[OT] Efterlysning: Hundintresserade cyklister sökes

skogis

Ny medlem
I pauserna mellan alla cykelpass har jag nu börjat jobba ideellt åt en förening som heter Hundfrämjandet som omplacerar hundar. Omplaceringen görs ofta p g a ändrade levnadsförhållanden (barn som tillkommer, sambos som flyttar etc) eller att husse/matte har fått svårt av någon annan anledning (sjukdom mm) att behålla sin hund. På Hundfrämjandets hemsida www.hundframjandet.com kan man hitta de hundar som vi jobbar med just nu - hundarna finns i Stockhom och i Göteborg. Eftersom Hundfrämjandet ständigt får in nya hundar behöver vi även nya hem och jourhem till dessa. Om du känner att du skulle vilja ställa upp som omplaceringshem eller jourhem så kan man anmäla detta på hemsidan eller maila till mig!

Har bott på både 16 och nu 30 kvadrat. Hunden har hängt med i 8 år.. ;-)
Står även som slusshem hos djurskyddet.
Skyll hellre på långa arbetsdagar, ifall intehunden kan få följa med dit?

Vad bra att det fungerar bra för dig med hund i lägenhet, tyvärr så sätter min boende/jobbsitraution käppar i hjulen för hundägande just nu.
Har haft hund i familjen under uppväxten och vet vad det kräver, men vet också vad det ger... =)

Hej

En hundintresserad cyklist här :)

Låter ganska intressant.

Lite frågor bara:

Har en egen hund, går det bra att ha egna hundar hemma när man får hem en jourhund?

Får man hjälp med foder mm.

Är det hundar från Svenska hem eller från andra länder?

Avocado skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> En hundintresserad cyklist här :)
>
> Låter ganska intressant.
>
> Lite frågor bara:
>
> Har en egen hund, går det bra att ha egna hundar
> hemma när man får hem en jourhund?
>
> Får man hjälp med foder mm.
>
> Är det hundar från Svenska hem eller från andra
> länder?

Hej Avocado,

Det är inget hinder att man har egen hund när man är jourhem - bara hunden kommer överens med andra hundar. Hundfrämjandet har sponsorer som hjälper till med foder och annat som kan behövas - du ställer upp med din tid när du tar hand om en hund. Alla hundar som vi omplacerar kommer från hem inom Sverige (till största del Stockholm med omnejd).

Om du vill veta mer om att vara jourhem så skicka ett pm med en kort beskrivning av dig själv samt adress så vidarebefodrar jag det till vår omplaceringsansvariga på Hundfrämjandet.

Ett tillägg till mitt tidigare svar;
jag är med i Stockholmsdistriktet men Hundfrämjandet har också ett aktivt distrikt i Göteborg som är i stort behov av nya, engagerade medarbetare som kan hjälpa till med att omplacera hundar. Om man gillar att snacka i telefon och är lite nyfiken av sig så är detta arbete både givande och roligt.

/Lotta

swerider skrev:
> Hadde jag inte bott i lägenhet skulle jag järna
> hjälpt till.

Min tjej, vår hund o jag har bott på 37m2 i 8 år nu. Vad tänker folk som säger att man inte kan ha hund i lägenhet? Att den måste motioneras i en villa? Att det är så praktiskt att släppa ut den på tomten så man slipper promenaderna? Att det är roligare att dammsuga fler golv?
Vår vovva kan få en o annan tankenöt här inne, men springet sköter vi ute, liksom cykling simning och andra platskrävande aktiviteter. Men du kanske cyklar i soffan?

Ska ta ett snack med familjen, så kanske jag PM:ar sen. Låter skoj, var länge sen jag hade lånehund.

ratatosk skrev:

> Min tjej, vår hund o jag har bott på 37m2 i 8
> år nu. Vad tänker folk som säger att man inte
> kan ha hund i lägenhet? Att den måste motioneras
> i en villa? Att det är så praktiskt att släppa
> ut den på tomten så man slipper promenaderna?
> Att det är roligare att dammsuga fler golv?
> Vår vovva kan få en o annan tankenöt här inne,
> men springet sköter vi ute, liksom cykling
> simning och andra platskrävande aktiviteter. Men
> du kanske cyklar i soffan?

Håller med, jag och min sambo har en hund i en lägenhet på 53m^2 nu och det går utmärkt. Man aktiverar inte hunden inomhus, den ligger för det mesta och sover inne. En hund behöver påde psykiskt (göra trix, spåra, leta godis, jobba för sin mat) och fysik stimulering för att må bra och det räcker inte med att släppa ut den på tomten och gå en lite runda en gång om dagen. För övrigt tycker jag hundfrämjandet verkar som en väldigt bra verksamhet.

Skogis, skulle du kunna berätta lite mer om vad det innebär att vara jourhem, kunde inte hitta den informationen på er hemsida. *nyfiken*

Avocado skrev:
> Skogis, skulle du kunna berätta lite mer om vad
> det innebär att vara jourhem, kunde inte hitta
> den informationen på er hemsida. *nyfiken*

När man är jourhem så tar man hand om hund/hundar som av någon anledning inte kan bo kvar i sitt ursprungliga hem medan man letar efter ett nytt hem. Det kan röra sig om veckor eller månader innan ett nytt omplaceringshem har lokaliserats. Alla kostnader för ev veterinärbesök och foder betalas av Hundfrämjandet.

Avacado och ratatosk:
Jag ska väl inte behöva försvara mig för att jag inte har möjligheten just nu va?

Jag citerar mig själv:
"Vad bra att det fungerar bra för dig med hund i lägenhet, tyvärr så sätter min boende/jobbsitraution käppar i hjulen för hundägande just nu."

När jag har möjlighet att ta hand om en eller ett par hundar kommer jag att göra det!

swerider skrev:
> Avacado och ratatosk:
> Jag ska väl inte behöva försvara mig för att
> jag inte har möjligheten just nu va?
>
> Jag citerar mig själv:
> "Vad bra att det fungerar bra för dig med hund i
> lägenhet, tyvärr så sätter min
> boende/jobbsitraution käppar i hjulen för
> hundägande just nu."
>
> När jag har möjlighet att ta hand om en eller
> ett par hundar kommer jag att göra det!

swerider, mitt inlägg var inte riktat till dig på något sätt, ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Det är självklart att alla vet bäst om hurvida de kan ha hund eller inte :)

Hoppsan, inlägget ovan skulle vara från Avocado. Det är inte lätt att ha en sambo som är medlem på samma forum :)

Avocadon skrev att det inte var Finnen som skrev "Det är självklart att alla vet bäst om hurvida de kan ha hund eller inte :)"

-Det är vad allt för många gör... Och så beslagtas det hundar efter grav vanvård.. ;-)

Edit: Blev bara så ivrig, att få skriva ngt.

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten: Håller förvisso med, det är därför jag är för att införa ett hundkörkort. Ibland kan det dock vara väldigt lätt för vissa att dömma ut andra människor utan att veta så mycket om dem.

Känner man att man kan ge en hund vad den behöver så ska man ha hund, sedan är det upp till uppfödaren att dömma om valpköparen är lämplig eller inte. Dock finns det tyvärr många oseriösa uppfödare som föder upp enbart för pengarnas skull och bryr sig inte valparna och valpköparen efteråt. En seriös uppfödare tjänar sällan någonting på en valpkull och gör det för att denna har ett brinnande intresse.

Självklart finns det folk som kan lura till sig hund också, men det är en annan historia.

Reagerade på ordet "alla".. ;-)
Ser det som ett sundhetstecken, när ngn. hellre avvaktar lite. Ibland sätter man dock upp onödiga hinder för sig själv!
Tittade in hos hundfrämjandet.. Det var inte några tvärenkla fall enbart, som de hade inne just då. Hoppas att inte viljan hos spekulanterna, är starkare än förståndet!

Brakastruten skrev:
> Reagerade på ordet "alla".. ;-)
> Ser det som ett sundhetstecken, när ngn. hellre
> avvaktar lite. Ibland sätter man dock upp
> onödiga hinder för sig själv!
> Tittade in hos hundfrämjandet.. Det var inte
> några tvärenkla fall enbart, som de hade inne
> just då. Hoppas att inte viljan hos
> spekulanterna, är starkare än förståndet!

Innan vi ordnar med en visning för någon som är intresserad så kollar vi bl a alltid vilken hundvana som finns, om personen haft hund tidigare och att han/hon förstår vad det innebär att ha hund. Att skaffa hund kan liknas vid att skaffa barn - med det undantaget att hunden aldrig kommer att klara sig själv utan alltid vara beroende av sin husses eller mattes omsorg. Visst blir man uppbunden och beroende av hundvakter men det är så otroligt givande också!

Swerider: du behöver inte försvara dig. Själv tänker jag inte dra på mig mer än nödvändigt så länge byggfläkten oxå ska bo här, och vi är utan dusch men med fuktskadat badrum.
Jag tänkte mer på vad nån annan här påpekade: att man sätter upp hinder för sig själv, i onödan. Jag var hundlös i många år, samtidigt som jag varje dag tänkte ut lösningar för hunden jag skulle ha haft. En dag kom jag på att jag aldrig kommer veta vad jag gör de närmsta 10-15 åren, inte hur jag bor, var jag jobbar, hur ekvationen ekonomi-tid kommer se ut. Men att jag inte måste veta det först, bara jag löser det när det kommer. Och det hade jag ju redan gjort i flera år, för min imaginära hund. Så jag tog mitt förnuft tillfånga o letade reda på min vän.

hähä, lämplig banner i trevlig tråd =)

Riktadreklam.jpg ht=339

Jag & min dåvarande flickvän hämtade en katt som hette Armani som jag skrev om i min första tråd på happy.. http://happymtb.org/forum/read.php/1/511008/517360#msg-517360
Tyvärr blev han dålig igen efter första vändan med operationer och jag var tvungen att ta bort honom med ett väldigt tungt hjärta, som tur är så har jag hans "flickvän" Lovis/Lo/Bo kvar hos mig som ser till att jag går till sängen kl 22:00 senast annars blir det ett himmla liv. Som nu mao =)

Nu låter det nästan som att jag kommer med ett skräckexempel men det var inte riktat så utan tvärtom. Hämtade Armani hos Göteborgs Djurskyddsföening i Mölnlycke, ett jättebra ställe i mina ögon då jag var där den gången.
Nu har jag både hund o katt så en till är inte aktuellt idagsläget iaf. Men om jag skulle skaffa mig en hund eller katt så hade det varit den vägen. Min far jobbade mkt med "problemhundar" eller vad man ska säga.. Han var fan grymm på det med, så att man måste skaffa en valp för att få en trogen hund/katt som en del tror (menar ingen här nu) e inte sant. Vi har haft jättefina hundar som varit hur lydiga o fina som helst trots att dom var riktigt illa skötta innan och aggressiva osv..

Min katt Lovis "räddade" vi från en kattdam som hade på tok för många katter i en lägenhet. Och ibland känns det (spec med Armani) att dom nästan minns hur illa dom har haft det så dom blir så trogna och glada för så lite sen när dom kommer till ett vanligt hem =)

Mvh: Morfum & Lovis =)

Tillbaka
Topp