[OT] En tråd om biodling

[OT] En tråd om biodling
Intressant, tack för input!

Jag har inte vårstädat vårt andra samhälle än pga låga temperaturer, hoppas att nästa vecka ska tillåta det. Då kan jag också se hur starkt det är. Förhoppningsvis kan vi ta avläggare från det. Annars får vi köpa. De flesta verkar ta avläggare i Juni vilket är lite sent med tanke på tussilagodragen etc. Men man kanske inte kan göra tidigare? Ska jag förvänta mig någon nämnvärd mängd honung från en avläggare detta året?
Tussilagodrag har jag inte hört om (?) Maskrosdrag däremot ! De brukar vara mycket bra för ett samhälles växtstyrka på våren. Så hoppas på mycket maskrosor så ditt samhälle växer sig starkt sen delar du på det. Tanken med avläggare i juni är att avläggarens drottning ska kunna para sig med en drönare. Drönarna är inte könsmogna förrän vid ungefär den tidpunkten. Först ska det bli tillräckligt varmt och bra med foder för att det ska läggas drönare vilket sker nångång i maj OM man bor i nedre hälften av sverige. Sen tar det 24 dar får dem att kläckas och sen ytterligare några dagar innan könsmognad. Så början av juni kan de finnas tillgängliga.
Om du får honung eller inte av en avläggare beror mycket på sommaren. I värsta fall kanske de måste stödmatas! (Om sommaren blir regnig och trist eller för torr)

[OT] En tråd om biodling
Tussilagodrag har jag inte hört om (?) Maskrosdrag däremot ! De brukar vara mycket bra för ett samhälles växtstyrka på våren. Så hoppas på mycket maskrosor så ditt samhälle växer sig starkt sen delar du på det. Tanken med avläggare i juni är att avläggarens drottning ska kunna para sig med en drönare. Drönarna är inte könsmogna förrän vid ungefär den tidpunkten. Först ska det bli tillräckligt varmt och bra med foder för att det ska läggas drönare vilket sker nångång i maj OM man bor i nedre hälften av sverige. Sen tar det 24 dar får dem att kläckas och sen ytterligare några dagar innan könsmognad. Så början av juni kan de finnas tillgängliga.
Om du får honung eller inte av en avläggare beror mycket på sommaren. I värsta fall kanske de måste stödmatas! (Om sommaren blir regnig och trist eller för torr)
Maskros menar jag, får inse att dom inte är pota'to/potato' längre.
Okej, tack igen!

Jag håller till i Göteborg och lär mig medan året går, detta blir min först vår. Har dock en vän på ständig stand by vid frågor eller behov av hjälp.
Förra året fick vi riktigt mycket, men slungade bara ca 10 kg. Resten såldes som hela ramar eftersom många kunder kommer från länder där det är det normala. ??

[OT] En tråd om biodling
Försöker göra den här tråden lite mer on topic:
Har någon av er använt vaxet till kedjan? Tänkte göra ett försök men vill gärna ha lite input.

[OT] En tråd om biodling
Försöker göra den här tråden lite mer on topic:
Har någon av er använt vaxet till kedjan? Tänkte göra ett försök men vill gärna ha lite input.
Jag har testat lite. En kombo av ca 1/3 bivax och resten pingvinvax har jag kört. Om det är bättre eller sämre än bara pingvin vet jag inte men det luktar mycket godare vid uppvärmningen i alla fall.

Tillbaka
Topp