[OT] Driva 12 V datorfläkt med fristående strömkälla?

geologen

Aktiv medlem
Jag har behov av att driva två datorfläktar här hemma i lägenheten (de ska alltså inte sitta inne i en dator). Helst vill jag kunna kontrollera varvtalet, men fast varvtal på måttlig nivå är också ok.

Fläktarna är vanliga chassifläktar på 120 mm, DC-styrda. Hur får jag billigast en strömkälla som sitter i vägguttaget och som ger lämplig utspänning? Om 5 V ger lagom varvtal kanske en enkel USB-adapter räcker?

geologen sa:
Jag har behov av att driva två datorfläktar här hemma i lägenheten (de ska alltså inte sitta inne i en dator). Helst vill jag kunna kontrollera varvtalet, men fast varvtal på måttlig nivå är också ok.
Ska du äta surströmming?

Vissa startar redan vid 5V. Andra kräver lite mer.

Valfri DC adapter till nån pryl du slängt funkar. Krävs inte mycket ström.

Örjan Lax sa:
geologen sa:
Ska du äta surströmming?

Haha, nej, det handlar om en luftflödesmodifiering på ett par platser. Mest som ett test.

Tjena!

Installerade en chassiefläkt i tv-bänken.
Jag letade i braåhalådan där jag har massa gamla DC-adaptrar, hittade en med inställbar voltstyrka. Blev riktigt bra. Kunde köra min fläkt på 5v från USB men då gick den för sakta för behovet.

Rattnalle sa:

Ja, jag har nog några liggande. Vet att jag har några som ger 8-9 V. Blir kanske lagom.

geologen sa:
Rattnalle sa:

Ja, jag har nog några liggande. Vet att jag har några som ger 8-9 V. Blir kanske lagom.

En billig ställbar universalpryl brukar funka bra. Jag har kört 12v fläkt på USB kontakt - det räckte precis till att få ner temperaturen på en router, men inte blåser det mycket inte.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...allbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108#ProductDetailedInformation

Bilagor

• stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w.jpeg
    stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w.jpeg
    6.5 KB · Besök: 473
geologen sa:

Fläktarna är vanliga chassifläktar på 120 mm, DC-styrda. Hur får jag billigast en strömkälla som sitter i vägguttaget och som ger lämplig utspänning? Om 5 V ger lagom varvtal kanske en enkel USB-adapter räcker?

5v brukar vara rätt så bra. 12v med ett seriekopplat motstånd är en annan lösning. Många datorfläktar levereras med en bunt motstånd för olika varvtal. Jag har själv en rejäl bunt, hör av dig om du vill ha några.

Jag har en sats med 400+ motstånd. Tror de är 0.25 W. Men jag vet inte hur mycket ström fläktarna drar, så det blir väl lite gissningslek att hitta rätt motstånd?

Jag vet att jag har minst en adapter med ställbar utspänning. Tyvärr tror jag den är 14 mil bort just nu. Får gräva! :)

Det brukar stå på fläktarna vad de drar. Du kan ju koppla flera motstånd med samma resistans parallellt om du är orolig för effekten. Då delas strömmen ungefär lika och den totala resistansen blir delad med antalet motstånd parallellt.

Det går att bygga en billig variabel fläktkontroll med en lm317, en potentiometer, och några motstånd också.

Tanken var att bygga på saker jag redan har, så jag ska ta och kolla i mina lådor vad jag har sparat... Kommer säkert hitta lämpliga klumpar.

återkom gärna med resultat.
Har en liknande fundering hemma då ett rum är lite kyligare än resten pga dålig isolering.

Jag byggde in en datorfläkt i en garderob där jag hängde lätt fuktiga våtdräkter. Tog helt enkelt en gammal mobil-laddare (5V 1A) och då gick fläkten på lågfart utan att störa.

Vet inte vilken applikation du vill ha grejerna till men för detta enkla behov var det klockrent (och billigt). ;)

jerkan sa:
Har en liknande fundering hemma då ett rum är lite kyligare än resten pga dålig isolering.
En snyggare, men dyrare lösning, säljs av https://elementflakten.se Men som en permanent lösning för ett stort rum och med vattenburen värme kanske det ändå är bästa valet?
På landet, med endast elvärme, har jag skaffat några konvektorelement, med fläkt, reglerbar effekt och termostat
Typ
59089.jpeg

199:- här: https://www.xn--ob-eka.se/bygg/el-vvs/varme-kyla/konvektorelement-heat-it-standard-3502984
(Brukar gå att hitta billigare)
Fläkten är viktig, den gör uppvärmningen mkt effektivare, likaså en separat brytare för fläkten eftersom de kan låta en hel del.
För mig gick det tre ggr snabbare att värma upp en utkyld gäststuga med fläktelement jmf med ett lika starkt element utan fläkt.

/Håkan

Noctua har ju en hel serie med 5v fläktar.
Noctura 5v fläkt + 5m USB sladd + mobilladdare.

HåkanC sa:
jerkan sa:
En snyggare, men dyrare lösning, säljs av https://elementflakten.se Men som en permanent lösning för ett stort rum och med vattenburen värme kanske det ändå är bästa valet?
På landet, med endast elvärme, har jag skaffat några konvektorelement, med fläkt, reglerbar effekt och termostat
Typ

199:- här: https://www.xn--ob-eka.se/bygg/el-vvs/varme-kyla/konvektorelement-heat-it-standard-3502984
(Brukar gå att hitta billigare)
Fläkten är viktig, den gör uppvärmningen mkt effektivare, likaså en separat brytare för fläkten eftersom de kan låta en hel del.
För mig gick det tre ggr snabbare att värma upp en utkyld gäststuga med fläktelement jmf med ett lika starkt element utan fläkt.

/Håkan
Jo har kollat på Elementfläkten.
Lite dyr om man bara vill testa om det hjälper. Min tanke är att en prototyp och testa av.

Det lutar åt ett dylikt element som du tipsar om eller ett oljefyllt.

/Jerry

jerkan sa:
Det var ett oljefyllt jag bytte till ett (billigt) fläktelement.
För min användning är fläkten så viktig att jag tom har byggt/kopplat om inuti dem för att fläkten inte skall stängas av när termostaten slår av, det gjorde den tidigare, nu styrs den enbart av strömbrytaren.
Fläkten gör elementen väldigt effektiva!

/Håkan

HåkanC sa:
jerkan sa:
Det var ett oljefyllt jag bytte till ett (billigt) fläktelement.
För min användning är fläkten så viktig att jag tom har byggt/kopplat om inuti dem för att fläkten inte skall stängas av när termostaten slår av, det gjorde den tidigare, nu styrs den enbart av strömbrytaren.
Fläkten gör elementen väldigt effektiva!

/Håkan
Aha
Hur svårt är det att fixa det? Mina elkunskaper är begränsade men har duktiga polare.

/Jerry

jerkan sa:
Hur svårt är det att fixa det? Mina elkunskaper är begränsade men har duktiga polare.
Det neror helt på vilken modell det är och hur den är kopplad inuti, de jag har är nu >10 år gamla,
och säljs inte längre så vitt jag vet.
Men be dina elkunniga polare skruva isär dem och kolla hur de är kopplade inuti, det var så jag gjorde.
Det enda jag behövde var (gren-)kontaktskor och en stump RK
Typ
1

och
35-008_xl_1.jpg

/Håkan

Maakus sa:
+1

weckans tips! det är bra med alla USB-laddare som det dräller om. Det börjar ju t om användas till helt annat är för telefoner. T ex mitt smarta hem system har en centralenhet som matas av en USB-laddare. Mycket som klarar sig på 5V (och 1A)

Sambal Oelek sa:
Maakus sa:
+1

weckans tips! det är bra med alla USB-laddare som det dräller om. Det börjar ju t om användas till helt annat är för telefoner. T ex mitt smarta hem system har en centralenhet som matas av en USB-laddare. Mycket som klarar sig på 5V (och 1A)

Blir det inte stora förluster med massa långa ledningar vid 5 V?

geologen sa:
Blir det inte stora förluster med massa långa ledningar vid 5 V?
Det är resistansen i ledningen och strömmen genom den som bestämmer hur stora förlusterna blir,
med endast 1A behövs det både en väldigt tunn och väldigt lång ledning för att få stora förluster.
Enl specen skall spänningen vara 5 ± 0,25 V, vilket är enkelt att mäta om det fungerar.

/Håkan

Tillbaka
Topp