[OT] Elproblem med 400V vedmaskin

Yonna

Aktiv medlem
Hoppas allvetande Happy kan hjĂ€lpa igen.😘
Vedmaskin har en 3-fas 400V motor och det Ă€r nytt för mig, fattar inte sĂ„ bra hur det funkar. Har gjort nu sĂ„ hĂ€r: stickproppen Ă€r 5-polig och jag har 4 kablar sĂ„ jag hoppade över nollan, det Ă€r bra eller hur? Och nĂ€r jag mĂ€ter nu finns det 400V mellan N1, N2 och N3 och finns det 230v mellan N1,2,3 och jord. Det Ă€r ocksĂ„ bra, eller hur? SĂ„gklingan kör ocksĂ„ Ă„t rĂ€tt hĂ„l sĂ„ det har ocksĂ„ lyckats. đŸ„ł
Men nÀr jag slÄr av sÄgen dÄ hörs hela tiden ett högt brummande ljud som inte alls lÄter bra. Konstigt nog hörs det inte nÀr jag slÄr av strömmen med strömbrytare inne i ladan, ljudet finns bara nÀr jag anvÀnder den röda av-knappen som finns pÄ vedmaskinen sjÀlv.

P1200614.jpg
Jag öppnade de tvÄ smÄ dosorna men allt ser bra ut.

P1200615.jpg

P1200616.jpg

P1200617.jpg

Förutom den dÀr skruvanslutningen i mitten som Àr lite korroderat men det kan ju inte vara felet, vad Àr förresten de dÀr tre spolar/spiraler, nÄn som vet? Och nÄn som vet vad felet kan vara? Kan det vara inne i motorn sjÀlv?

Fredrik S

Aktiv medlem
Det du kallar för "den röda avknappen" Àr ett handmanövrerat motorskydd. Det Àr förmodligen trasigt. Sannolikt bryts bara en av faserna nÀr du slÄr av och dÄ uppstÄr det karakteristiska brummande ljudet av en trefas asynkronmotor som försöker gÄ pÄ tvÄ faser.

Se för helvete till att ALDRIG GLÖMMA att dra ut handsken ur vĂ€ggen nĂ€r du pillar med detta, för dĂ„ dör du.

Yonna

Aktiv medlem
Okej, dĂ„ ska jag försöka öppna den röda knappen imorgon och kolla. 🧐
Och ska pilla med detta nÀr strömmen Àr av, vill gÀrna leva lÀngre :)
Tack för hjĂ€lpen, Fredrik! 😘

Fredrik S

Aktiv medlem
Kolla Àven mekanismen mellan nollspÀnningsutlösaren och motorskyddet sÄ att det inte Àr nÄgot som kÀrvar dÀr. Det Àr den delen som sitter till höger om motorskyddet, med tvÄ vita trÄdar och en fjÀder. Den har till uppgift att slÄ av motorskyddet om spÀnningen försvinner t.ex. vid strömavbrott. SÄ att inte sÄgen hoppar igÄng av sig sjÀlv nÀr strömmen kommer tillbaka.

Yonna

Aktiv medlem
Okej, det ska jag göra. Trodde det var den vita sak som liknar lite pÄ en sÀkring (10A) som slog av maskinen (t.ex nÀr sÄgklingan slÄr sig fast i veden). FÄr ocksÄ slipa/fila klingan idag för den Àr vÀldigt slö, men först kolla youtube hur man gör :)
Tack för tipset Fredrik!

P1200623.jpg

Fredrik S

Aktiv medlem
Det stÀmmer att motorskyddet fungerar som en sÀkring. Den bryter om strömmen blir för hög, eller om en fas försvinner t.ex. för att en sÀkring i centralen har gÄtt. Men det anvÀnds i detta fallet ocksÄ för att slÄ av och pÄ sÄgen.

maRRtin

Aktiv medlem
Okej, dĂ„ ska jag försöka öppna den röda knappen imorgon och kolla. 🧐
Och ska pilla med detta nÀr strömmen Àr av, vill gÀrna leva lÀngre :)
Tack för hjĂ€lpen, Fredrik! 😘
Först kan du ju mÀta pÄ utgÄngarna mot motorn med brytaren avstÀngd för att se om det Àr sÄ att den inte bryter alla faser som Fredrik Àr inne pÄ.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det Àr inte högspÀnning.

Det Àr en maskin ansluten med stickpropp - alltsÄ en anordning. Fröken fÄr arbeta pÄ sin anordning utan auktorisation(behörighet). Om jag inte missat nÄt PM, vilket jag klart kan ha gjort.

Det stÀlls rÀtt och vettiga frÄgor. NÀr du Àr klar hade jag gÀrna sett du ringt jorden.

Valhalla_

Aktiv medlem
Se för helvete till att ALDRIG GLÖMMA att dra ut handsken ur vĂ€ggen nĂ€r du pillar med detta, för dĂ„ dör du.
Bra rÄd!

En sak till Àr att försöka ha ena handen i fickan nÀr du petar sÄ dör du inte riktigt lika lÀtt.

edit: du fÄr inte ens hÄlla pÄ med dessa saker utan behörighet.
Det dÀr Àr ingen fast installation sÄ det Àr vÀl inget problem att pula sjÀlv? Sen om det Àr sÄ smart vete fan.

mb5

Aktiv medlem
Stakars Yonna, du fÄr inte ens hemma i Sverige vara ifred frÄn dem som försöker reglera och förbjuda allt (https://happyride.se/forum/threads/soeker-en-galen-fatbiker-och-bikerafter.3128252/post-3931082 ... akta dig bara nÀr det kommer krav för förarintyg pÄ en packraft :-p) Tack att du delar med dig av frÄgor, det Àr ju bÀttre (och roligare) att förstÄ saker Àn att bara vara rÀdd för allt. Den dÀr tandade skivan bredvid Àr ÀndÄ typ hundratals farligare Àn ett par kablar.

vad Àr förresten de dÀr tre spolar/spiraler, nÄn som vet?
Inte mycket att hjÀlpa med ditt problem, men det borde vara en del av överbelastningsskyddet. Spiraler leder ström till motorn och blir varma vid belastning, inne lindade i vita tyget (vÀrmetÄlig elektrisk isolation) finns troligen bimetallband som kan genom en mekanism under slÄ av relÀet.

Pfaff

Aktiv medlem
Okej, det ska jag göra. Trodde det var den vita sak som liknar lite pÄ en sÀkring (10A) som slog av maskinen (t.ex nÀr sÄgklingan slÄr sig fast i veden). FÄr ocksÄ slipa/fila klingan idag för den Àr vÀldigt slö, men först kolla youtube hur man gör :)
Tack för tipset Fredrik!

Visa bilaga 483204

Du har nog fĂ„tt svar pĂ„ det mesta. Den ”vita grejen” Ă€r instĂ€llningen för motorskyddet. Anger strömmen i A och skall inte stĂ€llas högre Ă€n vad som stĂ„r pĂ„ motorns typskylt. Gör man det ger inte motorskyddet nĂ„got skydd lĂ€ngre.

De tre spolarna Àr motorskyddets termiska skydd. De viker sig nÀr strömmen genom spolen blir för stor och dÀrmed sÄ varma att bimetallen under strumpan pÄverkas.

Yonna

Aktiv medlem
Skulle kolla vedmaskinen idag men fick plötsligt jobba hela dagen sĂ„ har inte hunnit döda mig sjĂ€lv ;) Men ska göra ett nytt försök imorgon, under mottot "Är det inte farligt, jo dĂ€rför Ă€r det roligt".
winknudge.gif

Först kan du ju mÀta pÄ utgÄngarna mot motorn med brytaren avstÀngd för att se om det Àr sÄ att den inte bryter alla faser som Fredrik Àr inne pÄ.
Det ska jag göra, bra tips!

NÀr du Àr klar hade jag gÀrna sett du ringt jorden.
Vad menar du med det, att jag fÄr ringmÀrka jordkabeln? Men alla vet ju att gul/grön Àr jorden?

Stakars Yonna, du fÄr inte ens hemma i Sverige vara ifred frÄn dem som försöker reglera och förbjuda allt (https://happyride.se/forum/threads/soeker-en-galen-fatbiker-och-bikerafter.3128252/post-3931082 ... akta dig bara nÀr det kommer krav för förarintyg pÄ en packraft :-p) Tack att du delar med dig av frÄgor, det Àr ju bÀttre (och roligare) att förstÄ saker Àn att bara vara rÀdd för allt. Den dÀr tandade skivan bredvid Àr ÀndÄ typ hundratals farligare Àn ett par kablar.
Haha! Tack för att du förstÄr :)
Och jo, den dÀr 75cm diameter klingan Àr ingen leksak, spelar ingen roll om tÀnderna Àr slöa, de tycker om rÄtt kött. Jag har mycket respekt för dem.

De tre spolarna Àr motorskyddets termiska skydd. De viker sig nÀr strömmen genom spolen blir för stor och dÀrmed sÄ varma att bimetallen under strumpan pÄverkas.
Tack, bra att veta. Jag frÄgade ocksÄ för att den som sitter i mitten blir vÀrmare Àn de andra tvÄ, sÄ jag undrade om det kan vara felet.

Tack alla för tipsen, rÄd och omsorg. Ska kolla maskinen imorgon igen :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Skulle kolla vedmaskinen idag men fick plötsligt jobba hela dagen sĂ„ har inte hunnit döda mig sjĂ€lv ;) Men ska göra ett nytt försök imorgon, under mottot "Är det inte farligt, jo dĂ€rför Ă€r det roligt". Visa bilaga 483343

Det ska jag göra, bra tips!

Vad menar du med det, att jag fÄr ringmÀrka jordkabeln? Men alla vet ju att gul/grön Àr jorden?

Haha! Tack för att du förstÄr :)
Och jo, den dÀr 75cm diameter klingan Àr ingen leksak, spelar ingen roll om tÀnderna Àr slöa, de tycker om rÄtt kött. Jag har mycket respekt för dem.

Tack, bra att veta. Jag frÄgade ocksÄ för att den som sitter i mitten blir vÀrmare Àn de andra tvÄ, sÄ jag undrade om det kan vara felet.

Annars kan man ju sÀtta dit en ny motorskyddsbrytare. Kostar en femhunka, men pÄ beskrivningen lÄter den befintliga ledsen

Pfaff

Aktiv medlem

Det KAN Àven vara en lindning (1 av 3 i motorn) som Àr trasig sÄ störta inte ivÀg o köp ny motorskyddsbrytare innan nÄgon som vet hur man gör har mÀtt relevanta delar.

Earlslick

Aktiv medlem
Fast dÄ borde den Àven lÄta i drift, eller?
SÄ Àr det pÄ vÄra spÄrvagnar, mÀrks direkt nÀr en motorkabel blivit skadad.

Pfaff

Aktiv medlem
Fast dÄ borde den Àven lÄta i drift, eller?
SÄ Àr det pÄ vÄra spÄrvagnar, mÀrks direkt nÀr en motorkabel blivit skadad.
Jag hoppas innerligt att spĂ„rvagnsmotorer Ă€r av bĂ€ttre virke Ă€n enkla kortslutade trefasmotorer för vedsĂ„gar â˜ș
Men en enkel mÀtning över lindningarna med en nÄgot sÄnÀr precis multimeter bekrÀftar eller avfÀrdar snabbt tanken.

Pfaff

Aktiv medlem
@Yonna
Har du en multimeter kan du relativt enkelt mÀta lindningarna sjÀlv. Du fÄr ta bort de blecken som förbinder de tre punkterna pÄ höger sida pÄ din bild och sen mÀta lindningarna som ligger enl bif bild (översta exemplet enhastighetsmotor/Y-koppling) ur en urgammal lÀrobok i motorstyrning. VÀrdena du fÄr Àr egala, bara de Àr (nÀstan) lika.
AlltsÄ U1-U2, V1-V2, W1-W2. Sannolikt Àr mÀrkningen prÀglat intill plinterna, det brukar de vara pÄ gamla motorer Ätminstone.
(Det var mĂ„nga Ă„r sedan jag sysslade med sĂ„nt 😊 )
20210419_223540.jpg

maRRtin

Aktiv medlem
Man ska mÀta resistens över lindingarna, men Àven mellan lindingarna och mot jord.

Helst ska man ha en isolationsprovare och inte en vanlig multimeter.

Yonna

Aktiv medlem
Tack för alla tips igen.
Ska googla lite mer om mÀta lindningar os för det Àr ju intressant. Vet inte sÄ mycket om elmotorer, bara lite om kommutator/collector, byta kolborstar, bortspringande smÄ grejer och att de kan gÄ sönder nÀr de har en för lÄng elkabel. Hade en mycket större vedkap bak i skogen men motorn brÀnde ut för att kabeln till maskinen var för tunn och för lÄngt (typ 100m). Tror iaf att det var felet.
Jag bodde lÀnge pÄ fartyg med 24V och 240v spÀnningsomvandlare/inverters (hade vindkraft, dieselgeneratorer os) och det var alltid viktigt att anvÀnda tjocka kablar för annars finns det kabel/energiförlust/spÀnningsfall eller vad det heter pÄ svenska (förlÄt att jag snubblar över de dÀr svenska el-orden, har aldrig behövt anvÀnda sÄ dem Àr nya för mig). Men iaf, dÀrför har jag kört vedmaskinen nu precis bredvid vedboden sÄ att den ha en sÄ kort möjlig kabel, men det Àr bra för dÀr finns ocksÄ strömbrytaren :)

Motor Àr förresten en Mez 3kW. Den lÄter jÀttebra, den kör sÄgklingan med mycket vÄld, blir inte varm, luktar inte illa .. kÀnns inte om det finns nÄt fel. Det Àr bara nÀr jag stÀnger av maskinen att det finns ett högt brummande ljud. SÄ det mÄste vara motorskyddet eller den dÀr mekanismen med fjÀder och vita kablar.

P1200627.jpg

P1200638.jpg

Vedkap Àr frÄn KRP-maskiner. Enkelt och stark. Och jo, jag vet att jag inte fÄr snubbla i dem dÀr tÀnderna :)

Tack för hjÀlpen igen!

Fredrik S

Aktiv medlem
Om sÄgen fungerar som den ska och det enda problemet Àr att det inte gÄr att stÀnga av med knappen pÄ motorskyddet sÄ Àr det mycket hög sannolikhet att det Àr motorskyddet som gett upp. Det finns nya pÄ JULA som redan skrivits i trÄden, men problemet Àr att jag vet inte om det Àr nollspÀnningsutlösning pÄ dem och det vill man nog ha.
Jag har lite fobi mot sÄgar och jag fÄr fruktansvÀrda bilder för mitt inre om vad som skulle kunna hÀnda om man klantar sig och lÀmnar sÄgen pÄslagen efter ett strömavbrott eller en trasig sÀkring och sÄ hoppar den igÄng igen vid sÀmsta tÀnkbara tillfÀlle nÀr strömmen kommer tillbaka.

Pfaff

Aktiv medlem
Om sÄgen fungerar som den ska och det enda problemet Àr att det inte gÄr att stÀnga av med knappen pÄ motorskyddet sÄ Àr det mycket hög sannolikhet att det Àr motorskyddet som gett upp. Det finns nya pÄ JULA som redan skrivits i trÄden, men problemet Àr att jag vet inte om det Àr nollspÀnningsutlösning pÄ dem och det vill man nog ha.
Jag har lite fobi mot sÄgar och jag fÄr fruktansvÀrda bilder för mitt inre om vad som skulle kunna hÀnda om man klantar sig och lÀmnar sÄgen pÄslagen efter ett strömavbrott eller en trasig sÀkring och sÄ hoppar den igÄng igen vid sÀmsta tÀnkbara tillfÀlle nÀr strömmen kommer tillbaka.

Jula sÀljer Rutabs msb. De har fasbrottsskydd.

Yonna

Aktiv medlem
Det har lyckats! Brummande ljud Ă€r borta! đŸ„ł

Jag pillade pÄ motorskyddet, lossnade allt, tog bort lite korrosion, pillade pÄ fjÀder-mekanism, tog bort fjÀder och allt vad ville lossna, skruvade allt fast igen, mÀtte alla kablar före och efter knapparna, mÀtte ocksÄ jorden (finns överallt sÄ det Àr bra) och dÄ var det bara starta, stÀnga av med knappen, lyssna .... inget brummande ljud! SÄ har sÄgat nÄgra trÀd och Àr helt happy nu :)
Tack vare Happy, ni hade rĂ€tt att det var motorskyddet! 👍

P1200645.jpg

FÄr bara fila den jÀveln. Inte riktigt roligt jobb men det kÀnns lite farligt nÀr klingan Àr slö.

Freddie L

Aktiv medlem
Var rÀdd om dig Yonna, den ser brutal ut din klinga!
SjĂ€lv hĂ„ller jag pĂ„ att lĂ€ka ihop efter en liten touch av en sĂ€nksĂ„gsklinga. En liten touch, blodet skvĂ€tte i taket, 19 stygn fördelade pĂ„ tre fingrar. Och den klingan ser ut som en liten söt kattunge jĂ€mfört med din vithajs-klinga... 😉

McPh

Medlem
SjĂ€lv hĂ„ller jag pĂ„ att lĂ€ka ihop efter en liten touch av en sĂ€nksĂ„gsklinga. En liten touch, blodet skvĂ€tte i taket, 19 stygn fördelade pĂ„ tre fingrar. Och den klingan ser ut som en liten söt kattunge jĂ€mfört med din vithajs-klinga... 😉
Hur gick det till? Kör en hel del sÀnksÄgsjÀlv, vad ska jag passa mig för?
Hoppas det lÀker ihop bra och du blir bra.

Freddie L

Aktiv medlem
Hur gick det till? Kör en hel del sÀnksÄgsjÀlv, vad ska jag passa mig för?
Hoppas det lÀker ihop bra och du blir bra.
Ja, passa dig för hjĂ€rnslĂ€pp kanske. 😉SjĂ€lvklart gjorde jag nĂ„got riktigt korkat. SĂ„gen har ju tvĂ„ handtag dĂ€r det Ă€r bra att placera hĂ€nderna... Men pga HJÄRNSLÄPP placerade jag plötsligt ena handen under skivan jag klöv. Jag har ingen bra förklaring till det... Blir ganska rĂ€dd för mig sjĂ€lv. Jag Ă€r bara glad att jag fĂ„r behĂ„lla fingertopparna och lĂ€r bli i princip helt Ă„terstĂ€lld!

Yonna

Aktiv medlem
Oj dÄ. Tur att du har dina fingrar kvar! VÄgar du fortfarande jobba med sÄgen i framtiden?

Tror att risken för (svÄra) skador Àr mycket större med handhÄllna sÄgar (motorsÄg, kapmaskin os) Àn med stillastÄende maskiner som t.ex vedmaskinen. Jag kapar trÀd nu i skogen med kedjesÄg och det Àr mycket farligare Àn att stÄ still och trycka trÀd stockar mot en sÄgklinga. Klingan ser farligt ut men jag hÄller den inte fast och svingar den inte heller runt. Men jo, klingan kan lÀtt kapa av fingrar, armar, huvud och bÄl.

Freddie L

Aktiv medlem
Oj dÄ. Tur att du har dina fingrar kvar! VÄgar du fortfarande jobba med sÄgen i framtiden?

Tror att risken för (svÄra) skador Àr mycket större med handhÄllna sÄgar (motorsÄg, kapmaskin os) Àn med stillastÄende maskiner som t.ex vedmaskinen. Jag kapar trÀd nu i skogen med kedjesÄg och det Àr mycket farligare Àn att stÄ still och trycka trÀd stockar mot en sÄgklinga. Klingan ser farligt ut men jag hÄller den inte fast och svingar den inte heller runt. Men jo, klingan kan lÀtt kapa av fingrar, armar, huvud och bÄl.
Jo, jag gick ut pÄ morgonen efter akutbesöket och sÄgade fÀrdigt snittet... Upp i sadeln igen.

Du har nog bra koll pÄ vad du gör, och nu nÀr den Àr elektriskt frisk igen sÄ Àr nog den största faran avvÀrjd!

HĂ€lsingland

Aktiv medlem

Ja du resonerar klokt att en slö klinga Àr farlig, köp en ny om den inte gÄr att slipa. Det Àr en billig försÀkring, jag Àr uppvuxen i en skogsÀgarfamilj dÀr vedkapen gÄtt varm varje Är. Farsans har en skruv för att klyva veden den Àr enligt min erfarenhet farligast och den anvÀnds inte sen 15 Är tillbaka dÄ han byggde en hydraulisk klyv istÀllet.

Han avslutade sin karriÀr som skogshuggare (trodde jag iaf) med att fÄ ett trÀd över sig, hade tur som överlevde men ÄterhÀmtar sig aldrig. Han gjorde försök till comeback nu efter ca 1,5 Är men det gick dÄligt, vi har sagt att han ska sluta men det lyssnar han inte riktigt pÄ. Arbetar du sjÀlv sÄ se till att du har nÄgon som vet var du Àr iaf och om du kommer hem eller ej. Han hade inte kommit hem igen om han var sjÀlv, (inte levande iaf).

Snuten

Aktiv medlem
Ja du resonerar klokt att en slö klinga Àr farlig, köp en ny om den inte gÄr att slipa. Det Àr en billig försÀkring, jag Àr uppvuxen i en skogsÀgarfamilj dÀr vedkapen gÄtt varm varje Är. Farsans har en skruv för att klyva veden den Àr enligt min erfarenhet farligast och den anvÀnds inte sen 15 Är tillbaka dÄ han byggde en hydraulisk klyv istÀllet.

Han avslutade sin karriÀr som skogshuggare (trodde jag iaf) med att fÄ ett trÀd över sig, hade tur som överlevde men ÄterhÀmtar sig aldrig. Han gjorde försök till comeback nu efter ca 1,5 Är men det gick dÄligt, vi har sagt att han ska sluta men det lyssnar han inte riktigt pÄ. Arbetar du sjÀlv sÄ se till att du har nÄgon som vet var du Àr iaf och om du kommer hem eller ej. Han hade inte kommit hem igen om han var sjÀlv, (inte levande iaf).
Skogen kan vara ond...

Pfaff

Aktiv medlem
Det har lyckats! Brummande ljud Ă€r borta! đŸ„ł

Jag pillade pÄ motorskyddet, lossnade allt, tog bort lite korrosion, pillade pÄ fjÀder-mekanism, tog bort fjÀder och allt vad ville lossna, skruvade allt fast igen, mÀtte alla kablar före och efter knapparna, mÀtte ocksÄ jorden (finns överallt sÄ det Àr bra) och dÄ var det bara starta, stÀnga av med knappen, lyssna .... inget brummande ljud! SÄ har sÄgat nÄgra trÀd och Àr helt happy nu :)
Tack vare Happy, ni hade rĂ€tt att det var motorskyddet! 👍

Visa bilaga 483552
FÄr bara fila den jÀveln. Inte riktigt roligt jobb men det kÀnns lite farligt nÀr klingan Àr slö.

VÀrst vad det var mÄnga olyckskorpar hÀr :-)
Man kan rentav fÄ för sig att det Àr farligt att leva och att man kanske kommer att dö.

Jag gillar verkligen ditt förhÄllande till tingen. Undersöka, kolla, fixa. Det Àr framtiden!

Stervelo

Aktiv medlem
Bra rÄd!

En sak till Àr att försöka ha ena handen i fickan nÀr du petar sÄ dör du inte riktigt lika lÀtt.
Du ska till och med ha vÀnster hand bakom ryggen fick jag lÀra mig i ett labb med högspÀnning.
NÀr vi reparerade vÄrt svepelektronmikroskop fick en av kollegorna en fjutt kondning laddad med 1500 volt urladdad mellan bÄda sina hÀnder, han hade ont i armbÄgarna ett tag efter det. :)

Stervelo

Aktiv medlem
Har slipat klingan och den kör i de tjocka trÀdstockar som en varm kniv i smöret!
Jag hade en morfar pÄ stort lantstÀlle, och han stod pÄ 70 och 80 talet med en Ànnu större klinga Àn det det dÀr och sÄgade mest hela tiden. Upp till femton pers pÄ stÀllet, allt var ved. VÀrme, bastu, varmvatten, alles. Gick Ät sjuka mÀngder. Men, ljudet en sÄn dÀr sÄgklinga gör nÀr man sÄgar Àr nog det mest ondeskefulla ljudet jag vet om.

Köp & SÀlj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer