Ang. Piratpartiet. Namnet är provocerande, sedan kan man diskutera om det är missvisande. För oss som är lite äldre kanske ni minns debatten när Jan Guillou bildade piratförlaget. Hans skäl var att han vill refomera bokbranschen eftersom Bonniers etc. gav alldeles för lite tillbaks till författarna (vilket de givetvis hårt förnekade). Guillou har dock blivit äldre själv och tonen är en annan idag.
En annan sak som dock skrämmer mig. Om argumentet är att det är ok att införa FRA och IPRED "eftersom s.k. pirater inte sköter sig" så är man på ett farligt spår. Det är samma tankefel som gav upphov till nazismens styrka eller skapandet av Stasi. Bit för bit urholkar man en demokratisk rättighet (i detta fall personlig integritet) och för varje steg flyttas värdegrunden. För 10 år sedan var det otänkbart att svenska folket skulle acceptera att en statlig myndighet läste våra brev. Idag är det ett faktum vad gäller elektronisk kommunikation. Snart lagras våra positioner när vi talar i mobiltelefon. Skickar du ett SMS om ett år vet statliga myndigheter både vad du skrev och vart du var. Italien driver linjen om att åsiktsregistrera bloggar inom EU. I Kanada drivs lagförslag om att du skall ha sändningstillstånd likt en TV-kanal för att lägga upp videoklipp på youtube. O.s.v. Om ingen reagerar och står emot har vi snart ett nytt östtyskland och ingen vet varför...
Personligen tror jag inte ett dugg på att detta har med fildelning att göra, makt är mer rätt svar. Väg sämhällsnyttan (påverkan på BNP etc.) av att ett fåtal mediebolag säkrar en gammaldags affärsmodell gentemot de inskränkningar som vi nu får acceptera, är de rimliga? Är det en slump att de länder som driver frågorna hårdast (USA, Italien, Frankrike, England) också är länder med republiker som statsskick och starka ledare? En stark ledare har allt att vinna på kontrollerad kommunikation och inget att förlora. Mot den bakgrunden är det lätt att se varför dessa lagar går igenom men insatser mot trafficking, kvinnovåld, korruption etc. står still. Makt korrumperar, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Därav faller min röst på PP.