[OT] En tanke....... fattiga barn

JockeS

Aktiv medlem
Har suttit en tid och läst alla artiklar kring fattiga barn som inte kan leka som andra barn pga samhällets ekonomi och situation.
Barn som inte kan åka o fiska med sina kompisar bara för att föräldrarna inte har råd med ett fiskespö för 100 spänn.
Inte kunna spela fotboll, åka på läger, åka till Grönan/Liseberg med andra barn.
Tvugna att gå på loppisar, Second handbutiker bara för att få råd med kläder för säsongen.
Behöva äta billig mat som saknar nödvändiga vitaminer m.m.
Blir fasiken helt galen när jag läser detta och känner direkt att jag vill göra nåt för dom.

Har letat runt för att hitta vad man kan göra för att hjälpa till och den organisation som faktiskt arbetar just med dessa barn är Majblomman. Så jag laddade ner deras app och skänkte 50 spänn direkt.
50 spänn för mig är en pizza en lördagkväll, en arbetslunch lr nåt annat helt onödigt för mig som jag hellre skänker till dom barnen som verkligen behöver det.
Barn som inte ens har möjlighet att bjuda hem sina kompisar på ett riktigt kalas när dom fyller år som jag alltid hade när jag var liten.

Skär i hjärtat rent ut sagt.

Och här sitter man o gnäller över hur dyra delar det är till cykeln medans andra barn knappt har kläder på kroppen.

För vissa kanske ett helt meningslöst inlägg i forumet som handlar som cyklar, men för mig en tanke till alla dom barn där ute som saknar någon eller något för att förgylla dagen.

Kanske kan jag få med mig någon härifrån som också kan skänka sig en liten slant till dessa barn så Majblomman kan hjälpa på ett bra sätt.

och snart kommer några inlägg om att det är föräldrarnas fel och att de får lösa situationen själva eller att hundra spänn har man alltid elelr nåt. Men du har så rätt! Och även om det är föräldrarna som supit bort, skitit i utbildning, dragit på sig skulder, etc etc så är det barnen som far illa, och det är definitivt inte barnens fel att föräldrarna eller samhället har gjort så de får en dålig start på livet. Fan så arg jag blir, har också tänkt på detta senaste tiden.

Så ser man hemma på gården hur ungarna är bortskämda och föräldrarna prylhetsar varandra. Om ena grannen köper ny bmx till grabben, ska den andre grannen köpa dyrare bmx till sin. sen kommer den första grannen hem med en skateboard, då ska den andre ha inlines etc. Hemskt hur folk konsumerar, curlar, skämmer bort sina barn.

Vi har i dagsläget det helt ok ställt och skulle också kunna hoppa in i prylhetstävlingen. men eftersom vi de senaste åren haft det rätt kärvt så tänker vi efter en gång extra numera. Känns rimligare att ge barnen nåt extra någon gång ibland, men inte för att man måste/ska/alla andra har.

Så ser man de andra, de fattiga, de som antingen föräldrarna själva gett en dålig start. Eller de som samhället gjort nästan omöjligt för föräldrarna att ge sina barn en bra tillvaro.

Nej inte ska man som barn i Sverige idag behöva ha ont i magen då klassen ska resa, kompisen ska ha kalas och pappa/mamma inte har råd med present, man ska heller inte behöva skämmas då man går till dagis, skola med gamla ärvda, trasiga kläder.

Men det är klart, det är väl viktigare att tjänstemän, företagare, direktörer ska ha råd med fina bilar, hemhjälp och avdrag hit och dit.

SÅ.

1. Jag tycker det är jättebra gjort av dig.

2. Om jag som förälder med låg inkomst prioriterar sprit, dyra kläder till mig själv, partyresor etc. framför mina barn så är det förjä*vligt. Tyvärr händer det oftare än man tror (har tyvärr sådana i min bekantskapskrets)

3. Det enda som stör mig i den snyftkampanj som Rädda Barnen, Aftonbladet m.fl drog upp är att de dribblar med fakta. Man talar om en relativ fattighet, vilket alltid kommer att förekomma även om så alla barn i Sverige föddes med guldsked i munnen. Relativt sett är alltid vissa barn fattigare.

4. Man lyckas även blanda in flyktingar och nyanlända invandrare i statistiken som ännu av förklarliga skäl inte har det gott ställt. Om man just kommit hit och lever på bidrag medan man lär sig språket så kommer den familjen rent statistisk ha en låg inkomst, det är knappast tecken på någon växande fattigdom. Däremot är det jättebra att organisationer som majblomman finns så att även dessa barn får uppleva Sverige från sin bästa sida.

Jag trodde du hade gjort något konstruktivt, typ arrangera en cykelutflykt som fritidsaktivitet eller något.

Men du köpte dig samvete istället, synd man inte är kristen.

Ett litet tillägg om oss föräldrar. Det är väldigt få barn som skäms eller ens förstår att de har det bra eller dåligt innan föräldrarna tydligt börjar förklara varför vissa av deras vänner är sämre. Man blir rätt häpen när man bor i villaförort över vad föräldrar säger till sina barn... En hel del problem med att känna sig utanför hade enkelt stoppats med lite mer hyfs från de som har det bra.

absolut, och det går igen i den allmänna uppfostran. En granne, vars grabb e lika gammal som min (drygt 4 bast) har en ganska fri uppfostran och köper mycket grejer. ensambarn, han kan vara så odräglig och elak mot andra barn. inte så han slåss, men såfort någon har fått nåt så ska han racka ner på det och säga att han har nåt bättre. hela tiden. Sådana barn gör ju inte livet lättare för de som har det sämre ställt. Och föräldrar till sådana barn har ju skapat deras beteende.

Men det har väl med den egna statusjaket att göra, det egna begäret att toppa. det speglas åter på barnen som i sin tur bidrar till att få de fattiga barnen att inse att de är fattiga.

FÖRJÄVLIGT! De som har det bra borde väl se till att deras barn är lite jävla ödmjuka inför att de faktiskt har det bra, inte att bete sig så deras barn också blir odrägliga statusjägare vid 4 års ålder.

Tycker så synd om barn som far illa, oavsett anledning. Det är aldrig barnens fel och de ska fan inte bli drabbade. Så även om det är de egna föräldrarna, andra barn/föräldrar, samhället som pekar ut dem och får dem att må dåligt så har där samhället och alla vuxna ett ansvar. Barn ska få vara barn och ha det bra!

Eftersom jag bor i ett ganska fattigt land (Uganda) som har ganska många (typ 10 miljoner) fattiga barn, så blir det nästan än mer obegripligt att barn i Sverige också kan vara fattiga (inte bara materiellt utan även socialt etc..). Så bra att alla barn uppmärksammas !

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde du hade gjort något konstruktivt, typ
> arrangera en cykelutflykt som fritidsaktivitet
> eller något.
>
> Men du köpte dig samvete istället, synd man inte
> är kristen.

Tanken har slagit mig om hur man skulle kunna ordna någon slags insamling m.m. i form av att alla på happy skänker en slant till just majblomman, fixar nån utflykt för barn m.m. Men kan vara en svårt uppgift att fixa en utflykt.

Och självklart tycker jag inte mer synd om svenska barn jämfört mot Uganda m.m. Men denna tanke var just för barnen i sverige.

freddesvanstrom skrev:
> Med alla dessa insamlingar och bistpnd till tredje
> världen skulle det inte skada med ett friår för
> att istället lägga det på våra egna barn.

för det är ju verkligen biståndet som är problemet...

varför inte ta det där jobbskatteavdraget plus subventioneringen av hushållsnära tjänster, det drabbar till skillnad från indraget bistånd knappast någon fattig. om ni nu nödvändigtvis ska ställa saker mot varandra dvs.

> varför inte ta det där jobbskatteavdraget plus
> subventioneringen av hushållsnära tjänster, det
> drabbar till skillnad från indraget bistånd
> knappast någon fattig. om ni nu nödvändigtvis
> ska ställa saker mot varandra dvs

Finns det fakta som stöder att samhället förlorar pengar på detta?

//Erik

JockeS skrev:
> Och självklart tycker jag inte mer synd om
> svenska barn jämfört mot Uganda m.m. Men denna
> tanke var just för barnen i sverige.

De e lugnt, menade just att alla barn bör uppmärksammas, även de svenska.

Erol skrev:
> > varför inte ta det där jobbskatteavdraget plus
> > subventioneringen av hushållsnära tjänster, det
> > drabbar till skillnad från indraget bistånd
> > knappast någon fattig. om ni nu nödvändigtvis
> > ska ställa saker mot varandra dvs
>
> Finns det fakta som stöder att samhället
> förlorar pengar på detta?

Liksom idén att det skulle behövas ett "friår" från bistånd för att säkerställa vår egen välfärd är det väl en fråga som lätt färgas av vilken politisk bakgrund man kommer ifrån. Min poäng var inte så mycket att starta en debatt, som att lite försiktigt problematisera att göra biståndet till den stora boven i dramat. Och som jag också hintade om i slutet, så kanske det inte alltid handlar om att ställa saker mot varandra, eller i alla fall inte ställa de som har det sämst mot varandra.

> Liksom idén att det skulle behövas ett "friår"
> från bistånd för att säkerställa vår egen
> välfärd är det väl en fråga som lätt färgas
> av vilken politisk bakgrund man kommer ifrån. Min
> poäng var inte så mycket att starta en debatt,
> som att lite försiktigt problematisera att göra
> biståndet till den stora boven i dramat. Och som
> jag också hintade om i slutet, så kanske det
> inte alltid handlar om att ställa saker mot
> varandra, eller i alla fall inte ställa de som
> har det sämst mot varandra.

Alltså ungefär "det är ju ändå mer synd om barnen i Uganda, så vi skickar pengarna till dem istället för till Olle i Njurunda som inte kan följa med på skolutflykten".

Ok. Debatten haltar ju lite om allt skall vara svart eller vitt. Det finns ju en massa stödjande åtgärder, både från stat och privat till både utland och de som bor här i Sverige. Jag tar mer än gärna rygg på den som påpekade att om vi som föräldrar lär våra barn att vara ödmjuka inför andras olikhet så blir ju problemet mindre.

//Erik

Erol skrev:
> Alltså ungefär "det är ju ändå mer synd om
> barnen i Uganda, så vi skickar pengarna till dem
> istället för till Olle i Njurunda som inte kan
> följa med på skolutflykten".

Förslaget här var väl att vi skulle dra in biståndet till de svältande barnen i Uganda under ett år för att istället ge pengarna till Olle i Njurunda så att han kan följa med på skolutflykten och köpa lika coola märkesjeans som sina kompisar. Och en Xbox också. För det har hans kompisar.

DT skrev:
> Erol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså ungefär "det är ju ändå mer synd om
> > barnen i Uganda, så vi skickar pengarna till
> dem
> > istället för till Olle i Njurunda som inte
> kan
> > följa med på skolutflykten".
>
> Förslaget här var väl att vi skulle dra in
> biståndet till de svältande barnen i Uganda
> under ett år för att istället ge pengarna till
> Olle i Njurunda så att han kan följa med på
> skolutflykten och köpa lika coola märkesjeans
> som sina kompisar. Och en Xbox också. För det
> har hans kompisar.

ja, o vad ska en unge i uganda med en xbox till?

Haha, misstolkning av någon kanske. Det jag syftade på var inte att det är mindre synd om
barnen i ex uganda. Men, någonstans känner jag att vi kanske borde se till så våra egna barn mår och har det bra (med vårat samhälles mått mätt) innan vi skänker pengar till höger och vänster runt i världen. Men jag hör vad ni säger. Våra barn har det bättte än de i uganda redan.

"skänker pengar till höger och vänster"? skön retorik. du har inte så bra koll på vad bistånd handlar om antar jag?

jag upprepar: varför ska alltid de som har det sämst ställas mot varandra? är det inte rimligare att börja skära uppifrån än nerifrån?

nej jag har inte så bra koll på biståndshantering, men jag vet att vi ger bistånd. och det vore (åsikt) bättre att först se till våra egna barn. men visst borde man börja skära uppifrån också.

Varför ska man börja skära över huvudtaget?
Det handlar väl ändå om prioriteringar.
Jag kan inte tycka det är rätt att människor tar sig rätten att bestämma över andra människors pengar.
Vill man stödja majblomman ska man göra det.
Vill man slippa städa ska man anlita någon annan som gör det.

snasker skrev:
> Varför ska man börja skära över huvudtaget?
> Det handlar väl ändå om prioriteringar.
> Jag kan inte tycka det är rätt att människor
> tar sig rätten att bestämma över andra
> människors pengar.
> Vill man stödja majblomman ska man göra det.
> Vill man slippa städa ska man anlita någon annan
> som gör det.

så du tycker inte att vi vuxna har ett gemensamt ansvar att barnen i vårt land har en dräglig tillvaro? det är viktigare med bidrag och avdrag till dom som redan har det bra...?

freddesvanstrom skrev:
> Men, någonstans känner jag
> att vi kanske borde se till så våra egna barn
> mår och har det bra (med vårat samhälles mått
> mätt) innan vi skänker pengar till höger och
> vänster runt i världen.

fredrikw skrev:
> "skänker pengar till höger och vänster"? skön
> retorik. du har inte så bra koll på vad bistånd
> handlar om antar jag?
>
> jag upprepar: varför ska alltid de som har det
> sämst ställas mot varandra? är det inte
> rimligare att börja skära uppifrån än
> nerifrån?

Jag tror att de flesta känner till innebörden av och avsikten med bistånd. Om man ska raljera lite så kan man ju faktiskt säga att vi skänker pengar både "till höger och vänster", och då utan att veta att de kommer de fattiga tillgodo. Flera miljoner av de pengar som ska gå till humanitär hjälp hamnar i slutändan i någon korrupt tjänstemans ficka. Att vi ska bidra till att bekämpa fattigdomen är rätt, men en bättre kontroll över vad pengarna används till vore på sin plats. Och jag ser inte varför det ena, dvs biståndet, skulle utesluta det andra, att höja livskvalitén för barn som har det svårt i Sverige. En bra början vore kanske en reform av nuvarande sjukförsäkringssystem för att sjuka inte ska behöva bli utförsäkrade. Detta drabbar ju indirekt barnen.

Senast ändrad:
Spelar det någon roll om pengarna hamnar i en utländsk tjänstemans ficka via bistånd eller att i en svensk tjänstemans ficka genom ROT, RUT, reseavdrag, miljöbilssponsring +ANNAT.
I det första fallet finns ändå risken att någon fattig får del av det.

Känns som att det ballat ur. Jag är delvis skyldig. till syvende och sist, BARN I SVERIGE SKA INTE BEHÖVA VARA FATTIGA! Sen hur man löser det är sekundärt.

Tille skrev:
> Spelar det någon roll om pengarna hamnar i en
> utländsk tjänstemans ficka via bistånd eller
> att i en svensk tjänstemans ficka genom ROT, RUT,
> reseavdrag, miljöbilssponsring +ANNAT.
> I det första fallet finns ändå risken att
> någon fattig får del av det.

Ja, det spelar roll. Den avgörande skillnaden är att i första fallet är syftet INTE att pengarna ska gå till att underblåsa en korrupt regim eller konflikter genom att de istället används till finansiering av vapen. I det senare har vi själva valt att subvensionera allt det du räknar upp. Sen kan man naturligvis ha åsikter om prioriteringar. Jag kan själv tycka att det är viktigare med en fungerande välfärdssektor än att staten bidrar till att jag bygger till mitt hus.

freddesvanstrom skrev:
> Fredrikw, det har du rätt i! Jag avstår gärna
> rut/rot/andra lyxbidrag,avdrag om de istället
> gynnar barnen.

Fast det är väl mycket som tyder på att ROT och RUT innebär vinster för statskassan totalt sett men jag har inte hittat några beräkningar som säger varken bu eller bä. Det handlar om svarta jobb som blivit vita och nya jobb som skapats pga ökad efterfrågan av dessa tjänster.

Så det är mycket möjligt att det är bättre för de fattiga barnen att anlita städfirma istället för att dammsuga själv.

Det är inte lika intressant för våra folkvalda att fjäska röster bland de fattiga som bland den överbelånade medelklassen.

freddesvanstrom skrev:
> Känns som att det ballat ur. Jag är delvis
> skyldig. till syvende och sist, BARN I SVERIGE SKA
> INTE BEHÖVA VARA FATTIGA! Sen hur man löser det
> är sekundärt.

Håller med helt och hållet! Det kan väl vara trevligt att ha en politisk/filosofisk diskussion på ett forum på nätet, men faktum är att barn i Sverige lider av att inte kunna göra saker som är (eller borde vara!) en självklar del av att vara barn!

Jag är med och tränar sonens fotbollslag och där finns flera barn som inte kan vara med på grund av att deras föräldrar inte har råd med de avgifter som finns. Och det är fördjävligt!!

Det handlar alltså inte om att de inte har råd med en ny värsting dirt-hoj, en ny Xbox eller iPhone, det är hundralappar vi pratar om!!

Jag hade rätt svårt att sova kvällen efter att jag sett uttrycket i ögonen hos M, 9 år, som berättade att han inte kunde vara med eftersom mamma inte kunde betala träningsavgiften. Gjorde ont i hjärtat att se hur ledsen och skamsen han var. För de här barnen känner definitivt att de "är annorluna" och klarar inte att göra kopplingen att det beror på föräldrarnas ekonomiska situation. Varje gång de inte kan spela fotboll eller följa med på skolutflykten/bio/till badhuset svider det.

Det ska fan inte behöva vara så i det här landet!!

Med tanke på att Sveriges statsskuld riskerar att bli för liten hade det väl varit på sin plats att låna lite pengar som vi kan lägga på bistånd. Det går med andra ord ingen nöd på Sverige, fördela pengarna på ett rättvisare sätt.

Snasker skrev:
------------------------------------------
>Jag kan inte tycka det är rätt att människor tar sig rätten att bestämma över andra människors >pengar.

Dina pengar är inte dina, det är egentligen mina pengar som jag har fått avstå på grund av orättvisa villkor och förutsättningar. Och det som vit, heterosexuell man utan handikapp och relativt otjock figur. För andra med inte lika fördelaktiga förutsättningar är du skyldig ännu mer pengar.

Vänsterbacken skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> -----
> > Känns som att det ballat ur. Jag är delvis
> > skyldig. till syvende och sist, BARN I SVERIGE
> SKA
> > INTE BEHÖVA VARA FATTIGA! Sen hur man löser
> det
> > är sekundärt.
>
>
> Håller med helt och hållet! Det kan väl vara
> trevligt att ha en politisk/filosofisk diskussion
> på ett forum på nätet, men faktum är att barn
> i Sverige lider av att inte kunna göra saker som
> är (eller borde vara!) en självklar del av att
> vara barn!
>
> Jag är med och tränar sonens fotbollslag och
> där finns flera barn som inte kan vara med på
> grund av att deras föräldrar inte har råd med
> de avgifter som finns. Och det är fördjävligt!!
>
>
> Det handlar alltså inte om att de inte har råd
> med en ny värsting dirt-hoj, en ny Xbox eller
> iPhone, det är hundralappar vi pratar om!!
>
> Jag hade rätt svårt att sova kvällen efter att
> jag sett uttrycket i ögonen hos M, 9 år, som
> berättade att han inte kunde vara med eftersom
> mamma inte kunde betala träningsavgiften. Gjorde
> ont i hjärtat att se hur ledsen och skamsen han
> var. För de här barnen känner definitivt att de
> "är annorluna" och klarar inte att göra
> kopplingen att det beror på föräldrarnas
> ekonomiska situation. Varje gång de inte kan
> spela fotboll eller följa med på
> skolutflykten/bio/till badhuset svider det.
>
> Det ska fan inte behöva vara så i det här
> landet!!

Det är just en sån här situation som gör mig mest förbannad och ledsen när man får höra om det.

Samtidigt slår en tanke mig, hur ställer sig fotbollsklubben till ett sånt barn? kan man inte låta barnet vara med iallafall så det kan få känna sig att man är ändå lika värd oavsett pengar eller inte?

Förstår att det kan vara pga att man inte är försäkrad på samma sätt genom klubben om något händer men kan inte klubben då kanske göra en goodwill genom att kanske sponsra just detta barnet som sitter i denna knipa pga ens föräldrar?

Varför ska barnen lida för vuxnas elände???? dom är vår framtid

OM man ändå tänker använde relativ fattighet som mått, vilket ni gör i denna tråd, så kan man väl lika gärna mäta fattigdomen relativt de i Uganda. Då är vi jävligt rika. Sluta gnäll.

Men som vanligt här på Happy så ballar det ur efter 10 inlägg. Säger som Bigmollo (2009) "De lånar pengar för att de rika ska bli rikare. Nåt annat finns inte. Fattar du inte? De dödar barn och ensamstående mammor i tensta. De DÖÖÖÖÖR!!"

Ok, slut på tramsandet. Det är ju faktiskt så att barnen i sverige har fått det bättre, absolut mätt. Samtidigt har de "rika" och så fått det bättre. Inget konstigt tycker jag. Exakt lika utveckling i rkedom är inget självändamål alls. Lika förutsättningar är mkt bättre. Och om lika förutsättningar är rätt jeans eller xbox eller fin cykel (vilket aftobladets kampanj för något år sedan handlade om), då kan jag bara skaka på huvudet och sucka.

zodah skrev:

> Ok, slut på tramsandet. Det är ju faktiskt så
> att barnen i sverige har fått det bättre,
> absolut mätt. Samtidigt har de "rika" och så
> fått det bättre. Inget konstigt tycker jag.

Jag är inte lika övertygad som dig om den saken.

Jag kan hålla med om att de alldra flesta har fått det bättre, i Sverige, de senaste 100 åren, men å andra sidan har de som har det alldra sämst, de senaste 20-30 åren blivit fler, och samhällets stöd till de som har det sämst har minskat.

Sen är det ju väldigt svårt att mäta hur "bra" någon har det, det tenderar att bli relativa inkomster, antal tv-apparater, mobiltelefoner, datorer med mera, när det finns andra saker som kanske är bättre indikatorer på att ha det "bra", m,en som kan vara betydligt svårare att mäta.

Det jag uppskattade mest som barn, var tiden tillsammans i familjen, i dagsläger är det mycket många barn som tillbringar extremt stor del av sin vakna tid på skola, fritids och dagis, och få föreldrar som har tiden att ägna tillsammans med sina barn.

Då är frågan, har barnen det bättre i dag, då de har nya mobiltelefoner och egen dator, eller hadde jag det bättre under sjuttiotalet då jag gick hem direkt från skolan och tillbringade fritiden med min familj?

JockeS skrev:
>
> Samtidigt slår en tanke mig, hur ställer sig
> fotbollsklubben till ett sånt barn? kan man inte
> låta barnet vara med iallafall så det kan få
> känna sig att man är ändå lika värd oavsett
> pengar eller inte?
>
> Förstår att det kan vara pga att man inte är
> försäkrad på samma sätt genom klubben om
> något händer men kan inte klubben då kanske
> göra en goodwill genom att kanske sponsra just
> detta barnet som sitter i denna knipa pga ens
> föräldrar?
>
> Varför ska barnen lida för vuxnas elände????
> dom är vår framtid

Bra fråga! Jag blev aktiv i den här klubben i våras, så jag har ingen riktigt koll men klubbens ekonomi är rätt dålig (vilken klubb har det inte så) och som du säger finns det försäkringsfrågor i det här som jag inte kan detaljerna i. Sen kommer diskussionen om varför vissa slipper betala och andra inte som ett brev på posten! Ungdomsidrott är skitkul om man slipper föräldrarna:=)

Jag har lite koll på hur det ser ut i andra klubbar och idrotter och just här är det (anser jag) en rätt hög avgift på 800kr plus avgifter till cuper mm. Jag är lyckligt lottad och har inga problem att betala det men tycker ändå det är åt helskotta för högt, just pga utslagningen!

Hinner inte skriva så mycket nu (måste faktiskt jobba;) ), men det finns massor med saker som kan påverka. T.ex. hur mycket som föräldrar runt klubben är beredda att jobba, vilket stöd kommunen ger till ungdomsidrott, vad det tar i planhyra, vad klubben väljer att satsa pengar på (elitverksamhet/ungdom) mm. Det behöver alltså inte handla om direkta bidrag till föräldrar.

Mycket av det här är generellt också, som avgifter i skolan, inträdespriser på badhus mm., så det gäller mer än bara klubbidrott.

DIRAVI skrev:
> Jag kan hålla med om att de alldra flesta har
> fått det bättre, i Sverige, de senaste 100
> åren, men å andra sidan har de som har det
> alldra sämst, de senaste 20-30 åren blivit fler,
> och samhällets stöd till de som har det sämst
> har minskat.

Du får nog förtydliga det där "...de som har det allra sämst har blivit fler". :-)

Oskar skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Jag kan hålla med om att de alldra flesta har
> > fått det bättre, i Sverige, de senaste 100
> > åren, men å andra sidan har de som har det
> > alldra sämst, de senaste 20-30 åren blivit
> fler,
> > och samhällets stöd till de som har det
> sämst
> > har minskat.
>
>
> Du får nog förtydliga det där "...de som har
> det allra sämst har blivit fler". :-)

Det är väl elementärt. Eftersom vi talar om relativ fattigdom här så var de 10% fattigaste 1980 ca 830 000 st (folkmängd 8,3m), och de 10% fattigaste 2010 ca 930 000 st (folkmängd 9,3 m). En ökning på 100 000 fattiga!

;-)

Tillbaka
Topp