[OT] Ett sannolikhetsproblem...

Det handlar väl om riskanalys.
Det känns som att man gärna vill undvika galna kosjukan och fågelinfluensan medans lite mer tungmetaller från fisken inte är lika direkt skadligt.
Eller något sådant, för mig är det logiskt nu när jag druckit några öl :)

Fast vill man få det till att det är rationellt att göra bytet måste tillkomsten av fågeln påverka riskförhållandet mellan fisken och fläsket. T.ex., OM fläskköttet var mer benäget att smittas av något från fågeln än fisken var så skulle man kunna förstå agerandet.

Med "lämpliga" antaganden utöver det som är givet i problemtexten känns det som att man kan komma fram till ja- eller nej-svar.

H. sa:
Klavikel sa:
Mythbusters har testat det där och den som byter lucka vinner överlägset flest gånger över tid.
Så, hur konstigt det än låter och mycket det går rakt emot sunt förnuft så är det bättre att byta.

Fast den frågan är avklarad sedan länge. Nu handlar det om maträtter.

Det skulle säkert gå att använda samma resonemang i det här fallet, fast man nu får ett extra alternativ istället för att ett tas bort. Frågan är bara vad som är risken och vilken av maträtterna som är "geten"

Ted_B sa:
Det handlar väl om riskanalys.
Det känns som att man gärna vill undvika galna kosjukan och fågelinfluensan medans lite mer tungmetaller från fisken inte är lika direkt skadligt.
Eller något sådant, för mig är det logiskt nu när jag druckit några öl :)

Fiskanalys?

Clark sa:
H. sa:
Klavikel sa:
Mythbusters har testat det där och den som byter lucka vinner överlägset flest gånger över tid.
Så, hur konstigt det än låter och mycket det går rakt emot sunt förnuft så är det bättre att byta.

Fast den frågan är avklarad sedan länge. Nu handlar det om maträtter.

Det skulle säkert gå att använda samma resonemang i det här fallet, fast man nu får ett extra alternativ istället för att ett tas bort. Frågan är bara vad som är risken och vilken av maträtterna som är "geten"
Hm, nu var det förvisso ett bra tag sen jag gick i skolan, men jag har kraftigt för mig att get vare sig är fisk eller fågel. Förvirrande nog säger mig mitt minne att fläsk kommer från grisen. Frågan är då om get är en gris. Vi kanske ska konsultera, gabbeon, happys expert på fyrfota varelser!?

Senast ändrad:
geologen sa:
Kommer det nåt svar eller?
Nu kommer mitt svar, undrar om någon kommer ihåg frågan. ;)
Ja, resenären är irrationell.
Eftersom hen redan rangordnat fläsk högre än fisk borde inte införandet av fågel göra att fisk helt plötsligt rangordnas högre än fläsk.

Lärarens återkoppling:
"Ett resonemang som kan visa på rationalitet hos resenären kan vara att det faktum att informationen att det finns ytterligare en rätt (fågel) visar att köket är duktiga på att hantera känsliga råvaror. Därför ändrar sig resenären till fisk, eftersom ett kök som inte hanterar fågel troligen inte kan hantera fisk."

Earlslick sa:
geologen sa:
Kommer det nåt svar eller?
Nu kommer mitt svar, undrar om någon kommer ihåg frågan. ;)
Ja, resenären är irrationell.
Eftersom hen redan rangordnat fläsk högre än fisk borde inte införandet av fågel göra att fisk helt plötsligt rangordnas högre än fläsk.

Lärarens återkoppling:
"Ett resonemang som kan visa på rationalitet hos resenären kan vara att det faktum att informationen att det finns ytterligare en rätt (fågel) visar att köket är duktiga på att hantera känsliga råvaror. Därför ändrar sig resenären till fisk, eftersom ett kök som inte hanterar fågel troligen inte kan hantera fisk."
Fast vad som finns på menyn har ju ingen koppling mot kökets förmåga att hantera/tillaga råvarorna? Jag skulle säga att det är att dra alldeles för långtgående slutsatser baserat på den informationen man sitter på.

plumse sa:
Faller inte hela resonemanget på att kunden helt enkelt är sugen på kött oavsett vad mer som tillkommer på menyn?
Att argumentera för att en genomsnittlig kund skulle göra sitt val utifrån potentiell livsmedelssäkerhet känns långsökt på gränsen till orimligt. Kunden skulle kanske kunna tänkas välja fågel istället men att ändra rangordningen mellan kött och fisk, knappast.

Idag skriver vetenskap och folkbildning om hur man ska göra för att ha störst sannolikhet att välja geten.

Tillbaka
Topp