticklåda är super, det blir så rent och är mycket enklare att plocka i och ur. Den där korgen äldre maskiner har är 90-tal.

Spolglans använder jag och jag tror det påverkar strävheten på diskens utsida. Akta er för att spilla det bredvid för det skummar ganska duktigt.

Korgen tar jag ur maskinen och ställer mig vid lådan med. Mycket bekvämt.

Har inte tillräckligt mycket ordningssinne för att uppskatta att behöva lägga dit något så noga som de där lådorna kräver :-)

Finns det några diskmaskinsexperter här!? Jag har en Cylinda Sverigetvätten -10 som jag får felet F4 på (får ej vatten vad jag förstått) men den fyller upp vatten ändå till en viss mängd. Får inte det felet om jag först kör tömning och sedan stänger av vatten och sätter igång maskinen igen... Vad kan vara fel?

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Luthman Photography sa:
Åh, den som ändå fick ha en diskmaskin!

Man kan plocka hem olika modeller från krogen!
De modellerna är väl ganska dyra i drift?

Vår bänkdiskmaskin är nog bland de bästa 2500 jag spenderat de senaste åren utan tvekan. Mycket livskvalitet för pengarna :-)

Vi har funderat på det. Men utrymmet i köket erbjuder inte riktigt det heller.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:
Luthman Photography sa:
Åh, den som ändå fick ha en diskmaskin!

Man kan plocka hem olika modeller från krogen!
De modellerna är väl ganska dyra i drift?

Vår bänkdiskmaskin är nog bland de bästa 2500 jag spenderat de senaste åren utan tvekan. Mycket livskvalitet för pengarna :-)

Vi har funderat på det. Men utrymmet i köket erbjuder inte riktigt det heller.
Så tänkte vi först. Efter ett tag insåg vi att ytan som upptogs av smutsig disk lika gärna kunde upptas av diskmaskinen med smutsig disk i.

Peach sa:
Nä, besticklåda är super, det blir så rent och är mycket enklare att plocka i och ur. Den där korgen äldre maskiner har är 90-tal.

Spolglans använder jag och jag tror det påverkar strävheten på diskens utsida. Akta er för att spilla det bredvid för det skummar ganska duktigt.

-1 Efter att ha spenderat en god del av min skolungdom för 35 år sedan som diskare på ett lokalt Scandic motorhotell sätter jag en stolthet i att vara snabb på att plocka ur och sortera de traditionella bestickkorgarna. Jag köpte nyligen en ny diskmaskin där det enda urvalskriteriet var ingen besticklåda. Men det är jag...

Kupa sa:
Kör nåt slags halvlyxigt tablettdiskmedel, inte enklaste, men inte dyraste heller.

Jag tycker att glasen blir väldigt "sträva". Ser inte någon synlig beläggning men de känns annorlunda mot förut med den gamla maskinen som var av enklare snitt. Är det spolglans som fattas här?
Det kan skilja en hel del mellan olika tabletter
Råd & Rön har i nr 2-2017 testat 20 olika maskindiskmedeltabletter, här finns hela testet: http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/maskindiskmedel/

Bäst resultat (inkl glans och torkfläckar) fick
Finish Quantum Max Super Charged
quantum_max.png

http://www.finishinfo.se/products/maskindiskmedel/quantum-max/finish-quantum-max-super-charged/

Bild ur testet
Disktablett_test.JPG

Som kuriosa kan jag nämna att dyra Yes Platinum fick sämre resultat än den vanliga Yes Ultra Power.

/Håkan

Tillbaka
Topp