[OT] Erfarenhet mer Baofeng komradio?

juliusjonzon

Aktiv medlem
Ska skaffa några "Walki Talkies" till gården så kidzen kan springa fritt i skogen, flickvännen kan fiska själv på kvällen och föräldrarna kan plocka svamp i skogen och om någon behöver hjälp eller vill att kaffet ska vara klart när dom kommer tillbaka så kan dom göra det.

Har hittat Baofeng UV-5R som verkar vara en vettig instegsmodell. Om man stänger av licensfrekvenserna så håller man sig dessutom på den riktiga sidan av lagen, (eller?) tappar man 90% av räckvidden om man gör på detta viset?

Någon som lite erfarenhet med dessa modeller. Är komradio det svenska ordet för Walki Talki?

Fluffy23

Medlem
Jag har flera Baofeng uv 82 till skidåkning.
Fungerar huuur bra som helst. Och jag har svårt att tro att det är annat än skalet som skiljer mellan UV5 & UV82.
Du behöver ju en kabel för att programmera dem, men sen är det ju bara att köra. Väldigt prisvärda & perfekt att sätta i händerna på ungarna

Köp till en uppsättning SRH-805S -antenner så blir radion ännu smidigare.

Eddy

Aktiv medlem
I jakt har jag använt både märkes radior(icom, zodiac) och absolut lägstapris Kina radios, typ Baofeng, wierwei etc. Man får ruggigt mycket för slanten för lågprisradiosarna. Men i mitt tycke är Icom bäst. En kinaradio som jag har till utlånes har funkat klockrent i 10 år. Perfekt med pilotton etc då kan de ju få en "egen" kanal.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Vi kör Baofeng på Crossfit Mejeriet i Arvika när vi har tävlingar. Vi har ofta två olika event med start & mål långt från boxen 1500 meter i normal lågterräng med lite skog och hus funkar skapligt och 2,5 km med målet på toppen av ett berg är inga problem.
1623403493877.png

juliusjonzon

Aktiv medlem
I jakt har jag använt både märkes radior(icom, zodiac) och absolut lägstapris Kina radios, typ Baofeng, wierwei etc. Man får ruggigt mycket för slanten för lågprisradiosarna. Men i mitt tycke är Icom bäst. En kinaradio som jag har till utlånes har funkat klockrent i 10 år. Perfekt med pilotton etc då kan de ju få en "egen" kanal.
Låter ju finfint, pilotton är nytt för mig? Förstår jag rätt att det innebär att man slipper höra dom som inte har samma inställning, men "alla" kan höra vad man säger?

Man sänder till alla, men bara dom med inställningen kan svara?

juliusjonzon

Aktiv medlem
Vi kör Baofeng på Crossfit Mejeriet i Arvika när vi har tävlingar. Vi har ofta två olika event med start & mål långt från boxen 1500 meter i normal lågterräng med lite skog och hus funkar skapligt och 2,5 km med målet på toppen av ett berg är inga problem. Visa bilaga 494870
Det låter lovande, Vet du kanske vilket frekvensband ni har legat på?
Jakt/jordbruk 155mhz eller
Srbr 444mhz

Eddy

Aktiv medlem
Låter ju finfint, pilotton är nytt för mig? Förstår jag rätt att det innebär att man slipper höra dom som inte har samma inställning, men "alla" kan höra vad man säger?

Hittar du ett frekvensband och pilotton inom jaktsekvenserna som ingen i närheten kör på så hör och hörs bara de som har samma inställning.

kais01

Aktiv medlem

kanalen måste dessutom vara ledig..

det skiljer mycket i brus och genomslag hos olika modeller med liknande uppgivna prestanda. prova själv eller gå på rekommendation från någon som testat räckvidd på riktigt.

Eddy

Aktiv medlem
kanalen måste dessutom vara ledig..

det skiljer mycket i brus och genomslag hos olika modeller med liknande uppgivna prestanda. prova själv eller gå på rekommendation från någon som testat räckvidd på riktigt.
Kanalen behöver ju inte vara ledig, men då kommer givetvis det eventuella jaktlaget höra barnen och vise versa men det torde ju inte vara nått problem med 7 kanaler och 38 pilottoner inom jaktsekvenserna, blir ju ett antal kombinationer.

kais01

Aktiv medlem
Kanalen behöver ju inte vara ledig, men då kommer givetvis det eventuella jaktlaget höra barnen och vise versa men det torde ju inte vara nått problem med 7 kanaler och 38 pilottoner inom jaktsekvenserna, blir ju ett antal kombinationer.
om inte kanalen är ledig blir det överhörning och störningar om någon annan samtidigt är inne på den.

pilottonen gör endast att du slipper bli inkopplad såfort någon med annan pilotton är inne på samma kanal. men om någon i ditt gäng pratar och aktiverar din walkietalkie kommer det redan pratande gänget med annan pilotton ändå att höras.

tycker walkietalkie är rätt praktiskt med barn på olika håll i den skidanläggning.

juliusjonzon

Aktiv medlem
Spännande, blir det samma effekt på en "vanlig" Walkie-Talkie. Eller har dom någon funktion som gör att detta problem inte uppstår?

Eller är det 446 MHz bandet som erbjuder andra egenskaper än vad 155mhz gör? Eller är det den svaga 0,5w som gör att det sällan blir störningar mellan 2 radios?

Roligt att lära sig nya saker som frekvensband, Wat styrkor och förkortningar!

EngageMange

Ny medlem
Jag har 3 st. olika Baofenger i mitt hushåll, samt kamrater som oxå använder Baofengradios.
De är både billiga, robusta och potenta radios. Lätta att låsa.
Utöver att de är billiga och bra, finns gott om bra tillbehör som monofoner, antenner mm.

Kolla upp lämpliga frekvenser/kanaler och effekter före du/ni sänder.

Själv kör jag strikt radiodiciplin "innom hushållet". På kort tid har det resulterat i duktiga signalister till barn som pricksäkert kan leverera samband i andra sammanhang utanför våran ingrupp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer