[OT] EU-valet

[OT] EU-valet
För mig blev oxå som jag trodde. Något personkryss blir det inte, jag har inte satt mig in i kandidaterna.

Känns iofs som en bra sak att göra om man skall rösta på ett så splittrat partis som jag kommer att göra, jag vill ju egentligen rösta på någon som gillar marknadsekonomi, EU och kärnkraft. Fast som jag tidigare sagt, de sakerna behöver knappast stöd för att klara sig, kanske är det tillochmed bra att rösta in lite kritiker.

Marknadsekonomin har ju med all önskvärd tydlighet visat sig behöva ett kritiskt öga och starkt koppel.

EU-val.jpg ht=590

[OT] EU-valet
Nja, tack vare miljöpartiet så har vi ju fortsatt haft förbud mot forskning eller forskningsanslag vad gäller kärnkraft samt att de under förra regeringens era lyckades lobba för och även få en reaktor stängd med följden att Sverige importerade jätteren kolkraft från Polen eller var det var..

[OT] EU-valet
Japp, tvättäkta galenskap. Å andra sidan så har det ju gagnat forskning på alternativa kraftkällor i svarige, framförallt solkraft. Om inte det skulle skett ändå låter jag vara osagt. MP:s ledning verkar ju däremot inte längre vara lika rabiata i frågan, det har ju visat sig att deras väljare, likt mig tillexempel, tycker att kärnkraft i modern tappning är bra skit. Och ser man till den framtida hållningen i frågan så kanske det rätar upp sig. Fast forskningsstopp, va fan är det för stenåldersinställning till framtiden? Fucking nutters.

Att MP skulle lyckas med samma debacle i europa ser jag dock som mindre troligt.

[OT] EU-valet
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, tack vare miljöpartiet så har vi ju
> fortsatt haft förbud mot forskning eller
> forskningsanslag vad gäller kärnkraft

Å fan! Lyckades de med det innan de kom in i Riksdagen?!? Det var det värsta!!! Hur gick det till?

Dessutom upphörde den aktuella paragrafen att gälla 2006-07-01, dvs när vi hade en socialdemokratisk regering. Och den hade kunnat tas bort redan i början av 90-talet när vi hade en borgerlig regering...om det nu var så viktigt.

[OT] EU-valet
Atlas: Kul att du vill rösta på ett parti som "gillar marknadsekonomi, EU och kärnkraft" och sedan har MP och V överst på listan :-D Hur går det ihop liksom?

För mig kom Kd på andra plats. Märkligt. Det enda partiet förutom V som jag aldrig någonsin skulle rösta på.

[OT] EU-valet
Sprockets skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nja, tack vare miljöpartiet så har vi ju
> > fortsatt haft förbud mot forskning eller
> > forskningsanslag vad gäller kärnkraft
>
> Å fan! Lyckades de med det innan de kom in i
> Riksdagen?!? Det var det värsta!!! Hur gick det
> till?
>
> Dessutom upphörde den aktuella paragrafen att
> gälla 2006-07-01, dvs när vi hade en
> socialdemokratisk regering. Och den hade kunnat
> tas bort redan i början av 90-talet när vi hade
> en borgerlig regering...om det nu var så viktigt.

Hehe, ingen aning om när/var/hur saker och ting hände, vet bara att miljöpartiet varit en bromskloss för allt vad kärnkraft och att ngn alliansledare babblade om det i förra valrörelsen i ngn debatt på tv, vet inte huruvida det handlade om ökade anslag eller vad det var, men att Wetterstrand iaf blev en åsna och såklart spjärnade emot med hela sin ideologiska kraft och hänvisade till förnyelsebar energi, vindkraft, solkraft bla bla. Däremot har jag rätt i att de var en starkt bidragande orsak till att en reaktor stängdes under förra regeringens era.

[OT] EU-valet
Jag kan förstå att folk laddar ner film och musik när chansen att åka dit är obefintlig. Men att man vill göra pirateriet lagligt övergår mitt förstånd. En fyraåring fattar ju att det inte är ok att sprida kopior av filmer trots att skaparen inte vill det.

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Jag kan förstå att folk laddar ner film och
> musik när chansen att åka dit är obefintlig.
> Men att man vill göra pirateriet lagligt
> övergår mitt förstånd. En fyraåring fattar ju
> att det inte är ok att sprida kopior av filmer
> trots att skaparen inte vill det.

Som att bibliotek inte kan fungera menar du? Noll kontroll för skaparen, och för alla utanför Sverige noll kronor också.

Det är inte lagligt "piratande" som är viktigt. Det viktiga är att med medborgarrätten inte går ihop med att skydda exemplarframställning över internet. Vi måste helt enkelt välja, fri privat kommunikation (läs brevhemlighet) eller lagar för att stödja en industri som spelat ut det mesta av sin roll.

[OT] EU-valet
magnus skrev:
> Atlas: Kul att du vill rösta på ett parti som
> "gillar marknadsekonomi, EU och kärnkraft" och
> sedan har MP och V överst på listan :-D Hur
> går det ihop liksom?

Ja man kan ju undra... men som jag förklarat så känner jag att de frågorna klarar sig utan vidare politiskt stöd från mitt håll och jag anser dem därför inte särskilt prioriterade. Och när det gäller EU så tycker jag om EU men inte om de nya murarna mot omvärlden vi sätter upp och den segregration de medför. Så där står jag mp och v närmst. Och som vanligt (nuförtiden när moderaterna blivit humanister) längst bort från fp.

[OT] EU-valet
saltgurkan skrev:
> Hehe, ingen aning om när/var/hur saker och ting
> hände, vet bara att miljöpartiet varit en
> bromskloss för allt vad kärnkraft

Jag skulle vilja påstå att folkomröstningen 1980, och "nja, kanske om men"-resultatet, har varit en "bromskloss". Men man kan inte lasta MP för beslut som fattats innan de kom in i Riksdagen.

> och att ngn
> alliansledare babblade om det i förra
> valrörelsen i ngn debatt på tv,

Babbla är ordet. De hade chansen på 90-talet, så att de efter det gnällt om att "någon måste göra något" är bara patetiskt.

Jag har f.ö. inte blivit övertygad om att kärnkraft skulle kunna vara lönsamt utan massiva statliga subvenstioner. Och om jag inte minns fel så exporterar Sverige mer el än vi importerar, även efter stängningen av Barsebäck.

[OT] EU-valet
starkmjolk skrev:
> Som att bibliotek inte kan fungera menar du? Noll
> kontroll för skaparen, och för alla utanför
> Sverige noll kronor också.
>
> Det är inte lagligt "piratande" som är viktigt.
> Det viktiga är att med medborgarrätten inte går
> ihop med att skydda exemplarframställning över
> internet. Vi måste helt enkelt välja, fri privat
> kommunikation (läs brevhemlighet) eller lagar
> för att stödja en industri som spelat ut det
> mesta av sin roll.

Så ett bibliotek behöver bara köpa en bok i affären precis som vanligt och sedan är det ok att låna ut denna hur många gånger som helst? Och som författare har man inget att säga till om? Låter skumt, jag trodde biblioteken behövde betala mer för att kompensera inkomstbortfall mm.

Edit: hittade till slut en grej som heter biblioteksersättning och som ersätter författarna med under en krona per utlåning. Detta verkar dock bara gälla inhemska författare som du skrev, missuppfattade visst lite.

Hur som helst haltar biblioteksjämförelsen på ett antal punkter - man lånar ju ut böcker istället för att kopiera dem. Att kopiera böcker är olagligt det med. Däremot är det ok att låna ut en köpt film till grannen t.ex.

Sedan är det lite orättvist att du börjar blanda in hela grejen med privat kommunikation trots att jag bara vänt mig mot legaliserandet av piratkopiering. De är egentligen separata saker men tyvärr verkar det som om resultatet av att så många brutit mot upphovsrättslagarna blir att vi får acceptera en inskränkning av det förra. Hade Piratpartiet bara koncentrerat sig på att hålla kommunikationen privat så hade det varit en annan femma men nu vill man alltså även legalisera piratkopiering.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Sedan är det lite orättvist att du börjar
> blanda in hela grejen med privat kommunikation
> trots att jag bara vänt mig mot legaliserandet av
> piratkopiering.

De frågorna går inte att skilja på. Man kan inte reglera folks kommunikation av information utan att just göra massiva ingrepp i deras kommunikation.

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Hur som helst haltar biblioteksjämförelsen på
> ett antal punkter - man lånar ju ut böcker
> istället för att kopiera dem. Att kopiera
> böcker är olagligt det med. Däremot är det ok
> att låna ut en köpt film till grannen t.ex.

En stilla fundering: Om man tänker sig att en person laddar ner en film/ljudbok/pdf, ser/hör/läser den och sen raderar den lokala kopian av verket. På vilket sätt skiljer det sig från att låna densamma?

[OT] EU-valet
JLarsson skrev:
> Jajävlar. Centerpartiet 59%.
>
> Ska jag 1) hänga mig 2) hoppa framför ett tåg
> 3) supa ner mig

Hehe:)

Nu var det röstat o klart.

[OT] EU-valet
Norlin skrev:
> De frågorna går inte att skilja på. Man kan inte
> reglera folks kommunikation av information utan
> att just göra massiva ingrepp i deras kommunikation.

Det är möjligt att det blir så i praktiken att man försvårar efterspaning av pirater genom att förespråka en striktare sekretess men det är en helt annan sak att öppet säga att man är för en legalisering av piratkopiering.

Sedan kan man ju kanske få skylla sig lite själv också som pirat, hade folk skött sig och inte laddat ner så hade man inte behövt inskränka sekretessen.

Vidare kan jag tycka att det inte är något vidare stort ingrepp på sekretessen om antipiratbyrån skulle få lov att t.ex få ut namn på dem vars IP:n tillhandahåller Garfield the Movie på en torrent-site.

Carl R skrev:
> En stilla fundering: Om man tänker sig att en
> person laddar ner en film/ljudbok/pdf,
> ser/hör/läser den och sen raderar den lokala
> kopian av verket. På vilket sätt skiljer det sig
> från att låna densamma?

(Jag antar att du menar att ladda ner från piratbukten eller liknande)
* Tio miljoner personer kan ladda ner boken/filmen/låten samtidigt. En fysisk bok kan endast vara utlånad till en person i taget.
* Det utgår ingen ersättning till författaren vid nerladdning.
* Författaren/rättighetsinnehavaren kanske själv vill bestämma hur hans bok distribueras?
* Man måste ju åtminstone köpa in t.ex. en ny Liza Marklund-bok till alla bibliotek - i piratvärlden räcker det ju att köpa ett exemplar för att kunna distribuera till alla människor i hela världen.
* Även om det kan tänkas vara moraliskt försvarbart att radera boken efter man är klar så har man ju oftast även hjälpt till att distribuera denna till andra under tiden man laddade ner (om man använder sig av torrents t.ex.)
* etc...

[OT] EU-valet
fastforward skrev:

> Sedan kan man ju kanske få skylla sig lite själv
> också som pirat, hade folk skött sig och inte
> laddat ner så hade man inte behövt inskränka
> sekretessen.

Precis! Eftersom det finns de som begår brott så ska man övervaka alla. Det är ju för folkets trygghet som man bör ha elektronisk fotboja på alla. Hade folk skött sig skulle det ju inte behövas.

Man borde dessutom kunna lägga in elchocker i fotbojan, då kan man oskadliggöra folk direkt från en central övervakningsplats. Fast vi sätter fotbojan på huvudet på medborgarna istället, så att den dels fungerar som hjälm (för tryggheten) och det är bättre bildvinkel därifrån när man kollar på live-feeden från folk.

Tänk, så bra det skulle kunna bli, bara vi fick liiite mer övervakning. För den som har rent mjöl i påsen har ju inget att frukta!

[OT] EU-valet
garpa skrev:
> EU är bäst i världen på miljöpolitik
...
> men desto mer att kämpa för och desto viktigare
> med parlamentariker som jobbar för frihandel!

Nu är allt inte frid och fröjd bara för att man har frihandel. Det kan också vara väldigt begränsande avtal. T.ex. så skulle det kunna vara en idé att ha högre priser på el som importeras från smutsiga kolkraftverk i andra länder, men si det går icke pga frihandel. Det går heller inte att sätta tullar på t.ex. biodrivmedel som inte är "certifierade" (och då menar jag inte att dessa produkter skulle vara helt felfria, men de bidrar ändå till något bra) vilket betyder att de vid produktionen kanske bidrar till mer växthusgaser (för att inte tala om sociala lidanden etc.) än vad de sparar.

> ang möjligheten att förhandla inom EU vs FN så
> är ju jämförelsen inte relevant då FN i
> princip inte har någon makt alls.

Den är högst relevant. Ska man skapa globala inernationella avtal så är det via förhanlingar inom FN som det troligen kommer att ske. Om EU helt skulle sluta släppa ut växthusgaser så skulle det enbart stå för 18% av de globala utsläppen. Det måste alltså till ett internationellt globalt avtal. Det är just detta som just nu förhandlas fram till Köpenhamn i vinter. Det kan komma att bli ett av de viktigaste avtalen i mänsklighetens historia...så att säga att FN inte har någon makt tycker jag lite fel. Det finns många exempel på internatioenella bindande avtal som har förhandlats fram inom ramen för FN.

EU hävdar att de är bäst på miljö och klimat...tja kanske, om man nu tycker det är ok att majoriteten av utsläppsminskningarna som sker "inom" EU faktiskt sker utanför...

[OT] EU-valet
FF och Tbone, jag tolkar det som att PP blir ert i EU-valet?

Nog för att immaterialrätt är en viktig fråga men nog handlar europa om mer än så? Själv tror jag inte att alla problem löser sig om distributionen av illegalt kopierad data legaliseras. Det är svårt att styra saker som bidragsrätt för sjukvård, flyktingmottagning, konsumtionsmönster och globala klimatmål genom att peka på ipredlagens brister.

[OT] EU-valet
TBone skrev:
> Precis! Eftersom det finns de som begår brott så
> ska man övervaka alla. Det är ju för folkets
> trygghet som man bör ha elektronisk fotboja på
> alla. Hade folk skött sig skulle det ju inte
> behövas.
>
> Man borde dessutom kunna lägga in elchocker i
> fotbojan, då kan man oskadliggöra folk direkt
> från en central övervakningsplats. Fast vi
> sätter fotbojan på huvudet på medborgarna
> istället, så att den dels fungerar som hjälm
> (för tryggheten) och det är bättre bildvinkel
> därifrån när man kollar på live-feeden från
> folk.
>
> Tänk, så bra det skulle kunna bli, bara vi fick
> liiite mer övervakning. För den som har rent
> mjöl i påsen har ju inget att frukta!

Precis! Och eftersom det finns de som inte bryr sig om att ens läsa piratfientliga inlägg innan man sätter på skygglapparna och börjar citera standardfraser så borde alla flytta till Kuba och leva fritt i gemenskap med varandra!

Jag skrev inte att jag tyckte det var bra att antipiratbyrån kunde ta reda på vem som delade ut Garfield the Movie men jag skrev att det inte var så konstigt att det hade blivit så. Det är viss skillnad.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> FF och Tbone, jag tolkar det som att PP blir ert i
> EU-valet?

Om du med FF menar mig så är svaret - Ehh.. NEJ. Jag har ju spytt galla över PP i hela tråden liksom...

[OT] EU-valet
Just nu skiter jag i det mesta förutom integritetsfrågorna. Alla partier är ändå lika värdelösa, så då kan jag lika gärna rösta på något där jag kan ge en rejäl jävla känga på de nuvarande svikarna i regeringen.

Därför struntar jag faktiskt i huruvida PP har någon åsikt i EUs jordbruk eller något annat. Det finns så många andra som har åsikter att det nog inte behövs en till.

[OT] EU-valet
H. skrev:
> Därför struntar jag faktiskt i huruvida PP har
> någon åsikt i EUs jordbruk eller något annat.
> Det finns så många andra som har åsikter att
> det nog inte behövs en till.

Din andra mening där sammanfattar faktiskt bra hur PP ser på saken - de är uttalat helt neutrala i alla andra frågor än de som rör medborgerliga fri- och rättigheter, integritetsskydd och de andra frågorna de profilerar sig inom. Därför har de sagt att de kommer att rösta som partigruppen i alla frågor de inte tar ställning i.

Jag fick 68 procent för centern i det där DN-testet. Och jag är nog egentligen en gammelcenterpartist rent åsiktsmässigt, men dagens "nya mauderaterna" lockar mig inte. Jag står och väger mellan MP och PP. Jag brukar definiera min politiska färg som "cyan", dvs blågrön... :D

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > FF och Tbone, jag tolkar det som att PP blir ert
> i
> > EU-valet?
>
> Om du med FF menar mig så är svaret - Ehh.. NEJ.
> Jag har ju spytt galla över PP i hela tråden
> liksom...

Ops my bad, jag blandade ihop lite. Och "Jag skrev inte att jag tyckte det var bra att antipiratbyrån kunde ta reda på vem som delade ut Garfield the Movie men jag skrev att det inte var så konstigt att det hade blivit så. Det är viss skillnad." skriver jag under helt på.

[OT] EU-valet
Hur mycket det än forskas om kärnkraft så finns det ändå inte hur mycket uran som helst.

Edit: 58% MP.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> FF och Tbone, jag tolkar det som att PP blir ert i
> EU-valet?
>
> Nog för att immaterialrätt är en viktig fråga
> men nog handlar europa om mer än så?

Immatrialrätten har just nu blivit det som som används för att kringskära medborgliga fri och rättigheter. Terrorn är också något som används som alibi för galen övervakning. Vilken fråga det blir imorron som används som argument för mer övervakning får vi se då. Kanske miljön, kanske något helt annat...

> Själv tror
> jag inte att alla problem löser sig om
> distributionen av illegalt kopierad data
> legaliseras. Det är svårt att styra saker som
> bidragsrätt för sjukvård, flyktingmottagning,
> konsumtionsmönster och globala klimatmål genom
> att peka på ipredlagens brister.

Politik handlar om mycket, men det som jag tycker är det mest centrala är hur styrelseskicket ska se ut. Om man sedan ger lite bidrag hit eller dit spelar inte så stor roll. Bidrag, äldrevård och flyktingmottagning kan ha varit utmärkt i DDR, det var ändå ett uselt land.

[OT] EU-valet
Mr_Miyagi skrev:
> Nu är allt inte frid och fröjd bara för att man
> har frihandel.

Sant, särskilt eftersom den frihandel du talar om präglas av ojämn konkurrens, patent, skatter, tullar, avgifter m.m. som ställer till det för den fria marknaden.

> Det finns många exempel på internatioenella
> bindande avtal som har förhandlats fram inom
> ramen för FN.

Jag backar vad gäller FN, har dålig koll på det. Det jag syftade på är att frihandelsavtal inte alls måste komma utifrån FN. Det går alldeles utmärkt att skapa egna handelsunioner utan FN.

Nåja, bara folk går och röstar är jag nöjd. Det känns trots allt som att det här valet mer handlar om att försöka minska galenskaperna från franska och italienska parlamentariker. Men ska vi riktigt kunna påverka så måste vi öppna upp våra gränser så att alla får komma hit och jobba och dessutom fortplanta oss som myggor en fuktig sommardag. Vi behöver bli fler så att vi får fler platser i parlamentet! ;)

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> Utesluta kyrkan från politiken helt enkelt.
> Europamässigt alltså. Jag vill såklart att
> förvirrade länder som Polen och Italien skall
> tvingas sekularisera sig.

Det är något motsägelsefullt med att tvinga på andra sin egen sanna sekulära ideologi.

[OT] EU-valet
skaparn skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Utesluta kyrkan från politiken helt enkelt.
> > Europamässigt alltså. Jag vill såklart att
> > förvirrade länder som Polen och Italien skall
> > tvingas sekularisera sig.
>
>
> Det är något motsägelsefullt med att tvinga på
> andra sin egen sanna sekulära ideologi.

Jag betraktar folk som tror att kyrkan är en rättmätig demokratisk institution som idioter.

Att folk väljer att tro på gud kan jag såklart acceptera och bryr mig inte egentligen.
-Även om jag ser det som galenskap.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Utesluta kyrkan från politiken helt enkelt.
> > > Europamässigt alltså. Jag vill såklart att
> > > förvirrade länder som Polen och Italien
> skall
> > > tvingas sekularisera sig.
> >
> >
> > Det är något motsägelsefullt med att tvinga
> på
> > andra sin egen sanna sekulära ideologi.
>
> Jag betraktar folk som tror att kyrkan är en
> rättmätig demokratisk institution som idioter.
>
> Att folk väljer att tro på gud kan jag såklart
> acceptera och bryr mig inte egentligen.
> -Även om jag ser det som galenskap.

Atlas vad tycker du om andra religioner som finns i Sverige? Det är ju inte bara kristendom utan också muslimer, katoliker etc etc. Är det också galenskap? Eller är det skillnad när det gäller minoritetsgrupper?

[OT] EU-valet
Ang. Piratpartiet. Namnet är provocerande, sedan kan man diskutera om det är missvisande. För oss som är lite äldre kanske ni minns debatten när Jan Guillou bildade piratförlaget. Hans skäl var att han vill refomera bokbranschen eftersom Bonniers etc. gav alldeles för lite tillbaks till författarna (vilket de givetvis hårt förnekade). Guillou har dock blivit äldre själv och tonen är en annan idag.

En annan sak som dock skrämmer mig. Om argumentet är att det är ok att införa FRA och IPRED "eftersom s.k. pirater inte sköter sig" så är man på ett farligt spår. Det är samma tankefel som gav upphov till nazismens styrka eller skapandet av Stasi. Bit för bit urholkar man en demokratisk rättighet (i detta fall personlig integritet) och för varje steg flyttas värdegrunden. För 10 år sedan var det otänkbart att svenska folket skulle acceptera att en statlig myndighet läste våra brev. Idag är det ett faktum vad gäller elektronisk kommunikation. Snart lagras våra positioner när vi talar i mobiltelefon. Skickar du ett SMS om ett år vet statliga myndigheter både vad du skrev och vart du var. Italien driver linjen om att åsiktsregistrera bloggar inom EU. I Kanada drivs lagförslag om att du skall ha sändningstillstånd likt en TV-kanal för att lägga upp videoklipp på youtube. O.s.v. Om ingen reagerar och står emot har vi snart ett nytt östtyskland och ingen vet varför...

Personligen tror jag inte ett dugg på att detta har med fildelning att göra, makt är mer rätt svar. Väg sämhällsnyttan (påverkan på BNP etc.) av att ett fåtal mediebolag säkrar en gammaldags affärsmodell gentemot de inskränkningar som vi nu får acceptera, är de rimliga? Är det en slump att de länder som driver frågorna hårdast (USA, Italien, Frankrike, England) också är länder med republiker som statsskick och starka ledare? En stark ledare har allt att vinna på kontrollerad kommunikation och inget att förlora. Mot den bakgrunden är det lätt att se varför dessa lagar går igenom men insatser mot trafficking, kvinnovåld, korruption etc. står still. Makt korrumperar, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Därav faller min röst på PP.

[OT] EU-valet
Gud är ett påhitt. Och den som på något sätt kan bevisa motsatsen är välkommen att göra det, (och kommer dessutom att bli världsledare och upphöjd till messias/profet på kuppen) jag står redo med hammare och spik.

Storpolitisk religion (alla de etablerade religioner du hänvisar till ovan och flera därtill) är i sin tur skapad av religiösa politiker av alla olika partitillhörigheter, gemensamt för dem är att samfundet kommer i första hand. Exemplet polen ger att polska katolska kyrkan godkänner alla reellt valbara kandidater i alla partier. Det står dig alltså fritt att välja partitillhörighet med ett parti som inte stöds av kyrkan har ingen chans att komma vidare. Genom en icke sekulariserad samhällsordning har de religiösa ledarna alltså befäst sina maktpositioner oavsett demokratiskt vald regering.

Rörande just europavalet så är detta en viktig fråga då jag anser att de religiösa samfunden underminerar demokratin och att vi som sekulariserade har ett ansvar att belysa frågan och agera för en ökad demokratisering av europa. Kyrkorna befäster som bekant segregering, utanförskap, ickevetenskap, skyr demokrati och offentlig insyn och gillar att använda skam och moralbegrepp för att styra folket. Trots att de knappast som rörelse kan inbegripas inom sina egna moralramar.

EDIT: Sista stycket om EU-valet för att inte svamla i tråden.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> Gud är ett påhitt. Och den som på något sätt
> kan bevisa motsatsen är välkommen att göra det,
> (och kommer dessutom att bli världsledare och
> upphöjd till messias/profet på kuppen) jag står
> redo med hammare och spik.
>

Felskrivning, du menar väl att du står redo med hammare och skära ;)?

[OT] EU-valet
;)

(Men jag är inte kommunist. Jag tror på den fria människans val och på den enskilde individens särskilda drivkraft. Kollektivet utgörs av individer och kan inte ensamt ses som en enhet, enligt mig.)

[OT] EU-valet
Jag är samhällslärare på gymnasiet sedan 10 år, har träffat många politiker inför både EU valet, Euro omröstningen och alla andra val. Jag har gjort en rad tester som de i DN och Aftonbladet.

Det bästa med dessa test är att det blir lättare att byta parti från det som passar ens självbild till det som faktiskt motsvarar ens politiska preferenser i verkligheten. Min erfarenhet är att folk ofta ligger längre åt motsatt politiskt håll än de själva tror. "Vänsterpartister" vill ofta ha mer ordning och reda och högre krav än sina politiker och "moderata väljare" vill i regel visa mera ekonomisk solidaritet än de moderata politikerna.

Så i slutändan är egentligen många fler väljare egentligen sossar eller "nya moderater" än de själva tror, dvs inte ideologistyrda utan pragmatiker.

Så här blev mitt DN test.
namnls.JPG ht=523

[OT] EU-valet
Precis, men samtidigt är ideologi en sak och de politiker som företräder den en annan. Göran Persson var knappast vänster utan mer högerpolitiker. Mona Sahlin vet inte vad hon är, hon blir nöjd bara hon blir Sveriges första kvinnliga statsminister. Lars Ohly är gammal kommunist, är emot friskolor men hans barn får gärna gå i friskola för det. Reinfeldt är knappast råmoderat, Maud Olofsson är inte så mkt center och Wetterstrand med kompis kämpar för att var mest miljömedtvetna i hela regeringen vilket blir svårt då andra partier knaprar in på "deras" område. Summa summarum en mittensmet där partierna försöker att neutralisera varandra genom att sno mittenväljare. När det väl vankas val så målas det på lite ideologisk kosmetika och man säger sig företräda än det ena och än det andra och partiledarna gör sitt bästa för att låtsas stå för det också, makten framför allt ;)!

[OT] EU-valet
Webtest är roliga: På Aftonbladets test sas det att jag var sosse, enligt DN.se är jag anhängare av alliansen med liberalerna i topp. Blir ju lite misstänksam...

[OT] EU-valet
Utan vidare vetskap om testerna; är inte Aftonhoran en sosseblaska och DN politiskt obunden? Jag vet ju iallafall vilken tidning som innehåller journalistik om än inte i världsklass och vilken som inte gör det...

Konspiratoriskt skulle man ju kunna hävda att aftonbladet har ett egensyfte med att presentera så många socialdemokratiska testresultat som möjligt.

Tillbaka
Topp