OT: Enduro

Vad fäller flest av de förare som INTE kommer i mål i Kåsan? Är det maxtiden, eller att man rent fysiskt inte tar sig igenom sträckorna för att det är för tufft?
Kollar man resultatlistan så står det antingen en sluttid eller så står det "brutit" eller "respit". Så där får man väl en uppfattning om hur många så körde tills tiden gick ut i varje fall.

Dom måste ha något sorts sponsring av ktm . Dom kör ju sönder hojarna i typ varje klipp eller så tokvarvar Dom i något surhål tills motorn dör.
Ja jag tror någon östeuropeisk agent förser dom med hojar sen något år tillbaka, dom är inte rädda om dom iaf :)

Sen är jag sjukt imponerad över hur mycket hojarna tål, sett helt sjuka vurpor där hojen mer eller mindre bara behövt ny plast.

Ja jag tror någon östeuropeisk agent förser dom med hojar sen något år tillbaka, dom är inte rädda om dom iaf :)

Sen är jag sjukt imponerad över hur mycket hojarna tål, sett helt sjuka vurpor där hojen mer eller mindre bara behövt ny plast.

Ja det bevisar att hojarna är bra byggda och tål en hel del . Det är iallafall bra marknadsföring för ktm/husqvarna ??

Hela historien står på Enduro21 varför stark varg inte fick starta

FIA skickade ut info om vad Stark behövde göra. Även organisatören av tävlingen. Allt uppfylldes.
Reglerna innan tävlingen uppmuntrade el hojar. Typ runt samma tid som en tillverkare släppte sin Freeride.
Men, 24 timmar innan start så får Stark ett mail som säger att reglerna ändrats. Så ingen start.
Man kan ju läsa mellan raderna vilka som legat på FIA.

Hela historien står på Enduro21 varför stark varg inte fick starta

FIA skickade ut info om vad Stark behövde göra. Även organisatören av tävlingen. Allt uppfylldes.
Reglerna innan tävlingen uppmuntrade el hojar. Typ runt samma tid som en tillverkare släppte sin Freeride.
Men, 24 timmar innan start så får Stark ett mail som säger att reglerna ändrats. Så ingen start.
Man kan ju läsa mellan raderna vilka som legat på FIA.
Tyvär är det så att många inom cross/enduro menar på att dom aldrig kommer skaffa elhojj och när det bara finns elhojjar så slutar dom köra istället för att följa utvecklingen. Nackdelen för föraren är väll att det är svårt att höra på varvet i motorn hur fort det går men det borde man väll lära sej känna när man kört elhojj ett tag? tråkigare för publiken utan motorljud men även där borde man väll vänja sej? enligt mitt tycke så enda nackdelen jag ser är om nån typ plockar svamp/ går med hunden på banan och inte hör att det kommer en hojj och blir påkörd runt nån sväng/buske etc

Tyvär är det så att många inom cross/enduro menar på att dom aldrig kommer skaffa elhojj och när det bara finns elhojjar så slutar dom köra istället för att följa utvecklingen. Nackdelen för föraren är väll att det är svårt att höra på varvet i motorn hur fort det går men det borde man väll lära sej känna när man kört elhojj ett tag? tråkigare för publiken utan motorljud men även där borde man väll vänja sej? enligt mitt tycke så enda nackdelen jag ser är om nån typ plockar svamp/ går med hunden på banan och inte hör att det kommer en hojj och blir påkörd runt nån sväng/buske etc
Misstänker att elhojar kan få egna klasser och än så länge så räcker väl batterierna inte till för vm-längd på MX heat och längre endurobanor. Men det kommer ju hojar där man kan byta batteri på mindre än 10 sekunder.
En fördel är ju att det kan bli lättare att få tillstånd att (bygga nya banor o behålla äldre om man slipper motorljudet.

Tyvär är det så att många inom cross/enduro menar på att dom aldrig kommer skaffa elhojj och när det bara finns elhojjar så slutar dom köra istället för att följa utvecklingen.

Ja det är samma med rallycross att det drar mindre publik då folk vill höra motorljudet och får dom inte det så skiter dom i att åka på tävlingar . Man ser att i rallycross så är det betydligt färre som kör nu än det var tidigare och har garanterat med att dom kör elbilar nu.
Nackdelen för föraren är väll att det är svårt att höra på varvet i motorn hur fort det går men det borde man väll lära sej känna när man kört elhojj ett tag? tråkigare för publiken utan motorljud men även där borde man väll vänja sej?

Ja det lär man sig nog efter att man kört ett tag hur fort kör på tex läge 3.

enligt mitt tycke så enda nackdelen jag ser är om nån typ plockar svamp/ går med hunden på banan och inte hör att det kommer en hojj och blir påkörd runt nån sväng/buske etc

Jag har träffat åkare som kör både varg och surron och dom låter mera än man tror , det är ett ganska högt surrande ljud men visst kan man absolut missa ljudet.

Nu är jag osäker på hur reglerna ser ut men visst går man på en endurobana på egen risk, så om en krock skulle ske så behöver inte klubben ta på sig det ?
.

Tillbaka
Topp