[OT] Ersätta nedspydd buss?

bruse

Aktiv medlem
Klargör det med en gång, det var inte jag! Men jag fick hjälpa till å torka upp.

En person spydde ner en buss, så jag undrar om man på nåt sätt är "skyldig" att ersätta bussbolaget. Det kanske kompliceras av att det var en enskild bussägare som drabbades, men han körde för Swebus Express. Biljetten alltså köpt av Swebus Express.

Jag förstår föraren, inte så kul att få sanera en buss, det kom på sätena. Men vi torkade upp så gott vi kunde i en timme.

Så kan de ställa krav på ersättning?

Tveksamt, tror inte de kan det.

Men bruse, att torka någon annans spya i en timme. Det är respekt!

// Thomas fd. busschaufför!

Klassisk skadeståndsfråga. För skadeståndsskyldighet krävs vållande (=oaktsamhet). Om spyan uppstår p g a sjukdom (eller mensvärk...) är det sällan fråga om oaktsamhet, utan ren olyckshändelse. Då finns ingen skadeståndsskyldighet. MEN om spyan orsakas av t ex att personen ifråga säger "kolla mig då" och kör ner t ex ett sugrör i halsen för att göra något trick, och då råkar spy, skulle jag nog säga att det är oaktsamhet inblandad (risken att spy när man gör något sånt är rätt stor) och då får han vara beredd att pröjsa för nedgrisningen. Är han på fyllan? Inte lika självklart, men en höggradigt berusad snubbe som sätter sig på en buss - rätt stor risk för uppkastningar. Och fyllan har han orsakat alldeles själv. Inte självklart, men nog finns det en risk att han av en domstol skulle kunna åläggas skadeståndsskyldighet. Så svaret: Det beror på omständigheterna (som så ofta i den juridiska världen).

Senast redigerad av en moderator:
Kaktus skrev:
-------------------------------------------------------
> Klassisk skadeståndsfråga. För
> skadeståndsskyldighet krävs vållande
> (=oaktsamhet). Om spyan uppstår p g a sjukdom
> (eller mensvärk...) är det sällan fråga om
> oaktsamhet, utan ren olyckshändelse. Då finns
> ingen skadeståndsskyldighet. MEN om spyan orsakas
> av t ex att personen ifråga säger "kolla mig
> då" och kör ner t ex ett sugrör i halsen för
> att göra något trick, och då råkar spy, skulle
> jag nog säga att det är oaktsamhet inblandad
> (risken att spy när man gör något sånt är
> rätt stor) och då får han vara beredd att
> pröjsa för nedgrisningen. Är han på fyllan?
> Inte lika självklart, men en höggradigt berusad
> snubbe som sätter sig på en buss - rätt stor
> risk för uppkastningar. Och fyllan har han
> orsakat alldeles själv. Inte självklart, men nog
> finns det en risk att han av en domstol skulle
> kunna åläggas skadeståndsskyldighet. Så
> svaret: Det beror på omständigheterna (som så
> ofta i den juridiska världen).

I fallet gravt berusad person så borde inte busschauffören släppa på personen om uppenbar risk för nedspyning av säten föreligger ;)

Låter väl som kompisen din åker på den kostnad det kostar dem att låta en firma tvätta ur det som behövs. Om det nu behövs. Kan ju vara så att de jobb ni gjorde är tillräckligt men de brukar ju alltid bli nånting kvar.

mvh

Ingen fylla, ingen sjukdom. Vi vet inte varför det hände, eller han, jag var inte med, stod bara å väntade.

Bussföraren tyckte först vi skulle med å skura bussen på en mack, men jag vägrade, vi skulle ju hem å tvätta kläder å ryggsäcken. Å han nämnde summan 800 kronor.

PeterF skrev:
> Låter väl som kompisen din åker på den kostnad
> det kostar dem att låta en firma tvätta ur det
> som behövs. Om det nu behövs. Kan ju vara så
> att de jobb ni gjorde är tillräckligt men de
> brukar ju alltid bli nånting kvar.
>
> mvh

På golvs osv, är det godkänt, vi stod med sprej osv. Men sätena, det gror in fort...

Kompis hm... nåja, vederbörande var minderårig, och jag är vårdnadshavare. Så säger jag inte mer, ok? ;~)

Som vanligt skulle jag tro: Är man snäll och vänlig och betalar så blir bussföraren glad 800 kr svarta goa pengar rikare. Ger man honom fingret och går så blir han ledsen.

Förlåt, men jag är bar trött på att alltid vara trevlig...

bruse skrev:
> Ingen fylla, ingen sjukdom.

Kan ju ha varit åksjuka, då är det väl busschafförens eget fel? Säg åt honom att köra mjukare :-)

Jaså, en unge alltså? Då är det inget snack, barn som kräks = olyckshändelse. Ingen skadeståndsskyldighet, varken för barnet eller för Pappa.

Verkar konstigt om du ska behöva betala för att en minderårig blivit sjuk. Hur som helst skulle jag inte betala något till chaufören utan ta diskusionen med Swebuss. Dom lär väl ha någon form av resebestämmelser som man implicit godkänner genom att köpa biljett hos dom.

Sedan brukar det ingå i chauförrens jobb att städa bussen, och det är säkert inte första gången han får den nergeggad, så han försöker säker komma undan. Han är väl inte mer än mäniska, men har du torkat en timme tycker jag att han får vara nöjd.

bruse skrev:
> nämnde summan 800 kronor.

För taxi är "standard"-priset hos flera taxibolag 1500 kr om det är berusad/drogad vuxen.

För barn och sjuka brukar det oftast ordna sig på olika andra sätt.

Men det är ett helvete att få rent säten och ev andra textildetaljer.

/Fedde

Jag förstår faktiskt inte varför man ifrågasätter att man ska betala? Bruse, har du börjat någon slags kamp mot etablissemanget? Är det den nya regeringen som gör dig arg på allt och alla? Vad är det som gör dig så bitter?

Invänta faktura från bussbolaget först dock. Att betala cash till bussnissen är bara fel.

Kaktus: Kika igenom resevillkoren först innan du börjar kika i SkL. Det är dom som gäller i första hand. Vet dock inte vad det står där...

Mårten, jag är inte alls emot att betala. Men jag gör det inte om bussbolaget har nån försäkring som täcker eller så. Jag ville bara veta vad som gäller, så jag inte gör fel varken åt ena eller andra hållet. Jag vill göra rätt. Rätt för alla. Fel i det? Är det bittert att vilja veta rättsläget? Kanske fler borde ifrågasätta, istället för att betala glatt till höger och vänster?

Nej Mårten, om bussbolaget skulle ha allmänna resevillkor som anger att privatpersoner är skyldiga att ersätta alla skador som kan uppkomma under färden oavsett vållande så är de villkoren garanterat oskäliga. Ett litet exempel: I samband med avstigning råkar jag halka på ett bananskal som ligger på bussgolvet och slår huvudet i dörrens glasruta så att rutan krossas. Bussföretaget begär med hänvisning till de allmänna resevillkoren att jag ska betala rutan (som kostar säg 8 000 kr). Jag vägrar och bussbolaget stämmer i tingsrätten. Vad tror du tingsrätten skulle komma fram till? Jag tror inte att de skulle säga att "det står ju i reseavtalet att resenären svarar strikt för alla skador, så det är bara för resenären att betala". Jag tror istället att domstolen skulle jämka bort villkoret i den delen det ålägger strikt ansvar, konstatera att det inte förelåg någon oaktsamhet och därmed avslå skadeståndskravet. Alltså: Om det inte är så att Bruse orsakat att barnet kräktes så kommer inte bussbolaget att kunna kräva honom på ersättning.

En gång satt jag två rader framför ett fyllo som helt utan förvarning lade av en treliters vinspya i bussen. Fräscht sa Bill.

Kupa skrev:
> En gång satt jag två rader framför ett fyllo
> som helt utan förvarning lade av en treliters
> vinspya i bussen. Fräscht sa Bill.

Förlåt.
=D

Ah, 36§ AvtL, du ljuva. Enl vår föreläsare i AvtR så ska man alltid yrka på 36§ men aldrig få det. Gällde dock lite mindre självklara fall.

Bruse - Du ska absolut ta ett snack med Swebuss imorgon och berätta att deras chaufförer försöker blåsa passagerarna på pengar. Som kaktus skriver, inte en chans att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig!

Kram,
Kent.

Kent.

Kaktus skrev:
> betala". Jag tror istället att domstolen skulle
> jämka bort villkoret i den delen det ålägger
> strikt ansvar, konstatera att det inte förelåg
> någon oaktsamhet och därmed avslå
> skadeståndskravet. Alltså: Om det inte är så
> att Bruse orsakat att barnet kräktes så kommer
> inte bussbolaget att kunna kräva honom på
> ersättning.

Ok om man ber om tips hur man ställer in bakväxeln eller nåt, men ibland är det bra intressant vilka frågor som ställs på det här forumet. För även om man får ett fullständigt korrekt svar av någon så dränks det av ungefär 30 gissningar eller rena felaktigheter...

Enklaste lösningen på problemet är väl att låta busschauffören spy i den spyende personens bil. Då är dom kvitt.

Kupa skrev:

En gång blev jag matförgiftad av bambas (ok översättning för alla som inte kan riktig svenska: Skolbespisningens) äckliga piroger. Då lade jag också, helt utan förvarning, en treliters spya på bussen.
Den enda som var förstående var ett fyllo som satt några platser bort. Och en tjej som gav mig vatten, det värmde väldigt. Själv hade jag gärna sprängt mig själv i luften. Eller hela bussen.

Kaktus: Du har absolut en poäng. Frågan är om man ändå inte kan skriva någon passus i villkoren som reglerar det här. Nu har jag iofs. ögnat igenom villkoren och inte hittat någon sådan.

Det närmaste jag hittat är:

":: Mat/dryck/fika/godis

Det är tillåtet att ta med och förtära mat/dryck/fika/godis ombord på bussen. Under förutsättning att det inte skapar oangelägenheter för medresenärerna. Passageraren förväntas lämna platsen i trivsamt skick."

Vilket inte reglerar det här utan mer spillande av läsk etc. Iofs. om man åt på bussen och sen spydde... hmm.

Så jao, vi hamnar i skadeståndsrätten och det faller på att det inte finns någon culpa.

Något slog mig dock som kanske ligger lite utanför. Hur strikt är vårdnadshavarens kontrollansvar egentligen? Har man inte ansvar bara för vad man kunnat förutse? Extraordinära och oförutsebara aktioner från barnet blir man väl som vårdnadshavare inte ansvarig för? Barnet själv blir väl då skadeståndsansvarigt men sen jämkas skiten till noll eftersom det är ett barn utan pengar etc.?

Mårten: Som jag har fattat det så görs det en "vanlig" oaktsamhetsbedömning av förälderns eventuella brist i tillsynen, och då kommer det förstås in hur sannolikt det varit att barnet skulle göra den skadegörande handlingen. Litegrann av samma resonemang som vid principalansvaret. Men förstås, ju yngre barn desto större krav på föräldern att hålla noga uppsikt över barnet, och med stigande ålder får barnet självt i större omfattning svara för sina ageranden.

Kupa skrev:

En gång satt jag på en lokalbuss på Kreta som skulle över bergen från Chania till Elafonissi. En tysk familj med en 3 årig tjej fick bussen att stanna vid en hållplats för lite längre kissepaus för lilltjejen. När sedan mamman bar ombord tjejen fick jag erfara att tjejen ätit pannkakor med äppelmos till frukost. Hon delade med sig över hela mig, denna snälla lilla hjälplöst åksjuka tjejen.

En timme i 30-40gradig värme i kvar till stranden där det bara var att skutta i plurret med alla kläder på.. Åh, det är reseminnen det, åsså var det på bröllopsresan också =)

andematt skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En gång satt jag två rader framför ett fyllo
> > som helt utan förvarning lade av en treliters
> > vinspya i bussen. Fräscht sa Bill.
>
>
> En gång satt jag på en lokalbuss på Kreta som
> skulle över bergen från Chania till Elafonissi.
> En tysk familj med en 3 årig tjej fick bussen att
> stanna vid en hållplats för lite längre
> kissepaus för lilltjejen. När sedan mamman bar
> ombord tjejen fick jag erfara att tjejen ätit
> pannkakor med äppelmos till frukost. Hon delade
> med sig över hela mig, denna snälla lilla
> hjälplöst åksjuka tjejen.
>
> En timme i 30-40gradig värme i kvar till stranden
> där det bara var att skutta i plurret med alla
> kläder på.. Åh, det är reseminnen det, åsså
> var det på bröllopsresan också =)