Nu ska vi se om vi kan rätta till ett missförstånd här.
När du kör aeropress eller pourover kaffe i allmänhet är kvarnen VIKTIGARE än för espresso.
När du maler för aeropress eller pourover så vill du ha ABSOLUT jämn malgrad. Annars får du de finare malda bitarna överexktraherade och de grövre malna bitarn underextraherade. Du får en "grumlig" smak, mer eller mindre bitterhet och så vidare.
När du maler för espresso så är en viss variation i malgraden bra. Du packar pucken bättre helt enkelt. Extraheringen blir jämnare och bättre när du drar skottet.
Jag kör aeropress för koppkaffe, jag kör en dalla corte mini för espresson, kvarnen är en orphan espresso pharos.
Sen ska vi inte glömma att espresso "uppfanns" under en ekonomisk kris i Italien när folk inte hade råd med arabicabönor längre, utan fick nöja sig med robusta. Robustan kan du inte göra särskilt gott "pour over" kaffe med, men någon kom på att om man malde ganska fint och tryckte med jättehögt tryck så blev robustan ok. Så, espresso är en ren fulkaffe-metod, men det blir förvånansvärt gott. :)
Prova med Da Matteos 1993 KLASSISK espresso, den tycker jag är grym.
Det som är bra med min, förvisso dyra, espressomaskin är att den är lättjobbad som fanken. Första skottet jag drog med den blev bättre än någon espresso jag fått innan. Den är tempstabil som bara den också.
Så, bra kvarn, en aeropress, om ni gillar klara, rena och skarpa smaker. Blir det för mycket så kör något annat, men en bra kvarn ska man ha.
Det som är så underbart med en god kopp kaffe eller espresso är att du har kvar smaken i munnen i timmar efteråt. :)