[OT] Elproblem med 400V vedmaskin

Yonna

Aktiv medlem
Hoppas allvetande Happy kan hjälpa igen.?
Vedmaskin har en 3-fas 400V motor och det är nytt för mig, fattar inte så bra hur det funkar. Har gjort nu så här: stickproppen är 5-polig och jag har 4 kablar så jag hoppade över nollan, det är bra eller hur? Och när jag mäter nu finns det 400V mellan N1, N2 och N3 och finns det 230v mellan N1,2,3 och jord. Det är också bra, eller hur? Sågklingan kör också åt rätt hål så det har också lyckats. ?
Men när jag slår av sågen då hörs hela tiden ett högt brummande ljud som inte alls låter bra. Konstigt nog hörs det inte när jag slår av strömmen med strömbrytare inne i ladan, ljudet finns bara när jag använder den röda av-knappen som finns på vedmaskinen själv.

P1200614.jpg
Jag öppnade de två små dosorna men allt ser bra ut.

P1200615.jpg

P1200616.jpg

P1200617.jpg

Förutom den där skruvanslutningen i mitten som är lite korroderat men det kan ju inte vara felet, vad är förresten de där tre spolar/spiraler, nån som vet? Och nån som vet vad felet kan vara? Kan det vara inne i motorn själv?

Det du kallar för "den röda avknappen" är ett handmanövrerat motorskydd. Det är förmodligen trasigt. Sannolikt bryts bara en av faserna när du slår av och då uppstår det karakteristiska brummande ljudet av en trefas asynkronmotor som försöker gå på två faser.

Se för helvete till att ALDRIG GLÖMMA att dra ut handsken ur väggen när du pillar med detta, för då dör du.

Okej, då ska jag försöka öppna den röda knappen imorgon och kolla. ?
Och ska pilla med detta när strömmen är av, vill gärna leva längre :)
Tack för hjälpen, Fredrik! ?

Kolla även mekanismen mellan nollspänningsutlösaren och motorskyddet så att det inte är något som kärvar där. Det är den delen som sitter till höger om motorskyddet, med två vita trådar och en fjäder. Den har till uppgift att slå av motorskyddet om spänningen försvinner t.ex. vid strömavbrott. Så att inte sågen hoppar igång av sig själv när strömmen kommer tillbaka.

Okej, det ska jag göra. Trodde det var den vita sak som liknar lite på en säkring (10A) som slog av maskinen (t.ex när sågklingan slår sig fast i veden). Får också slipa/fila klingan idag för den är väldigt slö, men först kolla youtube hur man gör :)
Tack för tipset Fredrik!

P1200623.jpg

Det stämmer att motorskyddet fungerar som en säkring. Den bryter om strömmen blir för hög, eller om en fas försvinner t.ex. för att en säkring i centralen har gått. Men det används i detta fallet också för att slå av och på sågen.

Okej, då ska jag försöka öppna den röda knappen imorgon och kolla. ?
Och ska pilla med detta när strömmen är av, vill gärna leva längre :)
Tack för hjälpen, Fredrik! ?
Först kan du ju mäta på utgångarna mot motorn med brytaren avstängd för att se om det är så att den inte bryter alla faser som Fredrik är inne på.

Det är inte högspänning.

Det är en maskin ansluten med stickpropp - alltså en anordning. Fröken får arbeta på sin anordning utan auktorisation(behörighet). Om jag inte missat nåt PM, vilket jag klart kan ha gjort.

Det ställs rätt och vettiga frågor. När du är klar hade jag gärna sett du ringt jorden.

Se för helvete till att ALDRIG GLÖMMA att dra ut handsken ur väggen när du pillar med detta, för då dör du.
Bra råd!

En sak till är att försöka ha ena handen i fickan när du petar så dör du inte riktigt lika lätt.

edit: du får inte ens hålla på med dessa saker utan behörighet.
Det där är ingen fast installation så det är väl inget problem att pula själv? Sen om det är så smart vete fan.

Stakars Yonna, du får inte ens hemma i Sverige vara ifred från dem som försöker reglera och förbjuda allt (https://happyride.se/forum/threads/soeker-en-galen-fatbiker-och-bikerafter.3128252/post-3931082 ... akta dig bara när det kommer krav för förarintyg på en packraft :-p) Tack att du delar med dig av frågor, det är ju bättre (och roligare) att förstå saker än att bara vara rädd för allt. Den där tandade skivan bredvid är ändå typ hundratals farligare än ett par kablar.

vad är förresten de där tre spolar/spiraler, nån som vet?
Inte mycket att hjälpa med ditt problem, men det borde vara en del av överbelastningsskyddet. Spiraler leder ström till motorn och blir varma vid belastning, inne lindade i vita tyget (värmetålig elektrisk isolation) finns troligen bimetallband som kan genom en mekanism under slå av reläet.

Okej, det ska jag göra. Trodde det var den vita sak som liknar lite på en säkring (10A) som slog av maskinen (t.ex när sågklingan slår sig fast i veden). Får också slipa/fila klingan idag för den är väldigt slö, men först kolla youtube hur man gör :)
Tack för tipset Fredrik!

Visa bilaga 483204

Du har nog fått svar på det mesta. Den ”vita grejen” är inställningen för motorskyddet. Anger strömmen i A och skall inte ställas högre än vad som står på motorns typskylt. Gör man det ger inte motorskyddet något skydd längre.

De tre spolarna är motorskyddets termiska skydd. De viker sig när strömmen genom spolen blir för stor och därmed så varma att bimetallen under strumpan påverkas.

Skulle kolla vedmaskinen idag men fick plötsligt jobba hela dagen så har inte hunnit döda mig själv ;) Men ska göra ett nytt försök imorgon, under mottot "Är det inte farligt, jo därför är det roligt".
winknudge.gif

Först kan du ju mäta på utgångarna mot motorn med brytaren avstängd för att se om det är så att den inte bryter alla faser som Fredrik är inne på.
Det ska jag göra, bra tips!

När du är klar hade jag gärna sett du ringt jorden.
Vad menar du med det, att jag får ringmärka jordkabeln? Men alla vet ju att gul/grön är jorden?

Stakars Yonna, du får inte ens hemma i Sverige vara ifred från dem som försöker reglera och förbjuda allt (https://happyride.se/forum/threads/soeker-en-galen-fatbiker-och-bikerafter.3128252/post-3931082 ... akta dig bara när det kommer krav för förarintyg på en packraft :-p) Tack att du delar med dig av frågor, det är ju bättre (och roligare) att förstå saker än att bara vara rädd för allt. Den där tandade skivan bredvid är ändå typ hundratals farligare än ett par kablar.
Haha! Tack för att du förstår :)
Och jo, den där 75cm diameter klingan är ingen leksak, spelar ingen roll om tänderna är slöa, de tycker om rått kött. Jag har mycket respekt för dem.

De tre spolarna är motorskyddets termiska skydd. De viker sig när strömmen genom spolen blir för stor och därmed så varma att bimetallen under strumpan påverkas.
Tack, bra att veta. Jag frågade också för att den som sitter i mitten blir värmare än de andra två, så jag undrade om det kan vara felet.

Tack alla för tipsen, råd och omsorg. Ska kolla maskinen imorgon igen :)

Skulle kolla vedmaskinen idag men fick plötsligt jobba hela dagen så har inte hunnit döda mig själv ;) Men ska göra ett nytt försök imorgon, under mottot "Är det inte farligt, jo därför är det roligt". Visa bilaga 483343

Det ska jag göra, bra tips!

Vad menar du med det, att jag får ringmärka jordkabeln? Men alla vet ju att gul/grön är jorden?

Haha! Tack för att du förstår :)
Och jo, den där 75cm diameter klingan är ingen leksak, spelar ingen roll om tänderna är slöa, de tycker om rått kött. Jag har mycket respekt för dem.

Tack, bra att veta. Jag frågade också för att den som sitter i mitten blir värmare än de andra två, så jag undrade om det kan vara felet.

Annars kan man ju sätta dit en ny motorskyddsbrytare. Kostar en femhunka, men på beskrivningen låter den befintliga ledsen

Det KAN även vara en lindning (1 av 3 i motorn) som är trasig så störta inte iväg o köp ny motorskyddsbrytare innan någon som vet hur man gör har mätt relevanta delar.

Fast då borde den även låta i drift, eller?
Så är det på våra spårvagnar, märks direkt när en motorkabel blivit skadad.

Fast då borde den även låta i drift, eller?
Så är det på våra spårvagnar, märks direkt när en motorkabel blivit skadad.
Jag hoppas innerligt att spårvagnsmotorer är av bättre virke än enkla kortslutade trefasmotorer för vedsågar ☺
Men en enkel mätning över lindningarna med en något sånär precis multimeter bekräftar eller avfärdar snabbt tanken.

@Yonna
Har du en multimeter kan du relativt enkelt mäta lindningarna själv. Du får ta bort de blecken som förbinder de tre punkterna på höger sida på din bild och sen mäta lindningarna som ligger enl bif bild (översta exemplet enhastighetsmotor/Y-koppling) ur en urgammal lärobok i motorstyrning. Värdena du får är egala, bara de är (nästan) lika.
Alltså U1-U2, V1-V2, W1-W2. Sannolikt är märkningen präglat intill plinterna, det brukar de vara på gamla motorer åtminstone.
(Det var många år sedan jag sysslade med sånt ? )
20210419_223540.jpg

Man ska mäta resistens över lindingarna, men även mellan lindingarna och mot jord.

Helst ska man ha en isolationsprovare och inte en vanlig multimeter.

Tack för alla tips igen.
Ska googla lite mer om mäta lindningar os för det är ju intressant. Vet inte så mycket om elmotorer, bara lite om kommutator/collector, byta kolborstar, bortspringande små grejer och att de kan gå sönder när de har en för lång elkabel. Hade en mycket större vedkap bak i skogen men motorn brände ut för att kabeln till maskinen var för tunn och för långt (typ 100m). Tror iaf att det var felet.
Jag bodde länge på fartyg med 24V och 240v spänningsomvandlare/inverters (hade vindkraft, dieselgeneratorer os) och det var alltid viktigt att använda tjocka kablar för annars finns det kabel/energiförlust/spänningsfall eller vad det heter på svenska (förlåt att jag snubblar över de där svenska el-orden, har aldrig behövt använda så dem är nya för mig). Men iaf, därför har jag kört vedmaskinen nu precis bredvid vedboden så att den ha en så kort möjlig kabel, men det är bra för där finns också strömbrytaren :)

Motor är förresten en Mez 3kW. Den låter jättebra, den kör sågklingan med mycket våld, blir inte varm, luktar inte illa .. känns inte om det finns nåt fel. Det är bara när jag stänger av maskinen att det finns ett högt brummande ljud. Så det måste vara motorskyddet eller den där mekanismen med fjäder och vita kablar.

P1200627.jpg

P1200638.jpg

Vedkap är från KRP-maskiner. Enkelt och stark. Och jo, jag vet att jag inte får snubbla i dem där tänderna :)

Tack för hjälpen igen!

Om sågen fungerar som den ska och det enda problemet är att det inte går att stänga av med knappen på motorskyddet så är det mycket hög sannolikhet att det är motorskyddet som gett upp. Det finns nya på JULA som redan skrivits i tråden, men problemet är att jag vet inte om det är nollspänningsutlösning på dem och det vill man nog ha.
Jag har lite fobi mot sågar och jag får fruktansvärda bilder för mitt inre om vad som skulle kunna hända om man klantar sig och lämnar sågen påslagen efter ett strömavbrott eller en trasig säkring och så hoppar den igång igen vid sämsta tänkbara tillfälle när strömmen kommer tillbaka.

Om sågen fungerar som den ska och det enda problemet är att det inte går att stänga av med knappen på motorskyddet så är det mycket hög sannolikhet att det är motorskyddet som gett upp. Det finns nya på JULA som redan skrivits i tråden, men problemet är att jag vet inte om det är nollspänningsutlösning på dem och det vill man nog ha.
Jag har lite fobi mot sågar och jag får fruktansvärda bilder för mitt inre om vad som skulle kunna hända om man klantar sig och lämnar sågen påslagen efter ett strömavbrott eller en trasig säkring och så hoppar den igång igen vid sämsta tänkbara tillfälle när strömmen kommer tillbaka.

Jula säljer Rutabs msb. De har fasbrottsskydd.

Det har lyckats! Brummande ljud är borta! ?

Jag pillade på motorskyddet, lossnade allt, tog bort lite korrosion, pillade på fjäder-mekanism, tog bort fjäder och allt vad ville lossna, skruvade allt fast igen, mätte alla kablar före och efter knapparna, mätte också jorden (finns överallt så det är bra) och då var det bara starta, stänga av med knappen, lyssna .... inget brummande ljud! Så har sågat några träd och är helt happy nu :)
Tack vare Happy, ni hade rätt att det var motorskyddet! ?

P1200645.jpg

Får bara fila den jäveln. Inte riktigt roligt jobb men det känns lite farligt när klingan är slö.

Var rädd om dig Yonna, den ser brutal ut din klinga!
Själv håller jag på att läka ihop efter en liten touch av en sänksågsklinga. En liten touch, blodet skvätte i taket, 19 stygn fördelade på tre fingrar. Och den klingan ser ut som en liten söt kattunge jämfört med din vithajs-klinga... ?

Själv håller jag på att läka ihop efter en liten touch av en sänksågsklinga. En liten touch, blodet skvätte i taket, 19 stygn fördelade på tre fingrar. Och den klingan ser ut som en liten söt kattunge jämfört med din vithajs-klinga... ?
Hur gick det till? Kör en hel del sänksågsjälv, vad ska jag passa mig för?
Hoppas det läker ihop bra och du blir bra.

Hur gick det till? Kör en hel del sänksågsjälv, vad ska jag passa mig för?
Hoppas det läker ihop bra och du blir bra.
Ja, passa dig för hjärnsläpp kanske. ?Självklart gjorde jag något riktigt korkat. Sågen har ju två handtag där det är bra att placera händerna... Men pga HJÄRNSLÄPP placerade jag plötsligt ena handen under skivan jag klöv. Jag har ingen bra förklaring till det... Blir ganska rädd för mig själv. Jag är bara glad att jag får behålla fingertopparna och lär bli i princip helt återställd!

Oj då. Tur att du har dina fingrar kvar! Vågar du fortfarande jobba med sågen i framtiden?

Tror att risken för (svåra) skador är mycket större med handhållna sågar (motorsåg, kapmaskin os) än med stillastående maskiner som t.ex vedmaskinen. Jag kapar träd nu i skogen med kedjesåg och det är mycket farligare än att stå still och trycka träd stockar mot en sågklinga. Klingan ser farligt ut men jag håller den inte fast och svingar den inte heller runt. Men jo, klingan kan lätt kapa av fingrar, armar, huvud och bål.

Oj då. Tur att du har dina fingrar kvar! Vågar du fortfarande jobba med sågen i framtiden?

Tror att risken för (svåra) skador är mycket större med handhållna sågar (motorsåg, kapmaskin os) än med stillastående maskiner som t.ex vedmaskinen. Jag kapar träd nu i skogen med kedjesåg och det är mycket farligare än att stå still och trycka träd stockar mot en sågklinga. Klingan ser farligt ut men jag håller den inte fast och svingar den inte heller runt. Men jo, klingan kan lätt kapa av fingrar, armar, huvud och bål.
Jo, jag gick ut på morgonen efter akutbesöket och sågade färdigt snittet... Upp i sadeln igen.

Du har nog bra koll på vad du gör, och nu när den är elektriskt frisk igen så är nog den största faran avvärjd!

Ja du resonerar klokt att en slö klinga är farlig, köp en ny om den inte går att slipa. Det är en billig försäkring, jag är uppvuxen i en skogsägarfamilj där vedkapen gått varm varje år. Farsans har en skruv för att klyva veden den är enligt min erfarenhet farligast och den används inte sen 15 år tillbaka då han byggde en hydraulisk klyv istället.

Han avslutade sin karriär som skogshuggare (trodde jag iaf) med att få ett träd över sig, hade tur som överlevde men återhämtar sig aldrig. Han gjorde försök till comeback nu efter ca 1,5 år men det gick dåligt, vi har sagt att han ska sluta men det lyssnar han inte riktigt på. Arbetar du själv så se till att du har någon som vet var du är iaf och om du kommer hem eller ej. Han hade inte kommit hem igen om han var själv, (inte levande iaf).

Ja du resonerar klokt att en slö klinga är farlig, köp en ny om den inte går att slipa. Det är en billig försäkring, jag är uppvuxen i en skogsägarfamilj där vedkapen gått varm varje år. Farsans har en skruv för att klyva veden den är enligt min erfarenhet farligast och den används inte sen 15 år tillbaka då han byggde en hydraulisk klyv istället.

Han avslutade sin karriär som skogshuggare (trodde jag iaf) med att få ett träd över sig, hade tur som överlevde men återhämtar sig aldrig. Han gjorde försök till comeback nu efter ca 1,5 år men det gick dåligt, vi har sagt att han ska sluta men det lyssnar han inte riktigt på. Arbetar du själv så se till att du har någon som vet var du är iaf och om du kommer hem eller ej. Han hade inte kommit hem igen om han var själv, (inte levande iaf).
Skogen kan vara ond...

Det har lyckats! Brummande ljud är borta! ?

Jag pillade på motorskyddet, lossnade allt, tog bort lite korrosion, pillade på fjäder-mekanism, tog bort fjäder och allt vad ville lossna, skruvade allt fast igen, mätte alla kablar före och efter knapparna, mätte också jorden (finns överallt så det är bra) och då var det bara starta, stänga av med knappen, lyssna .... inget brummande ljud! Så har sågat några träd och är helt happy nu :)
Tack vare Happy, ni hade rätt att det var motorskyddet! ?

Visa bilaga 483552
Får bara fila den jäveln. Inte riktigt roligt jobb men det känns lite farligt när klingan är slö.

Värst vad det var många olyckskorpar här :-)
Man kan rentav få för sig att det är farligt att leva och att man kanske kommer att dö.

Jag gillar verkligen ditt förhållande till tingen. Undersöka, kolla, fixa. Det är framtiden!

Bra råd!

En sak till är att försöka ha ena handen i fickan när du petar så dör du inte riktigt lika lätt.
Du ska till och med ha vänster hand bakom ryggen fick jag lära mig i ett labb med högspänning.
När vi reparerade vårt svepelektronmikroskop fick en av kollegorna en fjutt kondning laddad med 1500 volt urladdad mellan båda sina händer, han hade ont i armbågarna ett tag efter det. :)

Har slipat klingan och den kör i de tjocka trädstockar som en varm kniv i smöret!
Jag hade en morfar på stort lantställe, och han stod på 70 och 80 talet med en ännu större klinga än det det där och sågade mest hela tiden. Upp till femton pers på stället, allt var ved. Värme, bastu, varmvatten, alles. Gick åt sjuka mängder. Men, ljudet en sån där sågklinga gör när man sågar är nog det mest ondeskefulla ljudet jag vet om.

Tillbaka
Topp