[OT] Enarms pullup

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Enarms pullup
Behöver nåt till kul motivationshöjande mål för styrketeäningen. Nån som klarat en enarms pullup? I så fall, hur lång tid tog det och hur starka var ni när ni började (i max antal vanliga pullups eller X stycken med Y kg vikt). Och hur tränade ni?

På gymmet där jag tränar finns det en "chins-maskin" med magasin där man väljer antal kg avlastning på kroppsvikt, tänkte köra den lite grann (enarms alltså). Och vanliga viktade pullups. Men kanske finns fler bra knep?

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Se bara till att det är riktiga, och inte såna där fejkade som man ser ibland i filmer, där man visserligen bara håller med en hand, men där andra handen håller runt handleden eller underarmen så att det ändå är båda armarna som är med och lyfter... :)

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Begöver nåt till kul motivationshöjande mål för styrketeäningen. Nån som klarat en enarms pullup? I så fall, hur lång tid tog det och hur starka var ni när ni började (i max antal vanliga pullups eller X stycken med Y kg vikt). Och hur tränade ni?

På gymmet där jag tränar finns det en "chins-maskin" med magasin där man väljer antal kg avlastning på kroppsvikt, tänkte köra den lite grann (enarms alltså). Och vanliga viktade pullups. Men kanske finns fler bra knep?

Jag är nästan säker på att du kommer skada dig. En ojämn överbelastande övning till ingen nytta. Ville bara säga det. Gör som du känner för. Jag skulle hellre försöka ta mig upp och nerför ett rep utan hjälp av benen. Jobbigt men inte lika isolerat till en arm och en sida.

[OT] Enarms pullup
Ja "riktig" ska det vara såklart. Hängandes helt utsträckt och dra sig upp med hjälp av bara en arm så att hakan nuddar stången. Det är målet.

[OT] Enarms pullup
Hasse#7 sa:
Jag är nästan säker på att du kommer skada dig. En ojämn överbelastande övning till ingen nytta. Ville bara säga det. Gör som du känner för. Jag skulle hellre försöka ta mig upp och nerför ett rep utan hjälp av benen. Jobbigt men inte lika isolerat till en arm och en sida.

Ingen nytta? Kommer se skitcoolt ut på Instagram ju! ;-)
(har inget konto men ska skaffa det den dagen jag gör min första enarms... :-) )

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Hasse#7 sa:

Ingen nytta? Kommer se skitcoolt ut på Instagram ju! ;-)
(har inget konto men ska skaffa det den dagen jag gör min första enarms... :-) )

Börja med mitt handstående det ser visserligen mest efterblivet ut men det är inte så många som lyckas.

20180203_091025.jpg

[OT] Enarms pullup
Den övningen bör ha en del att göra med hur viktfördelningen och dellängderna på kroppen ser ut också. Har man korta överarmar och jättelånga ben med mycket muskler, är den nog omöjlig att utföra. Är man å andra sidan aparmad och taxbent, bör den vara lätt som en plätt!

[OT] Enarms pullup
Vi har inte träffats men att jag skulle ha korta ben låter som humor. Jag är 192cm 90kg och 95cm inseam. Alltihop är en balans och jämviktsövning med ansiktet som insats.

[OT] Enarms pullup
Hasse#7 sa:
Vi har inte träffats men att jag skulle ha korta ben låter som humor. Jag är 192cm 90kg och 95cm inseam. Alltihop är en balans och jämviktsövning med ansiktet som insats.

Nej, nej, jag menade inte dig! Jag pratade i generella termer. Vilka faktorer som underlättar och vilka som försvårar.

[OT] Enarms pullup
26er sa:
fattar fan int va d har me cycling å skaffa dra sig upp me en tå kanske men det här e ju ba bra om man ska klättra i lianer

Nu skrev jag ju i och för sig [OT].i rubriken men styrka enarms.-drag är viktigt i landsvägscykling när man får en vattenflaska av servicebilen! :-)

[OT] Enarms pullup
Du måste träna specifikt för det. Jag gör det inte och vet således inte hur min styrka hade stått sig med specifik teknik.
För perspektiv: Gjorde för ett par veckor sedan nästan 4 chins från fullt scapulauthäng till stång i bröstkorg med 40 kg extra (halva kroppsvikten). Det räcker således inte för att kunna köra med en hand utan att ha tränat på det.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Stämmer in lite i skadekören. Jag siktad på 30 vanliga pullups för några år sedan och i mitt fall tog en stund för axlarna att återhämta sig. Jag är lätt och gör 10-15 st vilken dag som helst. Men det kostade för en gammal man att träna just detta ensidigt.

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
Du måste träna specifikt för det. Jag gör det inte och vet således inte hur min styrka hade stått sig med specifik teknik.
För perspektiv: Gjorde för ett par veckor sedan nästan 4 chins från fullt scapulauthäng till stång i bröstkorg med 40 kg extra (halva kroppsvikten). Det räcker således inte för att kunna köra med en hand utan att ha tränat på det.

Ungegär som jag då. Testade lite tunga pullups igår och gjorde 3x3 40kg. Gissar att man för en enarms behöver styrka ungefär motsvarande en repetition tvåarms + exktravikt motsvarande kroppsvikt (i mitt fall 85kg).

Men sen säkert en del teknik också. Testade att gå lite armgång på gymmet och märkte att jag var riktigt sopig på det (kändes jobbigt i axlarna och typ överallt i min gamla gubbkropp) och det var då jag fick idén att hitta en utmaning relaterat till att hänga i armarna.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Dr_Rydell sa:

Ungegär som jag då. Testade lite tunga pullups igår och gjorde 3x3 40kg. Gissar att man för en enarms behöver styrka motsvarande tvåarms + exktravikt motsvarande kroppsvikt (i mitt fall 85kg).

Men sen säkert en del teknik också. Testade att gå lite armgång på gymmet och märkte att jag var riktigt sopig på det (kändes jobbigt i axlarna och typ överallt i min gamla gubbkropp) och det var då jag fick idén att hitta en utmaning relaterat till att hänga i armarna.

Går det inte att börja på en låda med hakan vid stången kliva av och sjunka igenom så sakta som möjligt utan vikter?

[OT] Enarms pullup
Låda? Det är väl bara att. hänga med båda händerna och släppa ena? Har testat detta men faller rätt snabbt... Och ska vara lite försiktig med att köra för högintensivt (blir ju en extrem maxansträngning), måste nog bli lite starkare först.

[OT] Enarms pullup
Fast att hänga med båda och sen släppa en arm ger ju en helt annan mekanisk belastning och vinklar än att hänga i en arm och sänka sig.
Hade dock väntat med exentrisk träning som är såpass tung.

Angående eventuell snedbelastning så är det ju rimligt att träna övningen med höger, respektive vänster hand.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Behöver nåt till kul motivationshöjande mål för styrketeäningen. Nån som klarat en enarms pullup? I så fall, hur lång tid tog det och hur starka var ni när ni började (i max antal vanliga pullups eller X stycken med Y kg vikt). Och hur tränade ni?

Nu hittar jag inte källan, men det är tydligen inte dubbelt så jobbigt att dra sig upp med en arm. Jämfört med viktade tvåarmspullups så motsvarar det styrkan att lyfta 62% extra av kroppsvikten. Så kör på vanliga viktade pullups tills du klarar 62% av kroppsvikten i viktbältet.

Något som är snäppet värre är hänga korset i ringarna, där tror jag belastningen motsvarar typ 80-90% kroppsvikt på viktade pullups.

Något snäppet lättare är 'front lever', typ bara 60% kroppsvikt, men desto mer magmuskler förstås.

Bara att träna på! Pull ups är kul! ?

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Metolius_Wood_Grips_Compact_Trainingboard1470x849.jpg

För klättring tränar man med en sån här greppbräda där man börjar med en-armspullups. Man börjar med en hand på ett bra grepp och den andra på ett sämre och byter till mindre och mindre grepp på den dåliga handen tills man till slut har hela vikten på ena armen.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Låda? Det är väl bara att. hänga med båda händerna och släppa ena? Har testat detta men faller rätt snabbt... Och ska vara lite försiktig med att köra för högintensivt (blir ju en extrem maxansträngning), måste nog bli lite starkare först.
Har läst en artikel om en klättrarsnubbe som hade tränat sig till ettingers pullups (höll han till i Telefonplans klätteranläggning månne?)
Han menade på att bålstyrkan var minst lika viktig att träna som arm/hand/lats.

Lycka till!

[OT] Enarms pullup
Hej,
Kan tipsa om en bok till ”convict conditioning” där man går igenom bla. denna övning genom progression.

Al Kavadlo en annan härlig källa till inspiration när det gäller denna typ av träning.

Lycka till !

[OT] Enarms pullup
Är det inte bättre att bli stark på riktigt och sedan bara kunna det som en bonus? Är det det du tränar för så är det klart det du kommer (kanske i alla fall) lyckas med. Men en mer allsidig träning måste ju vara bättre?

Kanske satsa på handstående från sittande pik eller något?, Svårt, extremt krävande och väldigt allsidigt. Benstyrkan får du ju med dig från cyklingen.

typ

Ja, sen kan du ju lägga till sträkta ben i hela övningen om du känner för det. Det går det med...

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Många klättrare gillar enarmade pullups men de allra flesta klarar det inte. Världsmästaren i led, Adam Ondra, klarade inte av en när han skulle "showa" på nån tävling omkring 2013-14. Magnus Midtbö på videon ovan är ju världsmästare i enhandspullups, jämför dig inte med honom :)
De klättrare som klarat av dem brukar också ha ett minimum av kroppsfett. Jag tror du absolut kan få det till men jag skulle tippa att det är minst lika svårt eller svårare än en front lever, särskilt som du inte är en nätt klättrare på 70kg.

[OT] Enarms pullup
Har också hört i klättersvängen att det inte är möjligt för alla att klara enarmspullup. Ska bli spännande att se hur det går för TS! Imponerande om det går i mål. Kör!

[OT] Enarms pullup
Atlas sa:
Är det inte bättre att bli stark på riktigt och sedan bara kunna det som en bonus? Är det det du tränar för så är det klart det du kommer (kanske i alla fall) lyckas med. Men en mer allsidig träning måste ju vara bättre?

Kanske satsa på handstående från sittande pik eller något?, Svårt, extremt krävande och väldigt allsidigt. Benstyrkan får du ju med dig från cyklingen.

typ

Ja, sen kan du ju lägga till sträkta ben i hela övningen om du känner för det. Det går det med...

Håller med, även om det i videon både fuskas och misslyckas med planchen.

[OT] Enarms pullup
Om jag för ge dig ett okvalificerat råd skulle jag säga att du borde satsa på en front lever istället! Mer av kroppen, inte ensidig belastning och gratis sexpack.

[OT] Enarms pullup
Relevant i sammanhanget:

Alex Puccio är hyfsat duktig på enarms pullup. Låg fettprocent och smala ben hjälper helt klart.

Kul att många tipsar om massa övningar som använder bröstmuskler, men det hjälper tyvärr inte mycket för pullups. Den nödvändiga bålstyrkan som krävs tränar man upp relativt lätt, men framförallt är det latissimus man använder. Lats-drag är en bra övning på gymmet. Jag har för övrigt tränat för enarms-pullups själv i ett par års tid men inte lyckats, det blev ännu svårare när jag började med cykling.

[OT] Enarms pullup
knaper sa:
Om jag för ge dig ett okvalificerat råd skulle jag säga att du borde satsa på en front lever istället! Mer av kroppen, inte ensidig belastning och gratis sexpack.

Det är mitt tips också! Front lever är enklare, men använder samma muskler som enarmspullup. En bra progression-övning alltså! (OBS, front lever är tungt som fan ändå!)

[OT] Enarms pullup
Jag tror det bästa är att ha en sele med extra vikt kopplat - omvänt med vikter alltså jmf när vi kör tvåhands. Då kan man ha koll exakt på framstegen. Dvs 5 reps med x antal kilo kopplat. Sen minskar man den vikten successivt tills man är nere på noll. Jag har själv gjort en "pushdowns"-anordning i garaget, men tyvärr sitter den för snett i förhållande till hemmagjorda chinsräcke så jag inte kan använda den. Vet att jag höll på att mecka med detta för något år sedan.
Jag tror inte du behöver klara kroppsvikten med två armar för att orka en. Det är nog ett ouppnåeligt mål att dra 80+kg extra för de flesta.

Front lever är som nämnt enormt jobbigt också för latissimus, men du använder väldigt mycket armar i räckhäv (mer i chins (supinerat grepp) än pullups (pronerat grepp)). Så summasumarum: du måste träna det du ska bli bra på. Eftersom gummiband ger mest hjälp där du är som starkast går det bort. Du behöver en viktsele, och en sån kan du göra själv med hjälp av närmaste järnhandel.?

[OT] Enarms pullup
skier sa:
För klättring tränar man med en sån här greppbräda där man börjar med en-armspullups. Man börjar med en hand på ett bra grepp och den andra på ett sämre och byter till mindre och mindre grepp på den dåliga handen tills man till slut har hela vikten på ena armen.

Poängen är inte att till slut ha hela vikten på den armen med det bra greppet. Poängen är att armen på det dåliga greppet tränas. Det är alltså ett träningsredskap för greppstyrka, inte för enarmspullup. ;-)

[OT] Enarms pullup
bellasoda sa:
Nu hittade jag källan:

http://rosstraining.net/forum/viewtopic.php?t=67890

Tydligen är enarmspullup enkelt i sammanhanget, det räcker att klara 62% av sin kroppsvikt i viktade pullups.

Front lever kräver någonstans mellan 70-80% +ANNAT, så det är alltså en tyngre övning. Järnkorset i ringarna kräver c:a 85%.
Då torde jag kunna göra en vilket jag inte kan. De där sifforna är inte tagna från en systematic review, utan mer ur "bro science-journal" och ska tas med en stor nypa salt.

[OT] Enarms pullup
johan44 sa:
Har också hört i klättersvängen att det inte är möjligt för alla att klara enarmspullup. Ska bli spännande att se hur det går för TS! Imponerande om det går i mål. Kör!

Jag vet inte om detta är ett realistiskt mål. Inte speciellt genomtänkt, bara en idé jag fick igår på gymmet. Hade inte tänkt att superfokusera på detta utan att ha detta som ett av flera små mål och utmaningar som jag har när jag styrketränar. Tänkte att det skulle räcka att träna som vanligt (jag kör mycket ben) men lägga i lite extra viktade chins typ. Men kanske önsketänkande?

Men jag testade idag i chinsmaskin och klarade en repetition (med höger arm, var svagare i vänster märkte jag) med bara 15kg hjälp. Så det känns inte helt långt bort tycker jag. Men kanske svårare när man hänger fritt?

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Belastning torde ju ändras lite när du hänger i en istället för två armar så det borde inte gå helt att översätta vad du klarar i en chinsmaskin till vad du klarar fritt.
Go for it! (Men skaderisken är nog stor)

Tillbaka
Topp