[OT] DSLR - Det blev en D80!

Varit ute i 4 timmar idag och fotat i bland annat vättlefjäll. Så fruktansvärt skoj att själv få bestämma istället för att kameran ska göra det åt mig. Bilderna blir så otroligt mycket mer personliga!

Här finns några exempel från dagens fotoexpedition (och endast väldigt små ändringar i photoshop)
http://bleep.nu/foto/

Servern kan vara slö emellanåt, men det är linan på jobbet (där burken står) som är felet..

Jag har ingen erfarenhet av fotografering på annat än "point and shoot"-nivå, så var snälla. ;)

Tjena,
tja.. rätt ok faktist.. lätt hyffsat stabild men en mindre bra sak är att huvet är lite ostabild och det är ju där kvaliten skall finnas.. och så är det inte riktigt. Om du har fjärrlösare så funkar det bra eller om du har lättare kamera så är det ok också.. är sedan stativet gratis så är det ju jättebra ;-)
(inget jag tycker du skall köpa dock)

NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Är själv Canon-ägare men kan inte säga annat
> än att du gjorde rätt som undvek Canons
> kitobjektiv 18-55. Det är riktigt dåligt, både
> mekaniskt och optiskt, och jag kan inte förstå
> att det finns kvar.

Till 450d har levererar canon numera ett 18-55IS objektiv som kitobjektiv det ska vara bättre och rätt ok jämfört med det gamla kitobjektivet till 400d. IS är ju rätt fint också :)

Timothy skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är själv Canon-ägare men kan inte säga
> annat
> > än att du gjorde rätt som undvek Canons
> > kitobjektiv 18-55. Det är riktigt dåligt,
> både
> > mekaniskt och optiskt, och jag kan inte
> förstå
> > att det finns kvar.
>
> Till 450d har levererar canon numera ett 18-55IS
> objektiv som kitobjektiv det ska vara bättre och
> rätt ok jämfört med det gamla kitobjektivet
> till 400d. IS är ju rätt fint också :)

Ah, OK. Kör numera 5D med ett Contax N 24-85 ombyggt i Kanada till Canon-fattning (med omprogrammerat Sigma-chip) med full elektronik och autofokus som "kitobjektiv". :-)

Skulle också vilja köpa en D80, då jag vuxit ifrån min D40, men pengarna räcker inte till just nu :(

En del av dina bilder var snygga, speciellt tyckte jag om den första och sista. Det verkar också vara fin kvalite på objektivet du köpte, ser ut att vara bättre skärpa än mitt kitobjektiv.

Som några andra sagt: fotosidan.se är en väldigt bra sida/forum där man kan lära sig mycket och även få sina bilder kommenterade för att på så sätt lära sig fota bättre.

Nu tog jag mig till en Elgigantenaffär på lunchen men blev förvånad att veta att det inte alls gick att boka någon D40 för annonserat pris. Mannen i affären hävdade att detta var helt omöjligt och ville inte ens kontakta Kundcenter för att kontrollera. han hävdade att det var ett mycket begränsat parti och att den nya leveransen skulle kosta omkring 4500:-.

Någon som vet om det stämmer eller är det i vanlig ordning skitprat?

Jag har pillat ganska mycket på både d40 (har en) och d80. Jag kan agentligen bara se en anledning till att köpa en d80 och det är den inbyggda AF-motorn som tyvärr gör begangnatmarknaden för objektiv liten til d40.

Bildmässigt tycker jag att det är nästan samma kvalitet på båda maskiner . Man får en d40 för under 4 tusen idag och det är en så bra deal att jag nästan skulle köpa en till... Kan man lägga upp till 9 tusen får man ett riktigt bra objektiv för 5 tusen.

Vill man ha en bättre kamera så är steget till d300 betydligt mer relevant, men då blir prisklassen en annan också.

MVH/
Patrik

Njae, det lilla jag använt D40 gjorde mig övertygad att jag gjorde rätt som köpte en D80. Det är betydligt fler saker än fokusmotorn som skiljer och gör livet enklare, men visst behoven är ju olika, klarar man sig med D40 så har man ju sparat en slant till roligare objektiv mm. =)

Annars skulle kunna leva med följande prylar!

poppig skrev:
> Skulle också vilja köpa en D80, då jag vuxit
> ifrån min D40, men pengarna räcker inte till
> just nu :(

Sälj D40 till mig så har du råd med en D80! :)

patst577 skrev:
> 42Hz:
>
> Jag är lite nyfiken, vad saknar du?

Förutom AF-motorn som gör att jag får AF på nästan alla objektiv? Dubbla hjul, för slutartid och bländare, sökare med större 'vy' och möjlighet till 'raster', högre upplösning, ISO 100, fler fokuspunkter, snabbare seriebildtagning, större buffert, 'topp'-LCD, Nikon Batterigrepp, vitbalans-'bracketing(?)', direkt access till funktioner via fler knappar. Tja, några saker man kommer på på rak arm, sedan vet jag inte hur stödet är för styrning av trådlösa blixar, mm. Förmodligen fler saker om jag hade använt D40 en längre stund.

Ju mer jag lär mig om kameran ju mer uppskattar jag att jag har möjligheter, skulle säkert ta lika bra (eller dåliga) bilder med en D40 men jag skulle känna mig begränsad och förmodligen irriterad att behöva bläddra i menyer iställer för att fota.

Det är tur det finns valmöjlighter, alla har inte samma behov. =)

Du har nog antagligen rätt! men JAG skulle nog hellre gå upp ett steg och gå på d200/d300 om jag skulle byta. Tur är att vi är nöjda ;)

D80 är tydligen lite av en D200 light om jag förstått det rätt, mindre, lättare, inte lika vädertätad, lite slöare bildsekvenstagning och saknar några knappar. Har tyvärr inte fingrat på en D200, kanske tur det! :)

D300 skulle jag inte tacka nej till, risken finns att det blir en sådan om D80 skulle kasta in handduken inom en nära framtid.

Förmodar det är lite som med cykling och cyklar 'it's not about the gear', men det är kul med prylar!

Nu börjar planerna eskalera må jag säga.

Varför inte en D3 när ni ändå är i farten? Kom igen nu, vad är lite pengar mot kola prylar? Tänk så mycket bättre bilder ni kan ta med en sån.

Det som begränsar möjligheterna till en bra bild ligger oftast i vad som finns framför objektivet och bakom sökaren...

Det som gör D40:n överlägsen som hobbykamera är dess låga vikt, ringa volym och det faktum att om man tappar den i backen kan man rycka på axlarna och gå å köpa en ny istället för att få en hjärtattack.

Visst finns det finesser på de dyrare kamerorna som en seriös fotograf har glädje av, men vad är det värt?

Ja, det är som sagt olika behov, D40 är alldeles för liten för att funka för en hel dags fotande för min del medans en D3 är overkill till både pris och vikt. Men fick jag en gratis skulle jag nog stå ut med vikten! =)

Med ett pris på under 7000:- för ett sprillans nytt hus är dessutom D80 inte så farligt dyr i jämförelse med vad man får för pegarna.

JAg har med en D70 med sigma 18-55/2.8 på mina kortare färder i skogen. Har ett 70-300 VR men det objektivet vågar jag inte utsätta för vibrationer.
Tanken är att köpa en D300 inom snar framtid och ha D70 endast som MTB kamera+Canon ixus för filmning.
Rekomenderar starkt nikons fjärrutlösare i kombination med extern blixt SB600 när ni är i terrängen, Sb600+interna blixten =2 blixtar.
Nu till varför jag skrev något överhuvudtaget=)

Vill rekomendera väskan Lowepro Slingshot 200 AW, Betyg 5av5! Den är lätt att dra runt och öppna upp på magen när man ser en orm på vägen eller något annat kul. Sitter stabilt på kroppen, men funderar ändå på att sy dit ett midjebälte. Jag brukar få plats med manualer, en macka, en apelsin, D70, SB600, sigma 18-55/2.8, ett tomt fack för 70-300(tar upp 2 fack), diverse filter, luftblåsa och torkdukar för när det blir lite dammigt.

inuti väskan
http://www.cyberphoto.se/lowepro/slingshot200_open.jpg
Så här ser den ut när du öppnar upp den på magen
http://www.cyberphoto.se/lowepro/slingshot200_back.jpg
Riktigt bra skydd för småregn och lera som kan skvätta på stackarn
http://www.cyberphoto.se/lowepro/slingshot200_cover.jpg

En bild från senast jag var ute
snakie3.JPG ht=455

Helgonet skrev:
> Jag brukar få plats med manualer, en macka, en ...
MANUALER, i skogen?

Jaja, det var inte därför jag skrev. Tänkte bara svara på min egen fråga
Ang Canons Kit lins 18-55 IS

perzzon skrev:
> Skiljer det mer på dem än just
> stabiliseringsfunktionen?

Jajamen, och det verkar vara till det bättre:
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/page5.asp

För er som funderade på att köpa D40 för 2990:- på Elgiganten;

"Hej,

Tack för ditt mail.

Dessvärre har det varit tryckfel i våra annonser på denna kameran och tillgångsgarantin gäller tyvärr inte. Beklagar att du fått fel information. Kamerorna ska komma in på lager igen som du fått info om tidigare och då kommer priset ligga runt det priset säljaren gav dig.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning / Best regards
Sara N

Kundcenter"

Wendigo skrev:
> För er som funderade på att köpa D40 för
> 2990:- på Elgiganten;
>
> "Hej,
>
> Tack för ditt mail.
>
> Dessvärre har det varit tryckfel i våra annonser
> på denna kameran och tillgångsgarantin gäller
> tyvärr inte. Beklagar att du fått fel
> information. Kamerorna ska komma in på lager igen
> som du fått info om tidigare och då kommer
> priset ligga runt det priset säljaren gav dig.
>
> Ha en bra dag!
>
> Med vänlig hälsning / Best regards
> Sara N
>
> Kundcenter"

ett fall för http://www.fairshopping.se ?

I övrigt Grattis till en mycket kompetent kamera (D80). Jag använder själv en sådan och tillbehörsarsenalen har växt så jag är inne på min andra rygga (Lowepro Slingshot 200). Även denna börjar bli trång, så macroutrustningen (bälg mm) har fått egen väska.

Lite bilder med D80 finns på http://www.soptunna.se

//Martin

petrusko skrev:
[Snip]
> Alla Minolta Dynax objektiv passar till
> Sony Alpha.
[Snip]
> Mvh petrusko

Det innebär väl att även Sigmaobjektiv till Minolta Dynax fungerar till Sony Alpha?
Tänkte köpa bara kamerahus och använda mina gamla objektiv.

Tillbaka
Topp