OT: elkedjesåg

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Jag fundrar på att skaffa en elsåg. Någon som har något att rekommendera? Det måste vara något som funkar annars kommer jag bara köra ihjäl den. Den ska användas på ett bygge.

Kollat lite snabbt och det ser ut som att jonsered/husqvarna/partner är rätt likvärdiga, ungefär samma priser också vad jag kan se. har kikat på 1800-2000 W.

Tror som du att Jonsered, Husqvarna och Partner är likvärdiga. Tittade själv på Husqvarna inför köp och den såg ok ut. Köpte sen en lätt begagnad Makita som jag är mkt nöjd med.

Jonsered och Husqvarna är nästan samma tillverkare medan partner få anses som ett hobby märke.
Det finns väl olika modeller från samma tillverkare också. Mitt tips om du skall göra en större renovering är att inte köpa en billig man blir knäpp i huvudet av alla små problem.

kan inte en tigersåg ara ett alternativ också

Jonsered och Partner är ju varumärken som ägs av Husqvarna, så det vore inte jättekonstigt om det fanns vissa likheter mellan produkterna. Det är nog samma skit i mångt och mycket. :-)

Även om jag anser att alla tvåtaktsmotorer borde förbjudas, så är just kedjesåg en av de saker som verkligen inte gör sig som elverktyg. Den roterande massan hos elmotorn är alldeles för liten för att det skall bli något "drag" när det kniper. Det resulterar bara i massa strömrusning i stället med associerade problem och tillhörande känsla av otillräcklighet. Om du inte skall bygga ett timmerhus från scratch så kanske en cirkelsåg är ett bättre val?

Fast det är klart, om du hittar en såg som går på trefas och har ett dieselagggregat på >10 kW så skulle det nog funka.

/rikard, som körde bensindrivna elverktyg i lumpen.

jonseryd husqvarna och stihl gör riktigt bra maskiner.. men som elverktyg på ynka 2k watt så kommer man inte långt. om man inte ska slöjda småsaker...

Har mycket liten erfarenhet av elsågar, men kolla om Stihl har lämplig modell. Tycker att Stihl normalt erbjuder väldigt mycket prestanda/tillförlitlighet per krona. Jag röjer elledningsgator nu och kör Stihlsåg, mina båda kollegor har Jonsered som också verkar funka bra. Det är nog en smaksak samt vad man är van vid. Jonsered/Husqvarna/Partner är samma koncern som nån sa.

Vet inte varför du behöver elsåg, men Jonsered har en enklare modell nu med 2-taktsmotor, som är "made in the US" och som ligger på samma pris som deras elsåg. Tror det var 1900 kr. Kan va en bra grej om man inte sågar så mycket varje år.

Lycka till.

Dom går ju på vanlig 240 vägguttagsström så det lär väl inte vara mer än 2000w ?
Tricket med alla motorsågar är väl att man slipar kedjan ofta, dom som går i skogen drar kedjan snabbt med fil efter varje träd... vass kedja spar kedja/arbete/bensin/el :-)

skogssåg finns redan, det här ska bli en ren byggsåg. för bygget tycker jag att skogssågen blivit lite otymplig att jobba med, därför fundrar jag på en schysst elsåg. dessutom har skogssågen sån där smalare lågvibrationskedja och det är ingen höjdare för precisionen har jag märkt.

Jag tror att dom flesta el-sågar av kända märken duger, ser man bara till att ha vass kedja och gott om kedjeolja och inte "tokpressar" sågen så funkar det till det mesta !

Hade en Partner 1400W i många år som användes både till slyrensning runt kåken, trädfällning, på vedbacken och vid husrenovering och den klarade den behandlingen i många år, men till slut var drivhjulet slut men då hade den gjort tjänst i +10 år så inget att klaga på med den.

Dagens maskiner är ju kraftigare så dem ska funka ännu bättre men som nämts vass kedja är A&O och slarva inte med kedjeoljan det ska vara riktig kedjeolja och kör inte med tom tank för då slits kedjan hårt av överhettning men även motorn får jobba onödigt hårt när värmen tar bort toppskärpan på kedjan.

Kolla även på dem minsta bensinarna med kortare svärd dem är lätta och passar fint för den typ av jobb Du nämner men visst det luktar lite avgaser och låter lite mera men också lättare att springa runt med när man slipper sladden!!

Bosse

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla även på dem minsta bensinarna med kortare
> svärd dem är lätta och passar fint för den typ
> av jobb Du nämner men visst det luktar lite
> avgaser och låter lite mera men också lättare
> att springa runt med när man slipper sladden!!

Och så slipper du ha dåligt samvete för att volvon släpper ut mycket gift i naturen =)

utförsäljning på woodys av en Makita 1800w såg för 1695 pix. Om det är billigt eller ej har jag ingen aning om men med tanke på vad Makitas andra maskiner brukar kost verkar det vara ett riktigt fynd.

Senast redigerad av en moderator:
Det blev en Jonsered 2121 EL. Jag är SÅÅÅ nöjd, min favoritleksak just nu.
sÃg.jpg ht=549

Tillbaka
Topp