[OT] Engångsgas, kopplingsstandard osv

perzzon

Aktiv medlem
Jag råkade köpa en gasinsats till mitt Trangia som visade sig ha en skum kopplingsstandard.
Ser ut som en "vanlig" engångsflaskkontakt. Men är grundare pinne i mitten på och passar inte höjdmässigt till gängorna heller. Skruvar jag åt fullt sluter inte gummipackningen mot gasflaskan...
Vad är detta gjort för för konstig flasksort och finns det någon adapter som inte skapar eldkaos?

Ja den är köpt från kina, köpte sedermera ett komplett nytt kök med original-gasbrännare men tänkte att denna vore trevlig att använda till backupköket.

20210602_100626.jpg
20210602_101519.jpg

Nej pinnen i mitten som skall trycka ner och öppna gasflödet är också för kort så det är mer än läckage som är problemet tyvärr

Det finns minst två standarder. Dels den som är vanligast här, USA och i "den tyska världen", används av exempelvis Primus, dels den som är vanligast i "den franska världen" och används av Campingaz. Jag vet att de inte är kompatibla, men jag minns inte hur lika de ser ut.

I Frankrike (utanför alperna) har det ofta varit svårt att få tag på annat än Campingaz, så där kan det vara bra att ha en sådan brännare (om det nu är det du har).

hmm, spännande att det skiljer mellan så närliggande ställen!
Du råkar inte veta vad standarderna heter?

Edit tror föresten att den som primus kör med brukar kallas 7/16 efter gängstandarden.

Senast ändrad:
Campingaz har väl burkar utan ventil också, så att man måste punktera behållaren. Men det där tror jag bara är dålig passform, jag har ett par kök från Kina (via biltema bland annat) och de måste man dra åt o r d e n t l i g t för att de ska sluta tätt.

Nej, det vet jag inte. Kan tillägga att Campingaz har en till variant med bajonettfattning. Ingen gänga där alltså, men i övrigt ser de lika ut.

Campingaz har väl burkar utan ventil också, så att man måste punktera behållaren. Men det där tror jag bara är dålig passform, jag har ett par kök från Kina (via biltema bland annat) och de måste man dra åt o r d e n t l i g t för att de ska sluta tätt.
Jo, de har punkteringsburkar också. När du satt den i köket så måste den sitta där tills den är slut... Men det är ingen risk att man förväxlar de burkarna med något annat.

Ett sånt kök hade jag i fra för många år sen.
Kan testa att dra åt av bara fan men det känns inte rätt :)
Får gå ut och kolla

Jag tror för övrigt att Campingaz gängburkar inte passar alls, att det är annan gänga. Men säker är jag inte. Av de standarder vi nämnt i tråden så är det den enda jag inte har något med.

Wikipedia säger 16×1.5 som gänga, men det låter mer som de stora flaskorna för mer fasta installationer?

testade nu att dra åt utav bara fan. Och ja det läckte ut gas så då är problem 1 undanröjt. Mest en fråga om att få det tätt då.
Kommer sannolikt sluta med sopen men man vill ju försöka ändå.
Tack för hjälpen!

Så nu behövs bara en tjockare packning! Jag har också märkt att det är lite olika passform på en del märken. Men jag kommer inte ihåg vilket märke som inte görs i samma fabrik som alla andra märken. För om jag kommer ihåg rätt så är det bara branding nu och Coleman och Biltema görs på samma ställe.

Detta är en biltemaflaska, kanske skall börja med att skaffa en annan flaska och testa med.

Även Trangias gasbrännare kan ha problem med en del gastuber. Så olika kombinationer av brännare + gasoltub kan ge problem. Som du säger testa en annan flaska. Jula har billiga varianter. En packning kan du kanske fixa av en kasserad slang.

Kan rapportera att det fungerade fint med Biltema/Primus-flaska MHA den klassiska "Mer våld".
Nu när den är åtskruvad så hårt en gång går det fint att få den att fungera igen utan överdrivet mycket våld.

Tillbaka
Topp