[OT] Drömjobb vs. semester?

Svar inom 24 timmar är fan inget man kan behöva om man bedriver en seriös verksamhet. Låter som en ren skitverksamhet där du kan se fram emot många likadana situationer år efter år. Tyvärr. Sen kan jag hålla med om att det lär vara så att man får anpassa semestern efter säsongen i butiken. Men svar inom 24 timmar låter helt oseriöst. Ta INTE jobbet. Åk på semester. Jag kan förstå känslan om man inte har ett fast jobb men är du beredd att hoppa omkring helt efter chefens snabbt skiftande - måste fixas inom 24 timmar stil i många år? I annat fall kan du sitta i en dålig position om du vill därifrån efter 1-2 år....du kan komma att beskrivas som osolidarisk, att du sätter privatlivet före jobbet etc....min magkänsla skriker nej. Ställ ditt beslut mot den bakgrunden. Fråga dig själv hur många liknande lägen du vill uppleva - för det kommer att bli fler med sån chef det lovar jag. Fråga oxå hur det uppkom ett sånt akut behov - kan det vara någon som fått nog å dragit sin kos, någon som blivit långtidssjukskriven pga utbrändhet / jobbrelaterad stress?

Jag stod inför en liknande situation för 17 år sedan. Valde en annan väg. Det har jag ångrat sedan dess. Först nu har misstaget åtgärdats. Tro aldrig att ett gyllene tillfälle dyker upp igen.... dessutom är man aldrig oersättlig tror man det är man väldigt fel ute.

patten sa:
patten sa:
patten sa:
patten sa:
"Lycka till" betyder att du är kass och vi är glada att du sticker.

patten sa:

:)

Ser att det kan vara farligt att +1:a ett inlägg... ;)
Ja det här med att citera är svårt.

Haha ja eller hur!

Grattis till det nya jobbet TS, bör väl tilläggas och hoppas att du kommer trivas på den nya arbetsplatsen, samt att det löser sig så bra som möjligt till sommaren.

Vad är det man säger, "Hitta ett arbete du älskar och du kommer inte behöva jobba en dag till i ditt liv"?
Ta jobbet, du kommer inte ens vilja ha semester ;)

Det är tydligt att du inte kommer få semster när du vill om du tar "drömjobbet", jag hade aldrig pallat att inte få välja/ha den på sommaren, är det något du kan leva med i en lång tid framöver så är det väll bara att köra

Men nu kanske vi inte ska gå händelsen i förväg.
Iom att TS börjar på ett nytt jobb, så är man först tvungen att jobba in sin berättigade semester enligt semesterlagen, som är 25 semesterdagar per år.
Så när TS jobbar mellan april 2017 till april 2018 så har man tjänat in sina semesterdagar, och kan då ta ut semester enligt semesterlagen.
Men, iom att han börjar efter 31 augusti 2016 och innan 31 mars 2017, så har han rätt att plocka ut 5 dagars sammanhängande semester, dock obetald.

Inom vissa branscher beroende på kollektivavtal, så kan chefen komma med inspel om vilka veckor under perioden som semesterlagen gäller, som TS får ta sin semester.

Som på mitt arbete så har vi rätt till 4 veckors sammanhängande semester mellan Juni-Augusti enligt semesterlagen för tjänstemän.

JockeS sa:
Men nu kanske vi inte ska gå händelsen i förväg.
Iom att TS börjar på ett nytt jobb, så är man först tvungen att jobba in sin berättigade semester enligt semesterlagen, som är 25 semesterdagar per år.
Så när TS jobbar mellan april 2017 till april 2018 så har man tjänat in sina semesterdagar, och kan då ta ut semester enligt semesterlagen.
Men, iom att han börjar efter 31 augusti 2016 och innan 31 mars 2017, så har han rätt att plocka ut 5 dagars sammanhängande semester, dock obetald.

Inom vissa branscher beroende på kollektivavtal, så kan chefen komma med inspel om vilka veckor under perioden som semesterlagen gäller, som TS får ta sin semester.

Som på mitt arbete så har vi rätt till 4 veckors sammanhängande semester mellan Juni-Augusti enligt semesterlagen för tjänstemän.

Inte riktigt så det står i semesterlagen.

Jag hade definitivt tagit jobbet, precis som TS verkar ha bestämt sig för.

Jag förundras också lite över alla i tråden som verkar ta det som självklart att alltid få semester efter sina egna önskemål. Jobbar man inom en bransch som kräver bemanning året runt så kan man inte utgå ifrån att man kan vara ledig när man själv tycker att det passar bäst. Oftast brukar sådant kunna lösa sig med lite pusslande internt, men risken finns alltid att någon blir tvungen att kompromissa.

Tycker TS ska byta!
Har själv precis tagit beslutet att byta och ska efter jag skrivit detta åka in och säga upp mig från mitt gamla arbete.
Sjukt ont i magen just nu!

fredrikforsberg sa:
Tycker TS ska byta!
Har själv precis tagit beslutet att byta och ska efter jag skrivit detta åka in och säga upp mig från mitt gamla arbete.
Sjukt ont i magen just nu!

Starkt jobbat, gå på magkänslan.

Det finns alla möjligheter till att nästa arbetsplats blir bättre :o)

För mig gick uppsägningen åt skogen!
Har två chefer och de fick nyheten samtidigt. den ens skötte det snyggt, berättade vilken förlust det var och att dom tyvärr inte kunde matcha mitt nya erbjudande.
Den andra flippade ur och upprepade "fyfan" under nästan hela samtalet.

Jag förklarade som det var att jag trivs bra men inte har råd att stanna kvar.

fredrikforsberg sa:
Den andra flippade ur och upprepade "fyfan" under nästan hela samtalet.
Visst, det kan säkert vara jättesvårt för en chef att förlora en bra medarbetare, men så oproffsigt kan man ju inte hantera en uppsägning.
Tur att den andra chefen skötte det bra.

Tillbaka
Topp