OT: Dykning

Buddha

Aktiv medlem
Några fler dykare här på Happy?
Någon som har dykt på Tropicarium på Kolmården?

Ska dit på söndag för att sänkas ner i en stålbur i akvariet och mata hajarna. Om dom blir mätta och belåtna så väntar åxå en simtur med dem.
E lite nyfiken på å höra hur det var, om någon har provat?

Lycka till, och glöm inte antihaj vapen!!
Om inte hajarna blir nöjda så kanske det blir cykel till salu nästa vecka??

Bosse, avis men hade nog valt delfintanken ändå.

Jag skickade ner min bror, han tyckte det var jäkligt häftigt. Enda nackdelen är att man måste typ krypa på sandbotten. Men det såg helt klart kul ut när han simmade med en hjälm på skallen och en järnpinne i handen. Inte direkt något man ser varje dag när man dyker.

madmarc Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skickade ner min bror, han tyckte det var
> jäkligt häftigt. Enda nackdelen är att man måste
> typ krypa på sandbotten.

Varför måste man krypa? Borde bara grumla upp botten, fast det e klart att man kanske har annat att tänka på än sin avvägning..

Buddha skrev:
Antihajvapen erhålles på plats; Träkäpp och hockeyhjälm! =O

Vadå inte ens ett harpungevär!!
Hoppas du har undervattenshus till kameran så vi får se lite bilder sen, tex närbild på tänderna ;-)

Bosse

Jag har dykcert, tog det när jag var 14, dvs 14 år sen. Använde det de första åren men det är för bökigt. Tar ju en hel dag för ett litet dyk med allt kringbök.

Jag dyker oxå, det har väl iofs inte blivit så mycket sen jag tog certet i Australien år 2002. Man fick en aha-upplevelse vid det första dyket i Sverige när man konstaterade att man inte såg något =/

/M

Även jag dyker lite ibland men håller med Jomper. Det är ett j-a strul för lite bottentid. Dessutom blir det dyrt om man inte bor nära något bra dykställe. Värst är ju att bära prylarna lång väg på otillgängliga ställen, blir en del vikt med dubbla flaskor, torrdräkt osv..

Hotwire Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Även jag dyker lite ibland men håller med
> Jomper. Det är ett j-a strul för lite bottentid.
> Dessutom blir det dyrt om man inte bor nära något
> bra dykställe.

Visst är det ibland tveksamt om det är värt allt mekande för ett dyk. Man får sätta av en dag och åka ut med någon dykbåt så det blir et par, tre dyk.
Har tillbringat en vecka några somrar i rad i Kungshamn, och bott på Scorpius dykcenter. Då känns det inte så bökigt, när dykbåten ligger precis utanför huset och det finns bra plats att tvätta och hänga prylarna.

> Värst är ju att bära prylarna lång
> väg på otillgängliga ställen, blir en del vikt med
> dubbla flaskor, torrdräkt osv..

He, he, jo det kan ju väga en del. Med mina dubbeltolvor så landar utrustningen, komplett med lampa & allt, på drygt 50 pannor! Därav inköpet av dubbelsexor..
Tolvorna får jag spara till den da'n jag tar en teknisk kurs och börjar dyka med nitrox.

Jag dyker också, fast bara sporadiskt och utomlands :-). Har även dykt med hajar (ofrivilligt), i Australien. Skulle göra mitt djupdyk (PADI advanced) när instruktören sprängde trumhinnorna och vi (6st) drev iväg till havs. Strömmarna drev oss bort till ett vithajområde och även ner till 34m. Kan säga att instruktören var hyfsat glad när de fick syn på oss. De fick tips via ett fartyg (det var inga andra dykbåtar alls i närheten) som spanat in oss. Då hade vi legat och guppat i en halvtimme utan att ha en aaaaaaaning om att det fanns en massa vithajar just där. Han hade aldrig hört om några som drivit iväg så långt och ändå överlevt - men någon måste ju vara först :-).

Camilla

Även jag har dykcert, som jag använder så flitigt som cyklingen och allt annat tillåter. Har väl blivit runt trettio dyk i år. Är i valet och kvalet om det ska bli dykning eller GM imorgon, cykel, dyk, cykel, dyk...

Dom sista två tre åren har det blivit väldigt lite dykning, lite synd.. Jag gjorde som jomper, tog det när jag var ung. 15år var jag så tolv år har det blitt. Fram tills man var 20 så var det fridykning som gällde, tills man fick råd med utrustning. Jobbade som divemaster/dykledare i Lysekil för ett antal år sedan, därav min mejladress. :) Jäkligt kul jobb men inte så grova pengar, men ett bra sätt att kunna dyka mycket. Nu funderar jag till och med på att sälja alla mina prylar. Det dyks numera mest på semestrar utomland och då hyr man ju ändå. Man börjar känna sig lite ringrostig..

Kan säga att det blev två dyk idag istället för tävling! Skönt att komma ut lite och vara lite social för en gångs skull *s* Blir ju lite tid mellan dyken...
Fast just nu ångrar jag att jag inte cyklade, får ta det som ett bra tecken, betyder nog att jag börjar få tillbaka tävlingslusten :-)

Jag har lagt ner mer tid på dykning än cykling i år... Och jag tycker absolut att det är lönt stiga upp kl 07:00 en söndag för att packa bilen full med dykutrustning. Sen köra 2tim till dykplatsen, släpa ner allt ner till vattnet, dra på sig all utrustning, dyka 2 dyk á 50min och sen av med utrustningen släpa in den i bilen igen och sen köra tillbaka i 2 timmar. Väl hemma skall man sen skölja av sakerna, duscha och äta. Sen somnar man som ett litet barn på sofflocket kl 18:00.
Anledningen till att jag cyklar är att jag skall förbättra konditionen så jag orkar bära ännu mer utrustning.

//Martin

Ännu en dykare här (i Linköping). Inte mycket dykning i år men det är dags att ändra på nu till hösten när sikten blir bättre igen. Innehar PADI Divemaster cert..

/Mikael

japp, jag har cert men det var ett tag sen man dök sist...ca 5 år sedan. ska jag börja igen behöver jag at ett uppfräschningsdyk innan. men visst, det skulle vara kul och dyka lite igen, problem med tiden bara. hm, får fundera på det.

Tillbaka
Topp