[OT]El-element - vilket är bäst?

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jag vet, byggahus.se är bra på många sätt... men Happy är troligtvis bättre.

Jag har en oisolerad timmerstuga. För att slippa elda ihjäl sig dom få gånger vi åker dit på vintern så har vi precis dragit in 230V. Frågan är nu vilket element man bör satsa på? Tanken är att med ett GSM-uttag kunna starta elementet 1-3 dagar innan framkomst för att få en grundvärme i väggar och slippa det råa klimatet.

Fakta:
Timmer med lin mellan stockarna
Isolerat golv
Grästak
25kvm boyta med 3,5m i takhöjd*
15kvm sovloft med 1,9m i takhöjd*

Taklutningen är ganska brant så loftet är som ett stort tält, typ.

Vad rekommenderar herrskapet? konvektorelement, oljefyllt? Hur många Watt bör man satsa på? Spontant känns det bättre med ett oljefyllt element på 500W som går i tre dagar än ett som blåser på 2000W i 24h. Spelar ingen roll om jag måste skruva upp det på väggen eller ha det stående på golvet.

Tanken är även att bygga klart, evighetsprojektet, solfångaren för att få en torrare/friskare luft i stugan.

mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Är luftvärmepump ett alternativ?

Nej. :) Inte än i vart fall. Just nu vill jag ha en enkel billig lösning över vintern för att utvärdera lite om det blir så att vi är där mer än innan.

Kung_Gustaf skrev:
> Just nu vill jag ha
> en enkel billig lösning över vintern för att
> utvärdera lite om det blir så att vi är där
> mer än innan.

Billigaste och effektivaste lösningen är då ett, eller flera, konvektorelement (dvs med fläkt).
De finns för <200SEK, tex: http://www.clasohlson.com/se/Elelement-med-konvektor/36-6115

På vårt lantställe har vi en gäststuga som vi bara värmer upp när vi har gäster, dvs inget fast element.
Först provade jag med ett lånat 2kW oljefyllt element, det tog 36 timmar att värma upp stugan!
Sedan skaffade jag ett konvektorelement med fläkt, liknande det ovan, också på 2kW, då blev stugan varm på <12 timmar!

/Håkan

Billig = <1500kr

Gratis = <200kr

Då letar jag reda på ett fläktstyrt konvektorelement som känns hyggligt i kvalitén.

Är lite sugen på en luftvärmeväxlare dock, men det får bli nästa år.

En tackar för snabba enkla svar.

Kung_Gustaf skrev:
> Billig = <1500kr
>
> Gratis = <200kr

Skaffa då två eller flera fläkten som det ovan, tre av det går att koppla till samma uttag (10A) på lågläge (600W)
och kommer att värma ÄNNU snabbare o jämnare pga fler fläktar o att du kan placera dem i "hörnen".

/Håkan

Jag köpte något billigt konvektorelement när värmepumpen dog i villan för några år sedan. Gick utmärkt att hålla huset varmt med under de två veckor det tog för att få dit en ny värmepump.

Fläkt är bra! Hur länge de håller kan man ju fundera på, men jämn och snabb värme blir det för små pengar.

Oljefyllda element ger en del nån slags magiskt skimmer i ögonen men de har inga fördelar. Tröga i regleringen och i 9 fall av 10 en inexakt och dålig bimetalltermostat.

Om du ska ha en mer permanent installation så finns det en fördel med att ha trefasanslutna element, då fördelas lasten jämnt över faserna. Jag hade Adax Neo i huset, de funkade utmärkt och hade en termostat som gick att programmera natt resp dagsänkning på. Nackdelen med trefas är att det nog är knöligare att fixa fjärrstyrning på enkelt vis.

Jag ska bara ha elementet för att kunna förvärma lite innan ankomst (styrt med GSM-uttag). Den råa innemiljön i sängkläder och väggar gör att man drar sig för att åka dit annat än på sommaren. Resten av tiden kan det få småputtra lite i bakgrunden av vedkaminens härliga knäppande :) Det är en ren och skär bekvämlighetsfråga i syfte att nyttja stugan lite mer :)

Jag köpte oljefyllda Gnosjö för dryga tusenlappen styck på Jula. Elektronisk termostat så de är knäpptysta och ingen "bränt damm"-lukt som med vanliga "brödrostar". De är inte superanabba på att få upp värmen men jag hade också estetiska krav på att de skulle se traditionella ut. Ska skruva upp dem på vägg snart.

Kung_Gustaf skrev:
> Jag vet, byggahus.se är bra på många sätt...
> men Happy är troligtvis bättre.
>
> Jag har en oisolerad timmerstuga. För att slippa
> elda ihjäl sig dom få gånger vi åker dit på
> vintern så har vi precis dragit in 230V. Frågan
> är nu vilket element man bör satsa på? Tanken
> är att med ett GSM-uttag kunna starta elementet
> 1-3 dagar innan framkomst för att få en
> grundvärme i väggar och slippa det råa
> klimatet.
>
> Fakta:
> Timmer med lin mellan stockarna
> Isolerat golv
> Grästak
> 25kvm boyta med 3,5m i takhöjd*
> 15kvm sovloft med 1,9m i takhöjd*
>
> Taklutningen är ganska brant så loftet är som
> ett stort tält, typ.
>
>
> Vad rekommenderar herrskapet? konvektorelement,
> oljefyllt? Hur många Watt bör man satsa på?
> Spontant känns det bättre med ett oljefyllt
> element på 500W som går i tre dagar än ett som
> blåser på 2000W i 24h. Spelar ingen roll om jag
> måste skruva upp det på väggen eller ha det
> stående på golvet.
>
> Tanken är även att bygga klart,
> evighetsprojektet, solfångaren för att få en
> torrare/friskare luft i stugan.
Ahlsells A-Collection är prisvärda och finns i lite olika storlekar, fast installerade dock. Köp hellre två mindre än ett stort :)

Jag tror att oljeradiator har sina nackdelar om man köper dyrare med elektronisk termostat. Dvs. de svalnar inte så snabbt om solen dyker upp och var inte så svala på ytan som jag trott. Men för mig var utseende viktigt, platta tjocka paneler passar inte så bra i 1700-talstorp.
Igår drog jag igång ett konvektorelement vi har i garaget. Det är ett sånt där med bimetalltermostat och surrande fläkt. Funkar prima i garaget och sprider värmen snabbt. Dock så fick man den där bränt-damm-lukten direkt då det inte använts sedan förra vintern.

Tillbaka
Topp