[OT] DSLR - Det blev en D80!

und3ad

Medlem
Jag är riktigt sugen på att köpa en digital systemkamera och har sorterat ut ett par favoriter som ligger inom budgeten (0 - 9 000 kr). Happy har flera gånger visat sig besökas av flera fotointresserade, så därför vänder jag mig hit. Dessa två kandidater har jag sållat fram efter många timmars sökande.

Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Nikon D80 + AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED

Problemet är att jag har svårt att hitta en site som jämför just dessa modellerna mot varandra, med testbilder på samma motiv. Det enda jag lyckas hitta är forum fulla av fanboys/girls för det ena eller andra märket, utan nån som helst objektivitet. Det är synd, för även om dom kanske menar väl så blir beslutet inte alltid "rätt" för den som söker råd.

D80 har funnits ute ett bra tag, men det är många som älskar kameran och den tar bevisligen mycket bra bilder. Å andra sidan så har 450D något högre upplösning, vilket möjligen ger fler detaljer. Brusnivån verkar vara bättre hos 450D vid höga ISO-tal. Jag gillar verkligen displayen på ovansidan av D80, känns som det blir mindre plottrigt på huvuddisplayen då.

Objektivet spelar givetvis en stor roll i det hela, och jag vill i största möjliga utsträckning hålla mig till kitobjektivet för att hålla ner kostnaden till en början. Därför är det också intressant att se jämförelser mellan ovanstående objektiv, vilket verkar vara ännu svårare att hitta än jämförelser mellan kamerahusen..

Jag är tacksam för alla råd!

Senast redigerad av en moderator:
Hej,
I den prisklassen så skulle jag definitivt satsa på Nikon d80 men med med 18-135 kitobjektiv, Det är en ruggigt fin kamera med ett riktigt bra objektiv. d80 med 18-135 för 8929:-

länk: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=207275

Den kameran är fullt jämförbar med dyrare modeller och sen tycker jag att lilla skärmen är underbar.

Själv fotar jag med Canon 40D så det är inte för att jag har kameran som jag rekommenderar den.

Lycka till med köpet!

/C

Jag har kikat på dpreview.com och tycker att 450D ger rätt mycket sämre bilder än D80, framförallt suddigare, mer brus och färre detaljer. Tvärtemot vad många säger. Därför lutar det nog mer åt Nikon för tillfället. Ska kolla närmare på fotosidan.se.

carlcapone skrev:
-------------------------------------------------------
> I den prisklassen så skulle jag definitivt satsa
> på Nikon d80 men med med 18-135 kitobjektiv, Det
> är en ruggigt fin kamera med ett riktigt bra
> objektiv. d80 med 18-135 för 8929:-

Jag hade gärna haft bildstabilisering i objektivet då det förmodligen blir en del fotande på fri hand, och 18-135-objektivet saknar väl det om jag inte har fått allt om bakfoten? Fast jag måste erkänna att det är lockande kit annars.. :)

Tack för tipsen hittills! :)

und3ad skrev:
> Jag har kikat på dpreview.com och tycker att 450D
> ger rätt mycket sämre bilder än D80,
> framförallt suddigare, mer brus och färre
> detaljer. Tvärtemot vad många säger.

Kan det delvis bero på objektivet tro?
Tänkte eftersom tydligen många säger tvärt emot, kan dom ha haft annat objektiv?

Jag valde Canon när jag köpte min 350D för ett antal år sedan för att jag tyckte att deras objektivutbud var bättre då.
Idag har jag en 5D som jag är supernöjd med.

Om du tittar över pölen så får du ett 40D hus för i princip samma pengar som en 450D här hemma (B&H tar 5550 bagis + frakt och ev. moms). Det är i mitt tycke ett trevligare val.

Öviksmicke skrev:
> und3ad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har kikat på dpreview.com och tycker att
> 450D
> > ger rätt mycket sämre bilder än D80,
> > framförallt suddigare, mer brus och färre
> > detaljer. Tvärtemot vad många säger.
>
> Kan det delvis bero på objektivet tro?
> Tänkte eftersom tydligen många säger tvärt
> emot, kan dom ha haft annat objektiv?

Det är just därför jag är så kluven. Jag får nog släpa mig till en butik här i Götlaborg och fråga om jag får klämma lite själv.

> Jag hade gärna haft bildstabilisering i
> objektivet då det förmodligen blir en del
> fotande på fri hand, och 18-135-objektivet saknar
> väl det om jag inte har fått allt om bakfoten?
> Fast jag måste erkänna att det är lockande kit
> annars.. :)
>
> Tack för tipsen hittills! :)

Personligen tycker jag att bildstabilisering i objektivet, eller över lag, är en aning överskattat.
18-135 objektivet är ändå förhållandevis ljusstarkt i sig självt.

Som Buddha skriver så är 40D ett bra alternativ men då behöver du lägga ett par slantar på ett bra objektiv också. Det är trots allt ingen idé att lägga så myckety pengar på huset så att man inte har råd med ett bra objektiv.

En annan positiv sak med Nikon (menar inte att smutskasta Canon) är att flera av de tillbehör man kanska snart blir sugen på såsom blixt, ljusstark fast 50mm glugg, och kanske ett batterigrepp är förhållandevis billiga.

Än en gång, lycka till.

Ska sluta försöka bestämma åt dig nu..

/C

carlcapone skrev:
> Ska sluta försöka bestämma åt dig nu..

Det hade kanske varit bra, så kanske jag hade fått köpt en kamera nån gång. ;)

Hmm.. Jag har en f.d. klasskompis som jobbar i en av experts fotobutiker, ska nog hälsa på henne i dagarna. :)

Buddha skrev:
> Jag valde Canon när jag köpte min 350D för ett
> antal år sedan för att jag tyckte att deras
> objektivutbud var bättre då.
> Idag har jag en 5D som jag är supernöjd med.
>
> Om du tittar över pölen så får du ett 40D hus
> för i princip samma pengar som en 450D här hemma
> (B&H tar 5550 bagis + frakt och ev. moms). Det är
> i mitt tycke ett trevligare val.

Som carlcapone nämnde så behövs ett bra objektiv för att göra kameran rättvisa. Så även om 40D är en grymt fin kamera som jag gärna ägt så har jag helt enkelt inte råd just nu. Men tack ändå!

Buddha skrev:

> Om du tittar över pölen så får du ett 40D hus
> för i princip samma pengar som en 450D här hemma
> (B&H tar 5550 bagis + frakt och ev. moms). Det är
> i mitt tycke ett trevligare val.

Då har du problemet med att du inte kan lämna in kameran här i sverige på garantin.

Vilket kamerasystem du ska välja:
Känn på båda modellerna om möjligt, pilla på knapparna och känn på ergonomin, testa finesserna.
Ang kitobjektivet, canon snålar lite för mycket på det vilket nikon inte gör vilket ger lite mer oskärpa.
Har du ngn i din bekantskapskrets som använder ett visst märke och har gluggar/blixtar som han kan låna ut?

Det var hårklyverier när jag valde mellan canon/nikon, nu blev det det förstnämda, numera använder jag EOS 30D.

har lämnat in amerikansk Nikon (Collpix 5700) för garantiåtgärd i Sverige utan problem. Mitt dilemma var det omvända. Först ville de ha betalt och hävdade att det inte var et garantiärende (CCD-sensron dog), tills jag hittade en extended warranty i USA. Efter att ha upplyst om detta ändrade de sig snabbt...

har nu en D80 med just 18-135 som jag är mycket nöjd med.

swerider skrev:
> Då har du problemet med att du inte kan lämna in kameran här i sverige på garantin.

Nu har jag inte kollat vad priset för tjänsten är, men det finns ju iaf en lösning på det problemet.
http://www.mackcam.com/index.htm

Ett annat alternativ är att köpa en beg D70 och få mera pengar över till en fräsch glugg. D70:an får man för en spottstyver nu.

Anders H skrev:
> Ett annat alternativ är att köpa en beg D70 och
> få mera pengar över till en fräsch glugg.
> D70:an får man för en spottstyver nu.

Men ny elektronik luktar ju så gott?

snowman119 skrev:
> nikon rules

Vilket vackert nyanserat och insiktsfullt inlägg. ;)

Har en D80 med ett 18-200, rekommenderas starkt. Tycker att 450D är lite
plastig, men båda ger bra bilder så länge man har ett bra objektiv.

D80, ska du ha motsvarigheten till D80 e det typ eos 40d eller vad den heter :) Annars i samma prisklass har ju Sony en fin :) grymt skön å hålla i. 450 e lite sladdrig tycker jag.

/B

Jag hade valt Canon, men bara för att jag har gluggar till dem redan.
Hade jag inte haft dem hade beslutsångesten kommit som ett brev på posten ;)

Ville egentligen bara säga att båda kamerorna är riktigt bra kameror.
Du skulle ju utan oro kunna välja helt på känsla.

Anledningen till att jag valde canon (400D) var vikten. Den var bland dom lättaste systemkamerorna efter jag hade sållat bort dom flästa. Eftersom jag nästan alltid har med kameran på cykelturer kändes formatet och vikten ganska avgörande.

Ska väl poängtera att det var efter grov sållning så det var såklart inte bara vikten som avgjorde men ja, det blev så iallafall. Nu väntar jag på en ny. Dom tål inte att bada... :-P

grendel skrev:
> Har en D80 med ett 18-200, rekommenderas starkt.
> Tycker att 450D är lite
> plastig, men båda ger bra bilder så länge man
> har ett bra objektiv.

Själv är jag av den åsikten att superzoomar till dslr borde vara enligt lag förbjudet ! =P

Vill du ta bra fotografier? I så fall ska du veta att kamerahuset är underordnat optiken och otiken underordnad fotografen. Detta trots att de flesta män nördar in sig på kamerahuset.

Köp det billigaste 28-70 f:2,8 du kan hitta på e-bay eller liknande, naturligtvis i hyfsat skick. Spelar ingen större roll om det ät Nikon, Canon eller Minolta, så länge det är en röd rand på objektivet. Ta resten av pengarna och köp ett matchade kamerahus. Därigenom får du förutsättningarna att ta de bästa fotografierna, utvecklas snabbast och få störst andrahandsvärde den dag du ska sälja.

Det är möjligt att ett sådant objektiv blir lite tight för din budget. Sikta i så fall in dig på motsvarande Tamron, Tokina eller Sigma. Kamerahuset är fortfarande underordnat.

Aron skrev:
> Vill du ta bra fotografier? I så fall ska du veta
> att kamerahuset är underordnat optiken och otiken
> underordnad fotografen. Detta trots att de flesta
> män nördar in sig på kamerahuset.

Optiken är givetvis viktig, men kamerahuset bestämmer hur smidigt du kan ta bilderna. Nu försöker jag inte säga att kamerahuset är viktigare än optiken, utan snarare att kamerahuset visst spelar en stor roll. Åtminstånde för mig. Till en början så duger kitgluggen utmärkt, och det går ju att köpa gluggar i efterhand. Det är den största anledningen till att jag går över till DSLR - möjligheten att växa med kameran.

Nikon D80 med kitoptik tar bättre bilder än EOS450D med kitoptik. Detta beror på att elektroniken (sensorn mm) är bättre i D80. I samma prisklass som EOS450D finns dock ett mycket bra alternativ och det är Sony Alpha300. En mycket bra kamera med bättre fungerande Live Viewfunktion gentemot EOS450D. ALpha300 har bildstabilisering inbyggt i huset vilket medför att man har bildstabilisering oavsett vilket objektiv man använder. Är man någorlunda stadig på hand kan man knäppa frihand på 0,5s slutartid. Alla Minolta Dynax objektiv passar till Sony Alpha. Det finns en bred range med nya objektiv från Sony och Carl Zeiss.

Mvh petrusko

jag har en eos 400d och efter att ha läst massor med tester innan köpet av den för drygt ett år sedan så verkade det som att canons sensorer låg före nikon vad gäller brus. Idag verkar nikon ha kommit ikapp rätt mkt och om man kollar på begagnatmarknaden tycker jag rent spontant att det finns ett mkt större utbud för nikon. Dessutom är 400 lite "trång" för fingrarna om man har ett 72 mm objektiv, har inte provat med 77mm men kan tänka mig att det blir riktigt lurigt att få in fingrarna runt greppet då, speciellt om man har (tunnare) handskar på sig. Jag måste dock säga att jag lärde mig canonen mkt snabbt trots att jag aldrig hållt på med foto "på riktigt" men jag kan inte säga något om hur lättlärd nikon är (troligen rätt lika?). Vad gäller originaltillbehör så är canon dyra, ja, men man kan komma undan billigare om man vill, jag har extrabatteri från hähnel (kostar <50% av canon o är nästan lika bra), objektiv finns från sigma, tokina osv (men mitt sigma 18-200 IS har märkbart långsammare autofocus än original kitobjektivet 18-55 (ej IS)), men som påpekas här i tråden, man skall se till att ha råd med ett objektiv som gör kameran rättvisa. Vet inte om detta sa någonting, men jag försökte vara lite objektiv (hohoho lågnivåordvits) i alla fall. Köpråd? Se till att känna på båda o se vilken som sitter bäst i handen, det är en viktig bit!

du ville hålla nere priset... elgiganten säljer nikon d40-kit med 18-55 för 2990:- vilket är löjligt billigt. enda problemet är att den är slut =(
pratade precis med elgiganten och han sa att den kommer in igen i mitten av juni och han tipsade om att jag kunde gå till en elgigant och försöka föhandsboka till aktuellt pris som gäller till i morgon.

hade en d40 innan som blev stulen. den är fin och jag är tveksam om d60 och d80 är värda de extra tusenlapparna.

"For the best possible camera for just about anything, fun or serious, I use my Nikon D40.
Sure, I own more expensive cameras, but whenever I grab a camera for my own personal vacations or family photos, it's almost always my remarkable and super lightweight Nikon D40. There isn't anything reasonable I can't do with Nikon's least expensive D40. There is no real reason to pay more for a Nikon D60 or D80. Save your money for more important things, like another lens or flash, or just pocket the difference and enjoy a vacation."

från http://www.kenrockwell.com/ han är rätt extrem ibland men har en del poänger...

Senast redigerad av en moderator:
Om du ska fota cykling så är ett vidvinkelobjektiv väldigt kul att ha. Därmed skulle jag hellre köpt ett standardkit med medföljande objektiv och sparat överskjutande till att köpa ett sådant.

Ärligt, vad spelar huset för roll? Smidighet att ta bilder, visst det är sant. Men isåfall bör ni istället kolla på en beggad 20D eller 10D istället för en ny 400.

Jag köpte för flera år sedan ett gammalt 10D hus. Två inmatarrattar, inget springande i menyer vid normal användning. 6 finfina megapixlar, inga objektiv jag har kan utnyttja kamerans fulla kapacitet vid full öppning. Mitt hus sätter knappast begränsningarna.

Åk ut till Scandinavian Photo i Mölndal, där har dom båda så det är bara att
jämföra. Kunnig personal att fråga. Köpte själv Nikon D80 med 18-135 där. Mycket nöjd.

Ja, nu undrar ni säkert varför det varit så tyst ifrån mig i denna tråden (eller inte..). Jag åkte in till expert och klämde lite på kameror. En D80 med 18-135 kitobjektiv råkade följa med mig hem, med ett snabbt 4GB SD-kort samt en väska och UV-filter (bra som linsskydd har jag hört). Kärlek vid första ögonkastet kan man säga. Den kändes helrätt i handen och nu ska jag ha kul med min nya kamera! :)

und3ad skrev:
> Ja, nu undrar ni säkert varför det varit så
> tyst ifrån mig i denna tråden (eller inte..).
> Jag åkte in till expert och klämde lite på
> kameror. En D80 med 18-135 kitobjektiv råkade
> följa med mig hem, med ett snabbt 4GB SD-kort
> samt en väska och UV-filter (bra som linsskydd
> har jag hört). Kärlek vid första ögonkastet
> kan man säga. Den kändes helrätt i handen och
> nu ska jag ha kul med min nya kamera! :)

Grattis till en kompetent leksak! :D

själv har jag en eos 400d där jag inte har något att klaga över vad gäller huset (utöver storleken, men det har jag avhjälpt med ett batterigrepp). Kitobjektiven brukar dock bytas inom första året när man blir lite stabilare som fotograf, tyvärr är det också då pengarna börjar rulla iväg på allvar..

DSLR är dock galet roligt. Jag var länge tveksam till digitala systemkameror och gick höll mig länge till gammal hederlig film, men efter att en polare skaffade en 350d vart jag såld... den stora skillnaden är ju att man kan experimentera tills bilderna blir bra! Genast åkte allt jag läst om ljusförhållanden och hundratals sidor om "foto-teori" ut genom näsan, nu fotar jag enbart på känsla eftersom man direkt kan se hur det blev, eller experimentera med flera olika inställningar (om man har ett mer eller mindre statiskt motiv..)

hm nu känner jag att jag svävade iväg ifrån ämnet..
Ut och fota nu!

swerider skrev:
> grendel skrev:
> --------------------------------------------------
> > Har en D80 med ett 18-200, rekommenderas starkt.
> > Tycker att 450D är lite plastig, men båda ger bra bilder så länge
> > man har ett bra objektiv.
>
> Själv är jag av den åsikten att superzoomar
> till dslr borde vara enligt lag förbjudet ! =P

Möjligen, men det otroligt praktiskt ;)

Grattis, du kommer ha många timmars nöje framför dig! Nu kan du sätta upp Nikons 50mm/f1.8 objektiv på önskelistan, snuskigt skarp och 'ljuskänslig' för dryga 1000-lappen! Då du har inbyggd objektivmotor får du autofukos på den med. Sen köper du mellanringar och får ett schysst makroobjektiv av den med! =)

Grattis till nya kameran och välkommen i uppgraderingsträsket, för snart vill du ha det och det objektivet, sen skulle ju en extern blixt va bra att ha... :P

Så nu vill vi se fina bilder !

Pettter, skulle Elgiganten få in D40 i sin internetbutik i juni eller menar du att den fanns i butik för samma pris? Var helt inne på att köpa en men den var slut såklart när jag kollade lagersaldo.

Tack! Jag känner mig rätt nöjd med kameran, förrutom att jag inte riktigt lyckas få några schyssta bilder.. Ser bra ut i sökaren, men resultatet blir inte alls som det är tänkt. Får nog lusläsa manualen. :)

Wendigo skrev:
> Pettter, skulle Elgiganten få in D40 i sin
> internetbutik i juni eller menar du att den fanns
> i butik för samma pris? Var helt inne på att
> köpa en men den var slut såklart när jag
> kollade lagersaldo.

den finns inte i butik och inte att beställa, elgiganten har helt slut i hela landet. det telefonisten på elgiganten sa var att jag skulle testa gå in i en butik och boka till dagens pris, 2990, och vänta på att dom får in nästa laddning men han kunde inte garantera att det skulle vara ok. känns lite halvt osäkert..

jag har ett stativ som du kan få nästan gratis! om du orkar ta dig upp till henriksdalsringen så blir ett VELBON KAMERASTATIV DF-50/F tror jag det va..
länk:
http://www.dustinhome.se/pd_5010103250.aspx

du får den mot en glass :-) ta med en kall magnum mandel så är den din :-)

(jag använder ett annat och gillar inte att ha fungerande saker liggande så ...)

olzone skrev:
> jag har ett stativ som du kan få nästan gratis!
> om du orkar ta dig upp till henriksdalsringen så
> blir ett VELBON KAMERASTATIV DF-50/F tror jag det
> va..

Om det hade varit inom västra götaland så kanske det hade varit aktuellt. Men tack ändå! ;)

Ganska billigt stativ annars.. Funkar det bra?

Är själv Canon-ägare men kan inte säga annat än att du gjorde rätt som undvek Canons kitobjektiv 18-55. Det är riktigt dåligt, både mekaniskt och optiskt, och jag kan inte förstå att det finns kvar. Mer än så tänker jag inte skriva om märkesval, dels för att du redan valt och dels för att jag efter en längre tid på Fotosidan tröttnat på märkesreligiösa fotokrig. Så: Grattis till din nya kamera!

Nu börjar det: En bra kamera tar inte nödvändigtvis bra bilder och det har du redan märkt. Det första valet är om du ska fota i jpeg eller raw. En jpeg är en färdigbakad bild i kameran medan raw-bilden har mera ursprungliga sensordata kvar att jobba med (en sanning med modifikation, men vi skippar detaljerna). Väljer du jpeg måste du i kameran ställa in skärpning, färgmättnad, vitbalans, etc. Med raw blir efterarbetet jobbigare men du behåller flera av valen tills du tar bilden in i datorn (fast med senare versioner av Adobe Photoshop kan man jobba med jpeg-bilder som om de vore raw-bilder, iaf nästan). Men, allt det här vet du kanske redan.

När du ser alla fina cykelbilder i Kadens tänk också på att de har riggat upp en del blixtar, även utomhus, som utlöses med radiosändare och att du i princip aldrig kan ta en liknande bild utan egna blixtar och kunskap om ljussättning. Det finns mycket att lära sig om ljussättning, både bra och dåligt, genom att titta på deras bilder (slagskuggor från armarna på bålen, etc). Ett nummer av Kadens har f ö haft en artikel om just cykelfotografering.

D40 är säkert bra men den är helt ointressant för mig för att den saknar autofokusmotor i kameran, måste köpa speciella objektiv som har det inbyggt.

Har själv en gammal D50 som jag är nöjd med än så länge.

Nästa kamera blir en begagnad Nikon D300.

Till trådskaparen, lycka till med kameran, ville köpa en D80 från början :) men den var för dyr.

Tillbaka
Topp