OT; Dumpa Kaspersky antivirus?

steen

Aktiv medlem
Snart dags att uppdatera antivirusprogrammet i datorn. Har kört Kaspersky en herrans massa år och varit nöjd. Nu infinner sig frågan. Med tanke på läget i omvärlden om jag ska dumpa Kaspersky och välja nåt annat istället.
Funderingar och råd mottages tacksamt
/steen

Om du har Windows 10 eller 11: kör inbyggda Windows Defender. Resurssnålt och bra. Inget antivirus är perfekt. Viktigare att ge fasen i att ha grejer på datorn som kan vara infekterade, inte klicka på filer eller länkar i mejl, osv.

Jag jobbar med såna grejer och har klarat mig utmärkt med Defender i ganska många år nu. Fast som Geologen säger är det egna beteendet en viktig komponent. Därmed inte sagt att man behöver vara överdrivet försiktig, det är inte jag.

Kaspersky svarlistades av USA redan 2017.

Tidigare fyllde de fristående antivirusprogrammen en funktion men numera funkar Microsofts lika bra eller bättre.

Precis, en brandvägg (router) med så få öppna portar som möjligt, Windows Defender och sen gärna NoScript plus uBlock Origin i webläsaren.

Skulle aldrig använda en sånt program från Ryssland, innehåller troligtvis spionprogram odyl. Samma med phone och PC från Kinesiska tillverkare.

Det där en ljugartikel av en enskild journalist. Det finns inga bevis för att det hänt, det finns ingen som kunnat hitta dom här spionchipen och visa upp dom.

Aha, nu blev det intressant. Då behöver vi en referens till en källa som är lika tillförlitlig och välrenomerad som Bloomberg, som beskriver vad du säger.

Köra pihole som DNS skadar inte heller, det städar bort många kända "leverantörer" av skadlig kod.
Pihole och tjänster (SafeDNS) bygger ju på att man använder en förinställd DNS och lyckas konfigurera för det ( kan kräva speciell router), men nuförtiden är väl privat reläservice på dator och telefon standard, åtminstone hos Apple. Hur ska man tänka då? Köra så hemligt man tror det går och vara rätt hemlig med lokala blockerade? Eller routa allt till sitt DNS-filter? Vore bra att köra krypterad och anonym DNS från sitt filter?

Pihole och tjänster (SafeDNS) bygger ju på att man använder en förinställd DNS och lyckas konfigurera för det ( kan kräva speciell router), men nuförtiden är väl privat reläservice på dator och telefon standard, åtminstone hos Apple. Hur ska man tänka då? Köra så hemligt man tror det går och vara rätt hemlig med lokala blockerade? Eller routa allt till sitt DNS-filter? Vore bra att köra krypterad och anonym DNS från sitt filter?
Pihole kör en pool av dns tjänser uppströms och du kan ställa in hur de tas. Till detta har du importerade och egna blacklists.

För att få telefonen att ta dns ifrån pihole ställ bara in den som dns källa i DHCP inställningarna. Detta fixar väl även den dummaste router.

En annan bra sak med egen dns är att du får loggning och kan blocka iot prylar som vill prata med sin tillverkare. Enklare än att sätta detaljerade brandväggsregler om man bara vill förhindra prylar från att prata med sina skapare.

Man kan alltid klura på hur hårt man skall vrida paranoia ratten - det finns alltid fler steg....

Snart dags att uppdatera antivirusprogrammet i datorn. Har kört Kaspersky en herrans massa år och varit nöjd. Nu infinner sig frågan. Med tanke på läget i omvärlden om jag ska dumpa Kaspersky och välja nåt annat istället.
Funderingar och råd mottages tacksamt
/steen
Kör det inbyggda i Windows. Både gratis och extremt kompetent...

Tillbaka
Topp