[OT] Elfråga - mäta förbrukning/produktion villa

Enligt den här sidan så räknar man bort hushållsel 5000 kWh, elbil och spabad. Då är vi nere på 11 000kWh/ inkl garaget och då landar vårt hus på 110000/260=42,3kWh/m2 och klass A, jag hoppas det är lite mera jobb än så men jag delade kontorshotell med en som gjorde energideklarationer tidigare och han skrattade åt hur lätta pengar det var.

Den fungerar väl. Men om man kombinerar värmepump styrd av denna och dum direktverkande el så blir det tankevurpa när Tibber bromsar värmepumpen vid högt elpris så direktelen får jobba extra när priset är högt.

Gissar att man, grovt, tar årsförbrukning delat på kvm och antal personer i hushållet och får något slags värde.

Kanske ska man även kryssa "nej" på frågan "eldar du med brunkol?" 🙃

Återkommer här med mer info när jag deklarerat 👍
Jamen det gick ju smidigt.
Huset klassades om från D -> A.
Efter jag svarat på ett mindre antal frågor om uppgifter på huset. Det kändes seriöst också.

Vad kostade det att få ny klassning?

Nyfiken, vad är de stora förändringarna som skett (mellan då huset d-klassades och nu)?
Förutom Smith & Wesson för att klassa om huset så...

-Ny effektivare vvx och uppdaterat ventilationssystem
-Tilläggsisolering på vinden
-Bytt kompressor i bergvärmepumpen
-Solcellsanläggning
-Bytt fönster från 2 till 3-glas
-nya tätningslister på obytta dörrar/fönster.

Vilket har minskat energiförbrukningen. Men nu tror jag "allt" är gjort.
Bastun kommer vi fortsätta använda 🙂

Hoppla!

1734942320784.png

Jag har köpt en Tibber Pulse för inkoppling i elmätaren. Skall ha den enbart för realtidsvärden nu när vi får extrakostnader för effekttoppar efter årsskiftet.

Gillade tipset som dök upp här i någon tråd med Homewizard, deras dongle för ett par hundralappar och en app med klock-widget som realtidsvisar både förbrukning och produktion om man har solceller - det senare kräver dock att man betalar en tia i månaden för premium..

Gillade tipset som dök upp här i någon tråd med Homewizard, deras dongle för ett par hundralappar och en app med klock-widget som realtidsvisar både förbrukning och produktion om man har solceller - det senare kräver dock att man betalar en tia i månaden för premium..
Ja Homewizard gillar jag också, även om jag inte hittat nån widget. Kanske bara finns på Apple?
Nu blir mitt problem att jag byter till Tibber, så jag "måste" då deras dongel. Ser att bl a Honewizard säljer splitter, men för ganska många hundralappar. Då överger jag nog Homewizard och hoppas att Tibber ersätter helt.
Ni som testat båda, kommer jag vilja ha Honewizard kvar också?
Kan för övrigt konstatera att Tibbers app ligger lååångt före Greenely, redan innan jag börjar köpa el av dem. Tex fungerar smartladdningen.

Tillbaka
Topp