[OT] dolda fel - elkablar saknas

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Vi upptäckte nyss att orsaken till att ett eluttag inte funkat i huset är att det inte finns några sladdar framdraget till dosan.

Spontant känns det ju som ett typiskt "dolt fel", men det behöver ju inte alltid vara logiskt. Till saken hör att den dolda fel-försäkring som säljaren tecknade inte omfattar elinstallationen över huvud taget, så det blir ju i så fall en diskussion med säljaren...

Är det ens lönt?

Att det inte funkar är inte dolt bara för att orsaken är det. Och det är nog för litet fel för att orka bråka om.

Alltså, det dolda är att det sitter ett eluttag på ett ganska bra ställe mitt i huset som man vill kunna använda men som helt saknar möjlighet att fungera eftersom ingen el är framdraget till det.

Inga fel på elen i övrigt vad vi har märkt.

Senast ändrad:
Ett fel är dolt om det inte hade kunnat upptäckas utan förstörande åtgärder.

Exempel: Man upptäcker att luftspalten utförts fel i ett innertak. Enda sättet att upptäcka detta innan hade varit att bryta upp gipset.

Bit i äpplet och ta dit en elektriker. Knappast lönt att bråka om.

Se det som läropengar och besiktiga nogrannare nästa gång du köper hus. Lite inte på att besiktningsmannen hittar allt. Testa och kontrollera allt är en bra grej. Det man missar får man tugga i sig eftetåt...

H. skrev:
-------------------------------------------------------

> vill kunna använda men som helt saknar möjlighet
> att fungera eftersom ingen el är framdraget till

Fast att det inte funkar går att upptäcka utan att riva något. Tror inte du har något case.

På något sätt är det hysteriskt roligt ändå. Ett eluttag helt utan kablar. Så jävla värt :D

Jag tror nog det finns en chans att få ut pengar av säljaren, men om det är vattentätt däremot är väl rätt klurigt. Kan kanske vara värt att gnälla lite redan nu om du hittar fler fel senare. I verkligheten så tjänar man aldrig på att knyta näven i fickan.

Är det draget vp rör kan du ju dra ledarna själv och låta elektriker ansluta så går det snabbt. Eller ansluta själv om du vet vad du pysslar med och inte är så brydd im alla bestämmelser.

Jag tycker du skall ha en skarvsladd dragen genom hela huset i tre år som straff. :)

Finns det ett VP-rör är det ju enkelt att dra ledare och sen snabbt få det inkopplat. Utan VP-rör är det lite mer enerverande. Lycka till!

underscore skrev:
> På något sätt är det hysteriskt roligt ändå.
> Ett eluttag helt utan kablar. Så jävla värt :D
>
> Jag tror nog det finns en chans att få ut pengar
> av säljaren, men om det är vattentätt däremot
> är väl rätt klurigt. Kan kanske vara värt att
> gnälla lite redan nu om du hittar fler fel
> senare. I verkligheten så tjänar man aldrig på
> att knyta näven i fickan.

Undersökningspliken som köpare är omfattande och överskuggar vida säljarens upplysningsplikt och ev. dolda fel försäkringar. Har själv varit där och det är svårt att rättsligt kräva nått av säljaren. Brukar ju dock gå att lösa ändå på goodwill av säljare, ta halva kostnaden var kan funka.

Det låter som en för liten grej för att orka bråka om. Även om jag vet att du säkerligen kan lägga en hel del energi på det. Bara för att. :)

jag hade dragit en skarvsladd :)

Är det en hyfsat ny installation så borde det gå att reklamera hos entreprenören som gjort jobbet.
Om du ändå måste anlita en elektriker kan du ju lika gärna börja i den änden.

Bengt-re skrev:
> Bit i äpplet och ta dit en elektriker. Knappast
> lönt att bråka om.

Principen. Den kan jag bråka mycket för. Vi fick hit säljaren för att tvätta om fönstren när vi flyttade in. Han var lagom nöjd. :)

> Se det som läropengar och besiktiga nogrannare
> nästa gång du köper hus. Lite inte på att
> besiktningsmannen hittar allt. Testa och
> kontrollera allt är en bra grej. Det man missar
> får man tugga i sig eftetåt...

Hur rimligt är det att gå och testa eluttag på en visning?

H. skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bit i äpplet och ta dit en elektriker.
> Knappast
> > lönt att bråka om.
>
> Principen. Den kan jag bråka mycket för. Vi fick
> hit säljaren för att tvätta om fönstren när
> vi flyttade in. Han var lagom nöjd. :)

Haha. Det kan jag tänka mig ;)

Jag kommer nog aldrig att flyttstäda själv igen. Att kunna reklamera till en städfirma istället för att bry sig är ju guld värt.

> Hur rimligt är det att gå och testa eluttag på
> en visning?

Nu vet vi andra att det är rimligt. En sån där liten nattlampa vore perfekt. Eller finns det nån mojäng som kollar jorden(jordfelsbrytaren kanske i praktiken) också?

Rattnalle skrev:
> Eller finns det nån
> mojäng som kollar jorden(jordfelsbrytaren kanske
> i praktiken) också?

4200218.jpg

Kanske ska tilläggas att fönstren inte var tvättade över huvud taget... så helt galet nitiska är vi inte, men det var inte så lockande att starta med att tvätta alla fönster.

H. skrev:
> en visning?

De flesta håller nog med om att det inte är rimligt.

Faktum kvarstår dock; om du verkligen vill driva detta så får du välja en annan väg än dolt fel.

Är det utanpåliggande uttag eller ett infällt? Jag blir mest nyfiken på varför i hela friden man sötter upp ett uttag som man sedan inte kopplar in. Det är kanske förberett för trådlös ström?

Rattnalle skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Bengt-re skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bit i äpplet och ta dit en elektriker.
> > Knappast
> > > lönt att bråka om.
> >
> > Principen. Den kan jag bråka mycket för. Vi
> fick
> > hit säljaren för att tvätta om fönstren
> när
> > vi flyttade in. Han var lagom nöjd. :)
>
> Haha. Det kan jag tänka mig ;)
>
> Jag kommer nog aldrig att flyttstäda själv igen.
> Att kunna reklamera till en städfirma istället
> för att bry sig är ju guld värt.
>
> > Hur rimligt är det att gå och testa eluttag
> på
> > en visning?
>
> Nu vet vi andra att det är rimligt. En sån där
> liten nattlampa vore perfekt. Eller finns det nån
> mojäng som kollar jorden(jordfelsbrytaren kanske
> i praktiken) också?

Kolla jordfelsbrytaren finns det enkla verktyg för - annars funkar det att använda testknappen på jfbn.
Att testa kontinuteten på jorden är enkelt men lite omständigare.

Nu vet jag inte vad eventuell entreprenör har tagit på sig för arbete men har de monterat uttaget utan kabel i så brister det nog lite i egenkontrollen :)

Hm. Värdelöst. Ytterligare ett minus på säljarens karmakonto. När jag blir envåldshärskare får han betala igen.

Då blir det nog till att leka elektriker då. Någon som vet om det är ok att göra en förgrening vid ett lamputtag? Det går redan vp-rör från lampan till en strömbrytare, och sedan fortsätter röret till dosan vid det aktuella eluttaget. Om det är tillåtet att koppla så är det ju snabbt avklarat.

Foss skrev:
> Är det utanpåliggande uttag eller ett infällt?
> Jag blir mest nyfiken på varför i hela friden
> man sötter upp ett uttag som man sedan inte
> kopplar in. Det är kanske förberett för
> trådlös ström?

Nä, det är infällt. Trodde det var något säkring eller något allmänt vaj med själva uttaget så jag blev lite paff när det var helt tomt i dosan.

H. skrev:
> Hm. Värdelöst. Ytterligare ett minus på
> säljarens karmakonto. När jag blir
> envåldshärskare får han betala igen.
>
> Då blir det nog till att leka elektriker då.
> Någon som vet om det är ok att göra en
> förgrening vid ett lamputtag? Det går redan
> vp-rör från lampan till en strömbrytare, och
> sedan fortsätter röret till dosan vid det
> aktuella eluttaget. Om det är tillåtet att
> koppla så är det ju snabbt avklarat.

Nej det är det inte, inte för dig, för du visar här att du inte kan.

Rompa skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Hm. Värdelöst. Ytterligare ett minus på
> > säljarens karmakonto. När jag blir
> > envåldshärskare får han betala igen.
> >
> > Då blir det nog till att leka elektriker då.
> > Någon som vet om det är ok att göra en
> > förgrening vid ett lamputtag? Det går redan
> > vp-rör från lampan till en strömbrytare, och
> > sedan fortsätter röret till dosan vid det
> > aktuella eluttaget. Om det är tillåtet att
> > koppla så är det ju snabbt avklarat.
>
>
> Nej det är det inte, inte för dig, för du visar
> här att du inte kan.

Det är relevant oavsett vem som utför arbetet.

H. skrev:
> Hm. Värdelöst. Ytterligare ett minus på
> säljarens karmakonto. När jag blir
> envåldshärskare får han betala igen.
>
> Då blir det nog till att leka elektriker då.
> Någon som vet om det är ok att göra en
> förgrening vid ett lamputtag? Det går redan
> vp-rör från lampan till en strömbrytare, och
> sedan fortsätter röret till dosan vid det
> aktuella eluttaget. Om det är tillåtet att
> koppla så är det ju snabbt avklarat.

Ja det är normalt att göra så. Vad som inte är normalt är att sätta upp ett uttag utan kabel. Finns ju inte en chans att det är ett misstag liksom. Man undrar ju om det finns nåt mer som bara är kulisser i huset...

Har varit med om att eluttagen kontrollerats vid villa försäljning. Inte på visningen men av besiktningsman vid besiktning.

H. skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Bit i äpplet och ta dit en elektriker.
> Knappast
> > lönt att bråka om.
>
> Principen. Den kan jag bråka mycket för. Vi fick
> hit säljaren för att tvätta om fönstren när
> vi flyttade in. Han var lagom nöjd. :)
>
> > Se det som läropengar och besiktiga nogrannare
> > nästa gång du köper hus. Lite inte på att
> > besiktningsmannen hittar allt. Testa och
> > kontrollera allt är en bra grej. Det man
> missar
> > får man tugga i sig eftetåt...
>
>
> en visning?

Man ska beredas tillfälle att besikta innan tillträde. Dock har jag varit med om mäklare som inte är det minsta intresserade av att hjälpa till med någon annan besiktning än en genomgång av den besiktning som säljaren köpt. Trots att det i mäklarens marknadsföring står fina ord om köparens besiktningsansvar.

Till att börja med, fel upptäcks inte på visningen utan på besiktningen av fastigheten som man som köpare är skyldig att göra. Detta sagt har jag inte varit med om att besiktningsmannen kollar eluttag utan dom brukar friskriva sig från fel i vitvaror och el.

För det andra, jag är själv inne i en dold fel process med de jag köpte mitt hus av och har därför lite förstahandsinfo om vad som gäller. I mitt fall visade det sig att någon vid en badrumsrenovering flytspacklat, fuktspärrat och kaklat ovanpå en gammal plastmatta. Detta medförde att det var dubbla tätskikt vilket kan leda till kondens mellan dessa som kan leda till mögel osv. Detta har jag fått fastslaget av säljarens doldafel försäkringsbolag som ett dolt fel, i princip omöjligt att upptäcka med mindre än att man bilade upp badrumsgolvet. Problemet för mig är att jag krävde 26 tusen för det extra arbete det felaktiga golvet innebar när jag bytte ytskick i badrummer och försäkringsbolaget har gått med på 20 tusen efter nedskrivningar. Självrisken för säljaren är i detta fall 14 tusen så jag har fått 6 tusen av försäkringsbolaget och dom hävdar att säljaren ska betala sin självrisk direkt till mig. Ni får nu alla gissa ifall detta skett...

När jag talade med jursit om mitt ärende så han att även om man kan få felet godkänt som dolt är det i allmänhet bättre att försöka komma överens med säljaren, typ dela 50-50, än att försöka driva det i domstol. Vad han sa till mig så tar domstolar inte ens upp tvister som handlar om belopp under ett basbelopp, ca 45 tusen, utan man antas kunna komma överens.

Så om det inte kostar flera hundra tusen att dra el till uttaget tror jag tyvärr också att du inte kan få ut något från säljaren om du inte kan komma överens med denna istället för att ta konflikt. Med tanke på vad du skrev om fönstertvätt osv kanske chansen för detta är rätt liten... Men för en kompetent elektriker lär det ju inte vara speciellt mycket jobb att fixa till detta. Jag hade för övrigt 2 uttag i mitt hus som inte heller funkade vilket visade sig bero på att en kabel lossnat i det ena och det andra var inte inkopplat men det fanns kabe framdraget. Kostade typ 2 tusen att fixa.

> en visning?

På visningen kanske det inte är så rimligt att fullgöra sin undersökningsplikt, men efteråt när ni vet att ni ville slutföra affären.
Rent juridiskt fullföljde du inte undersökningsplikten dådet fanns all möjlighet att testa eluttaget.

Som någon skrev så kan det ju kanske vara värt å kolla andra eluttag så att de är rätt installerade så det inte är mån hobbyelektriker som varit i farten och missat ansluta jorden någonstans, eller råkat byta plats på fas och jord.

En fråga som är intressant här dock är gjorde ni en besiktning av huset i samband med köpet (alltså ni som köpare, inte säljarens eventuella besiktning)? Om ja, i så fall om ni använde en riktig besiktningsman borde han ha upptäckt att elen inte lirade, så han kan du eventuellt gå på om principen är viktigare än nedlagd arbetsinsats

Tack för input. Tror som sagt att det blir till att bita i det sura och knyta näven i fickan. Kunde ju varit betydligt värre. :)

Och jag är inte orolig för elen i övrigt, har inte sett eller märkt av något konstigt alls mer än detta.

åberg skrev:
> Har du fått igenom dragtråden? Så du vet att
> röret/slangen går hela vägen.

Strömbrytaren vet jag ju fungerar och styr den aktuella lampan, och lampan bör rimligen ha 230 frammatat eftersom den fungerar (och eftersom det ligger 230V över strömbrytaren när den är av). Så därimellan tänker jag att man kan använda befintliga ledare som dragtråd. Strömbrytaren sitter rakt ovanför eluttaget, ca 70-80cm mellan, så där borde det inte vara några konstigheter heller. Dessutom ska rummet målas om och renoveras upp så skulle det krävas ingrepp i väggen är det inte hela världen.

Vi upptäckte bra mycket mer fel på elen i vårt hus utan att det gick att driva det vidare. Som många andra har påpekat är det inte ett dolt fel om det skulle gå att upptäcka genom en ordentlig besiktning. För vårt hus landade det på ca 20 000:- för en översyn och åtgärd av de omedelbara problemen. Nästa gång jag köper hus, vilket nog förhoppningsvis kommer att dröja, kommer jag vara mer noga med en elbesiktning.

plättlätt!
MEN, du kan behöva dra ner jord och nolla ner till brytaren (och sedan ner till uttaget) från lamputtaget,
då man normalt bara har fas och tändtråd ner till brytaren.

ta bort brytaren och kolla vad du har för färger bakom den.
om det är en 70-90tals kåk så är det säkerligen en svart och vit bakom,
kan vara svart och blå, blå är då inte nolla utan tändtråd om den är inkopplad i strömbrytaren.
idetta fall behöver du dra ner jor och nolla från lamputtaget.
annars om du har totalt 4 trådar bakom strömbrytaren så finns säkerligen jord och nolla bland dom.
är det en kron eller 1-polig brytare (1 eller två knappar) som sitter där?

du kan PMa på fb om du vill ha lite hjälp.

Senast ändrad:
NilsK skrev:
> plättlätt!
> MEN, du kan behöva dra ner jord och nolla ner
> till brytaren (och sedan ner till uttaget) från
> lamputtaget,
> då man normalt bara har fas och tändtråd ner
> till brytaren.
>
> ta bort brytaren och kolla vad du har för färger
> bakom den.
> om det är en 70-90tals kåk så är det
> säkerligen en svart och vit bakom,
> kan vara svart och blå, blå är då inte nolla
> utan tändtråd om den är inkopplad i
> strömbrytaren.
> idetta fall behöver du dra ner jor och nolla
> från lamputtaget.
> annars om du har totalt 4 trådar bakom
> strömbrytaren så finns säkerligen jord och
> nolla bland dom.
> är det en kron eller 1-polig brytare (1 eller
> två knappar) som sitter där?
>
> du kan PMa på fb om du vill ha lite hjälp.

Det är bara tändtråd som går i en loop ner till brytaren, så jag räknar med att man får dra separata ledare från dosan vid lampan till eluttaget. Osäker i huvudet på om vi har jordade uttag annat än i kök och badrum. Tror faktiskt inte det.

Är Torix att föredra framför klämmor som denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-500-66&toc=19590?

Använder den senare vid div. byggnationer på jobbet om man åker på att skarva men vet att Torix är vad som brukar användas. Upplever dock klämmorna som säkrare och smidigare.

alright,
ja om du inte har någon jord därupp i lampan så är det en nolla ner som gäller.
som du säger så är det ju en fast fas nere i brytaren.
komihåg och kolla så du inte tar strömmen som bryts av brytaren.

Torix är gammalt och förlegat.
dom du länkade är klockrena, enkla och sitter bra.
jag kallar dom lyxwago för dom kostar 3ggr så mycket som dessa
http://zakatayrukava.ru/images/stories/Klemmi-WAGO/series-2273/wago-2273vs773-1.jpg

som man normalt annars använder i elinstallationer.
men dom du länkade sitter lika bra och är lättare att montera/demontera.
så har du tillgång till sådana så kör på dom

O skrev:
> Har varit med om att eluttagen kontrollerats vid
> villa försäljning. Inte på visningen men av
> besiktningsman vid besiktning.

På vår slutbesiktning (i våras) kollade besiktningsmannen "bara" alla lamputtag i taket och om brytarna till dom fungerade. Vägguttagen kollades inte.

NilsK skrev:
> ja om du inte har någon jord därupp i lampan så
> är det en nolla ner som gäller.
> som du säger så är det ju en fast fas nere i
> brytaren.

Topp. Men menar du att det är ok att skarva vidare från brytaren till eluttaget? Räknade med att dra både fas och nolla från dosan i taket till eluttaget.

> komihåg och kolla så du inte tar strömmen som
> bryts av brytaren.

Haha, det lär man ju märka om inte annat. :)

> Torix är gammalt och förlegat.
> dom du länkade är klockrena, enkla och sitter
> bra.

Perfekt.

helt ok att gå vidare från brytaren.
så gör man vid nyinstallation,
onödigt att dra ner två faser som dessutom är samma fas från en kopplingsdosa.

detta grejar du :)

känner att jag går emot alla, "får och får inte" hehe
det viktiga i elinstallationer är att man inte använder Jorden eller en jordfärgad tråd till något annat än just jord.

blå kan vara både nolla och tändtråd så där kan det lätt bli förvxälingar.
men huset brinner inte för det. kan gå någon säkring bara hehe
men börjar man strula med jorden blir det obra.

men i ditt fall om du inte har jordade uttag så finns det ju bara två plintar på uttaget.

NilsK skrev:
> helt ok att gå vidare från brytaren.
> så gör man vid nyinstallation,
> onödigt att dra ner två faser som dessutom är
> samma fas från en kopplingsdosa.

Jo, det låter ju fullt rimligt.

> detta grejar du :)
> känner att jag går emot alla, "får och får
> inte" hehe

Haha, jorå. Jag har kopplat en del i mina dagar så att jag kan koppla så att det både fungerar och är elsäkert tvivlar jag inte på, däremot är jag ju lite osäker på vad som anses vara "praxis" när det kommer till installation. Färger på kablar och sånt har jag koll på, men tex som detta att skarva vidare från strömbrytare eller att gå via belysning till ett eluttag. (båda är iofs eluttag så det är kanske inte så konstigt)

var några år sedan jag var ute på fältet,
sitter bara och konstruerar ritningar nu.

men när vi ritar och det är uttag under brytaren så räknar vi alltid att det bara är en fas ner till brytaren och försörjer även uttaget.
för man får problem med utrymme i rören om man börjar ha 4 tändningar samt nolla och jord ner till uttaget.

så svaret är, ja, kör på :)

NilsK skrev:
> jag kallar dom lyxwago för dom kostar 3ggr så
> mycket som dessa
> http://zakatayrukava.ru/images/stories/Klemmi-WAGO
> /series-2273/wago-2273vs773-1.jpg
>
> som man normalt annars använder i
> elinstallationer.

Kan vara värt att notera att den typen av snabbkopplingar oftast bara är godkända för enkeltrådig ledning.

> men dom du länkade sitter lika bra och är
> lättare att montera/demontera.
> så har du tillgång till sådana så kör på dom

Och dessutom godkänna för både FK och EK :)

gsb skrev:
> O skrev:
> -----
> > Har varit med om att eluttagen kontrollerats
> vid
> > villa försäljning. Inte på visningen men av
> > besiktningsman vid besiktning.
>
>
> På vår slutbesiktning (i våras) kollade
> besiktningsmannen "bara" alla lamputtag i taket
> och om brytarna till dom fungerade. Vägguttagen
> kollades inte.

Hade ni beställt speciell elbesiktning?

garfunkel skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > O skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har varit med om att eluttagen kontrollerats
> > vid
> > > villa försäljning. Inte på visningen men
> av
> > > besiktningsman vid besiktning.
> >
> >
> > På vår slutbesiktning (i våras) kollade
> > besiktningsmannen "bara" alla lamputtag i taket
> > och om brytarna till dom fungerade.
> Vägguttagen
> > kollades inte.
>
> Hade ni beställt speciell elbesiktning?

Nyproduktion och då blir det egenkotroll:
Capture.JPG

Tillbaka
Topp