[OT] Espressomaskin

[OT] Espressomaskin
Kör också Gaggia Classic men Demoka m-kvarn. Går utmärkt att skumma större mängder även med en Classic, men det gäller att skumma redan när den bygger ångtryck - lyser knappen är det för sent.

Tips på budgetkaffe som är utmärkt, Lidls bruna Espresso 100% Arabica, 89kr/kg är riktigt bra som basickaffe. Kombon gaggia + Lidlböna ger mig bättre espresso än på många av stans caféer.

/David

[OT] Espressomaskin
Nu ska vi se om vi kan rätta till ett missförstånd här.

När du kör aeropress eller pourover kaffe i allmänhet är kvarnen VIKTIGARE än för espresso.

När du maler för aeropress eller pourover så vill du ha ABSOLUT jämn malgrad. Annars får du de finare malda bitarna överexktraherade och de grövre malna bitarn underextraherade. Du får en "grumlig" smak, mer eller mindre bitterhet och så vidare.

När du maler för espresso så är en viss variation i malgraden bra. Du packar pucken bättre helt enkelt. Extraheringen blir jämnare och bättre när du drar skottet.

Jag kör aeropress för koppkaffe, jag kör en dalla corte mini för espresson, kvarnen är en orphan espresso pharos.

Sen ska vi inte glömma att espresso "uppfanns" under en ekonomisk kris i Italien när folk inte hade råd med arabicabönor längre, utan fick nöja sig med robusta. Robustan kan du inte göra särskilt gott "pour over" kaffe med, men någon kom på att om man malde ganska fint och tryckte med jättehögt tryck så blev robustan ok. Så, espresso är en ren fulkaffe-metod, men det blir förvånansvärt gott. :)

Prova med Da Matteos 1993 KLASSISK espresso, den tycker jag är grym.

Det som är bra med min, förvisso dyra, espressomaskin är att den är lättjobbad som fanken. Första skottet jag drog med den blev bättre än någon espresso jag fått innan. Den är tempstabil som bara den också.

Så, bra kvarn, en aeropress, om ni gillar klara, rena och skarpa smaker. Blir det för mycket så kör något annat, men en bra kvarn ska man ha.

Det som är så underbart med en god kopp kaffe eller espresso är att du har kvar smaken i munnen i timmar efteråt. :)

[OT] Espressomaskin
arcamone skrev:
-------------------------------------------------------

> Tips på budgetkaffe som är utmärkt, Lidls bruna
> Espresso 100% Arabica, 89kr/kg är riktigt bra som
> basickaffe. Kombon gaggia + Lidlböna ger mig
> bättre espresso än på många av stans caféer.
>
> /David

Sorgligt men lite sant. Är själv ingen finsmakare men hyfsat kan det ju ändå få vara. Jag satsar hellre på kvantitet :-) blir väl säkert 10 kaffe om dagen. Då är det tråkigt om råvarorna är dyra :-)

[OT] Espressomaskin
Oj, ja drar du 10 om dan så blir det jag håller på med för dyrt, varje kopp eller dubbelskott kostar 8-10 kronor i böna. Men, jag drar 6 under en vecka. Bara helgen i princip.

[OT] Espressomaskin
Vill korrigera mig själv, påsen är röd och säljs i 1-kgsförpackning. Jag menar att den är bättre än ok, faktiskt riktigt god, inga spretiga smaker men ändå lite bett. Finns även en ljusbrun påse som heter Créma, helt ok den med.

/David, som kör minst 4 dubbla/dag

[OT] Espressomaskin
Ville skrev:
> Luktar det hifi i den här tråden?!
>
> Religiöst!

Jo, lite blindtester och Tour-diagram vore välbehövligt!

[OT] Espressomaskin
HaraldN skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luktar det hifi i den här tråden?!
> >
> > Religiöst!
>
> Jo, lite blindtester och Tour-diagram vore
> välbehövligt!

Fast blindtester var väll inte att lita på va?

[OT] Espressomaskin
Vad är nytt i denna fråga? Tänkte ev dra tummen ur, och köpa mig en maskin. (Vilket jag alltid hävdar efter några veckors espresso-diet söder ut).

[OT] Espressomaskin
Jag är väldigt nöjd med den här kombon.
Titulerar mig som kaffenovis med ett stänk av nörd-wannabee.
Märkte en enorm skillnad på kaffet när jag bytte från en ful-kvarn, visserligen med riktigt malverk, men ändå en ful-kvarn.
På bilden syns Sage BCG 600 och en Sage Bambino plus
SmartSelect_20240721_170635_Gallery.jpg

[OT] Espressomaskin
Lite funderingar/frågor till de kunniga i ämnet; Om jag förstått rätt så tappar ju även bönor smak/arom/kvalitet över tid i uppackat format.
Vanligt malt bryggkaffe kan väl med fördel förvaras i frysen.
- Hur länge kan man ha uppackade bönor innan de börjar tappa lite för mycket av sin kvalitet?
- Hur mycket sämre är det med färdig-malet kaffe för espresso?

[OT] Espressomaskin
Lite funderingar/frågor till de kunniga i ämnet; Om jag förstått rätt så tappar ju även bönor smak/arom/kvalitet över tid i uppackat format.
Vanligt malt bryggkaffe kan väl med fördel förvaras i frysen.
- Hur länge kan man ha uppackade bönor innan de börjar tappa lite för mycket av sin kvalitet?
- Hur mycket sämre är det med färdig-malet kaffe för espresso?
Man kan packa upp bönorna till nåt som försluts helt och inte har så stor luftficka, så håller de ganska länge i sval temp beroende på hur ofta man öppnar. Jag kör med glasburkar, och häller över till mindre när det blir luftficka efter att jag fyllt maskinens lilla behållare. Skulle gissa att en burk kan stå oöppnad i ett par månader utan att bli kass.

Om bönor står öppet / oförslutet så kan de ju börja smaka trist på bara nån dag.

Kan du hitta en sort du gillar färdigmald på bra sätt så är det väl inget fel med det, men malet förgås ju ännu snabbare.

[OT] Espressomaskin
Man kan packa upp bönorna till nåt som försluts helt och inte har så stor luftficka, så håller de ganska länge i sval temp beroende på hur ofta man öppnar. Jag kör med glasburkar, och häller över till mindre när det blir luftficka efter att jag fyllt maskinens lilla behållare. Skulle gissa att en burk kan stå oöppnad i ett par månader utan att bli kass.

Om bönor står öppet / oförslutet så kan de ju börja smaka trist på bara nån dag.

Kan du hitta en sort du gillar färdigmald på bra sätt så är det väl inget fel med det, men malet förgås ju ännu snabbare.
Hur vore det att förvara bönorna i frysen? Har för mig att jag vid någon diskussion för massor av år sedan med en krögare fick till mig att dom slängde överblivet kaffe (minns ej om det var bönor eller malet) i frysen till nästa dag.

[OT] Espressomaskin
Hur vore det att förvara bönorna i frysen? Har för mig att jag vid någon diskussion för massor av år sedan med en krögare fick till mig att dom slängde överblivet kaffe (minns ej om det var bönor eller malet) i frysen till nästa dag.
Jo det går nog bra, men man vill ju inte mala iskalla bönor som är extra spröda, så bör ju värma till rumstemp innan användning, vilket verkar lite pilligt.

[OT] Espressomaskin
Vad är nytt i denna fråga? Tänkte ev dra tummen ur, och köpa mig en maskin. (Vilket jag alltid hävdar efter några veckors espresso-diet söder ut).
Det där känner jag igen.. efter semester i Italien & Frankrike smakar plötsligt kaffet från Moccamastern nästan lika illa som soppan från automaten på jobbet... Jag tror Gaggia Classic Pro alt Rancilio Silvia fortfarande är stalltipset. För egen del blir det en Gaggia.

[OT] Espressomaskin
Näe, inte kyl och frys

[OT] Espressomaskin
Näe, inte kyl och frys

Tolkar det ändå som att med rätt hantering går det att bevara det i frysen. Tolkar det lite som att artikeln teoriserar om vad som kan gå fel, men utan egentlig erfarenhet i frågan. Jag är försiktigt optimistisk tills någon har genomfört fullskaliga prover i frågan. :giggle:

[OT] Espressomaskin
Tolkar det ändå som att med rätt hantering går det att bevara det i frysen. Tolkar det lite som att artikeln teoriserar om vad som kan gå fel, men utan egentlig erfarenhet i frågan. Jag är försiktigt optimistisk tills någon har genomfört fullskaliga prover i frågan. :giggle:
Jag kör med vakuumbehållare i frysen. Tycker det funkar perfekt
Typ:
vac.png

//j

[OT] Espressomaskin
Jag kör med vakuumbehållare i frysen. Tycker det funkar perfekt
Typ:
Visa bilaga 714512

//j
Vakuum så degasar man bönorna lite också. Kanske lite mindre skum då, men gasen i bönorna är ju oönskad ändå.

Vet inte om doft/smak tenderar att dras ut och fylla behållarens vakuum. Men kanske ändå bättre än i luft. Byta luften mot kväve eller koldioxid känns lite urspårat. :)

[OT] Espressomaskin
Vakuum så degasar man bönorna lite också. Kanske lite mindre skum då, men gasen i bönorna är ju oönskad ändå.

Vet inte om doft/smak tenderar att dras ut och fylla behållarens vakuum. Men kanske ändå bättre än i luft. Byta luften mot kväve eller koldioxid känns lite urspårat. :)
Kväve är bättre än koldioxid. Det är en inertgas.

[OT] Espressomaskin
Har man en torr miljö att öppna burkarna i, eller låter dem anta omgivningstemperatur så undviker man ju kondensproblemet. Men det blir en krångligare eller långsammare hantering.

[OT] Espressomaskin
Själv har jag haft ensån här i 20 år snart. Säljs fortfarande helt identisk. NOLL plast och grym kvalitet!

Tillbaka
Topp