[OT]Effektbox elgitarr?

PerJ

Aktiv medlem
[OT]Effektbox elgitarr?
Letar efter en lämplig multieffektbox till sonen. Vill gärna att den ska ha en inbyggd högtalare med någorlunda anständigt ljud, men den ska såklart fortfarande vara liten och smidig. Har ett vagt minne av att den för 15-20 år sedan fanns en gul sak med inbygg högtalare, som då var ganska ok. HKan ha varit av märket Zoom(?). Vad rekommenderar ni som har koll på läget? Ska användas för plinkande i pojkrummet...

EDIT: just det där med inbyggd högtalare är prioriterat före andra funktioner...

Senast ändrad:
[OT]Effektbox elgitarr?
Är det en förstärkare du vill ha eller en multieffektprocessor? Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på en multieffektprocessor med inbyggd högtalare.

Förstärkare:
marshall_mg15dfx_practice_amp.jpg

Multieffekt:
multi.jpg

Senast ändrad:
[OT]Effektbox elgitarr?
En multieffektprocessor. Den där gula som jag talar om såg jag i nån butik i Las Vegas för länge sedan. Om jag inte minns fel gick den att fälla upp en liten rackarns högtalare, stor som ett tefat. Inget fantastiskt ljud, men ändå helt ok attt sitta och plinka med till Stevie Ray Vaughan på på stereon ;-)...

[OT]Effektbox elgitarr?
Kollar Thomann nu. Jäklar vad grejor det finns!

Edit: själv har jag gått åt andra hållet, och börjat spela banjo i stället ;-)...

Senast ändrad:
[OT]Effektbox elgitarr?
En beggad zoom effekt med en beggad 10 watts stärkare borde inte kosta många kronor. Om det enbart är för pojkrumsövning är ju inkoppling till datorn kanon. Oftast har man ju ändå datorn på iom. guitarpro, mp3, youtube, tabs eller vad man nu använder för "material"

[OT]Effektbox elgitarr?
Jamvox röstar jag för också om du vill ha inbyggda högtalare. Den har en kul funktion som kan "ta bort" gitarrspåret från valfri mp3:a, om man vill spela till den. Dessutom kan man kopppla in mic om man vill sjunga också.

Guitarport har jag själv och den funkar bra. Det är ju ett ganska juste ljudkort också som kan användas med andra programvaror också, exempelvis Amplitube 3, som är den mjukvaran jag använder nu.

Annars släppte väl fender en liten, digital förstärkare ganska nyligen. Den hade en massa inbyggda effekter och trumkomp och så. Kostade nästan ingenting heller. Den fick väldigt bra betyg i någon engelsk gitarrtidning jag läste.

[OT]Effektbox elgitarr?
Fixa en sån här:
or120.jpg

och några sådana här pedaler:
pedalbord.jpg

Annars så tror de flesta multieffekter har en line-out med högtalarsimulering som låter okej i en stereo eller hörlurar.

[OT]Effektbox elgitarr?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Skärp er nu. Det är en sån här han ska ha:
>

Lite väl mesig lättviktare ;D

[OT]Effektbox elgitarr?
Kolla in Line 6. De har riktigt bra multieffektpedaler iallafall och en del stärkare i olika storlekar med inbyggda effekter. Rolands Cube stärkare har åtminstone stärkarsimulering och kanske även lite olika effekter.

[OT]Effektbox elgitarr?
Jag har en JVC Boomblaster, som man kan koppla in guran till. Effekter är ON/OFF =)
När jag spelade för några år sedan så hade jag en line 6 pod och en 212a' Fender låda.

Jag är lite Fender nörd så jag skulle skaffat en sådan här till grabben.

2354500666_frt_wmd_001.jpg

Just denna går på ca 5500kr, men det finns nog någon variant för drygt 4000 också.
Det är ju kanske inte jätte billigt för att bara sitta o plinka på.
Men annars så en begagnad Pod och datorhögtalare - Max 2000kr.

[OT]Effektbox elgitarr?
Många bra förslag, tack för dom ;-).

Men...
Liten, inga hörlurar att trassla med, och ingen extern högtalare är som sagt fortfarande huvudönskemålet. Skall gå ner i fickan på 3/4-stratans gigbag, som släpas mellan hem, skola, hit-å-dit-å-fram-å-tillbaka. Nåväl, letar vidare :-)...

[OT]Effektbox elgitarr?
Stevie DeVille skrev:
> Ska det INTE vara extern högtalare? Isf finns det
> ju hur mycket som helst.

Den ska också vara l-i-t-e-n. Dvs som ett smörpaket, typ ;-)...

[OT]Effektbox elgitarr?
Roland Micro Cube!
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=137633
Perfekt hemmastärkare.
Jätteliten och smidig, sjukt lätt-använd, låter bra och spänner över ett brett register av ljud.
Går att lina till PA om man önskar.
Går säkert att köpa billigare nånstans i Tyskland

Programmerbart är väl kul ett tag .... men tenderar att bli en egen hobby vid sidan om gitarrspelandet.

Min rigg: Gitarr + Gitarr => A/B box => Boss SD-1 => Boss DS-1 => Ibanez TS => Crate Powerblock => Marshall 4x12 1973

Tadam!

[OT]Effektbox elgitarr?
Kristoffer R skrev:
> Min rigg: Gitarr + Gitarr => A/B box => Boss SD-1
> => Boss DS-1 => Ibanez TS => Crate Powerblock =>
> Marshall 4x12 1973

Som om gitarrerna var de minst viktiga länkarna i kedjan... ;-)

[OT]Effektbox elgitarr?
Usch ! Farligt när Happysurfandet gör att man spenderar pengar på icke cykelprylar.
Microcube verkar riktigt intressant för ganska lite pengar..

Tillbaka
Topp