[OT. Eller?] Svarta fläckar i botten på mockabryggare

Ilves

Aktiv medlem
Cykling och espresso är väl intimt sammankopplade. Eller? Jag hittade i alla fall en Bialetti 12-koppars bryggare för 125:- i en second hand-butik igår. Upptäckte dock att det var svarta fläckar i botten, se bild. (Därav priset, antar jag.) Någon som har något husmorsknep för att få bort fläckarna?

(Edit: Såg nu också att den förra ägaren verkar ha använt ett stämjärn eller något för att få ut de malda bönorna ur hållaren, de är flera fula märken i den. Hoppas att den går att rädda.)

IMG_20260818_072533_HDR.webp

Senast ändrad:
Stålborste eller grov Stålull även Kallad "Brillopad" maskindiskmedels tablet i kokande vatten låt svalna lite å ner med det grova å riv lös det ?

sådana erosionshål i botten av aluminiumkastruller är vanliga. en bra orsak att inte tillaga sura produkter i dem.

Måste de bort då?

Såhär ser min ut:
I teorin, kanske inte. I praktiken: Med tanke på att jag inte vet vad den tidigare ägaren har gjort med den här mockabryggaren, förutom att ha misskött den, så skulle jag nog vilja få bort dem.

Så här ser bottnarna på mina bryggare ut:
IMG_20260818_085100_HDR.webp

Den till vänster är en no-name, i mitten den Bialetti som jag använder oftast, till höger den Bialetti som jag använder mest sällan.

Enligt en spansk kille jag kände förut så blir inte kaffet i en mockabryggare riktigt bra förrän mockabryggaren är litet äcklig. Men han sade "litet äcklig" ("a little bit disgusting"), inte "luktar som ditt exs morfars hus och med skumma fläckar i botten".

Ska se om jag kan hitta en stålborste eller brillopad, ska gå till min kaffehandel och köpa ny gummipackning och även om stålborsten sedan inte hjälper så har jag köpt ett paket espressokaffe, den billiga sorten, så får jag se hur resultatet blir.

Tack för svaret @nordtrek

Fråga @LWB , han brukar ha koll på kemin kring alu. Lite försiktigt lutbad kanske är vägen?

Ett alternativt svar är att det absolut inte går att få bort fläckarna och att du istället får skänka bort bryggaren till mig som letar efter en 12-koppars (de är sällsynta på begmarknaden).🤪

Om kaffet blir väldigt äckligt vid provbryggningen (eller kanske vid andra bryggningen, för rättvisans skull) så kan du få köpa den. 😉

Jag skulle prova Corega, dvs. rengöringstabletter för löständer. De funkar på all möjlig ingrodd lort i kokkärl, flaskor och vaser, teklämmor, metallarmband m.m.

Jag hade inte dragit mig för ett lätt lutbad, det äter inte alls särskilt snabbt på materialet. Men om det äckliga i din 12:a är så äckligt (tänker inte främst på fläckarna i botten utan på den lukt du så målande beskriver) och ”kaffesilen” är illa tilltygad, är det verkligen värt besväret?

Om kaffet blir väldigt äckligt vid provbryggningen (eller kanske vid andra bryggningen, för rättvisans skull) så kan du få köpa den. 😉
Känn om det är metallförändringar eller smuts. Jag lutar åt det förra, och undrar om det inte är en legering på ytan, som inte tålt hett kaffe eller någons rengöring. Skrapar du bort metallförändringarna skapar du ett nytt hål.
Lut föreslogs, och tvål kan vara lutande. ...Ed: En lösning är på lut!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp