[OT] Energiinnehåll kattmat?

BuTTuS

Aktiv medlem
Vi måste börja banta våran katt, men min google fu är tydligen väldigt låg idag...
Någon som vet eller orkar ta reda på hur många kcal per påse det är i den här maten?

Capture.JPG

Hon får två påsar per dag av detta och resten torrfoder, så det är torrfodret vi tänker dra ner på sen då...

Vet inte innehållet i påsen, men jag hade nog tänkt annorlunda med maten.
Skippa påsarna, minska/kontrollera mängden torrfoder och ge typ ren fisk eller liknande emellanåt. Ju mindre skräp desto bättre. Katter är tydligen ofta mer känsliga än hundar. Ju mer kött desto bättre.

Våran är innekatt, kastrerad, 15 år gammal. Hon får torrfoder fritt, men utspritt i stort fat = platt. Det minskar hetsätandet, vilket hon gjorde innan med djup skål.
Sen får hon tonfisk eller vit fisk nån gång per vecka. Hon håller sig stark och frisk och normalvikt.

Vi måste börja banta våran katt, men min google fu är tydligen väldigt låg idag.
Hon får två påsar per dag av detta och resten torrfoder, så det är torrfodret vi tänker dra ner på sen då...
Det finns diet-torrfoder, det gav vi en av de tidigare katterna när det behövdes
h605927_grande.jpg

Den nuvarande äter 2x50g blötfoder/dag. Ngn gång provar vi med 85g påse, men då brukar det bli kvar.

Kan mitt ena kattskrälle få lite hull.
Hon är mager som ett skelett med lite päls på .. ändå äter hon mycket tycker vi, både blötpåsar och torrfoder

Vi vill inte byta mat då magen fungerar perfekt på henne nu, bara dra ner på torrfodret som ju är det som innehåller mest energi. Och eftersom det kan vara farligt för en katt att gå ner för fort så hade vi velat räkna på det, men det är ju svårt då vi inte hittar energiinehållet på blötmaten

Vi måste börja banta våran katt, men min google fu är tydligen väldigt låg idag...
Någon som vet eller orkar ta reda på hur många kcal per påse det är i den här maten?

Visa bilaga 707154

Det här går ju att räkna på:

Analytiska beståndsdelar
Vattenhalt: 80,0%
Protein: 12,5%
Fettinnehåll: 2,5%
Råaska: 2,5%
Växttråd: 0,05%

Antagande att det är viktprocent, och bortsett från vad jag som lekman förstått är marginella skillnader i upptag, så borde det ge 72,5 kcal/100gr (4 kcal/gr för protein, och 9 kcal/gr för fett).

Det här går ju att räkna på:

Analytiska beståndsdelar
Vattenhalt: 80,0%
Protein: 12,5%
Fettinnehåll: 2,5%
Råaska: 2,5%
Växttråd: 0,05%

Antagande att det är viktprocent, och bortsett från vad jag som lekman förstått är marginella skillnader i upptag, så borde det ge 72,5 kcal/100gr (4 kcal/gr för protein, och 9 kcal/gr för fett).
Tack, exakt vad jag var ute efter!

Allvarligt, jag trodde Månsan hade mask, men efter kanske två-tre veckor, när jag upphört ge Gourmet, kunde jag meddela henne att "Månsan är nu rask och slank som en veterinär."

Edit: Som Spacekitty säger litet, ge mindre portioner men kanske fler gånger.

Det torrfoder som HåkanC tipsar om är the shit. Har alltid kört enbart torrfoder från Royal Canin eller Hills. En katt på 5kg ska inte ha mer än typ 70 g om dan så det är ändå billigast i längden. Nån katt vi hade var känslig mot protein från kyckling så den fick protein från fisk.

Kattmat är vetenskapligare utformad än mänskomat.
Ja, även kattgodis innehåller de flesta näringsämnena. Vår tjej ville en tid bara äta kattgodis typ Dreamies, Whiskas och vi blev oroliga för hennes hälsa. En veterinär gjorde en hälsokontroll och kunde bara konstatera att blodvärdena såg väldigt bra ut och hon var normalviktig.

Kolla upp cosma skipjack, finns på bla bitiba, våra 4 katter äter 3-4 85grams burkar om dagen och alltid fri tillgång till torrfoder ( royal canin) 3 olika modeller av torrt så dom inte tröttnar, ingen är tjock och dom får nått godis varje dag ?

Kattmat för kastrerad innhåller mindre fett, vår katrerade utekatt tar ungefär 33gr blötmat /måltid morgon och kväll, resten är torrfoder.
Med tanke på att katten är ute så får den en del motion av att jaga möss, fåglar mm.
Katten är blandras Norsk och ragdoll, 6 kg.

Tillbaka
Topp